Koppelings bekrachtiger op de Murena!! UPDATE

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Koppelings bekrachtiger op de Murena!! UPDATE

Post by murena81 »

Het koppelings pedaal van mijn 1.6 Murena gaat best zwaar.
Dat is wel normaal voor deze auto denk ik.
Daarbij komt dat mijn linker knie niet de beste is, vroeger ongelukje gehad met karten.

Als ik veel moet rijden word mijn knie vervelend gevoelig.
Voordat ik de Murena nu ombouw naar automaat (zijn ze vroeger ook als automaat geleverd??) kan ik ook proberen om het pedaal lichter te laten gaan.

Een veer aan de koppelings hevel op de bak wil ik niet omdat dan het druklager altijd belast word.
Nu zijn er voor oldtimers Remote Brake Servo's te koop, zeg maar een aftermarket rem bekrachtiger.

Feitelijk moet dit ook werken met de hydraulische koppeling van de Murena.
Je zet de leiding vanaf het pedaal op de servo, en vanuit de servo weer een flexibele leiding naar de cilinder op de bak.
Verder een slang van de bekrachtiger naar het inlaatspruitstuk voor de onderdruk.

De servo's zijn te koop met verschillende boost ratio's, dus moet ik eerst maar een wat huiswerk gaan doen.
Het moet allemaal ook weer niet te licht gaan ivm met gevoel op de koppeling.

Iemand met hetzelfde probleem?
Iemand met eenzelfde oplossing op zn auto?
Attachments
Brake servo.JPG
Brake servo.JPG (25.4 KiB) Viewed 16051 times
Last edited by murena81 on Sat Nov 30, 2013 9:04 pm, edited 1 time in total.
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Ze zijn niet als automaat geleverd, maar er is geloof ik wel een Talbot Automaat bak geweest.
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

De automaatbak is groter dan de manuele bak. De kans is groot dat de benzinetank moet aangepast worden. Daarbij moet de radiator van de Solara gebruikt worden omdat daar een oliekoeler in zit zorgt die voor de koeling van de olie van de versnellingsbak.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

Mijn schoonvader heeft in de jaren 70 een simca 1100 met half-automaat gehad.
Je moest nog wel schakelen maar niet meer ontkoppelen.
Ik heb er zelf nooit mee gereden maar denk dat het in die tijd ook maar een vierbak was.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

De automatische versnellingsbak van de Solara is zo groot, dat je de linker draagarm niet meer kunt gebruiken; en dan is het uit met de pret.
een extra bekrachtiger, bv een rembekrachtiger van een oude landrover die los in de leiding gebruikt kan worden is een optie.
The Pete
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Voor de koppelingscilinder van de Alfa bak zat nog een onderdeel. Of het nu een bekrachtiger was of iets anders weet ik niet, maar ik heb het og wel ergens liggen denk ik. Zal eens op onderzoek uit gaan of het wat voor je is.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je kunt inderdaad wel een bekrachtiger plaatsen maar bij de Murena zal dat je niet lukken.
Er is zelfs geen ruimte om een rempotje op de cilinder te plaatseen laat staan een bekractiger.
Er zijn wel systemen op de markt die mogelijk toegepast kunnen worden.
Clickandgo en clutchmate.
Werkt met een knopje op het stuur en word vaak in campers ingebouwd.

http://www.amt.nl/PageFiles/13164/001_2 ... soires.pdf


Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Herman,

De rembekrachtiger die ik bedoel kun je overal in de auto plaatsen.
Deze word nl niet direct mechanisch door het pedaal bediend, maar door de master koppeling cilinder.
Het is dus een kwestie van de originele leiding onderbreken en de bekrachtiger ergens ertussen plaatsen.
Verder werkt het identiek als een normale bekrachtiger.

Deze systemen zijn al heel lang gebruikt in oldtimers met een enkel remsysteem.

Ik heb vanmorgen even pedaaldrukken gemeten op een paar auto's:

Lotus Elise --> 14kg
Toyota Carina 1.8 --> 17kg
Matra Murena 1,6 --> 22kg!!

Voor de grap nog even met mn rechterbeen de Matra koppeling ingedrukt, goeiedag wat gaat dat zwaar zeg!

Word vervolgd
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

ah zo, Dat is de weg te gaan denk ik.
Zal wel prijzig zijn.
het is niet voor niks dat ze zeggen dat er een vrachtwagenbak in de Mur zit.
Rijden is werken was het credo en andere sportwagens kennen dit probleem ook wel

Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

De koppeling gaat erg zwaar vanwege de drukgroep. Die biedt veel tegenstand. Op mijn wankelmatra heb ik de orginele matra 1.6 koppelings cilinders op het pedaal en op de bak. Die bedient de Mazda drukgroep. En dat gaat veel veel lichter dan een murena drukgroep.

Le ook eens op de diameter van de koppelings cilinder bij het pedaal. Er zijn diverse diameters in omloop. 22mm, 20,5mm, en 19mm. 19mm is wat ik heb. Hoe groter de diameter. hoe zwaarder je moet trappen.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Gaat zeker een stuk lichter als die van mij Bart en voelt bijna Japans zoals ik indertijd even heb mogen proberen.

Tijdens de bakwissel heb ik een nieuwe drukgroep geplaatst.
Het loopt nu een fractie lichter maar nog steeds stevig trappen.

De 1.6 moet 19 mm hebben de 2.2 20.64mm als hoofdcilinder.
Op de 2.2 heb ik ook nog 22mm gehad maar daar merk ik niet veel verschil tussen behalve dat de slag iets korter is.
Dat komt mooi uit als je de bedienhevel krom hebt getapt na al die jaren :lol:

Hier een geebruikte voor wat je zoekt.
Mooi prijsje om te proberen.

Edit.
Link weggehaald, verkoper verzend niet, maar zoek maar is op Ebay UK naar " remote clutch servo"


Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Ja, ik heb de 19mm master erop.

Vanmiddag alle metingen gedaan.
Onderdruk vanuit het inlaatspruitstuk is maximaal -0,8 bar.

Als ik alles doorreken heb ik 4,55 bar uit de master cilinder zonder bekrachtiging.
Met bekrachtiging komt dit uit op 10 bar, ruim 2x zoveel.
Dit zou dus moeten betekenen dat de 22kg pedaaldruk die ik moet leveren met de helft zou verminderen, hou ik ongeveer 10kg over.

Lijkt me het proberen waard.

Nog even op de zolder geweest, want daar had ik nog een bekrachtiger liggen voor een oldtimer die ik aan het restaureren ben.
Even gekeken naar een goede locatie, en hij zou heel mooi uitkomen net voor de rembekrachtiger.
Helaas moet ie zo scheef staan i.v.m. onluchten
Moet ik wel een bevestiging maken, maar op deze manier kan ik de originele kunststof koppelings leiding origineel houden, en weer naar origineel terugbouwen mocht het nodig zijn.

Ik moet dan twee verlopen maken van kunststof leiding naar metalen leiding.

Ga ik draaien op de draaibank van rvs.
Zijn de originele afdicht rubbertjes voor de kunststof leiding nog te koop?
Attachments
P1020087.JPG
P1020087.JPG (177.67 KiB) Viewed 15943 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat ik zo links en recht lees gaat de pressie van de bovenstaande afgebeelde booster met 30% naar beneden.
eea natuurlijk afhankelijk van de diameter van booster.
De rubbers zijn nog in clubstok volgens mij (1 Euro).
Even aan Godfried vragen.

Ik zie een veer op je rembooster.
Je moet even dat draaipunt gangbaar maken.
Ziet meestal vastgerot.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Ahum, ja die veer.

Die heeft de vorige eigenaar erop gezet.
Moet ik nog vervangen voor een die ik uitgevoerd heb met een vetnippel.
Tot die tijd hou ik alles daar lekker in de olie/vet
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote
-------
Ik moet dan twee verlopen maken van kunststof leiding naar metalen leiding.
============================================
Heb ik ook wel interesse in.
Als je jezelf verveelt mag je er voor mij ook en paar maken.
Ik wil namelijk naar metalen leiding.
Laat maar horen hoe het afloopt.
Mijn linkerbeen heeft problemen met de doorbloeding dus binnen afzienbare tijd ben ik ook aan de beurt.

groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Koppelings leiding in koper:

Image

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1863

Voor korte stukjes kan ook flexibel remleiding gebruikt worden. Die heb je met passend schroefdraad.

De kunststof leiding is 7mm. Daar wat passends voor vinden is moeilijk.
Ik heb het eens geprobeert met een messing kabel wartel. M12 of pg7 geloof ik. In de wartel zit rubber, wat de leiding vast klemt.
Image

Was geen succes. De leiding kwam langzaam uit de wartel. Daarna heb ik het van koper gemaakt.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Het ontwerpje voor de adapter van kunststof naar metalen leiding is klaar.
Nu nog degene die direct op de master cilinder komt.

In de kunststof leiding hoort nog een metalen insert te zitten, heb ik nog niet getekend.
Attachments
Adapter.JPG
Adapter.JPG (38.59 KiB) Viewed 15889 times
Adapter cut.JPG
Adapter cut.JPG (40.49 KiB) Viewed 15889 times
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Vandaag de bekrachtiger maar eens ingebouwd.

Na wat passen en meten een mooie beugel gemaakt die vastzit op de bouten van de bovenste draag-arm, er stak een mooi stukje draad door beide moeren dus daar kon ik zo op monteren.

Een T-stuk in de vacuumleiding gemaakt, gewoon van Festo 10mm.
De blauwe slang moet ik nog vervangen door een zwarte, maar voor nu is het prima.

Leidingen gemaakt en de hele boel aangesloten met m’n speciale verloopjes, en ontlucht.
Het onluchten ging verrassend makkelijk.

Starten en testen en ik moet zeggen dat het heerlijk aanvoelt, een flink stuk lichter maar zeker niet te licht.
Volgende week zal ik het verschil in pedaaldruk even meten om te zien hoeveel lichter het geworden is.
Verder gewoon het gevoel van de Murena koppeling.
Het werkt perfect, ik ben er superblij mee.

Inbouwen kostte ongeveer anderhalf uur, en er hoeft geen enkel gat voor geboord te worden.

Meteen maar het een en ander opgeknapt en schoongemaakt.
En mn aangepaste remtriagel met vetnippel geplaatst, dan is die lelijke veer ook meteen weg.
Attachments
1.JPG
1.JPG (168.99 KiB) Viewed 15852 times
2.JPG
2.JPG (207.01 KiB) Viewed 15852 times
3.JPG
3.JPG (190.04 KiB) Viewed 15852 times
4.JPG
4.JPG (141.98 KiB) Viewed 15852 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ziet er geslaagd uit.
Wist niet eens datdie dingen in deze vorm bestonden.
Op de camper forums lopen ze allemaal die halve dingen uit het begin van dit topic te prutsen.
Dit lijkt me veel beter.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Dat ziet er goed uit!
Dit gaat vast meer navolging krijgen.

Die verloop stuk van 7mm kunststof naar koper, daar kun je denk ik wel een handeltje in beginnen.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ziet er goed uit. kan dit evt ook aan de andere kan van de leiding geplaatst worden ? Dus in de motorruimte ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Eerste keer dat ik deze oplossing zie, best aardig.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Richard wrote:ziet er goed uit. kan dit evt ook aan de andere kan van de leiding geplaatst worden ? Dus in de motorruimte ?
Deze bekrachtiger kun je plaatsen waar je wilt.
Maar bij deze oplossing heb je heel korte extra leidingen.
Als je hem achterin plaatst moet je vanaf de bekrachtiger met een flexibele leiding naar de slave cilinder omdat de motor beweegt.

Voorin zit ie mij niet in de weg.

Als er echt behoefte is aan verloop stukken van kunststof naar metalen leiding hoor ik het wel.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Vandaag de pedaaldruk maar eens gemeten, 14,5 kg.
Dat is 7,5 kg minder als voorheen, dit voelt meer aan als een moderne auto.

De berekeningen kloppen niet helemaal, waarschijnlijk omdat ik wat aannames moest doen zoals de diameter van de vacuum zuiger.

Maakt mij niet uit, her resultaat is prima.
User avatar
matramurena
Posts: 838
Joined: Wed Sep 14, 2005 11:09 am
Location: Sundet, Lillesand, Noorwegen
Contact:

Post by matramurena »

Dat zou heerlijk moeten schakelen! Mooie aanpassing om de Murena wat comfortabeler te maken.

Martijn
Martijn

1983 Matra Murena 3.0 V6
2008 Lancia Phedra Emblema 2.0 Hdi
2018 VW Golf GTE
1980 (?) Tunejolle 16, Mercury 60 EFI
1984 Happy 27 zeilboot. Volvo Penta MD5B
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppelings bekrachtiger op de Murena!! UPDATE

Post by Richard »

ik zie diverse ratio's, is het hier hoe meer hoe beter ?, of kan ik daar niet vanuit gaan. de ratio's die ik zo zie zijn 1.65 / 1.9 / 3.1

bvd
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Koppelings bekrachtiger op de Murena!! UPDATE

Post by oetker »

Eigenlijk geen idee, maar als het voor een MG-B geschikt is moet het in een Matra ook wel werken.
Ik had uitgevogelt dat deze bekrachtiger ongeveer -30% kracht nodig had.

Ben onlangs bij Rob en Joost hun Murena geweest en heb er proef mee gereden.
Deze had geen bekrachtiger maar ging eigenlijk heel licht.
Ze wisten helaas niet welke koppeling er in zat.
Image

Zie hier hun relaas om de wagen na 4 jaar stilte weer rijdend te krijgen.
http://matraforum.messageboard.nl/forum ... =26&t=1813

Geen verkeerde auto maar er zit nog wel wat werk aan.
Helaas al weer te koop.

http://www.speurders.nl/overzicht/matra ... &order_by=

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Koppelings bekrachtiger op de Murena!! UPDATE

Post by Richard »

okay, maar -30 is dat dan gelijk aan de 3:1 ratio ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply