Op en neer zijruiten geleidng

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

Do you need an english version of my pdf ?

In this moment, I try to replace the long spring which loose the noise protection.

Image

Based on a kit like this : http://www.ebay.fr/itm/Kit-Reparation-L ... 2a28018433

But how dismantle the spring from orignal plate and how fix the new part ?

Mathieu
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Is the spring long enough? Welding.
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

On the murena, the spring measure 93mm max, I think master kit is ok because this car have 2 long door.

Math
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

the distance between the spring and the plate should also be correct, otherwise it will not working correctly.
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Post by maxderoswell »

I don't see how I can reassemble the new spring with the original plate.

Mathieu
Espace II 1995 2,1L TD 243 000 kms blue
Espace II 1995 2,1L TD 226 000 kms green
Matra Murena 1.6L 82 violet
[s]Espace III RTE 1997 2,2L TD 250 000 kms grey[/s] sold
[s]Espace II 1995 2,1L TD 487 310 kms black[/s] recycled
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Welding.
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Allebei mijn ruiten bewogen inmiddels niet meer, best lastig.
Links deed het niet sinds ik hem kocht, recht is er pas zelf mee gestopt.

Dit knutselwerk van de vorige eigenaar kwam ik links tegen.
De slangenklemmen zaten te vast waardoor de kabel niet meer bewoog, prutswerk.

Uiteraard was de bocht ook gebroken, die heb ik met de soldeerbout "gelast"
Daarna voorzien van een steun waardoor er geen krachten meer op de bocht komen.
Het beugeltje om de buis heb ik aan de binnenkant voorzien van scherpe groefjes, zo zit hij in de lengterichting ook goed vast.

Op de motor zit nu een klemblokje, ook met groefjes in het gat.

Alles schoongemaakt, ook de motor, en opnieuw ingevet met teflonvet.
Loopt weer als een nieuwe.
Kan niet wachten om het in te bouwen.
Attachments
eindresultaat.JPG
eindresultaat.JPG (270.7 KiB) Viewed 10990 times
na4.JPG
na4.JPG (238.75 KiB) Viewed 10990 times
na3.JPG
na3.JPG (243.99 KiB) Viewed 10990 times
na2.JPG
na2.JPG (262.46 KiB) Viewed 10990 times
na1.JPG
na1.JPG (261.09 KiB) Viewed 10990 times
voor3.JPG
voor3.JPG (245.42 KiB) Viewed 10990 times
voor2.JPG
voor2.JPG (257.08 KiB) Viewed 10990 times
voor1.JPG
voor1.JPG (246.72 KiB) Viewed 10990 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Mooi gedaan, hoop werk zo te zien.
De raamgeleiding en motoren is 1 van de slechtere condtructies op onze auto's.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze dit zo hebben gemaakt.
Op de Bagheera's zat al een beter systeem volgens mij.
Dat hadden ze gewoon moeten handhaven.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik neem aan dat deze nette oplossing te bestellen is voor club leden ? :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Bestellen voor clubleden, hmm ben bang van niet.
Het heeft me door tijdgebrek ruim een jaar gekost voordat ik er zelf eindelijk aan begonnen ben.

Afijn, afgelopen Zaterdag lekker in het zonnetje mn gerepareerde systeem ingebouwd en dat loopt weer als nieuw.
Meteen de rechterkant maar bekeken en daar was niks stuk gelukkig.
Wel droog en een van de taatslagertjes in de motor miste, dan loopt het ook knap berooerd.
Alles schoongemaakt, ingevet, ingebouwd en afgesteld en nu heb ik twee perfect werkende ramen.

Ook belangrijk om de schakelaars uit mekaar te halen en schoon te maken.
Er zat een hele partij stof en pluis in, ook bij de contacten.

MAAR, nu komt het.
's avonds ff een rondje rijden en de ramen deden helemaal niks meer!
Uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik het dimlicht uitzette alles weer werkte??
Dimlicht aan en ze deden niks meer.
Bij stadslicht werken ze gewoon wel.
Aan de bedrading heb ik dus helemaal niks gewijzigd, schiet mij maar lek.

Kan misschien nog iets met de zekeringen te maken hebben, moet ik nog naar kijken.
Herman, heb jij een idee?
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nog niet direct een idee.
De volgende meting kan je op het spoor zetten.
Op 3A en 3B op het zekeringpaneel moet bij contact aan 12 Volt komen.
Niet met de unimeter meten, maar met een testlampje.
Die komen van de 2 zekeringen voor links en rechts voeding motoren.
Als je dan dimlicht aanzet moeten deze spanningen goed blijven.
Als dat het geval is dan is het zekeringpaneel goed.
Kijk gelijk even of 110 A connector niet ingebrand is op de print
Zie attachement schema en foto
Image

Herman
Attachments
Fuse.jpg
Fuse.jpg (64.55 KiB) Viewed 10913 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Is gefixt, morgen verslag
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Gisteravond meteen maar aan de gang gegaan.
Gestart met de printplaat en het relais van de ruitbediening schoon gemaakt, geen resultaat.

Met contact aan werd het relais wel bekrachtigd maar bij inschakelen dimlicht viel het relais meteen weer af.

