ontlakken van plaatwerk

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

ontlakken van plaatwerk

Post by gydomatra »

In de loop der tijd heb ik aardig wat beugeltjes, plaatwerk onder paravaan, stripjes, draagarmen , et cetera verzameld.

Totaal 2 kratten vol. De bedoeling is dat ik het laat verzinken (volbad) bij een verzinkerij hier in de buurt.

Maar een voorwaarde is dat tektiel en verf/lak eraf gehaald dient te worden. Roest is minder een probleem omdat dat bij het voorbereiden van het verzinkproces al verwijderd word.

Weet iemand een geschikte manier om lak en tektiel er af te halen? Ik had een prijsopgave gekregen van 400 euro voor het stralen van de onderdelen. Dit is me wat te veel. Nu zat ik te denken aan chemisch ontlakken, maar heb hier geen ervaring mee. Eigenlijk wil ik het zelf gaan doen en niet uitbesteden.

Ik dacht aan een metalen bak met een chemisch goedje erin. Plaatwerk een uurtje erin, en voila alle verf eraf. Misschien gaat het niet zo makkelijk maar wou het toch proberen.

Iemand ervaringen hiermee?
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Afbijtmiddel is heel arbeidsintensief maar werkt heel goed. Ook schuren kan werken.

Stralen blijft natuurlijk het mooist, maar niet iedereen heeft de juiste apparatuur.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb laatst een straal cabinetje aangeschaft voor 90 euro volgens mij. echte aanrader, werkt perfect !

soortgelijke als deze

volgens mij vliegt tektiel er ook af als je het even in bijvoorbeeld wasbenzine legt. maargoed dat lukt alleen als de delen niet te groot zijn denk ik
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Hier ook verfafbijt.
Staalborstel (roterend) zoutzuur en fosforzuur om te ontroesten.
Soms gebruik de zandstraalkast van een kennis.
Het blijft op werken lijken :wink:
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

de werkmethode bij mij is altijd eerst tektiel en andere vette substanties verwijderen door alles een nachtje in een bak met thinner te zetten.
als je later eens wat door de bak roert worden moertjes, boutjes en ander klein grut vanzelf gewassen.
Daarna afdrogen en stralen. ik straal klein spul altijd met glasparel
dat geeft voor zinkwerk een mooi eindresultaat.
tektiel en vet laten zich niet wegstralen, en wat er toch af komt verontreinigd je straalgrid behoorlijk.
Als het echt mooi glanszink moet worden, kun je het geparelde onderdeel ook nog eens naborstelen met zo'n blauwe nylon borstel in de boormachine.

Ook bij verzinken geldt,: hoe mooier je werkstuk aangeleverd,.. hoe mooier het eindresultaat. Net als bij verchromen dus.

kleine dingen zoals moertjes etc. kun je bij het stralen een handjevol in een klein mandje doen met hele fijne mazen en dan maar schudden en stralen.
dat geeft een perfect resultaat. Mijn mandje hier is een bureaupennenbakje van ikea.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
gydomatra
Posts: 191
Joined: Thu Jul 07, 2011 11:14 pm

terug van de verzinkerij

Post by gydomatra »

vorige week alles terug gekregen van de verzinkerij en over het algemeen ben ik zeer tevreden. Het kleine en dunne spul is electrolitisch verzinkt en de grovere zijn thermisch verzinkt. Zelfs de koelbuizen zijn goed gelukt. Ik had nog een paar liggen die in redelijke staat waren. Totaal blank gemaakt en laten verzinken. Is toch een goedkoop alternatief ten opzichte van de RVS buizen.

Hier de plaatjes.
Image




Image


Image


Image
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Een thermisch verzinkte uitlaat is niet handig. Dit zal uiteindelijk breken door de temperatuurwisselingen.

Ook wordt het zink weer vloeibaar bij 450c en de uitlaat wordt op het spruitstuk vele malen heter. Hierdoor zal de zink langzaam wegdruipen en blazen veroorzaken.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

smelt de zink niet op de uitlaat bochten ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dat denk ik ook.

De waterbuizen kunnen prima op deze manier nog 25 jaar door.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Ik hoop dat je meer plezier gaat beleven van dat verzinkte spruitstuk als ik heb gehad op m'n oude Suzuki 4x4.
Ik had daar ook even een gegalvaniseerd exemplaar op zitten, maar dat spruitstuk is vanwege een gigantische aanhoudende stankoverlast al snel op de oud-ijzerhoop terecht gekomen... :(
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Post Reply