Page 1 of 2

Wie kent deze Murena...

Posted: Sat Sep 07, 2013 9:22 pm
by erikmatra
heb mijn porsche 944 verkocht dus het pad is nu vrij naar een Murena.
Ik ben al bij een Murena hier bij mij vlakbij wezen kijken maar deze man is na wezen vragen bij een klassieker bedrijf wat hij ervoor kan krijgen.
het is een rode Murena waar een dichte klep heeft op gezeten.
dus beschadegingen aan de achterzijde die hij zelf beetje heeft bij gespoten in verkeerde kleur.
en zijn vrouw heeft schade aan de bumper gereden.
hij wil er minimaal 4000 voor hebben.
is dat bedrag te hoog voor een murena 2.2 die wel vorig jaar bij carjoy behoorlijke grote beurt heeft gehad?
Nu ga ik maandag avond bij deze kijken(zie foto)
is deze murena mischien bekend bij iemand hier..
het is een 2.2 van 03-10-1983 en in 1997 naar nederland gekomen.
hij heeft hem pas vanaf februari van dit jaar.
en doet hem nu weg omdat ze het te klein vinden met twee volwassenen en een kinderstoel.
zijn er speciefieke dingen waar ik op moet letten....
weet al veel van de Bagheera maar een Murena is wel wat anders in ieder geval.
minder roest gevoeliger en wel op de draagarmen letten.
zijn prijs is 2500.
hij vertelde mij dat de c stijl beetje scheurtjes in blanke lak vertonen bovenop.

Posted: Sun Sep 08, 2013 11:08 am
by oetker
Tja, dat is moeilijk in te schatten.
4000 heb ik de rode 2.2 ook gegeven met verse APK in 2007.
Daar moest je een goed rijdend exemplaar voor kopen in die tijd.
Niet zonder werk maar wel in goede conditie.
Inmiddels zijn de prijzen eerder gezakt dan gestegen hier in Nederland.

Waar op te letten?

Voor die prijs mag je goede draagarmen verwachten en een lopende auto.
Koelsysteem buizen roest??? Radiator roest.??? Remleidingen Roest??? A-stijl rechts roest??
Schokbrekers al is vervangen na 32 jaar??
Als dat allemaal nog niet aangepakt is kun je dit op korte termijn verwachten.

Banden goed en niet verdroogd door het staan??

De craqulee in de C-stijl rechts is veroorzaakt door de warmte uitgang vd motor daar.
Let verder op Osmose (blaasjes) in de lak.
Als dat allemaal matig of slecht is dan kun je eeen spuitklus van 3-4000 Euro verwachten.

Als je dan alles afgebroken hebt wat je gevonden hebt bij de vorige eigenaar kom je misschien op de werkelijke waarde.
Is dat allemaal perfect dan is het bedrag niet te gek maar het blijft natuurlijk verder koffiedik.

Groet Herman

Posted: Sun Sep 08, 2013 11:12 am
by oetker
Andere zwakke punten,

Ramen mechanica goed??
synchro 2e versnelling??
Uitgeleefde bekleding??
Olie lekkage.
Ruitlekkage rechts onder?(voel de matten rechts na een bui)
etc etc

Posted: Sun Sep 08, 2013 11:12 am
by Yoran
Erik, ik zou een murena met garantie kopen bij carjoy. Laszlo heeft echt nog goede staan. Oh er staat nu ook een andere rode 2.2 te koop, bekend kenteken hier volgens mij. En is die gele van het forum al verkocht?

Posted: Sun Sep 08, 2013 11:15 am
by oetker
Die van Theo is een 1.6 en nog te koop volgens mij.
Dat is een goede auto.

http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2313

Re: Wie kent deze Murena...

