Page 1 of 1
Matra Murena versus Lotus Elise
Posted: Mon May 27, 2013 8:54 pm
by gydomatra
Onlangs mocht ik met iemand meerijden in een elise. Het was een 190 pk versie en het reed in een woord GEWELDIG!! Je zit erg laag, comfort is ver te zoeken en de wegligging is fantastisch. Een rotonde met hoge snelheid is geen probleem voor dit speelgoed. Een klinkerweg is iets minder fijn.
Maar wat ik mij nu afvraag: is de murena door diverse ingrepen op het peil te brengen van de lotus qua wegligging?
Ik zit te denken aan:
- instelbare vering en demping
- wieluitlijning voor sportief gebruik
- Pu-bussen en materialen voor de wielophanging en stabilisatorstangen
- veerpootbrug
- gewichtsverdeling voor/achter optimaliseren
- en wat nog meer?
De murena is nu al 30 jaar oud en de lotus is 9 jaar oud. Ik neem aan dat de techniek de laatste jaren niet heeft stilgestaan, dus dat zal zeker uitmaken denk ik. En misschien formule 1 technieken/ervaringen verwerkt in de lotus?
Iemand die rijderservaringen heeft in beide bolides?
Re: Matra Murena versus Lotus Elise
Posted: Mon May 27, 2013 9:26 pm
by jurgen M
gydomatra wrote:Onlangs mocht ik met iemand meerijden in een elise. Het was een 190 pk versie en het reed in een woord GEWELDIG!! Je zit erg laag, comfort is ver te zoeken en de wegligging is fantastisch. Een rotonde met hoge snelheid is geen probleem voor dit speelgoed. Een klinkerweg is iets minder fijn.
Maar wat ik mij nu afvraag: is de murena door diverse ingrepen op het peil te brengen van de lotus qua wegligging?
Ik zit te denken aan:
- instelbare vering en demping
- wieluitlijning voor sportief gebruik
- Pu-bussen en materialen voor de wielophanging en stabilisatorstangen
- veerpootbrug
- gewichtsverdeling voor/achter optimaliseren
- en wat nog meer?
De murena is nu al 30 jaar oud en de lotus is 9 jaar oud. Ik neem aan dat de techniek de laatste jaren niet heeft stilgestaan, dus dat zal zeker uitmaken denk ik. En misschien formule 1 technieken/ervaringen verwerkt in de lotus?
Iemand die rijderservaringen heeft in beide bolides?
Iemand in de matraclub heeft een Murena en een elise, dus vergelijking krijg je zeker
Posted: Mon May 27, 2013 9:49 pm
by uberprutser
Je zult volgens mij een Murena nooit op het niveau van een Elise krijgen.
Maar om je lijstje wat aan te vullen;
- Een set goede banden. (Geen 14" natuurlijk)
- Zo ver mogelijk verlagen
- Spoilers
- Diffuser en een volledig vlakke boden plaat
- Sper differentieel
- Quick rack
- Meer vermogen
- Dikke remmen
- Een kuipstoel die recht voor het stuur gemonteerd zit.
Posted: Tue May 28, 2013 7:00 am
by bart_heemskerk
Hoeveel weegt een elise?
Posted: Tue May 28, 2013 8:42 am
by gydomatra
bart_heemskerk wrote:Hoeveel weegt een elise?
Ongeveer 860 kg. En dat met 190 pk aan boord...
Posted: Tue May 28, 2013 8:45 am
by gydomatra
uberprutser wrote:Je zult volgens mij een Murena nooit op het niveau van een Elise krijgen.
Maar om je lijstje wat aan te vullen;
- Een set goede banden. (Geen 14" natuurlijk) Ja minimaal 16 inch denk ik
- Zo ver mogelijk verlagen
- Spoilers
- Diffuser en een volledig vlakke boden plaat Diffuser? Vlakke bodemplaat zou het veel uitmaken?
- Sper differentieel
- Quick rack geen idee wat dat is....
- Meer vermogen
- Dikke remmen
- Een kuipstoel die recht voor het stuur gemonteerd zit.
Posted: Tue May 28, 2013 11:59 am
by uberprutser
Waren de eerste serie Elise niet rond de 700 kg? Ik meende ooit gehoord of gelezen te hebben dat 700 kg het streef gewicht was maar dat het niet gehaald is. De eerste serie had ook rem schijven van een aluminium legering. Zag er mooi uit, nooit geen roestige remschijven.
Een vlakke bodem zal zorgen voor een snellere luchtstroom onder de auto waardoor er onderdruk wordt gecreƫerd dat de auto als ware aan de weg zuigt. Alle serieuze sport autos hebben het dus het zal wel ergens goed voor zijn. Of zoiets ook nut heeft voor een doe het zelf projectje valt natuurlijk te betwijfelen. Gebrek aan een wind tunnel kon wel eens een probleem zijn.
Een quickrack is een sneller stuurhuis. Dus minder stuur omwentelingen van volledig links naar volledig rechts. Een setje tandwielen tussen de stuurpen zou hiervoor gebruikt kunnen worden. Maar beter is een ander stuurhuis en dan het liefst eentje met net wat meer stuuruitslag dan het origineel.
Posted: Tue May 28, 2013 4:28 pm
by JV
gydomatra wrote:bart_heemskerk wrote:Hoeveel weegt een Elise?
Ongeveer 860 kg. En dat met 190 pk aan boord...
Kijk, dat is zo'n 4,5 kg/pk en voor een Murena 2.2 praat je over meer dan 8,5 kg/pk en voor een 2.2 S nog altijd ruim boven de 7 kg/pk.
Dat scheelt een slok op een borrel.
Posted: Tue May 28, 2013 5:48 pm
by benny
Een Matra laten rijden als een Lotus is een utopie. In de bochten is de middelpuntvliedende kracht vele malen groter. Dit kan je onmogelijk opvangen met vele zaken aan te passen.
the P
Posted: Tue May 28, 2013 6:49 pm
by pete speed
vxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Posted: Tue May 28, 2013 7:05 pm
by gydomatra
benny wrote:Een Matra laten rijden als een Lotus is een utopie. In de bochten is de middelpuntvliedende kracht vele malen groter. Dit kan je onmogelijk opvangen met vele zaken aan te passen.
Maar dan ben ik benieuwd waar dat aan ligt vooral.
Natuurlijk is bij de elise de pk/kg beter. Maar beide hebben een middenmotor, laag zwaartepunt (elise lager dan murena), zelfde gewicht ongeveer(1.6 dan).
Posted: Wed May 29, 2013 9:46 pm
by bart_heemskerk
Laurens heeft de vering aangepakt, die is nu veel harder.
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=1552
Posted: Sat Jun 01, 2013 6:39 pm
by Theo
Forget it !
Posted: Tue Jun 04, 2013 8:39 pm
by MatraMurena.nl
Inderdaad, totaal niet haalbaar.
vooral het chassis is veel geavanceerder van een elise in mijn optiek. dit kan je bij een murena niet wijzigen.
ik heb stuggere veren en een veel betere wegligging dan voorheen. nu een 150pk blok aan het inbouwen. ben dan nog steeds verre weg van een elise.
Posted: Wed Jun 05, 2013 11:20 pm
by matramurena
Nou, laten we de Elise ook niet te veel de hemel in prijzen... Is een geweldige wagen, maar als je de mensen van www.e;ise-shop.com mag geloven is er nog heel veel aan te verbeteren.
Datzelfde zal voor een Murena gelden. Je kunt op vele vlakken de Murena sportiever, sneller en wendbaarder krijgen. In principe kun je als je er maar genoeg geld tegenaan gooit hem wel zeker bijna op het niveau van een Elise krijgen denk ik. Maar dan heb je ook geen Murena meer.
Is een Elise met de body van een 2CV een Lotus of een citroen?
Posted: Thu Jun 06, 2013 6:48 am
by benny
Hoe harder de Murena afgeveerd staat hoe zwaarder het chassis belast wordt met torsiekrachten. Kan het dat wel aan??
Posted: Thu Jun 06, 2013 11:15 am
by gydomatra
benny wrote:Hoe harder de Murena afgeveerd staat hoe zwaarder het chassis belast wordt met torsiekrachten. Kan het dat wel aan??
Geen idee. Ik weet wel dat het chassis van een murena best wel stijf is. Dit o.a door het verzinkproces. En is het niet zo dat in het verleden de murena ontworpen is voor een zwaarder motor?
Posted: Thu Jun 06, 2013 12:40 pm
by oetker
Collin Chapman heeft natuurlijk lang in autosport gezeten en weet heus wel hoe die een sportscar moet maken.
Lotus Europa en Elan waren meer vergelijkbaar met de Murena en daarna is er wel het eea veranderd in de fabricage bij Lotus en zeker veel geavanceerder geworden, maar we praten wel over eeen Lotus van 1995 die we vergelijken met een Murena en dat is het appels en peren verhaal.
De motoren zijn meer het zwakke punt geweest bij Lotus.
vooral toen de turbo zijn intrede deed.
Groet Herman
Posted: Thu Aug 01, 2013 10:36 pm
by uberprutser
Posted: Fri Aug 02, 2013 5:51 am
by oetker
Stuurfoutje en iets te gretig maar je ziet de Murena daarna ook nog uitlopen.
Leuk om te zien.
Groet Herman.
Posted: Fri Aug 02, 2013 9:57 am
by uberprutser
En winnen

Maar die lotus valt volgens mij uit want die zie je niet meer terug.