Hoe werkt een Weber DCNV carburator

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de pumpjets verwijderd en niets aan gevonden.
Ik heb ze er weer los in gegooid zoals ik ze vond bij demontage.
In principe maakt het volgens mij weinig uit of ze in de pumpjets zitten of onderin liggen.
Kogeltje hoeft door eigen gewicht alleen maar af te sluiten.
Hij zal misschien een fractie meer benzine spuiten bij vraag.
Na deze actie nog steeds geen pomp opbrengst.

Ik heb de pomp nog maar een keer uit elkaar gehaald en het blijkt dat het nieuwe membraam niet in orde is.
Ik heb de oude terug gezet en hij gaat weer als de brandweer.
Ik zie ook niets meer bruisen.
We testen uit of 5 mm Wynns gasket kit tussen de kelkjes gaat volhouden en misschien plaats ik het kogeltje nog wel een keer in de pump-jet

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Zo lang het kogeltje afsluit zou het moeten werken, maar ik weet niet of het daar onderin niet te veel bewegingsvrijheid heeft en zijdelings weg kan.

Die pumpjets zijn blijkbaar nogal kritisch.
Ik had, omdat die vorige uit elkaar gevallen was, er eentje uit mijn reserve carburator in gezet. Maar deze gaf aan één zijde een iets dunnere straal. Aanvankelijk voelde ik tijdens het rijden niets, maar bij koud weer haperde de motor weer ietsje bij het versnellen. Blijkbaar moet hij meer eten krijgen als het koud is...
Ik heb nu de oude (gerepareerde) er terug in gezet en nu is het probleem(pje) weer van de baan.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

in mijn Mazda carb zitten er gewichtjes op de kogeltjes. Een cilindrisch stukje messing. Misschien dat zoiets ook in de weber hoort?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja het luistert vrij nauw.
Ik heb wel afbeeldingen van webers gezien dat er een veertje op de kogel drukt.

Het is altijd goed als je foto's maakt.
Ik weet nu waarom de acceleratiepomp niet goed werkte.

Zoek de fout :oops:
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

De veer zit langs de verkeerde kant... zij hoort het membraan naar buiten te duwen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Precies.
Bij het demonteren in de auto gisteren viel die veer gelijk naar onder.
Dat zette me aan het denken.
Dit gebeurd er als je de carb maanden uit elkaar laat liggen.
Dan weet je de volgorde niet meer.
Nou ja, in ieder geval een mysterie opgelost.

Heb nu de volgende uit elkaar.
Die zal ik vd week maar gelijk opbouwen.
Inmiddels ook hier weer kennis opgedaan.
Kan ik vol goede moed ook de Solex vd 2.2 is uit elkaar trekken.


Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ja, een kleine fout met grote gevolgen. Gelukkig heb je het gevonden. :wink:

Daarom is het gemakkelijk als je een goed schema hebt van het onderdeel dat je wil restaureren.
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Probleem van de baan, super. Ik neem meestal wat foto's,teken een schema, nummer de onderdelen en bewaar ze in plastic zakjes bij zulke werkjes. Ook handig al je pas na een tijd verder werkt.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De oude gereviseerde carb werkt wel goed maar blijft een dipje houden tussen de 2500 en 3000 RPM dus niet helemaal perfect.
Zit dus te broeden hoe de carb van de rat op te lappen.
Youri opperde al er een bus tussen te zetten.
Kijkend naar het kelkje had ik ineens een brainwave.
Verstandigst is dat te negeren maar vooruit, ik probeer nog is wat.
Image

Stuk 2.5 mm koperdraad er omheen gebogen.
Image

Dat past mooi in de rand om de kelk te verhogen.
Image
Image

Kelkjes sluiten goed aan en sluiten de draad mooi op.
Image
Image

Venturi's staken er zelfs nog iets boven uit.

