Page 1 of 4
Posted: Sun Jun 09, 2013 11:19 pm
by oetker
Hallo Anthoon en welkom op het forum.
Het expansievat van de 2.2 is nogal een excentriek geval en inderdaad de meesten lijden aan de scheurziekte.
Zelf kon ik voor het Opel vat geen geschikte dop vinden die aan de eisen voor druk voldeden (12 PSI) met dubbelwerkende klep
Ik heb een uitgebreid topic hierover waarbij ik een Clio vat gebruik.
Zit er al 2 jaar in en werkt goed.
zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2191
Groet Herman
Posted: Sun Jun 09, 2013 11:40 pm
by oetker
Staat in de ledensectie.
Er passen meerdere vaatjes, maar de dop heeft een 2 richting klep.
Klep moet openen op 12 psi maar tijdens afkoeling moet die ook lucht toe laten.
Verder moet die 0.6 liter expansie toe laten.
Ik heb er veel werk ingestoken om dingen zo exact mogelijk te krijgen.
Je kunt ook nog wat teruglezen hierover op het Deense forum.
http://www.matrasport.dk/forum/index.ph ... 95.45.html
Filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=x8Mdx3TpEFU
Posted: Mon Jun 10, 2013 12:12 am
by oetker
Quote
de opel dop gaat tot 1.2bar 17,4psi
Dat is veel te hoog en dat was ook het probleem met het Opelvat.
Kon er niet de juiste dop voor vinden.
Groet Herman
Posted: Mon Jun 10, 2013 1:07 am
by oetker
anthoon wrote:hmmm ik ga even verder mijn huiswerk doen!
voorlopig draai ik zonder dop erop
En dat is ook niet verstandig want het kookpunt van water/koelvloeistof onder druk is veel hoger.
Groet Herman
Posted: Mon Jun 10, 2013 11:12 am
by oetker
Ingeneurs berekenen dingen over het algeheel 10-15% hoger.
Ik zou toch proberen me daar aan te houden.
Met te veel hogere druk kan er wat anders barsten of een koppaking sneuvelen.
Oververhitting kan leiden to een gescheurde kop of erger.
De 2.2 is wat dat betreft een gevoelige auto.
Het Clio vaatje is hier voor een leuke prijs te koop.
http://www.ebay.de/itm/330905481312?ssP ... 1439.l2649
De dop bij de Peugeot dealer voor 8 Euro onder nummer 1303.40
Werkt bewezen goed.
Groet Herman
Posted: Wed Jun 12, 2013 8:13 am
by oetker
anthoon wrote:Ik heb nu een ander tankje gevonden....
Ik zal verder nog even kijken hoe of wat exact!
Vind het wel leuk om te puzelen hahaha
Dan heb je de juiste auto gekocht om te sleutelen.
De ingeneurs hebben veel ruimte gelaten voor verbeteringen
Houdt ons maar op de hoogte hoe en wat.
Daar kunnen anderen ook plezier van hebben.
Groet Herman
Re: koelvloeistof reservoir 2,2
Posted: Wed Jun 12, 2013 10:35 am
by brinkie
anthoon wrote:Hallo MATRA vrienden!
aller eerst ben ik nieuw op dit forum dus stel ik mij hierbij voor
ik ben Anthoon (NL) op meeting was ik bekend met de gele simca buggy
wel nu heb ik al een jaar een 82er Murena 2,2
Was jij in 2004 ook mee naar de Matra-Simca meeting in Zwitserland? En ook op een meeting op een camping in IJsselstein?
Dan woon je waarschijnlijk 3 dorpen verderop van mij. Okee, het zijn dorpen van rond de 50.000 inwoners, maar niet aan de andere kant van het land. Herman woont ietsje verder weg, maar vrijwel in dezelfde regio.
Posted: Wed Jun 12, 2013 4:11 pm
by brinkie
anthoon wrote:Ik woon in IJsselstein...
En werk in Woerden bij de alfa romeo en fiat dealer.
En mogelijk ben jij daar eens geweest met je murena om een kennis (collega) af te zetten???
Nee, ik ben niet in Woerden geweest met de Murena, laat staan bij een Alfa/FIAT-dealer, dus er is nog iemand met een Murena in de buurt.
Iemand bij mij in de straat heeft zijn Matra (een Espace III

) verkocht en rijdt nu een FIAT Coupé 2.0-16V uit 1996. Mooie auto's, maar je loopt er letterlijk op leeg. Letterlijk, want telkens staat 'ie met een lege accu. Italianen en elektricitieit...

