Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Ik moet zeggen dat ik het gevoel heb mij links en rechts weer voor te moeten stellen.

Ik ben de laatste 2 jaar nauwelijks meer actief geweest m.b.t. Matra.

De laatste jaren heb ik bijna niet gereden wegens de ombouw van de murena 1.6 naar een murena RS1800. (enkel af en toe de 2.2s van stal).
Daarbovenop was dit project een hele tijd stil komen te liggen wegens een verhuizing / verbouwingsperiode.

Nu heb ik weer hobbytijd en sinds vorige week rijd mijn murena RS1800 weer. Ik krijg het matra gevoel ook weer te pakken.
Ik ben afgelopen woensdag door Yoran zelfs al weer gespot op de A1. Dit was mijn eerste relatief lange rit met het nieuwe motorblok.

Inmiddels hebben beide murena's een dak boven hun hoofd, waar ze 2 jaar geleden nog in de regen stonden:
Image

Maar nu tot mijn grote verbazing is er volgens mij heel veel veranderd. Het Nederlandse matra forum is redelijk uitgestorven, evenals de simca matra sports club? Kan iemand mij een update geven :). Is dit nu de enige actieve matragroep in de benelux?

Verder wil ik jullie even kort laten weten dat ik dus met succes een Ford Fiesta RS1800 130pk motorblok in de murena heb zitten.
Deze heb ik gekocht van Gideon. Deze was reeds ingebouwd in een murena. Echter nog lang niet zoals het moest.

Na veel vooral kleine aanpassingen zit hij nu lekker in de auto. Enkele puntjes om alvast uit te lichten:
1. De benzinetank zit nog steeds op dezelfde plek, wel is hij verkleind d.m.v. het afzagen/kunstoflassen van de rechterzijde
2. Helaas heb ik tegen de verwachting in wel een klein stukje moeten slijpen en lassen aan de rechter motorsteun. Deze heb ik iets verder naar binnen moeten plaatsen wegens het iets bredere blok. De ingreep zelf valt gelukkig mee, het originele blok is terug te plaatsen met een kleine verloopplaatje indien nodig.
3. Verder is er niets aangepast aan de draagarmen etc. Alles past (net).
4. De verbindingen voor het schakelen zijn bevestigd aan de onderkant van de origineel versnellingspook. Dit alles zonder het lassen van steunen etc aan het chassis. Ik heb enkel gebruik gemaakt van de origineel schroefverbindingen die zich al op de auto bevonden.

Image
Ik zal de komende dagen duidelijkere fotos maken.

Groeten, Laurens
Last edited by MatraMurena.nl on Mon Apr 20, 2015 11:07 pm, edited 1 time in total.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by Richard »

Welkom terug ! ik was al benieuwd hoe het je vergaan was met het ombouw project, gelukkig goed zo te horen. Hoe voelt de wagen met een andere motor ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Nog niet helemaal over uit.

De auto is snel! echter komt van de plek als een drol.
Het is echt een blok die los komt boven de 3000 a 3500 toeren. Daaronder is het matig te noemen.

Ik heb een versnellingsbak van de ford escort xr3i geplaats i.p.v. de fieste rs1800 bak.
Deze fiesta bak had dusdanige lange versnellingen wegens de grotere wielen op de murena dat er wel iets moest gebeuren.
De escort bak is beter. Jammergenoeg heb ik niet de bak van de escort rs turbo s1 kunnen vinden. Deze is identiek met sper differentieel namelijk.

Mijn wielen zijn ook redelijk fors. 225/50/15 (dit is toch weer 5% groter in omtrek dan de 195/50/15 van de escort).
Ik rijd nu 3000 toeren met 120 km/h, dat dan weer wel.

Ik wil mogelijk gaan kijken met iets van een megajolt/megasquirt systeem. Echter heb ik hier geen drol verstand van. Het moet wel mogelijk zijn het koppel onderin te verbeteren, anders begin ik er niet aan. (wie weet hier meer over te vertellen?).

Het is dat het een 1800 blok is. Voordeel dat het altijd mogelijk is over te stappen naar het 2000cc blok. Deze heeft meer koppel en is beter te tunen.
Kost natuurlijk wel tijd en geld, maar vraagt geen verdere modificaties aangezien het in principe hetzelfde blok is (zetec).
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by talbotmatra »

Binnen de SACN zijn er inmiddels ideeën om een Matra onderdeel op te zetten, de SMSC bestaat alleen nog op papier. Er waren ook flink wat Murena's op de Voorjaarsrit afgekomen, waar we zelf helaas niet bij konden zijn.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by brinkie »

Ha Laurens, leuk dat je nog actief bent met de Murena's. Ik heb de mijne nu een jaar geleden verkocht aan een Duitser, die gaf er ongezien een leuk bedrag voor en op weg naar huis blies hij de koppakking eruit. Was geloof ik net op tijd met de verkoop. :evil:

Probleem met die xenotransplantaties van motorblokken en -bakken is dat ze op een heel ander soort auto zijn ontwikkeld.

