Page 1 of 1
Carter ontluchter terugvoeren op inlaat 1, doen of niet doen
Posted: Wed Dec 04, 2013 8:58 pm
by Richard
Hoi,
Ik heb bij wijze van experiment mijn K&N filter vervangen voor 4 losse filters. Nu had ik op de vorige opzet een buisje geplaatst tbv de carter ontluchting.
Nu heb ik die niet meer. Wel heb ik een loze aansluiting op het inlaat spruitstuk voor cilinder 1. Hierop zat in het verleden het vacuüm aangesloten.
Zou ik hier de carter ontluchting kunnen plaatsen of zal dit een vette bougie opleveren. Misschien is het vacuüm wel te sterk voor deze toepassing ?
Posted: Thu Dec 05, 2013 6:56 am
by oetker
Lijkt me te veel vacuum voor ontluchting.
Buiten dat zal het open zijn voor valse lucht zorgen en armer mengsel.
Je kunt hem ook gewoon met een slang onder de auto uit laten komen.
Er hoeft niet speciaal vacuum op te staan.
Doen ze in de racerij ook, en vroeger was dat standaard.
Het is alleen maar een millieuding.
Technisch houd het niets in.
Ik heb het zo maar dat kan niet bij jou.

Posted: Thu Dec 05, 2013 7:39 am
by Richard
moet er geen filter op dan ? APK gezien ? Ik was al op zoek naar een klein K&N achtig filtertje
Posted: Thu Dec 05, 2013 8:03 am
by oetker
Denk dat er niet naar gekeken word.
Als de CO binnen de normen valt is het millieu technisch ok.
Komt er rook uit ?
Posted: Thu Dec 05, 2013 8:38 am
by Richard
tja rook rook, hij dampt wel iets ja. maar dat is als ik stationair een keer aan de gasklep zit, dus wat hij doet tijdens een normale rit, geen idee.
Posted: Thu Dec 05, 2013 8:48 am
by jo
Er zij daar inderdaad speciale filtertjes voor te koop, k&n type.
In België (misschien EU vordering) mag je technisch niet met een open stukje aansluiting rijden, moet op een filtertje uitkomen, met de Berlingo heb ik er wel 6 jaar mee weggekomen, slang verlengd tot onder de koplamp, oude vod met een elastiekje erop, onzichtbaar....

Posted: Thu Dec 05, 2013 8:52 am
by Richard
dat vod heb ik er nu ook op, best een mooie oplossing vind ik zelf

Posted: Thu Dec 05, 2013 8:55 am
by oetker
Als het oliegebruik niet boven 0.5 liter per 1000 km komt is er niet veel aan de hand waarschijnlijk.
Volgens mij zijn er speciale oil catchers.
Google maar is op oil catch tank breather
Natuurlijk te vinden op Ebay UK
Posted: Thu Dec 05, 2013 12:40 pm
by Muddy Bandit
Begin niet aan die K&N-filtertjes, als je regelmatig korte ritjes maakt zitten ze in mum van tijd verstopt met sludge en anders versmeren ze de boel rondom het filter.
Slangetje even verlengen en in een roestgevoelig deel steken, dan hoor je de keurmeester niet meer klagen en de oliedampen zorgen ervoor dat roest geen kans meer krijgt.

Posted: Thu Dec 05, 2013 5:27 pm
by Richard
oil catch tank breather , dat ziet er uit als een mooie tussenweg, eens kijken of er wat bij zit
Posted: Thu Dec 05, 2013 7:14 pm
by bart_heemskerk
Mijn ervaring met carter ontluchting is dat het wel nodig is. Als bij mij de ontluchting niet op de luchtfilter zit aangesloten, dan komt er mayonaise onder de olievuldop. De vochige dampen blijven dan in de motor hangen, en vermengt zich met de olie.
Ik raad aan om de ontluchting toch op een of andere manier te koppelen aan één van de luchtfilters.
Niet aan het vacuum koppelen.
Posted: Thu Dec 05, 2013 7:32 pm
by Richard
bart_heemskerk wrote:Mijn ervaring met carter ontluchting is dat het wel nodig is. Als bij mij de ontluchting niet op de luchtfilter zit aangesloten, dan komt er mayonaise onder de olievuldop. De vochige dampen blijven dan in de motor hangen, en vermengt zich met de olie.
Ik raad aan om de ontluchting toch op een of andere manier te koppelen aan één van de luchtfilters.
Niet aan het vacuum koppelen.
maar omdat er dan enige zuiging is ? anders vind ik nl de oplossing van oetker ook wel wat. maar dat is natuurlijk alleen een reservoir zonder enige aanzuiging. Daar is natuurlijk eventueel wel wat op te verzinnen