Posted: Sun Sep 08, 2013 12:02 pm
by brinkie
erikmatra wrote:Ik ben al bij een Murena hier bij mij vlakbij wezen kijken maar deze man is na wezen vragen bij een klassieker bedrijf wat hij ervoor kan krijgen.
het is een rode Murena waar een dichte klep heeft op gezeten.
dus beschadegingen aan de achterzijde die hij zelf beetje heeft bij gespoten in verkeerde kleur.
en zijn vrouw heeft schade aan de bumper gereden.
hij wil er minimaal 4000 voor hebben.
is dat bedrag te hoog voor een murena 2.2 die wel vorig jaar bij carjoy behoorlijke grote beurt heeft gehad?
Ik vind 4000 teveel geld voor een Murena die optisch al niet lekker is. Ik bedoel, ik heb de mijne regelmatig bij Carjoy in onderhoud (onlangs nog APK en onderhoudsbeurt waarbij koelbuizen en remleidingen zijn vervangen, factuur van ruim 1200 euro) en van binnen en van buiten ziet 'ie er piekfijn uit, maar als je mij 4000 euro geeft dan krijg je 'm zo mee.
Nu ga ik maandag avond bij deze kijken(zie foto)
is deze murena mischien bekend bij iemand hier..
het is een 2.2 van 03-10-1983 en in 1997 naar nederland gekomen.
hij heeft hem pas vanaf februari van dit jaar.
en doet hem nu weg omdat ze het te klein vinden met twee volwassenen en een kinderstoel.
zijn er speciefieke dingen waar ik op moet letten....
weet al veel van de Bagheera maar een Murena is wel wat anders in ieder geval.
minder roest gevoeliger en wel op de draagarmen letten.
zijn prijs is 2500.
hij vertelde mij dat de c stijl beetje scheurtjes in blanke lak vertonen bovenop.
2500 is niet veel geld, dan kun je een hoop ellende verwachten. Ik vind het een raar verhaal, immers, toen 'ie de auto in februari kocht was de auto evengoed te klein voor 2 volwassenen plus kinderstoel. Ik doe de mijne misschien wel weg omdat 'ie te klein is voor 2 volwassenen + 2 kinderen en dat vanwege de kinderen (en nog maar 4 in plaats van 5 dagen werken) het hobby-budget wat gelimiteerd is geworden, maar dat is dan wel na 13 jaar, waar in de tussentijd een gezin omheen is gegroeid, zegmaar.

Typische zwakke punten die ik de afgelopen 13 jaar heb meegemaakt met mijn 2.2:
- Draagarmen verrot
- Remsysteem (remschijven achter zijn duur bij de 2.2, remleidingen gaan roesten)
- Koelsysteem (waterpomp gaat lekken, koelbuizen roesten door, radiateur en koelslangen kunnen gaan lekken)
- Elektrisch bediende raampjes die niet lekker meer gaan
- Carburateur versleten of vervangen door een verkeerd type (met dip in de acceleratie)

Het is een '83er en dat is een pluspunt, want daar zijn de kinderziekten die nog in de '81ers zitten uitgehaald, zoals een verbeterd schakelsysteem (Herman en ik hebben dat al aangepast in onze auto's)

Maar voor 2500 euro koop je geen goede Murena, dan koop je er echt een knutselproject bij waarbij je kunt verwachten dat het ene lijk na het ander de kast uit komt vallen.

Maak anders eens een afspraak met Herman en/of mij, komen we wel bij elkaar met de Murena's en dan kun je zelf zien waar de problemen zitten. Zo te zien woon je vlakbij mijn schoonouders dus ik kom daar vaak in de buurt.

