Page 1 of 1

Montage achterste motorsteun 1.6

Posted: Sun Oct 27, 2013 6:46 pm
by benny
Ik heb nu gezien dat de achterste motorsteun van een 1.6 niet symmetrisch is. Hoe moet die gemonteerd worden? Met het ronde montagegat naar onder of het brede montagegat naar onder?

Posted: Sun Oct 27, 2013 8:04 pm
by oetker
Ik denk dat het door het doorhangen komt dat de gaten verschillende grootte hebben.
Misschien omdraaien om weer vers rubber te hebben.

Posted: Sun Oct 27, 2013 10:17 pm
by benny
Het gaat om het gat onder bout 2

Posted: Sun Oct 27, 2013 10:19 pm
by benny
Herman, die motorsteun op je foto heeft serieus last van tractiereacties gehad.

Posted: Mon Oct 28, 2013 4:22 am
by oetker
benny wrote:Herman, die motorsteun op je foto heeft serieus last van tractiereacties gehad.
Precies, die is van de sloopMurena. (360.000km)
Het carter lag gewoon op de stang.
Zou dat de oorzaak zijn dat achter de steun van het stangenstelsel wel is van de carrosserie afscheurt ?
Lijkt Me zeer aannemelijk.
De bevestiging van 2 is zo te zien een vaste Chassis moer.
Misschien is die weg bij jou ?
Image

Ik begrijp uit je verhaal dat de steun maar op 1 manier gemonteerd kan worden ?
Ik dacht dat het niet uitmaakte. (Althans zo lijkt het.)
Ik zal de steun even moeten verwijderen om verder te kijken.
Ik ben vandaag echter maar alleen en de motor leunt daarop op een tafel..
Ik zal kijken of dat lukt.
Of iemand anders moet het weten?

Groet Herman

Posted: Mon Oct 28, 2013 9:47 am
by benny
Ik ben aan het twijfelen over de manier van plaatsen want ik dacht dat die motorsteun symmetrisch was, maar wat ik hier bij mij liggen heb, is dat niet het geval. Bij de Solara is die wel symmetrisch, maar die is niet bruikbaar bij de Murena omdat die ipv van een gat een moer heeft op die plaats.

Posted: Mon Oct 28, 2013 11:08 pm
by oetker
Vandaag weinig tijd gehad.
Stuk dak vd schuur was inneens opgezogen door de wind.
Even een paar noodreparaties gedaan.
Het dak van de schuur wordt nu bijeengehouden door de wielen vd sloper.
Voorlopig kan het, maar als er eeen beetje droog weer aan komt het oude asbest zien te repareren met wat moderne stukken.

Groet Herman

Posted: Tue Oct 29, 2013 8:55 am
by oetker
Vanmorgen even snel gedemonteerd.
De foto's spreken voor zich.
Image
Image

Het sleufgat wijst naar de carb.
Ook ziet de steun er symetrisch uit ook al is dat door de ouderdom moeilijk te zien.
Groet Herman

Posted: Tue Oct 29, 2013 10:59 am
by benny
Bedankt Herman, zal dan eens de motorophanging van dichtbij bekijken want de motor hangt volgens mij veel te laat. Zal ook de twee andere motorsteunen eens bekijken.

Posted: Tue Oct 29, 2013 3:52 pm
by Urbain
Benny,

Als je nog mer info nodig heb zal ik als terug thuis ben ook eens kijken, zit momenteel een weekje in de zwitserse bergen.

Posted: Tue Oct 29, 2013 6:56 pm
by oetker
@Benny,

Ik denk dat je de bevestiging van de achterste motorsteun aan de koffer is moet bekijken.
Ik hoor wel is dat die scheurt of ontzet kan raken waardoor de motor niet in positie komt.
Bij de sloper lag die ook ver naar achteren en zag het er een beetje ontzet uit.
Het carter lag zowat op de schakelstang.
Misschien is er in het verleden met een slechte motorsteun gereden.
De klappen ontzetten dan de koffer.

Groet Herman

Posted: Tue Oct 29, 2013 9:17 pm
by benny
Ik zal alles eens controleren.

Posted: Tue Oct 29, 2013 9:34 pm
by murena81
oetker wrote:
benny wrote:Herman, die motorsteun op je foto heeft serieus last van tractiereacties gehad.
Precies, die is van de sloopMurena. (360.000km)
Herman, ben je bij die sloop Murena nog roest aan het chassis tegengekomen? (ivm km stand)

Groeten,

Erik

Posted: Tue Oct 29, 2013 9:50 pm
by oetker
Niet veel.
De rechter a dakstijl was goed en heb ik er uitgesneden.
Verder alleen een beetje onder de A-stijlen voor.
Balken verder goed.
Was eigenlijk nog een prima carosserie.
Alleen het losse spul had wel wat roest zoal lampen regenplaatjes bij de wielen en zo.

Image

Groet Herman

Posted: Tue Oct 29, 2013 10:19 pm
by murena81
Valt idd mee, voor zoveel km en waarschijnlijk pekel.
De losse delen, ja die roesten wel flink.
Maar die zijn electrolytisch verzinkt ipv gegalvaniseerd.

Beter alles een beetje vettig houden, of in de waxoil of zo?
Wat is op het ogenblik de beste roest preventie?

Posted: Tue Oct 29, 2013 10:31 pm
by oetker
Er houd niet veel op verzinkt plaatwerk, maar je kunt nu eenmaal niet binnen in de balken komen.
Ik heb de koffer met fosforzuur gedaan van HG.
Dan komt er een etslaag op.
Daar is de roest nu 5 jaar weg.
Dat ging dus goed.
Daar hechten dan wel weer de gewone middeltjes op zoals primer en coat..
Latst maar weer een bus tectyl in de kokers gespoten.
Waxoil kan natuurlijk ook.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... e%2A+roest

Groet Herman

Posted: Wed Oct 30, 2013 10:19 pm
by murena81
Heel interessant stukje Herman, bedankt voor de link.

Het zou mooi zijn als ik nog voor de winter wat aan roest preventie kon doen, maar ik denk niet dat ik genoeg tijd zal vinden.
We zien wel.