De Simca-motoren hebben een specifiek karakter, veel trekkracht onderin en erg hoog in de toeren hoef je ze niet te jagen (zeker de standaard 2.2 niet). Die trekkracht onderin krijg je voornamelijk door het nokkenasprofiel, maar ook door het ontwerp van de cilinders.
De Ford Zeta motor (niet te verwarren met de door Yamaha ontwikkelde Sigma motor die o.a. in de Puma en Focus zit) is een zestienklepper. Dat geeft sowieso al minder trekkracht onderin. Daarbij komt ook nog een ander nokkenasprofiel, agressiever, hoger in de toeren.

Maar het probleem zit 'm bij jou echt in de bak. Die is ontworpen op de kleinere wielen en het lichtere gewicht van een Fiesta RS1800. Volgens mij hoort daar 185/55-14 op. Op de achterwielen heb je nu 225/50-15 zitten, dat is 8,4% te dik ten opzichte van de Fiesta, het is zelfs te dik ten opzichte van de stock Murena banden geef je zelf al aan. Dat, gecombineerd met een motor die pas op "cam" is bij 3500 toeren, is funest voor de acceleratie.
Met 3000 toeren rijdt mijn Volvo (2 liter 8-klepper Renault-motor, dezelfde die in de Espace 2.0 RN zit onder andere) ook 120, maar die heeft 95% van zijn maximaal koppel al bij 2600 toeren 8)

(Heeft de S&MSC nog iets van betekenis gedaan in de afgelopen 10 jaar? Volgens mij bestaat die club uit één persoon: Jan Wakker. Door de rechtsvorm (stichting) kent de club geen leden en is er geen financiële verantwoording.)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Je hebt gelijk over de rs1800 bak.
Ik heb nu een escort xr3i bak geplaatst, deze is al stukke beter (20% korter in de 1, en 11% in de 2 in vergelijking met de rs1800 bak)

Het mooiste zou zijn een fiesta 1.0 mk2 bak (40% in de 1e, 20% in de 2e en 10% in de 3e korter dan de fiesta rs1800 bak). Dit is ook een BC bak, maar volgens mij niet aan te komen en de vraag is echter of deze het koppel dan wel kan hebben (denk het wel).

Dit zijn de ford overbrengingen van de BC bakken. Ik heb de rs1800 , xr3i en de fiesta er even uitgelicht (vetgedrukt)

Escort RS turbo S1 ------------------- 3.15 1.91 1.27 0.95 0.76 4.27
Escort RS turbo S2* -------------------3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Escort RS1600i mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.27 0.95 0.83 3.84
Escort XR3 5spd ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.84
Escort XR3i 5spd --------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.27
Fiesta 1.0 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 4.29 (4spd 4.06 )
Fiesta 1.1 5spd mk2----------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84 (4spd 3.58 )
Fiesta 1.3 + 1.4 5spd mk2 --------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta 1.6 diesel 84-89 -------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.33
Fiesta XR2 mk2 ----------------------- 3.58 2.04 1.35 0.95 0.76 3.84
Fiesta XR2 mk2 (early?)-------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.58
Fiesta RS Turbo* ---------------------- 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta RS1800 mk3-------------------- 2.86 1.91 1.41 1.10 0.87 3.82
Fiesta 1.8 diesel 89-95 gearset B--- 3.58 1.93 1.28 0.95 0.76 3.82
Fiesta XR2i CVH mk3 ------------------ 3.15 1.91 1.28 0.95 0.76 4.069
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by oetker »

Hé...leuk dat je er weer bent Laurens.
Dacht dat je er de brui aan gegeven had.
Had al begrepen dat je aan het verhuizen was en dan komt er meestal wel wat op je af.
Het Nederlandse forum is erg rustig geworden.
Sinds de invoering van de nieuwe belastingsmaatregelen hebben een aantal bezitters de brui aan gegeven.

Mooi dat het project gelukt is.
Wat blijft is fine-tuning en dat is zo te horen nogal het eea.
Succes, groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by brinkie »

Wat ook een rol speelt is de kleinere en hoger in de toeren liggende power band van de Ford RS1800-motor ten opzichte van de Simca 1.6 liter-motor. Dat wordt er niet beter op met de Escort-bak. Ik zal het uitleggen.