Posted: Sun Sep 08, 2013 12:34 pm
by erikmatra
oke jongens .
bedankt voor de info allemaal.
de rode uit alphen aan den rijn die is zowiezo bij carjoy in onderhoud.
dus die lijkt mij technisch goed.
alleen stoelen zijn slecht en de achterzijde dan.
deze bordaux rode waar ik morgenavond heen ga bekijk ik ook zeker goed.
ik ga altijd met een ander oog kijken als hij zo kort op naam staat.
anderzijds heb ik de familie garage achter de hand.
dus voor technische problemen kom ik er wel uit.
heb zelf ook autotechniek in de vingers en onze garage (vroeger van mijn opa met zijn broers) was ooit Simca en later Talbot dealer.
nu Peugeot..
dus als ik een murena vind met wat onvolkomenheden dan komt dat wel goed.
denk dat het zowiezo kwa onderhoud en onderdelen goedkoper is dan mijn Porsche was.
en bezit ook een Bagheera dus ben wel wat moeilijke klussen gewend.
maar deze bordaux rode is hier dus niet zo heel bekend?

Ebay

Posted: Sun Sep 08, 2013 12:40 pm
by gydomatra
een paar dagen geleden stond de auto nog te koop bij ebay.de .


Maar de advertentie is terugetrokken wegens een fout in de tekst.

Dus wie bied de wagen nu aan?

Posted: Sun Sep 08, 2013 12:57 pm
by erikmatra
hij staat op marktplaats bij overige auto's.
staat in nijkerk.
de rode uit alphen staat ook op marktplaats en die staat onder oldtimers.

Posted: Sun Sep 08, 2013 8:51 pm
by uberprutser
Mmm... Matra Murena v.s. Porsche 944 = Sleutelen v.s. Rijden. Ik weet niet of je hier goed aan doet :)
De 944s van mijn broer is toch vele malen betrouwbaarder dan mijn Murena.
En als er al iets aan gebeuren moet dan zie je aan alles dat de 944 een stuk degelijker is gebouwd. Ook wat rij gedrag betreft is de Porsche de betere auto.
Maar de Murena heeft wel een hogere aaibaarheid factor :)

Posted: Mon Sep 09, 2013 12:49 am
by erikmatra
nou.. niet helemaal mee eens.
zit toch wel behoorlijke speciale techniek in een 944...
en vind de onderdelen behoorlijk aan de prijs.
zelf als je bij iemand gebruikt wat wil overnemen.
moet je voor de gein eens kijken wat remblokken kosten.
nog niet te praten over distributieriem wissel waarbij je gelook de balansas riem bij mee moet nemen.
en de olielekkage wat ze allemaal hebben.
maar rijden is super met motor voorin en versnellingsbak achterin.
maar het bloed kruipt meer bij de Matra's Simca's en Talbot's.
heb er meer mee en de garage achter de hand.
dus ben er niet zo bang voor...

Posted: Mon Sep 09, 2013 6:21 am
by oetker
Uiteindelijk zijn de Murena's wel betrouwbaar te krijgen als je alles preventief aanpakt.
Dat mag ook best na 32 jaar gebruik.
Als je de wagen dagelijks gaat gebruiken dan is er altijd wel wat te doen.
De meesten rijden niet veel meer, en de perfecte Murena mag best wel meer als 4000 kosten.
De rode 2.2 die ik heb zit al alles bij elkaar zo 4000 kosten aan de afgelopen jaren.
Die is verre van klaar als ikde puntjes op de i wil zetten. (voornamelijk de bekleding en lichte olie lekkage).
Die zou ik zeker niet voor 4000 weg doen.
Ik zal hem dan eerder ritueel verbranden

De 1.6 koste aanschf 850.-
Na wat gesleutel en centen een heel aaibare rat geworden die al vele malen meer het plezier heeft gebracht dan de 2.2.
Toch zal ik niet gauw 1 van beide weg doen want het zijn in mijn ogen heel verschillende auto's qua rijeigenschappen.
Hier het verhaal van mijn 2.2 aanschaf in 2007.
http://matraforum.messageboard.nl/forum ... ?f=3&t=734

Hier de aanschaf en werk vd 1.6
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2605
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2610

