Page 1 of 1

What about Murena?!

Posted: Sat Sep 17, 2005 9:14 am
by Paul
Waarom heb jij voor een Murena (1.6 , 2.2 of 2.2S ) gekozen?
Wat is er nu zo speciaal aan een Murena?
Wat "maakt" deze wagen?
Waarom geen andere wagen?
Laat je eens gaan!
Je mag ook lyrisch worden of niet.

Posted: Sat Sep 17, 2005 10:24 am
by henk wouterse
ik heb een 2.2 die naar een S is omgebouwd, ik ben begonnen met een bagheera toen een 1.6, dan een 2.2 en nu deze, voor mij is hij speciaal ik denk de kleur met de zwarte S spoiler erop, wat betrefd het type een mens wil altijd meer en beter denk ik dus ik ga voor de S

Posted: Mon Sep 19, 2005 8:28 pm
by ALAIN VAN AKEN
Mijn verhaal is te lezen in ons clubblad Romorantin.

Posted: Mon Sep 19, 2005 8:48 pm
by Paul
Een ingekorte versie kan toch op het forum en zo een aanzet zijn voor anderen.

Posted: Mon Sep 19, 2005 8:54 pm
by ALAIN VAN AKEN
All?? voorruit.
Ik heb 2 Murena Ssen, 1 inopbouw vanaf een nieuw chassis en een ander voor bijna dagelijks gebruik. De Murena heb ik leren kennen toen ik als jonge gast met mijn fietsje naar school rijdt. Onderweg kwan ik steevast een bordeau Murena 2.2 tegen. Deze was voorzien van de Meeus sportkit en trok altijd mijn aandacht. Later zal ik er ook 1 bezitten en het zijn er nu al 2 geworden.

Posted: Mon Sep 19, 2005 9:47 pm
by matramurena
Alee, dan ik ook maar,

Sinds ik een artikel las in GTI magazine was ik weg van een Murena, helaas had ik er het geld niet voor en werdt het dus een Alfa 33. Na die total-loss gereden te hebben heb ik een Murena 2.2 aangeschaft. Heel mooi wagentje! Lekker laag, strakke lijnen, Sportief en mooi zonder er iets aan te hoeven doen, alleen de motor vind ik wat te zwak, vandaar dat ik ebzig ben om er een V6 in te zetten.

Murena's zijn gewoon hele mooie auto's die hun tijd ver vooruit zwaren!

Posted: Mon Sep 19, 2005 9:56 pm
by ALAIN VAN AKEN
Martijn, persoonlijk ga ik steeds voor het originele maar ieder zijn meug. Zorg reeds steeds voor dat een ombouw naar het oorspronkelijke mogelijk is, zo gaan er niet teveel wagens verloren. Sommige bouwen zo sterk uit dat er soms geen weg meer terug is en dit vind ik jammer. Van de Murena zijn er maar 10680 gebouwd laat er nog wat originele over voor de komende generatie.

Posted: Mon Sep 19, 2005 10:52 pm
by Paul
Hoe ik aan de Murena ben gekomen kan je lezen op het forum What about Matra. Dat hoef ik hier dus niet te herhalen. De sterke punten van deze wagen zijn eigenlijk eenvoudig op te noemen. Gegalvaniseerd, polyester koetswerk, eenvoudige motor en vreselijk exclusief, o ja ook nog best betaalbaar, voorlopig toch nog. Al krijg ik stilaan de indruk dat dit begint te keren. Persoonlijk had ik erg veel bijval in mijn aanschaf. Als je een wagen vindt met lage km stand en in naar verhouding erg goede staat dan heb je veel geluk. De motor draaide wel vierkant als hij werd afgeleverd, nogthans draaide hij redelijk normaal voor aanschaf. Dat was even schrikken maar het bleek een slechte ontstekingskaars te zijn. Blokvaste remmen, maar ja, wat wil je na 16 jaar non actif. Dat is nu juist ook wel prettig dat de problemen minimaal zijn, die kan ik wel aan. Nu bezit ik een behoorlijk goede en welhaast volledig orriginele Murena die volgend jaar in de running komt.

Posted: Tue Sep 20, 2005 12:37 am
by matramurena
Natuurlijk is een originele Murena heel erg mooi, maar het is tevens niet te ontkennen dat ze bij Matra destijds driftig op zoek waren om een Murena aan te bieden met meer vermogen dan de 2.2. liter variant. Ze werden van alle kanten tegengewerkt, maar mijns inziens is de Murena pas echt een Murena als hij aan de eisen van de ontwerpers voldoet, en die wilden er een maken met veeeeel pk's

Maar inderdaad, soms (vaak) zie je Murena's met zo'n enorme uitbouw etc. dat je echt pijn in je ziel krijgt :D

Posted: Tue Sep 20, 2005 9:34 am
by Paul
Als Murena bezitter wil ik ook grif toegeven dat er best wat meer PK's mochten zijn. Alles natuurlijk in functie van wat de verwachting is of hoe je de Murena wenst te rijden. Standaard is de Murena 2.2 een vlot te rijden wagen die best mee kan met het hedendaags verkeer. Met zijn 118PK is hij overiggens veilig te sturen zelfs bij vochtig wegdek, maar als je te snel gaat kan het aardig keren zowel letterlijk als figuurlijk. Als je nu de pk's gaat opdrijven gaat ook het oorspronkelijk veilige weggedrag wijziggen en zal hij makkelijker en agressiever uitbreken. Als je daarenboven ook nog een andere en waarschijnlijk zwaardere motor gaat steken zal ook de gewichtsverhouding nadelig beinvloed worden en zal hij bij nat wegdek subtiel moeten gereden worden. Dan ben je eigenlijk pas goed bezig. Je zal dan zeker erg moeten toezien op de bandenkeuze en hoogst waarschijnlijk mag je de ophanging en remmen in fuctie van het hogere vermogen een upgrade geven. Waar begin je dan aan?! Nog buiten de kosten gerekend.