Image

Dat is mooi want dan kan ik de kelkjes borgen zodat ze niet meer rond draaien.
Image
Image

Ziet er goed uit dus gelijk maar in Matra gemonteerd en verwachtingsvol gestart.
Helaas, de carburateur doet onbestemde dingen.
Staat zelf stationair te draaien tussen 1000 en 2000 toeren.
De luchtstroom langs de kelkjes speelt waarschijnlijk parten want aan de bovenzijde van de kelkjes sluit de boel natuurlijk niet helemaal af.
Balen dus en weer een dag naar de klote.
Deze kelkjes er dus ook maar inkitten.
Een carburateur is een gebalanceerd stukje techniek wat zich door Dr Oetker niet zo maar laat bedotten, maar we geven nog niet op.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik ken dat gevoel maar al te goed. Doe ook al eens van die aanpassingen, en niet altijd met resultaat. Maar soms sta je te kijken wat het wel doet.
Veel succes Herman.
De volhouder wint. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Als het kan helpen,... ik heb u vroeger al eens een voorstel gedaan.
Je kan van mij tegen de verzendkosten nieuwe kelkjes hebben, ze zijn wel 28 ipv 29 mm, maar dat kun je oplossen door ze een 0.5mm uit te draaien of te honen.
Had ik er aan gedacht, had ik ze kunnen meebrengen naar de nieuwjaarsmeeting.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Dip tussen 2500 en 3000?
Is dat met het gas ingetrapt?
Of dat constant rijdend op 2500, en dan iets gas bijgeven?


Hier wat losse flodders van mij:

Dat gebied is de overgangsgebied van stationaire sproeiers naar hoofdsproeiers. Je zou eens een iets kleinere lucht sproeier voor de stationair sproeier kunnen doen. Dan wordt in het bovenste toerenbereik het mengsel iets rijker.

Of de afdichting van de gasklep as is lek. Waardoor er minder lucht door de venturies gaan, en de venturies pas bij een later toerental op gang komen.

Of de venturies zijn te groot, waardoor de venturies bij een later toerental op gang komen.

Of de gaatjes van het stationaire circuit zijn vuil. Die gaatjes zitten bij de rand van de gasklep.

Vlotterbak nivo in orde?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Bedankt voor het aanbod Urbain maar dat gaat het probleem niet oplossen.
De kelkjes hebben zowel van het huis als van de venturis 1 mm gepakt en ook nog van de kelkjes zelf.

Ik heb het hier ook nog met Laszlo over gehad en die lijmt ze met een speciale lijm.
Zoiets doe ik met de Wynss kit ook.
Buiten het probleem met de kelkjes zitten er ook nog andere problemen in de carburateurs.
Ze zijn gewoon allebei aan het eind van hun leven.
Ik probeer nog wel wat dingen maar denk dat er echt een nieuwe carburateur in moet.

@Bart,
Ik experimenteer nog wat met de vlotter.
Voor de rest is het allemaal uit elkaar geweest en gereviseerd/gereinigd.
Het probleem is niet bij volle acceleratie en op de snelweg is het OK.
Het zit in dat halfbakken gas geven.

Groet Hermann
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ben je wel zeker dat het de carburator is. Je zou een goede carburator moet opbouwen om een andere oorzaak uit te sluiten.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De ontsteking was vorig jaar zomer al gereviseerd en heb nog even alles gecontroleerd waaronder ook het vacuum.
Na het vervangen van de carburateur door de gereviseerde loopt de wagen goed op die dip na.
De andere die er op zat deed veel vervelender.
Was haast niet mee te rijden.
Het moet wel de Weber zijn.
Ik ga zeker op zoek naar een andere.
Youri had misschien nog wel een nette liggen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman licht het niet aan het vacuumpotje dat op de carburator zit. Mijn murena deed ook raar in lage toeren en het lag toen aan dat potje.








grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb van Remco 1 nieuwe overgenomen toen hij zijn Murena verkocht.
De oude van beide carb. zijn echter goed.
Zuigt goed vacuum en beweegt goed.
Dat is het dus ook niet.
Ik ga de carb van de rat nog maar is minitieus verder onderzoeken en de kelkjes inplakken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

hendrik wrote:Herman licht het niet aan het vacuumpotje dat op de carburator zit. Mijn murena deed ook raar in lage toeren en het lag toen aan dat potje.

grt harry de matra.
Inderdaad toen dit vacuumpotje defect was deed die rare dingen.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Post by Matramartin »

Herman, op Marktplaats staan wat carbs te koop. Zie bv. http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Dat zijn DCNF's, en de Murena heeft één DCNV.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, die zijn met een andere sproeierbezetting en andere boringen.
Misschien wel aanpasbaar maar deze zijn vermoedelijk nog ouder dan die ik heb.

Inmiddels is er een extra probleem ontstaan.
Liep de wagen nog enigzins redelijk, dat is nu verandert in onbestemd gedrag.
De Wynns kit heeft niet gehouden.
De kelkjes ligen alweer los.
Voorlopig geen rat rijden denk ik.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Misschien eens contacten met DCCP? Zij doen ook revisie van carb en hebben misschien een oplossing.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Als je de aanschaf van een nieuwe carburator zou overwegen kan dit misschien interessante informatie zijn.

http://www.amtdyno.be/index.php/carburatoren/nieuw
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Urbain wrote:Herman,

Als je de aanschaf van een nieuwe carburator zou overwegen kan dit misschien interessante informatie zijn.

http://www.amtdyno.be/index.php/carburatoren/nieuw
Voor het geval het niet lukt een goede optie.

Ik ben uitputtend op zoek geweest naar info voor de vlotterhoogte van de plastic uitvoering.
Die heb ik niet kunnen vinden.
In de Weber info-catalogus staat voor de koperen versie van de DCNF ook een hele andere waarde dan we hebben gezien tot nu toe.
Zie foto

Veel info over allerhande Webers is hier te vinden.
Ook te downloaden als PDF

http://www.bxclub.cz/files/acroprint.pdf
Attachments
Weberbrass (Custom).jpg
Weberbrass (Custom).jpg (44.7 KiB) Viewed 11824 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman,

Hier is een afbeelding voor een DCNV voor een Solara met plastic vlotter.
Sorry voor het formaat, maar anders is het niet goed leesbaar.
Attachments
Vlotterniveau.jpg
Vlotterniveau.jpg (725.45 KiB) Viewed 11807 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Vanuit het Rancho handboek (weber 36 DCNVA):

http://www.4x4fotos.nl/upload/img.php?i ... 6_en43.jpg

Ik weet alleen niet meer of dit de kunststof of koperen versie is. :oops:[/img]
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De ronde vlotters zijn koper.
De plastic zijn wat meer vierkant.
In de meeste beschrijvingen staat dat de vlotter bij verticale stand het kogeltje net moet raken.
Dat is een beetje vaag want is dat net afsluiten of net niet afsluiten.
Daar zit maar een halve mm verschil tussen.
Dat luistert schijnbaar.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb eens in mijn voorraad carburatoren gezocht en een 36dcnva-2-100-7b carburator gevonden.

Wist niet dat ik een murena carburator heb!!!

Misschien iets voor jou Herman. Ik ga hem niet bewaren. Ga er waarschijnlijk nooit iets mee doen. Mijn bagheera ombouwen naar één carburator zie ik niet zitten zou hem graag origineel houden.
Zou trouwens ook niet weten waarom. Heb er zo goed als geen problemen mee. Heeft af en toe ook een dipje bij plots gas bijgeven. Doet dit niet altijd.
Is een kwestie van een keer eens goed naar te zoeken.
Is nog niet storend.

Als je interesse heb hoor ik het wel. Moet er niet het uiterste voor hebben.
Denk dat €50 plus verzendingkost niet te veel is, met de optie niet tevreden geld terug.. Voorbehouden voor Herman... :wink:
Attachments
IMG00001 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00001 [800x600 test tekening 2].JPG (149.57 KiB) Viewed 11747 times
IMG00013 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00013 [800x600 test tekening 2].JPG (126.11 KiB) Viewed 11747 times
IMG00017 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00017 [800x600 test tekening 2].JPG (136.84 KiB) Viewed 11747 times
IMG00018 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00018 [800x600 test tekening 2].JPG (125.95 KiB) Viewed 11747 times
IMG00019 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00019 [800x600 test tekening 2].JPG (126.72 KiB) Viewed 11747 times
IMG00020 [800x600 test tekening 2].JPG
IMG00020 [800x600 test tekening 2].JPG (132.88 KiB) Viewed 11747 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt een PM
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Herman en Godfried,

Ik wil de pret niet bederven, maar let op wanneer je niet het juiste typenr. hebt zoals in het onderdelenboek (36DCNVA 16).
Ik heb ook een 36DCNVA 11 - 100 en de sproeierbezetting is niet die van een Murena. De kelkjes zijn 28 ipv 29mm en bovendien is de stationaire luchtsproeier (niet te demonteren) te klein volgens de Murena specificatie. Die kan je natuurlijk uitboren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Dat zijn al enkele zaken die je best vooraf nakijkt.
Succes ermee.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply