Page 1 of 1
VW 16V cilinderkop op 1.6 Murena blok?
Posted: Tue Oct 29, 2013 8:12 pm
by murena81
Hallo allemaal,
Zoals boven beschreven, heeft iemand hier wel eens van gehoord?
Ik heb lang geleden eens contact gehad met iemand die hier mee bezig was.
Maar ik kan er helemaal niks over vinden.
Het vermogen van een motor zit grotendeels in de cilinderkop, en als een komplete motorombouw niet gewenst is zou dit misschien een uitkomst zijn om meer vermogen te krijgen.
Het ging om een 16V kop van een golf GTI, met dubbel bovenliggende nokkenassen.
Er moest iets aan de kop gelast worden, en de nokkenas aandrijving moet buitenom met een tandriem.
Verder nog wat werk zoals uitlaat en motormanagement.
Iemand?
Posted: Tue Oct 29, 2013 8:27 pm
by oetker
ja dat had ik meer gehoord, maar is volgens mij een stille dood gestorven.
Foto Golf GTI kop met 1.6 Murena pakking daarvoor.
Als ik de foto zo zie lijkt me dat een moeilijke operatie.
Dan moet de waterflow ook nog goed komen wat haast niet te berekenen is voor stervelingen zo als wij.
Groet Herman
Posted: Tue Oct 29, 2013 9:21 pm
by matramurena
Vandaag gepraat met iemand die een 1.4 VW blok heeft aangepast naar een 2.2 blok. Originele blok, kop etc, maar wel extra mods. Lijkt me een makkelijkere weg ook voor de 1.6 dan een Frankenstein-configuratie uit 2 motorblokken.
Martijn
Posted: Wed Oct 30, 2013 10:07 pm
by murena81
Ja, zo te zien word dat een hele operatie.
Dan toch maar beter een heel ander modern en lichtgewicht blok.
Het mooiste is toch een blok waar het uitlaatspruitstuk aan de achterkant van het blok zit i.v.m. de benzine tank.
Welke 1.6 blokken zijn er inmiddels ingebouwd dat jullie weten?
Zelf zou ik graag iets nemen wat op de standaard versnellingsbak pas te maken is.
Hoeveel power kan deze bak verdragen?
Posted: Wed Oct 30, 2013 10:24 pm
by oetker
De 2.2 bak heeft een dikkere prise directe as.
Dat is om het vermogen van 116pk (2.2) cq 142pk (S) aan te kunnen.
De 1.6 bak lijkt me dus wat te licht voor de zware configuraties.
Ingebouwde blokken is mij buiten de al bekende configuraties weinig over bekend.
Laurens is met een Ford XRI blok bezig en er is er 1 met een Manta blok.
Op het DK forum heeft iemand een snel Hondablok er in gejast.
Mooiste zou zijn een snel en vooral lichter blok van een moderne motor.
Hyabusa of zo?
Groet Herman
Posted: Thu Oct 31, 2013 12:17 am
by matramurena
Hehe Hyabusa blok erin..... Mooi!
Een lichter blok is voor een 2.2 makkelijk te vinden. Mijnw agen is nu met de V6 lichter dan met de 2.2. Ik weet niet hoe het met de 1.6 zit, maar waarschijnlijk is die ook relatief zwaar voor zijn vermogen.
Zelf zou ik liever voor een bak gaan die bij de nieuwe motor hoort dan er de Murena bak op te zetten.
Er zijn zat configuraties die er in de Murena geplaatst zijn zoals blokken uit de Mondeo, een modern Civic blok, Opel blok etc etc. Voor de 1.6 zou ik voor een Mi6 blok gaan.
Martijn
Posted: Thu Oct 31, 2013 8:15 am
by oetker
De motor vd 2.2 weegt dan ook 150 kg.
Chrysler keek in die tijd niet op een paar kg extra ijzer.
De 1.6 is beduidend lichter.
Ik kan hem bijna in me eentje optillen.
Als ik wat jonger was zou ik er zelfs mee kunnen lopen zonder 3 dagen spierpijn.
Groet Herman
?