Toen vond ik aan de onderkant van de print een massa spoor naar het relais wat op het smalste deel nog met een paar atomen vastzat.
Dit stukje was al eens gerepareerd maar toch weer zo goed als door.

Het dimlicht relais zit op hetzelfde spoor vóór het ruiten relais, dus het lijkt erop dat die genoeg massa wegsnoepte om het ruitenrelais te laten af vallen.

Zo te zien is het massa spoor niet overbemeten want verderop zat ook een reparatie.
Om het meteen maar goed te fixen heb ik een stuk schakeldraad genomen en precies over het defecte spoor geleid en op de relaisvoetjes gesoldeerd.

Verder op de foto zien jullie nog wat knutselwerk van de vorige eigenaar, die had waarschijnlijk ruzie met de print connectoren en heeft alle draden verlengd en direct op de print gesoldeerd.
Ik heb het soldeerwerk nog wat opgeknapt en verder zit het wel goed maar niet de mooiste oplossing.

Van de zomer maar eens een nieuwe print steken en de bedrading netjes maken.

Alles werkt nu weer zoals het hoort en de ramen gaan als een speer.

Mooi he zo'n Murena tussen al dat moderne blik?
Attachments
Mooi he..JPG
Mooi he..JPG (118.61 KiB) Viewed 10863 times
Reparatie.JPG
Reparatie.JPG (114.59 KiB) Viewed 10863 times
Knutselwerkje.JPG
Knutselwerkje.JPG (134.5 KiB) Viewed 10863 times
Defect printspoor2.JPG
Defect printspoor2.JPG (143.46 KiB) Viewed 10863 times
Defect printspoor1.JPG
Defect printspoor1.JPG (124.87 KiB) Viewed 10863 times
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als die motoren vast zitten en zwaar lopen vragen ze ontiegelijk veel stroom.
Dat overbelast de circuits.
Draden solderen op de print is wel de oplossing maar dan had dat beter zo kunnen gebeuren.
Printbanen kunnen op de getoonde manier gemakkelijk van de print losbreken.
Zo zit dat veel beter met trekontlasting.
Image
Image
Image
Minder fraai? Ja waarschijnlijk, maar je ziet er niks van.
Die connectoren zijn een ramp.
Mooi opgelost.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Post by murena81 »

Herman, dit is precies waar ik aan zat te denken.

Idd veel beter ivm met de trekontlasting, maar ook de richting van de draden blijft hetzelfde, ze hoeven niet de hoek om, en daardoor hoef je niks te verlengen.
Prima oplossing, want die draden hoeven toch nooit los.

Bij mijn vorige Murena heb ik ook verschillende connectoren verderop in de draadboom vervangen door goede kroonstenen en dan goed behandeld en afgeschermd, probleemloos.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die aarding (110A) op dat paneel heeft nog wel is een probleem met verbranden van die sporen zolals bij jou en bij mij.
Toch moet daar een oorzaak voor zijn. (oorzaak/gevolg).
Ik denk dat dit gevolg is.

2 mogelijkheden duiken bij me op.
Of de contacten die afbreken op de pluggen vallen ergens tussen of de grotere aardcontacten op het chassis onderbereken lichtelijk.
Als de contacten dwars in de plug komen kan dit het gevolg zijn.
Als de grote aardcontacten onderbreken dan moeten sommige gebruikers een andere weg voor hun massa zoeken en dat zou wel is dat paneel kunnen zijn.

Advies...controleer je massacontacten.
Ik heb iets soortgelijks in de motorruimte gehad waardoor de kleinere massadraad verbrande.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

oetker wrote:.

Advies...controleer je massacontacten.


Herman
Inderdaad Herman, de stroom vloeit altijd langs de weg met de minste weerstand. Indien je geoxideerde massacontacten hebt, zal de stroom een andere weg zoeken eventueel langs het zekeringenpaneel, met de bekende gevolgen. Volgens mijn gevoel zijn de contacten in die connectoren aan het zekeringenpaneel onder gedimensioneerd waardoor deze zullen verhitten. Iedereen weet ondertussen dat dit niet gemaakt is om na 30 jaar nog probleemloos te functioneren. Ik heb het gedeeltelijk opgelost door de grootste stroomverbruikers via een apart circuit te voeden.
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2581
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
zeuneke
Posts: 186
Joined: Mon Feb 21, 2005 10:19 pm

Re: Op en neer zijruiten geleidng

Post by zeuneke »

Herman,
sinds kort ook plots geen leven meer in de rechter ruit , ik hoor precies wel een klik als ik op de schakelaar druk, ik zal de deur maar eens open doen zeker ?
Ik liet in het verleden altijd de motor draaien als ik mijn ruiten dicht of open deed , kwestie van zoveel mogelijk stroom op de motor te hebben ...
Enig idee hoe ik best begin met testen/meten ?

groeten

Frank
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Op en neer zijruiten geleidng

Post by oetker »

Als de linkerschakelaar voor de rechterruit defect is dan gaat de ruit ook niet.
Schakelaar even uitruilen om te controleren.
De linker en rechter ruit hebben een aparte zekering F2 en F3. 3A / 3B
Even controleren.
Image
Vermoedelijk zit de boel rechts vast of loopt zwaar.
Even los halen en de moror op een accu proberen.
Het kan ook zijn dat het plastic bovenin is afgebroken.
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply