Page 1 of 2
Sloop is een Murena!
Posted: Thu Aug 08, 2013 9:10 pm
by oetker
Tja de naam van het topic zegt het al.
Ik weet zeker dat met de sloop van elke Murena mijn Murena's 1 Euro per stuk meer waard worden.
Vanochtend Matrakat bij de versnellingsbakken gelegd om op te passen en samen met Peter richting gennep getrokken om er nog maar ene te halen.
Een oprij ambulance geleend (Bedankt autobedrijf Lienden) en het spul aldaar opgeladen.
Losse spullen er af getrokken en op de aanhanger.
Spulletje bij peter gelost.
Wagen afgedekt en alvast wat los spul megeenomen.
Ben je daar eindelijk baas.
Heeeeee Matrastuff joepie.
De lampen zijn niet veel meer maar de bevestigingen en kappen zeker bruikbaar.
Tot zover deel 1.
Morgen gaan we de motor even proberen.
Groet Herman
Posted: Thu Aug 08, 2013 9:41 pm
by hendrik
Nu heb je onderdelen genoeg hé herman.
grt harry de matra.
Posted: Fri Aug 09, 2013 8:48 am
by GODFRIED
Liggen nog mooie velgen op en een mooi sportstuur.
Als je de rechtse kant ziet dan zou ik zeggen" niet slopen".

Posted: Fri Aug 09, 2013 10:04 am
by hendrik
Ja de velgen zijn zo te zien nog mooi hé.
grt harry de matra.
Posted: Fri Aug 09, 2013 5:41 pm
by andré
Herman,
Ik begrijp het enthousiasme van de poes volledig.
Zalig, zo'n nieuwe lading Matra-onderdelen. Het geeft je een rustgevend gevoel. Net of je een nieuwe modelbouw-doos doorsnuffelt....
Succes met de afbraak.
Groetjes. André
Posted: Fri Aug 09, 2013 8:44 pm
by oetker
Leuk die oude stickers.
Helaas ruit kapot.
Het was toch de vraag of die er heel uit was gekomen.
Splinternieuwe asbak.
Stalen kogel.....mooi zo, voor de rat.
Benzine er in.
Wat elektra nagelopen.
Vacuum dicht geknoopt.
Na enkele pogingen was het starten lopen.
Filmpje.
https://vimeo.com/72051881
Weer een partij uitgsloopt morgen weer verder.
I love it.
Groet Herman
Posted: Sat Aug 10, 2013 8:56 am
by Urbain
Herman,
Daar ga je zeker heel wat bruikbare onderdelen uithalen. Hoe zien de achterste draagarmen eruit? Aan de ophanging langs voor zit blijkbaar wat roest, dat belooft niet veel voor vanachter. Maar hopelijk valt het nog mee.
In elk geval veel succes met de afbraak.
Posted: Sat Aug 10, 2013 10:53 am
by fjodor 2.2
Hoi Herman,
Weer lekker druk zie ik?
Ik heb interesse in het stuur, ben die originele die in mijne zit een beetje zat valt uit elkaar.
jij hebt toch ook zoiets in de jouwe zitten. Hoe bevalt dat?
Posted: Sat Aug 10, 2013 9:59 pm
by oetker
@ Fjodor,
Houten stuur moet je van houden.
Persoonlijk vind ik het prettig.
Eerlijk materiaal.
Wel verrekte heet als je lang in de zon staat.
Ik zalhet stuur even appart houden voor je.
Ik weet alleen niet of het helemaal goed is.
Dat hoor je nog.
@ Urbain.
De draagarmen heb ik nog niet bekeken.
Dat doen we vd week op de brug even goed bekijken.
De wagen loopt nog steeds en koppeling en bak werken goed.
Dat zal dan zijn laatste rit worden want dan ga ik echt aan het slopen.
Vandaag weer eea gedemonteerd.
Wat er af komt is allemaal niet om te juichen maar er zijn wel wat zaken bruikbaar.
De wagen is net ingereden.
Denk dat dit een onzin stand is want de wagen voelt echt veel beter dan deze stand doet vermoeden.
Dit was Franse slag werk en kan nooit goed geventileerd hebben.
Kwart slag voor afbranden.
Lager loopt zeer zwaar.
Afblijven.....dit is nou van mij!!!!!!! FSSSSSSS__!!
Hmmm Matra... Knorrr..
Groet Herman
Posted: Sat Aug 10, 2013 10:50 pm
by Muddy Bandit
Herman, zet nog even een compressiemeter op het blok voordat je de motor gaat demonteren... dan ben je ook zeker van de gezondheid van dat blok.

Posted: Sat Aug 10, 2013 11:02 pm
by oetker
Ja goed idee, zal ik zeker even doen.
Wagen staat al vanaf 1998 zonder APK en wist dat de motor vorig jaar nog gedraaid heeft.
Daarom dorst ik hem zonder voorzorgen nog wel te starten.
Het is alleen te hopen dat de bougies er een beetje uit willen.
Bij de rat ben ik er uren mee bezig geweest.
Groet Herman
Posted: Sun Aug 11, 2013 10:49 am
by GODFRIED
Mooi te horen hoe die motor draait. Goede motor en versnellingsbak hebben een waarde die blijft. Was anders toch een gok want uit ervaring weet ik dat vele onderdelen te slecht zijn voor recuperatie.
Meestal de onderdelen die je nodig hebt.
succes.

Posted: Sun Aug 11, 2013 11:20 am
by bart_heemskerk
Is dat een 1.6 of 2.2?
Mocht je van de koplamp behuizing af willen, dan wil ik ze overnemen.
En de antie rol stang van de voorkant, als het een 2.2 is. (die is toch dikker dan een 1.6?)
Posted: Sun Aug 11, 2013 2:38 pm
by Yoran
Anders moet je die van 1500 euro van marktplaats van dat meiske ook maar overnemen

Posted: Sun Aug 11, 2013 2:39 pm
by Yoran
Anders moet je die van 1500 euro van marktplaats van dat meiske ook maar overnemen

Posted: Sun Aug 11, 2013 9:02 pm
by oetker
bart_heemskerk wrote:Is dat een 1.6 of 2.2?
Mocht je van de koplamp behuizing af willen, dan wil ik ze overnemen.
En de antie rol stang van de voorkant, als het een 2.2 is. (die is toch dikker dan een 1.6?)
@ Bart,
Het is een 1.6 dus daar kom je niet verder mee.
De voorkant wilde ik compleet bewaren in geval van aanrijding.
Als je er iets specifieks van nodig hebt van de units laat dan even weten wat?
Ik heb nog wat andere stukken liggen.
@ Yoran.
Die van Anastasia in B Leeeuwen ken ik niet, maar denk dat ik nu wel genoeg Murena heb voorlopig.
Ik heb wel wat spullen dubbel nu, maar het zal ongetwijfeld zijn weg vinden.
Groet Herman
Posted: Mon Aug 12, 2013 11:44 pm
by matramurena
Hoi Herman,
Zaten de afdek-kappen voor de knippers/mistlampen er ook bij toevallig? Daar ben ik nog naarstig naar op zoek. Verder zoek ik ook nog de zwarte kappen als afdekking van de koplampen en de kapjes die op de scharnieren van de achterruit horen.....
Lijkt me fantastisch om lekker te mogen slopen. (wel met beleid natuurlijk) Vooral omdat je heel veel leert van hoe zo een wagen nu echt in elkaar steekt.
Groet,
Martijn
Posted: Tue Aug 13, 2013 7:48 am
by oetker
De kappen vd mistlampen waren er niet bij.
De zwarte kappen vd koplampen heb ik nog wel ergens liggen.
Scharnierkapje slechts 1 aanwezig.
Die zijn overigens ook nog nieuw leverbaar.
Groet Herman
Posted: Wed Aug 14, 2013 7:48 pm
by oetker
Ik heb niet zo heel veel tijd om deze klus te voltooien.
We werken dus gestaag wat door.
Voor en achter Koni schokbrekers.
De achter zijpanelen en raam verwijderen is echt een k*tklus.
Links kwam er goed af na veel getob maar rechts was opnieuw gekit met betonplak of zo.
Daar heb ik de keus gemaakt om het om het raam af te snijden.
Voor deelvervanginging prima.
Hier ging het echt moeilijk.
Punten van aandacht.
Het kan hier best wel roesten.
Aandachtspunt voor andere Murena's.
Ik raakte deze remleiding links achter alleen maar aan en die begon spontaan te lekken.
Als je die in je Murena nog niet vervangen hebt....NIET WACHTEN DAARMEE.
Bij de rat was die ook lek en bij me 2.2 kwam die er slecht onder vandaan.
Dan komt hier de vraag.
Heeft er nog iemand wat van het Chassis nodig?????
De traverses voor de schokbrekers houd ik zelf alsook de rechter raam/deurstijl.
Groet Herman
Posted: Thu Aug 15, 2013 9:47 am
by GODFRIED
Bij zo een sloop kom je de zwakke plekken tegen van chassis. Dit heb ik bij Harry de Matra ook gezien. De zelfde plekken met roest als bij Herman. Vroeg of laat gaat dit ook voor problemen zorgen. Bij grondige restauratie zeker goed behandelen.
Val wel mee Koni's zijn nog te gebruiken. Kunnen volledig gereviseerd worden. zo te zien al vele jaren geleden vervangen.
Iemand die nu een bagheera aan het restaureren is kan zeker delen van het chassis gebruiken.
Posted: Thu Aug 15, 2013 10:47 am
by jo
Ja herman die voorste chassisbalken :
Muddy Bandit wrote:Niets van het chassis te snel weggooien Herman.
De voorste chassisbalken (vanaf schokbrekerophanging tot onder de vloer) zijn met een kleine aanpassing ook prima te gebruiken onder de Simca 1100, Horizon, Rancho en Bagheera, en de voorste vloerdelen idem.
Kijk maar eens voor de overeenkomsten met de Rancho:
Ik vermoed dat je met die gegalvaniseerde delen nog wel iemand heel blij kunt maken, en dan zal het ook meer opbrengen als 18 cent per kilo.

Liefst met een deel voetenbak eraan, altijd beter om 10cm verder de las te zitten hebben.
Zou kunnen mee komen uitslijpen vanaf volgende week heb ik verlof.
Posted: Thu Aug 15, 2013 11:55 am
by GODFRIED
Inderdaad Jo, die onderdelen kun je zeker gebruiken bij het restaureren van een bagheera of rancho. De bagheera die ik staan heb voor restaurarie heeft dit linkse onderdeel ook slecht. Waarschijnlijk zijn zelfs stukken van de vloerplaat bruikbaar.
Posted: Thu Aug 15, 2013 11:05 pm
by oetker
OK JO dat is prima.
Had toch op de scroot beland.
Ik zal de voorkant intact laten dan mag je zelf bepalen wat je er uit wil slijpen.
Maak daar even een goed beeld van voor jezelf want als het even kan wil ik een stukje voor traverse houden, maar als dat niet kan is het ook goed.
Prik maar een dag volgende week.
Als het meezit heb ik de motor er uit en kunnen we het chassis op de zijkant zetten.
Groet Herman
Posted: Sat Aug 17, 2013 4:19 pm
by oetker
Dashboard er uit.
Draagarmen lijken goed.
Koelbuizen klopte niets van (te kleine diameter).
Bougies kwamen er droog uit.
Motor liep best wel netjes.
Wel wat roet.
Compressie alle 4 nog wel redelijk.
Olie afgetapt en wat olie in de bougiegaten en carb gedaan.
en de toegangen dicht gemaakt.
De bak schakelde goed maar daar kwamen toch nog wel wat tanden met olie mee.
Groet Herman
Posted: Sat Aug 17, 2013 6:49 pm
by murena81
Aan de groene oxide te zien zijn de koelbuizen van koperen waterleiding.
Die hebben idd kleinere diameters als de originele.
Leuke klus verder, ga zo door
Posted: Sun Aug 18, 2013 10:09 am
by GODFRIED
Dat er stukjes ijzer met de olie uit de versnellingsbak komen heb ik nog nooit gezien, en toch nog schakelen!!
Zijn het echt stukjes van tanden??
Posted: Sun Aug 18, 2013 11:10 am
by oetker
GODFRIED wrote:Dat er stukjes ijzer met de olie uit de versnellingsbak komen heb ik nog nooit gezien, en toch nog schakelen!!
Zijn het echt stukjes van tanden??
Jazeker en ik herken ze ook.
Ze komen van een tandwiel waar een geleidemof overheen schuift vd bediening.

Er zitten er 3 van in de bak.
Vermoedelijk wat ruig gedaan tijdens een actie waar de koppeling even niet werkte waardoor je zonder koppeling moet schakelen.
Ik had de Murena op de brug gezet met de wielen vd grond.
Daarna laten lopen en schakelacties zonder koppeling een aantal malen uitgevoerd.
De synchro's werken allemaal OK en was niets merkbaar.
Bak zal dan toch open moeten voor controle.
Inderdaad waren er 28mm koperen buizen gebruikt.
Ze hebben veel moeten knutselen om de slangen er op te krijgen.
Groet Herman
Posted: Sun Aug 18, 2013 11:23 pm
by Muddy Bandit
Leg die koelbuizen dan ook maar even apart Herman, de koperprijs is nog steeds goed.

Posted: Thu Aug 22, 2013 9:03 am
by hendrik
Dat is toch een mooi werk hé herman een murena slopen.Ik heb dat ook al twee maal gedaan en ik vond dat fijn daar leer je nog wat van.
grt harry de matra.
Posted: Thu Aug 22, 2013 9:27 pm
by oetker
Ja Harry is wel leuk maar de tijd om dit te doen is beperkt en dan moet het af en weg.
Een wagen demonteren is heel wat meer werk dan slopen.
Het moet nu binnen enkele dagen gedaan zijn.
Het is hier ineens verassend leeg.
Motor is er uit.
Had een kraantje geregeld maar het ging vlotjes met de krik en een plank nadat ik de achterse ophanging had weg gezaagd.
Niet echt een schoonheid maar wel droog.
Bakje demonteren om het meer handelbaar te maken.
Tank eruit.
lijkt nog een bruikbare motorsteun.
Maar denk dat dit niet zo hoort???
Beide kanten zitten er los op???
Morgen wat kort zagen.
Groet Herman