Page 1 of 1
Murena start niet.
Posted: Sun Dec 08, 2013 3:59 pm
by johanansingh
Gisteren wilde ik even mijn murena na lopen voor de APK keuring dus auto gestart en een blokje om gereden tot zover geen problemen.
Toen ik weer thuis was de matra in de schuur gereden en alle standaard dingen gecontroleerd ook dit leek allemaal wel oké.
Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Nu staat eerst de accu aan de lading om zeker te weten dat deze vol genoeg stroom levert. Iemand verder nog een tip wat dit kan zijn of zal toch de start motor overleden zijn.?
Hoop het niet eigenlijk want je kunt er lastig bij, denk dat zelfs de carburateurs aan de kant moeten.
Ben benieuwd of iemand nog een tip heeft.
Posted: Sun Dec 08, 2013 7:28 pm
by bart_heemskerk
massa kabel naar het motorblok slecht? Zit nabij de onderste motorsteun.
Posted: Sun Dec 08, 2013 8:09 pm
by matramurena
De connectoren en relais op je zekeringplaat al nagelopen? Dat was bij mij een oorzaak voor een soortgelijk iets.
Posted: Sun Dec 08, 2013 9:18 pm
by ec230no
Denk ook even aan de massa aansluiting op de chassisbalk bij de draagarm linksvoor. Deze oxideren snel en dan heb je wel alles werkend maar geen accu vermogen. En dan dus wel de klik van het startrelais maar onvoldoende om de startmotor aan te krijgen.
Posted: Mon Dec 09, 2013 12:11 am
by oetker
Kan ook zijn dat je dynamo niet goed werkt.
Bij lopende motor moet de spanning op de accu ruim 14 V zijn.
Herman
Posted: Mon Dec 09, 2013 9:30 pm
by johanansingh
Accu is nu goed opgeladen maar geen resultaat. Probeer vrijdag de tips van jullie zoals en massa of printplaat storing.
Bedankt voor de ideeën ik hou jullie op de hoogte.
Re: Murena start niet.
Posted: Tue Dec 10, 2013 2:54 pm
by brinkie
johanansingh wrote:Vervolgens wilde ik de auto Weer starten maar dat lukte niet..! Het enige wat er gebeurde wat klik klik van het start motor..verlichting werkt prima maar de start motor draait niet rond.
Toen heb maar geprobeerd om met een hamer de start motor wakker te krijgen maar ook dit hielp niet.
Ik heb dat precies zo gehad een paar jaar terug, stond notabene bij Carjoy omdat er een meeting was. Bleek toch echt de startmotor overleden te zijn.
Posted: Fri Dec 13, 2013 5:07 pm
by johanansingh
Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.
Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.
Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Posted: Fri Dec 13, 2013 7:27 pm
by Muddy Bandit
Er zijn meerdere oorzaken waarom een startermotor niet meer wil.
Oud hard geworden vet, versleten koolborstels, oxidatie, vervuiling of zelfs een combinatie kan al betekenen dat de startmotor niet meer werkt.
Open maken, schoonmaken en wat fris smeermiddel doet vaak al wonderen met een startmotor (of dynamo).
Ik ben nog weinig startermotoren tegen gekomen die technisch aan hun einde waren.
Posted: Fri Dec 13, 2013 8:10 pm
by oetker
johanansingh wrote:Het was de startmotor. Vandaag vervangen en de boel werkt weer.
Toch ben ik nog niet helemaal zeker waar de oorzaak licht van de kapotte startmotor.
Of het is gewoon domme pech of het kom omdat ik soms extreem lang moet starten voor dat de auto aanslaat. Ik gebruik mijn murena niet dagelijks en soms staat de auto wel eens een maand stil dan zijn de dubbele solexen leeg. Ik heb een origineel benzine pomp op de murena en die heeft veel werk om de carburateurs te vullen.
Dus dan krijgt de startmotor veel op de kloten denk ik wat is jullie idee hier over?
Inderdaad langdurig starten na stilstand is vaak fataal voor starter en accu.
Een electr. pomp is eigenlijk onontbeerlijk.
Carbs lopen dan vol voor het starten.
Mijn 2.2 start ook na maanden stilstaan in enkele slagen van de startmotor.
Posted: Fri Dec 13, 2013 8:22 pm
by johanansingh
Ik dacht idd ook aan een elektrische pomp. Maar heb nu alles origineel en dat wil ik ook proberen zo te houden.
Maar als ik toch zo'n pomp zou willen welke zou dan het beste zijn.
Iets van facet ofzo? Daar is vast ergens een topic over.
Posted: Fri Dec 13, 2013 8:28 pm
by oetker
Hier zit die tegenwoordig in mijn 2.2.
Facet posiflow.

Voordeel, brandstofleiding en pomp weg bij het uitlaat spruitstuk (brandoorzaak nummer 1 Murena)
Ouder topic, de printjes zijn nooit afgemaakt.
Een aangepast relais uit een sloop VW is goedkoper.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... ight=facet
Posted: Fri Dec 13, 2013 8:30 pm
by matramurena
Wat ook wel wil is een "pompballetje" te plaatsen in de benzineleiding. Zo'n ding dat ook voor buitenboordmotoren gebruikt wordt. Even een paar keer in knijpen en de carbs zijn gevuld, daarna gelijk starten.
Een van goede kwaliteit moet zo in de leiding kunnen en dan moet de originele pomp de brandstof er zonder te veel restrictie doorheen kunnen zuigen.