Gebroederlijk.
Image

Groet Herman

Posted: Mon Sep 09, 2013 7:04 pm
by henk wouterse
beter gelijk goed aanpakken lijkt mij, mijn eerste 2 matra 's ben ik zo in gaan rijden die zijn toen der tijd bij carjoy gekocht, voor best veel geld allebei hebben ze mij niet het plezier gegeven wat zou moeten .
allerlei problemen en stilvallen,
toen jaren later bij een specialist weer een murena gekocht en die samen geheel op nieuw opgebouwd dit heb ik bij de laatste 3 murena's gedaan van deze heb ik dus veel plezier gehad met weinig tot geen problemen voorkomen is veel beter bij deze auto's als de problemen afwachten je kan zelf bepalen hoe ver je gaat maar technisch zit er veel werk in deze auto's de onderdelen worden wat moeilijker maar zijn er nog wel
dus carjoy is geen garantie voor een probleemloze wagen, [heb wel bij de vorige eigenaars gekocht]

Posted: Mon Sep 09, 2013 7:04 pm
by henk wouterse
beter gelijk goed aanpakken lijkt mij, mijn eerste 2 matra 's ben ik zo in gaan rijden die zijn toen der tijd bij carjoy gekocht, voor best veel geld allebei hebben ze mij niet het plezier gegeven wat zou moeten .
allerlei problemen en stilvallen,
toen jaren later bij een specialist weer een murena gekocht en die samen geheel op nieuw opgebouwd dit heb ik bij de laatste 3 murena's gedaan van deze heb ik dus veel plezier gehad met weinig tot geen problemen voorkomen is veel beter bij deze auto's als de problemen afwachten je kan zelf bepalen hoe ver je gaat maar technisch zit er veel werk in deze auto's de onderdelen worden wat moeilijker maar zijn er nog wel
dus carjoy is geen garantie voor een probleemloze wagen, [heb wel bij de vorige eigenaars gekocht]

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:19 pm
by erikmatra
Zit nu met een vriend van mij bij de Mac Donalds over de matra te praten.
Komen net bij de Bordeaux rode vandaan.
Even update.
Bodem is echt zeer netjes en draagarmen ook in super conditie.
Moet wel hier en daar cosmetisch wat gedaan worden.
Motor loopt super. Pakt zeer snel op en behoorlijke power.
Zit spaghetti spruitstuk op met dubbele pijp.
Je hoort kleppen beetje tikken.
Zijn die te stellen bij een 2.2?
Interieur moet hier en daar wel Beetje op gepoetst worden.
Verlichting dashboard hier en daar lampje uit.
Meest rechtse stoel bekleding los tussen rugleuning en hoofdsteun.
Midden stoel keurig bestuurderstoel paar kleine gaatjes.
Vloer bedekking niet gesleten.
Krakelee valt mee. Hier en daar een plekje maar vind ik niet erg.
Staat wel buiten daar onder boom.
Dus vol met bladeren.
Kortom de motor heeft beurt nodig en binnenzijde ook.
Hij is al wat gezakt met de prijs.
Vind het niet erg om wat er aan te doen.
Wat vinden jullie ervan.
Hij rijd en schakelt goed.

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:29 pm
by oetker
De wagen ziet er op de forto's niet slecht uit.
Er is inmiddels 2500 geboden.
http://link.marktplaats.nl/686247583

Als je er een goed gevoel bij hebt gewoon kopen.
Verwacht wel een auto met werk.

Kleppen kun je stellen, maar zijn het de kleppen en niet de lagers?

Groet Herman

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:36 pm
by erikmatra
Zijn kleppen.
Ook geen waterlekkage voorin.
Net wat ik zeg er mag wat aan zitten.
Mag hem al voor minder dan 2500 meenemen.

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:41 pm
by erikmatra
O ja.
De gasveren achterklep zijn niet goed werkend meer.

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:44 pm
by oetker
De gasveren zijn 210 N en hebben elektro geleiding.
Ik heb ze van een cinquicento inzitten met verlengbussen.
Kosten op E-bay 10 per stuk.
Originelen zijn er niet meer maar Onkenhout/Stabilus heeft wel wat in het programma zitten.

Groet Herman

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:48 pm
by erikmatra
Ik denk dat ik zo een tegenbod ga doen.
Heb er wel oren naar om hem op te knappen.
Niet helemaal in concoursstaat maar gewoon netjes.

Posted: Mon Sep 09, 2013 8:53 pm
by oetker
Ok succes en we horen wel hoet het verder gaat.
Altijd fijn als iemand er weer wat mee gaat doen.
Binnenkort weer een net exemplaar op de weg :wink:

Groet herman

Posted: Mon Sep 09, 2013 9:40 pm
by matramurena
Gewoon je gevoel volgen zou ik zeggen... Zal wel het nodige extra gaan kosten voordat hij helemaal naar jouw zin opgeknapt is, maar als hij technisch goed is met goede draagarmen dan heb je al een hoop gewonnen.

En die kleur is natuurlijk erg mooi! Lijkt ietwat op mijn wagen..

Kom je hem showen mocht de koop doorgaan 22 september tijdens de Zeelandrit? *spam*

Martijn

Posted: Mon Sep 09, 2013 9:40 pm
by brinkie
Klinkt hoopgevend allemaal, je moet geen goede auto verwachten voor dat geld, maar je bent geloof ik handig genoeg om er weer een goede auto van te maken. :wink:
Ik heb nog een complete bekleding van een rechterstoel liggen geloof ik. Precies die van een 83er, zwart/grijs.
Mocht de motor slecht zijn, ik heb nog steeds het 2.2 blok dat van Henk is geweest, dat mag voor een zacht prijsje wel weg.

Posted: Mon Sep 09, 2013 10:34 pm
by erikmatra
ik hou jullie op de hoogte.
wel gaaf straks een Murena naast mijn Bagheera....
zijn wel wat dingetjes die ik straks ga zoeken.
moet zowiezo nieuwe schakelaars hebben voor de ramen.
ramen doen het wel maar de schakelaars zijn stuk.
dit is trouwens de stoel:

Posted: Mon Sep 09, 2013 10:38 pm
by matramurena
Ik heb nog een setje schakelaars voor je liggen denk ik. In ieder geval de standaard versie, maar ik geloof dat ik ook nog een setje verlichtte heb.

Martijn

Posted: Mon Sep 09, 2013 10:47 pm
by erikmatra
oke super.
erg leuk om te zien dat jullie ook allemaal enthousiast zijn.
o ja er is nog iets wat er zeker vervangen moet worden...
weer gewone pedaalrubbers er op en niet die metalen :evil:dingen..
heb mijn tegenbod gedaan....
ben benieuwd

Posted: Mon Sep 09, 2013 10:49 pm
by uberprutser
Nu maar hopen dat de verkoper dit topic niet volgt. Want zo te lezen heb jij wel zin in de wagen :)

Posted: Mon Sep 09, 2013 10:53 pm
by erikmatra
:D we zien het vanzelf....
en als het een auto liefhebber is dan kan hij blij zijn dat iemand hem wil gaan herstellen....

Posted: Tue Sep 10, 2013 7:02 pm
by erikmatra
even update...
heb de bordaux rode even geparkeerd....
zag op het andere matra forum de zilvergrijze Murena te koop staan die bij Carjoy staat.
ga eerst nog even bij die kijken.
leuk en goed gesprek gehad met hem.
en zo te horen is de auto goed onderhouden en het interieur met leer is ook netjes.
was gezakt met de prijs zag ik op dat forum.
dus we gaan daar nog even kijken als hij hem thuis heeft staan.
word morgen of overmorgen.
zit wel wet cosmetisch werk aan de buitenzijde maar hoef aan deze Murena technisch en kwa interieur eigenlijk niet veel te doen als ik het zo begrijp...

Posted: Tue Sep 10, 2013 7:08 pm
by oetker
Ik zag de discussie al op het forum.
Misschien wel de betere keus.
Ik ken de auto verder niet maar staat bij car-joy.

Groet Herman.