Posted: Wed Jun 12, 2013 4:20 pm
by murena81
anthoon wrote:Ik woon in IJsselstein...
En werk in Woerden bij de alfa romeo en fiat dealer.
En mogelijk ben jij daar eens geweest met je murena om een kennis (collega) af te zetten???
Hee, ik kom uit Schoonhoven en werk ook in Woerden sinds bijna twee jaar.
Ik rij altijd in een gele 1,6 Murena.
Heb jou nog niet zien rijden hier.
Groeten,
Erik
Posted: Thu Jun 13, 2013 8:07 am
by oetker
Dat brandstof ventieltje zit op de toevoerslang gemonteerd.
De tankdop moet zonder ontluchtingsgaatje zijn.
Dat ventiel is 2 richting ont/be luchting.
Het is H op de tekening.

Beter is dit ventiel op het hoogdste punt vd tank te plaatsen.
Dat is een modificatie om tijdens tanken niet te morsen en een vieze broek te krijgen.
Dat moet ik even opzoeken.
Groet Herman
Posted: Thu Jun 13, 2013 8:09 am
by oetker
Dat vacuumpijpje op de carb gaat naar het splitterzeefje vd carterontluchting.
Heb je geen Werkplaats handboek ?
Foto's moet je verkleinen naar 800x600
Dat kan met de imageresizer van Windows (evt downloaden bij Microsoft)
Posted: Thu Jun 13, 2013 8:24 am
by oetker
In dit topic staat de modificatie beschreven.
Is wel in het Duits.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... nk+ventiel
Hier een pic van het ventiel op de tank.

pic Pete Speed
Posted: Thu Jun 13, 2013 10:07 am
by brinkie
anthoon wrote:tevens heeft mijn carburateur aan alle kanten flink wat spelling.
iemand ideeën voor wat betref die slang aansluitingen?
of een andere carburateur?
Speling op de carburateur is een bekend probleem. Ik heb nog wel een andere carburateur, van een total loss gereden Murena, alleen ligt die nog bij Theo, samen met een motorblok dat ik daar ook nog eens moet ophalen
Maar de zorg voor je ouders is belangrijker...
Posted: Thu Jun 13, 2013 11:24 am
by oetker
anthoon wrote:Bedankt heren!
... Appart zo die aanpassing!
Ff gat boren in je tank! Hahaha
Maar nu weet ik nog niet waar die slang aan het andere uiteinde op zit!
De slang op het brandstofbeluchtingventiel is overloop en hangt los onder de auto.
Groet Herman
Posted: Thu Jun 13, 2013 12:58 pm
by oetker
Afbranden, de oorzaak is meestal los zittende pijpjes op de brandstofpomp.
Als je die nog niet opnieuw vast gelijmd hebt met Locktite zou ik dat maar prioriteit geven.
Vaak trek je ze met de hand er zo uit.
De Milleu-eisen van 1982 bevatten nog geen koolstoffilter voor de beluchting.
Zou op de Murena geen overbodige luxe zijn want je ruikt de overloop nog wel is.
Gaan we nog is op puzzelen als ik de 200 andere dingen gedaan heb die nog op de list staan

Posted: Thu Jun 13, 2013 3:53 pm
by brinkie
anthoon wrote:Ik heb gekozen voor een electropomp!
Ik vind die benzine slangen rondom de onsteking nie zo'n fijne gedachten
Welke pomp heb je gekocht? Ik moet er nog steeds eentje bestellen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer, zoveel keuze van Facet alleen al:
http://www.fuelpumpsonline.co.uk/facet- ... ps-8-c.asp
Herman: het VW 321 906 059 C relais dat hetzelfde doet als jouw elektrische schema heb ik inmiddels in huis (helemaal uit de VS laten komen, $20 via eBay incl. verzenden). Ik heb in mijn elektronica-labje even een proefopstelling gemaakt, dat relais geeft die slechts 1 sec. pomptijd na het aanzetten van contact. Misschien toch maar even openmaken en de tijdconstante aanpassen op het 555 timer-IC. Of een paar keertjes contact aan-en-uit als je een tijdje de auto niet gebruikt hebt