Simca Type 315: 92 pk @5600 rpm, 132 Nm @3200 rpm
Ford MVH 1.8: 130 pk @6250 rpm, 162 Nm @4500 rpm

Je moet de toerenteller dus tussen de 4500 en 6250 houden, terwijl dat bij de oorspronkelijke 1.6-motor tussen de 3200 en 5600 ligt.
Ik heb wat rekenwerk losgelaten op de originele verhoudingen van de versnellingsbakken, met de te dikke 225/50-15 band (1903,8 mm)
Snelheid = toeren per minuut / eindoverbrenging / overbrenging ingeschakelde versnelling * wielomtrek in mm * 60 (in km/h)
Matra-bak: 1e versnelling 3,166:1, 2e versnelling 1,833:1, eindoverbrenging 4,769:1

Voluit in z'n 1 ga je met de originele Matra-bak bij 5600 toeren 42 km/h, en bij die snelheid draai je in z'n 2 3200 toeren. Sluit dus perfect op elkaar aan!
Voluit in z'n 1 ga je met de Fiesta RS1800-bak bij 6250 toeren 65 km/h, terwijl je 70 in z'n 2 moet rijden om aan de 4500 toeren te komen. Is al een flink gat.
Voluit in z'n 1 ga je met de Escort XR3i-bak bij 6250 toeren 53 km/h, terwijl je 63 in z'n 2 moet rijden om aan de 4500 toeren te komen. Gat wordt groter, doordat de 1e versnelling korter is.

De originele setup in de Fiesta RS1800 (met 185/55-14 band = 1756,5 mm) geeft ook al een hiaat tussen de 1e versnelling bij max. vermogen en 2e versnelling bij max. koppel, resp. 60 en 65 km/h. Ik zou dus verwachten dat die originele bak beter zal presteren waar het van 1 naar 2 schakelen betreft, maar door de andere eindoverbrenging in combinatie met grotere wielen/banden is de 1e versnelling te lang en zal de XR3i-bak beter zijn. In ieder geval moet je met de Ford-motor en versnellingsbak heel ver in de toeren doortrekken om tot een acceptabele acceleratie te komen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Klopt wat je zegt. Maar mijn uitgangspunten zijn om voor de xr3i bak te kiezen:
-Eenmaal in de 2 kom je niet meer in de 1, tenzij je stil komt te staan.
-Andere overbrenging brengt de auto eerder in zijn toeren (70 in de 2 voor de fiesta zoals je stel, en 63 met de xr3i bak).
-Vermogen is koppel x omwenteling. Dus eenmaal in het koppelgebied in de 2 is er dus meer koppel op de wielen wegens de lagere omwentelsnelheid.
-Deze bak zit in de escort xr3i met dit exacte blok zoals ook in de rs1800. De escort heeft volgens mij 185/60/14 wat vergelijkbaar is met 195/50/15 en meer in relatie is tot de originele murena maat. (ik zit helaas 2,8% groter dan murena standaard, maar is geen andere optie met 225 breed op 15 inch).

Daarnaast komt hij los ergens tussen de 3000 en 3500. Laat ik uitgaan van 3500. (dus ergens vanaf de 40 a 45 als ik je berekening interpoleer)
Maar dan gaat hij ook echt los. tot de 6000 hooguit (kan wel door maar verlies koppel). Moet nog een andere luchtmassameter plaatsen met betere luchtdoorlaat voor de hogere toeren.

Hoe dan ook afgelopen week zeker 400 km gereden. Het is even wennen aan het "ford" rijden. maar in de 2 vlot over de rotonde zonder voorliggers houd de auto boven of nabij de 3000 toeren. Waardoor ik ook zonder teveel 'lag' weer weg kan komen.

2e pinksterdag ben ik van plan weer het circuit op te gaan, ben benieuwt wat het gaat worden met dit blok. Eerst nog wat kleine aanpassingen.

Reed vandaag overigens een jaguar XK coupe voor mij, welke toch even wilde 'showen' wat zijn acceleratie was na de rotonde. Niet dat ik verwachte hem bij te kunnen houden natuurlijk, maar ik zakte tot mijn verbazing niet snel af. Viel me reuze mee. Op die 80 km weg vond ik 100 wel genoeg. Maar hij ging nog even door met 120. Dus lang heb ik er niet achter gezeten.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by Yoran »

Hey Laurens, zit in zelfde schuitje mijn murena heb ik ook al tijden niet gezien, welkom terug :)
Heb ik jou toevallig laatst zien rijden op de a1 vroeg in de morgen?
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by MatraMurena.nl »

Ja dat was ik. Ik was op weg naar Harderwijk.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Re: Eindelijk weer de weg op! met de Murena RS1800

Post by Yoran »

MatraMurena.nl wrote:Ja dat was ik. Ik was op weg naar Harderwijk.
Niets ontgaat mijn getrainde matra oog ;)
Post Reply