Posted: Thu Oct 31, 2013 10:24 am
by gydomatra
matramurena wrote:Vandaag gepraat met iemand die een 1.4 VW blok heeft aangepast naar een 2.2 blok. Originele blok, kop etc, maar wel extra mods. Lijkt me een makkelijkere weg ook voor de 1.6 dan een Frankenstein-configuratie uit 2 motorblokken.
Martijn
De stap van 1.4 naar 2.2 is best wel groot qua cilinderinhoud. Weet je zo wat ze aan het blok gedaan hebben? Ben wel benieuwd....
lichter?
Posted: Thu Oct 31, 2013 10:46 am
by gydomatra
matramurena wrote:Hehe Hyabusa blok erin..... Mooi!
Een lichter blok is voor een 2.2 makkelijk te vinden. Mijnw agen is nu met de V6 lichter dan met de 2.2.
Dit kan je nog wel eens tegen gaan vallen Martijn. Ik dacht ook dat de 2.2 na inbouw van een V6 niet zwaarder zou wegen...., maar helaas wel.
Ik denk zelf dat de alfa V6 en de talbot 2200 niet zoveel schelen qua gewicht, maar er komt natuurlijk oa nog een subframe en diversen bij.
Laatst heb ik een V6 voor de RDW-motorwijzigingskeuring gehad, en daarbij moest ie ook opnieuw gewogen worden. Het nieuwe gewicht was 1090 kg, een toename van maar liefst bijna 60 kg.
Maar ja, 60 kg meer valt wel mee in verhouding met een bult extra pk's

Posted: Thu Oct 31, 2013 11:04 am
by matramurena
De mijne gaat binnenkort ook langs de RDW, dus we zullen het zien. Het blok is in ieder geval inderdaad wat lichter, en ik mis een berg gewicht aan benzine met mijn ingekorte tank.
Gydo: Onder andere speciale krukas, kortere zuigers etc.
Martijn
Posted: Thu Oct 31, 2013 11:15 am
by brinkie
oetker wrote:Mooiste zou zijn een snel en vooral lichter blok van een moderne motor.
Hyabusa of zo?
Er is een hillclimber in de UK die een 250 pk Honda blok in een Murena heeft gejast, dat staat in de comments van
http://www.youtube.com/watch?v=MfbuJ8dzEac
Een Hayabusa blok... volgens mij was er iemand die dat in een Bagheera heeft geknutseld, maar dat weet ik niet zeker.
Posted: Thu Oct 31, 2013 12:30 pm
by oetker
Murena met Honda blok.
Ziet er gelikt uit en gaat als de brandweer.
Groet Herman
Posted: Thu Oct 31, 2013 12:53 pm
by murena81
Kijk, dat bedoel ik.
Zo'n Honda blok heeft de uitlaat aan de goede kant.
Alleen wel (te) ingrijpende aanpassingen aan het chassis.
Verder zit ik persoonlijk niet te wachten op 250 pk.
Ik zou liever iets van 120 betrouwbare pk's hebben, en 50kg minder gewicht.
Ford Focus blok heeft ook de uitlaat aan de goede kant, weet alleen niet of dit een vol alu (licht) blok is.
Posted: Mon Nov 04, 2013 9:56 pm
by brinkie
murena81 wrote:Ik zou liever iets van 120 betrouwbare pk's hebben, en 50kg minder gewicht.
Ford Focus blok heeft ook de uitlaat aan de goede kant, weet alleen niet of dit een vol alu (licht) blok is.
Het 1.6 blok is vol alu, weegt 90 kg, zie dit document:
http://www.ctm.it/pdf/Powertrain%20Prod ... 202007.pdf
Posted: Mon Nov 04, 2013 10:28 pm
by murena81
Dank je voor de info Robert!
90 kg voor het blok, zou dat incl of excl alle aanhangsels zoals startmotor en dynamo zijn?
Ik heb hier in de schuur nog een compleet 1.6 blok staan, moet ik eens zien te wegen.
Posted: Sat Nov 09, 2013 3:56 pm
by talbotmatra
Ik wil toch nog een keer mijn weg promoten.
Het is mogelijk om zonder al teveel problemen 120 - 130 pk uit de 1.6 te krijgen.
Kijk bij Politecnic eens, want daar zijn alle spullen nog te verkrijgen die je nodig hebt.
Volgens mij is het dus een stuk makkelijker om "klassiek" te tunen in plaats van de originele motor te vervangen door iets nieuws.
