Achter ruit ontgrendeling

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Achter ruit ontgrendeling

Post by bart_heemskerk »

Ik wil de kabel vernieuwen van de achter ruit vergrendeling.
Als ik de hendel uit de portierstijl losneem, zie ik alleen de binnenkabel. Hoe kom ik bij de buitenkabel? Is er een handigheidje om de buitenkabel te vervangen?
Ik ben niet van plan om het achterscherm te demonteren.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De buitenkabel loopt door de koffer (bovenin).
Je kunt de linker plaat uitboren voor het achterwiel.
Image
Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

Én een nieuw hoekske zetten voor bevestiging buitenkabel , als je de binnenspatplaat gedemonteerd hebt.
Door de jaren heen is het aangelaste hoekje vaak verrot. Gewoon een gegalvaniseerd hoekje uit de bouwmarkt nemen en een kabelstellertje uit de (brom)fietsen of scooterzaak.
Attachments
bla blo 021.jpg
bla blo 021.jpg (28.86 KiB) Viewed 4407 times
The Pete
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Waarom kabel preventief vervangen? Ik was bang dat eens de kabel zou breken, en dan ik het een hoop gedoe om de klep open te krijgen.

Ik had geen zin om de plaat bij het achterwiel te verwijderen, en probeerde om de kabel (buiten en binnenkabel) te vervangen via het gaatje van waar de hendel zit. Nou, dat lukte niet helemaal. Het lukte me niet om de buitenkabel goed in de fitting te krijgen. Dus toch maar het scherm bij de achterwiel eraf.

Image

Het hoekje van de fitting bleek verbogen, waardoor de buitenkabel er niet in wilde. En door die verbuiging was ook de kabel ingesleten.

Image

Het hoekje heb ik nu verstevigd, door er een extra hoekje onder te plaatsen. (zoals Peter al zei).

Image


De binnenkabel moet een lus vormen. Dat heb ik gedaan met een kroonsteen (lusterklem?) Tevens heb ik een vaste bout gemaakt waar de kabel omheen zit. Orgineel is dit een losse bout, en dat zit het gat uit te lubberen.

Image

En nu kan de kabel weer 30 jaar mee.
Alleen het scherm weer dichtmaken.

Wat practische zaken:
Buitenkabel komt van de fietsenmaker. Er zit een teflon voering in.
Daar heb ik een spuit olie in gedaan.
Lengte: 154 cm en 82cm
Binnenkabel: 1.2mm (1,5mm is te dik) Derailleur kabel van de fietsenmaker. Lengte minstens 2,8 meter. Ik had kabel van "slurf kabel" 3,5 meter nummer DE1212350
Last edited by bart_heemskerk on Sun Feb 15, 2015 5:12 pm, edited 1 time in total.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Nog een tip voor wie opeens een gebroken kabel heeft, en de klep niet meer kan openen.
Het scherm bij het achterwiel kan je met de hand wegbreken. (die moet er uiteindelijk toch af, en die zal toch sneuvelen). En dan kun je bij de kabel. De kabelbreuk zal hoogstwaarschijnlijk bij de hendel zijn. Je kunt een stuk van de buitenkabel afbreken. (dit is bros kunststof) En dan heb je de binnenkabel te pakken.

Andere methodes: achterlicht eruit halen of de grendelpinnen van de achterklep verdraaien.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Goed opgelost Bart.
Zelf zit ik er over te denken dat electrisch te maken.
Geloof dat Benny dat als is uitgevoerd heeft.
Daar heb je echter wel een sterke stelmotor voor nodig.
Komt op de nooit eindigende te doen lijst.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Goed opgelost Bart.
Zelf zit ik er over te denken dat electrisch te maken.
Geloof dat Benny dat als is uitgevoerd heeft.
Daar heb je echter wel een sterke stelmotor voor nodig.
Komt op de nooit eindigende te doen lijst.

Herman
Ik had het gedaan met 2 motortjes voor centrale deurvergrendeling. Eentje op elke vergrendeling. De slag van die motortjes moest wel langer zijn, zodat ze volledig los komen.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Post Reply