Posted: Tue Sep 20, 2005 5:13 pm
by henk wouterse
he Alain wat is een meeus sportkit,
Wat betreft het vermogen vind ik de 142 pk voldoende en meer vind ik zonder aanpassingen zelfs gevaarlijk als er meer pk in kom moeten zeker de remmen worden aangepast, ik kan het weten ik heb een behoorlijk ongelluk gehad en de remmen komen echt tekort .

Posted: Tue Sep 20, 2005 5:38 pm
by ALAIN VAN AKEN
Garage Meeus in Temse heeft destijds voor de S op de markt kwam een eigen kit met zijdrempels, achterspoiler en andere carbus op de markt gebracht. De wagen waren eveneens voorzien van een specifieke stickering.

Posted: Tue Sep 20, 2005 7:47 pm
by henk wouterse
oke Alain zijn we weer op de hoogte bedankt

Posted: Tue Sep 20, 2005 8:18 pm
by Paul
Op http://www.matradreams.com/50443495680e ... index.html
Staat (stond) een 170pk versie en hij is te koop.

Posted: Mon Oct 10, 2005 9:31 pm
by Paul
Tussenstand 4. Het wordt nog een nek aan nek race met de andere versies!

Posted: Tue Oct 11, 2005 8:34 am
by jurgen M
Ik zocht een sportief ogende auto opgebouwd uit 'normale' componenten, zodat onderhoudsprijzen binnen de perken kunnen blijven. Ik twijfelde nog even tussen een renault Alpine A310, maar uiteindelijk werd het de Murena. Je kan er ook met meer dan 2 in, 'ongeveer' roestvrij want ook polyester, en opgebouwd uit standaard fransse onderdelen... Mijn criteria,.. Het motorvermogen is bij de 1.6 beperkt, maar bij het huidige fileverkeer toch voldoende. Ook ik het even getwijfeld om de motor te vervangen door een blok van een 205 GTI (blijkbaar rijden er zo enkele in de UK ). Maar zolang mijn motorblok niet aan vervanging toe is blijft hij zeker origineel, behalve de S-look en het achterklepje natuurlijk.

:wink:

Posted: Sun Dec 25, 2005 1:53 pm
by Paul
"5" Toch maar een beetje slapjes, he?
Waar zitten ze toch?

Posted: Thu Dec 29, 2005 10:12 am
by dieterwieter
Hoi Makkers!

Als klein manneke (ondertussen 30 winters) was ik compleet weg van de Rancho. Nog steeds eigenlijk, maar ja, hou verschrikkelijk veel van wagens en ook van eraan te klussen, maar complete restauraties...dat gaat wat ver...!
Toen ik wat ouder was (een jaar of 10) had ik ook de Murena ontdekt en dat is eigenlijk altijd wel m'n (2e) droomauto geweest.
Was er niet actief naar op zoek, maar plots kwam in de koopjeskrant de advertentie van de murena van Raf uit Lommel (ben zelf van Hechtel).
De wagen zag er vrij goed uit (op enkele cosmetische dingetjes na) en heb diezelfde dag nog de wagen van hem gekocht.
Bij aankoop (een goede 5jaar geleden) was er nog niet echt Internet om alle info ervan op te zoeken, dus eigenlijk was de keuze qua motorisatie meer toeval dan bewust.

Dus eigenlijk is de enige ?chte reden het feit dat ik als kleine jongen al gefasineerd was door de Rancho en Murena.

Nu zou ik er kunnen bijhalen dat de Murena exclusieve wagen is met eenvoudige maar toch uitgekiende techniek en boordenvol rijplezier.

Jammer dat ik er momenteel niet zo'n tijd voor kan vrijmaken, maar...binnenkort wordt ze 25 en dan ga ik haar zeker een kado doen (inschrijving van de wagen met O-nrplaat)!

Groetjes en fijne feesten!
Dieter

Inschrijving als O ... gelukt?

Posted: Mon Feb 20, 2006 1:20 pm
by GeorgeinBelgium
inschrijving van de wagen met O-nrplaat)! ??? Hoe en wat zijn de problemen ... been zeer geintereseerd ...

Posted: Mon Feb 20, 2006 3:21 pm
by Paul
Je kan hier alvast wat inspiratie opdoen. 8)

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=192

Maar het zal wel loslopen! :wink:

Posted: Sun Nov 05, 2006 9:59 am
by Paul
Hier is het stilgevallen en naar mijn weten zijn er Murena's bijgekomen. :D
Stille genieters? :( :-? 8)