Posted: Sat Nov 09, 2013 6:39 pm
by oetker
talbotmatra wrote:Ik wil toch nog een keer mijn weg promoten.
Het is mogelijk om zonder al teveel problemen 120 - 130 pk uit de 1.6 te krijgen.
Volgens mij is het dus een stuk makkelijker om "klassiek" te tunen in plaats van de originele motor te vervangen door iets nieuws.
En zo denk ik er eigenlijk ook over.
Motor veranderen is soms een (te) lange weg.
Kijk maar Martijn die er al ettelijke jaren zo tussndoor mee bezig is.
En als het klaar is moet je nog de boel betrouwbaar zien te krijgen.
Een 1.6 met 120 pk en wat grotere eindoverbrenging uit een CX II (zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1664 )maakt de wagen vrij zeker zeer snel en dan moet je ook nog boven de 200 durven rijden wat absoluut een uitdaging is voor de meeste Murena's.
Groet Herman
Posted: Sat Nov 09, 2013 9:53 pm
by murena81
200 per uur in een Murena?
In geen 200 jaar, veel te link.
Als ik het goed zag op Politecnic (en met hulp van Google translate) hebben ze voor de 1.6 een snelle nokkenstok, kost wel ff 500 euro.
Als dit betekend dat er onderin geen koppel meer bestaat hoeft dit voor mij niet eerlijk gezegd.
Ik moet zeggen dat de bewerkte kop, kleppen en inlaatspruitstuk goed werken.
Binnenkort de standaard uitlaat eraf en een erop die wat beter ademt.
Daarna het lichte vliegwiel.
Posted: Sat Nov 09, 2013 10:14 pm
by talbotmatra
Koppel is er genoeg onderin.
Zelf ben ik een stuk verder gegaan via 160pk naar 175 en nu zelfs naar 185pk. Dit uit een standaard 1.6 blok met de nodige modificaties. Maar wel allen origineel met behoud van de originele motor.
Het is mogelijk om met de 1.6 tot de 195pk zonder turbo en 310pk met turbo te gaan, maar dit is nog niet eerder op de weg gezet.
Posted: Sat Nov 09, 2013 11:19 pm
by benny
Heb je dan ook de klepveren ontdubbelt en geharde klepstoters gebruikt?
Posted: Sat Nov 09, 2013 11:34 pm
by matramurena
Als ik alles van te voren had geweten had ik óf er een Murena bij genomen om mee te rijden tijdens de conversie, óf het blok er zonder gedoe ingeknikkerd.. Maar nu na heeeel veeeel tijd ziet het er wel strak uit.
200 in een Murena moet best te doen zijn trouwens, ik zat tijdens een testrit (snelweg op en met de invoeg/uitvoeg strook er meteen bij de volgende al weer af) al op de 180 zonder probleem. Maar zodra de weg vochtig wordt of de bochten te scherp is het zeer listig.
Toch is het geluid van de V6 wel de moeite waard geweest moet ik zeggen. Klinkt heerlijk boven de 5000 toeren en een Busso is optisch het mooiste V6 blok dat ik ken.....
Martijn
Posted: Mon Nov 11, 2013 6:47 pm
by pete speed
Er is echt wel wat aan het 1.6-blokje e doen; hierbij wat voor de 1.6 tuners; hij is wel geel , reken maar, dat ie met een Roots-lepelaar gaat als de brandweer en dan ook nog heel blijft.
Posted: Mon Nov 11, 2013 8:13 pm
by oetker
Supercharger.
Zokan het ook
Posted: Mon Nov 11, 2013 9:32 pm
by benny
Inderdaad Herman, maar dan wel met een gat in het motordeksel zoals de American Muscle Cars
Posted: Tue Nov 12, 2013 12:23 pm
by murena81
In 2007 heb ik ook eens een opzet gemaakt voor een 1.6 met Eaton M45 supercharger.
Ik ben er inmiddels achter dat de Eaton niet voor een "draw through" opzet gebruikt kan worden, ivm de lagers en het oplossen van de coating op de rotors.
Dit vraagt dus om een komplete ombouw naar injectie en een programmeerbare ECU.
Op zich is dit allemaal goed te doen, als je tijd genoeg hebt.