Page 1 of 1
Dimmer probleem
Posted: Thu Mar 06, 2014 8:40 pm
by matramurena
Ik heb mijn dimmer opgeblazen, er kwam opeens een hoop rook en geur uit toen ik de verlichting aan zette...
Nu ben ik wat verder gaan zoeken naar het probleem en heb de twee draden die op de dimmer zitten direct doorverbonden. Dit resulteerde in een volle sluiting en een doorgebrande zekering. Met een aparte voeding heb ik geprobeerd om direct op mijn klokkenwinkel 12V naar de verlichting te sturen en dat gaat wel goed.
Vreemd genoeg heb ik aan mijn dimmer twee groene draden zitten. Volgens het schema zou het een groene en een grijze moeten zijn.. Ik kan nergens in de buurt een grijze draad vinden en het is wel heel toevallig dat er juist op die plek twee passende draden zitten natuurlijk....
Iemand enig idee wat ik hier over het hoofd zie? Doorverbinden zou toch moeten werken normaal gesproken?
Posted: Thu Mar 06, 2014 9:35 pm
by matramurena
Nergens een blokbatterij te vinden in huis en mijn multimeter is leeg.... Doormeten wordt dus lastig.
Wel heb ik de stekker van de tellerwinkel er uit gehaald en met deze stekker los de twee draden doorverbonden. Ook nu vliegt de zekering er gelijk weer uit. Erg vreemd.....
Posted: Thu Mar 06, 2014 9:56 pm
by oetker
De railtjes achter bij de ventilatieswitch willen wel is verschuiven en sluiting maken.
De regelaar kun je doorberbinden voor te testen.
Ik zal nog even naar die lampjes kijken morgen.
Posted: Thu Mar 06, 2014 10:20 pm
by matramurena
Niet aan gedacht aan die railtjes. Zitten die ook in het dimbare circuit?
Posted: Fri Mar 07, 2014 4:45 am
by oetker
De ene Murena is soms wat anders uitgevoerd als de andere.
Ik zou niet helemaal op het schema bouwen.
Ik heb bij sommige Murena;s gezien dat de dashverlichting gaat branden bij contact aan waar bij anderen pas bij lichten aan deze gaat werken.
Het draait om 41 en 41C connecties.
Soms moet je ook is terug gaan na de laatste werkende situatie.
Als ik me goed herinner benje met de mist/licht schakelaars bezig geweest en heb je ook het dashboard er uit gehad..
Werkte het daarvoor nog wel?
Kabels klem ergens tussenn?
Dit zijn zo maar wat suggesties maar soms zie je wel is wat over het hoofd.
Ik zou niet het wacht waar de rook vandaan komt zekeringentest gebruiken.
Hang een ohm-meter aan de afgaande vd potmeter en massa.
Die moet volle sluiting vertonen.
Dan 1 voor 1 alles nalopen waar het uit voort kan komen totdat de sluiting is opgeheven.
Als het niet bij de aansluitingen van 1 vd lampjes zit dan zit het vermoedelijk in je draadboom.
Het meterpaneel kan je al uitsluiten want die heb je al afgekoppelt gehad.
ook de koperstripjes achter de connector van het paneel kunnen wel is los over elkaar hangen en een sluiting veroorzaken
Herman
Posted: Fri Mar 07, 2014 8:35 am
by matramurena
Ik ben inderdaad bezig geweest met de mistlichten en heb deze doorgemeten. Deze zijn goed. Ook heb ik het dashboard uitgebouwd en ingebouwd in de tussentijd, maar zo te zien zit er nergens bekabeling klem.
Wat ik ook gedaan heb is het console van de blower weer instaleren met de verlichting erachter. Echter nog zonder de lampjes, dus de kans dat die twee strippen na montage contact maken is zeker niet ondenkbaar. Gaan we vanavond eens naar kijken.
Posted: Fri Mar 07, 2014 11:23 am
by brinkie
matramurena wrote:Wat ik ook gedaan heb is het console van de blower weer instaleren met de verlichting erachter. Echter nog zonder de lampjes, dus de kans dat die twee strippen na montage contact maken is zeker niet ondenkbaar. Gaan we vanavond eens naar kijken.
Ik heb ooit die console uitgebouwd om er nieuwe lampjes en een nieuwe schakelaar (die was uitgefikt) in te zetten en eerlijk gezegd verbaas ik me erover dat je de eerste op het forum bent die met dit probleem komt. Het is echt bar slecht uitgedacht, en ik zou zeker dit controleren. De lampjes houden de boel min of meer bij elkaar als ik het me goed herinner.
Probleem van multimeter leeg en geen 9V batterijtje in huis, dat klinkt dusdanig bekend dat ik daarom maar een extra multimeter heb gekocht

Posted: Fri Mar 07, 2014 11:26 am
by brinkie
oetker wrote:Ik heb bij sommige Murena;s gezien dat de dashverlichting gaat branden bij contact aan waar bij anderen pas bij lichten aan deze gaat werken.
Dat is alleen op de vroege 1.6 modellen het geval geweest.
Voor de rest een prima uitleg Herman, maar dat had ik niet anders verwacht gezien je jarenlange ervaring met elektronica

Posted: Tue Mar 11, 2014 3:33 pm
by matramurena
Even een update: alles werkt weer en een nieuwe dimmer is onderweg!
Het waren inderdaad de twee strips waar de lampjes achter de blower-unit tussen horen te zitten (deze lampjes zaten er nog niet in, zijn ook onderweg) die elkaar raakten. Stom natuurlijk ook om ze zonder de lampjes zo te monteren van mij.....