Deurpennen Murena

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

ec230no wrote:Hou er dan rekening mee dat deze gaan roesten. Het Fabory nummer zijn deze verzwaart en van RVS
Die van de landbouwmechanisatie zijn inderdaad verenstaal, geen RVS. De vorige gingen 32 jaar mee, als deze het dan 10 jaar uithouden, soit. :)
Voor de verzwaarde RVS-uitvoering moet ik onder werktijd naar een Fabory-vestiging, want via hun webshop mag ik niet bestellen. :evil:
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Ik heb wat tips gekregen om toch via hun webshop te bestellen. Nu daar geweest en diverse bouten, moeren, ringen en spanbussen besteld. Leuke korting gehad waardoor ik diverse liefhebbers aan RVS type zwaar spanbussen kan helpen. Nee, die waren niet onder de euro. Nu ongeveer 4 euro per stuk. Als het meezit morgen binnen. Dus bij interesse stuur mij even een PB
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Sorry, zag net dat het op dit forum PM heet. Dus ook geel gepassiveerde flensbouten voor de draagarmen, flensbouten voor verzetten remklauw en in principe is dus alles leverbaar van hunuit.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

pm gestuurd
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

herman en ondergetekende hebben zijn tielse rat toen goed onderhanden genomen en de deur weer super netjes in het gereel gekregen
je zou met herman kunnen overleggen om het bij mij in de garage te laten doen
we beschikken over alle gereedschapen en met de kennis van ons zal het zeker gaan lukken
dus overleg het maar met herman
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Brinkie, spanstiften liggen klaar en lever ik af de 17e bij jouw thuis. Zijn er nog meer Matra fielen die rvs spanbussen benodigt hebben? Ik kom de 17e in het centrum van het land. Stuur mij dan even een bericht in mijn mailbox.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Allemaal bedankt voor de tips en aangeboden hulp, gaat wel goed komen denk ik. :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

ec230no wrote:Brinkie, spanstiften liggen klaar en lever ik af de 17e bij jouw thuis. Zijn er nog meer Matra fielen die rvs spanbussen benodigt hebben? Ik kom de 17e in het centrum van het land. Stuur mij dan even een bericht in mijn mailbox.
Bedankt voor het langsbrengen! Mijn vrouw was het helemaal vergeten (en ik ook :oops:) maar toevallig was ze toch thuis, dus het is goed gekomen. ;) Stuur even PM voor het totaalbedrag, maak ik het over.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Nou, dat was wat, de deurpennen waren helemaal niet versleten, sterker nog, ze leken al eens vervangen te zijn.
De deur hing scheef omdat de schroeven los zaten!
Herman en Peter hadden om hierbij te kunnen al eens een speciaal stukje gereedschap gemaakt, een bitje die in een klein ringsleuteltje past. Eerst deur een stukje opgetild, daarna de boel vastgedraaid, alles goed gesmeerd en nu sluit de deur weer prima! Laat het flesje Chivas Regal jullie goed smaken. :)
Ook het raam is weer gesmeerd, maar ik moet toch een nieuw motortje op de kop zien te tikken bij HB Pièces Auto ben ik bang.
Nou ging niet alles goed vandaag, de nieuwe reserveband (de oude was een originele Pirelli P6 van de tijd dat de Murena nieuw geleverd werd...) bleek kapot te zijn, dus die moet omgeruild worden en nadat ik vergeten had het licht uit te doen was na een half uurtje de accu al leeg (moest met startkabels de auto starten), dus die is ook niet best meer.

Jammer genoeg heb ik mijn foto-tas bij Herman thuis laten liggen dus ofwel jullie moeten even op de foto's wachten, of Herman moet even de SD-kaart uit het toestel lichten en hier op het forum posten.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik was net lekker op gang de koffer van de rat onder handen te nemen toen Robert kwam.
Image
Image
We zouden even deurpennen onder handen nemen.
Samen met Peter gingen we aan de gang.
Image
Image
De pennen bleken helemaal niet versleten, die waren al is aangepakt maar de bouten waren niet goed aangedraaid.
Daar hebben toendertijd een sleuteltje voor gemaakt om goed bij te kunnen.
Het was een kwestie van lossen en stellen.
Viel niet tegen, geen lijken uit de kast deze keer.

Toen het raam wat gangbaar gemaakt.
Image
Image
Loopt weer wat sneller, maar het motortje is slecht.

Het reserve bandje van Robert zijn murena was end of life.
Image
We hadden nog een nieuw Firestone bandje liggen 185/60/14.
Even het wiel wat cleanen, de staalborstel was toch voorhanden.
Image

Helaas was er wat loos met de nieuwe band.
Zat een breuk in het loopvlak.
Gaan we een andere voor zoeken.

We hebben samen thuis nog wat gedronken en toen was er weer een dag naar de klotuh :lol:
Bedankt voor de versnapering en reserveparts.
Groet Herman.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:We hebben samen thuis nog wat gedronken en toen was er weer een dag naar de klotuh :lol:
Bedankt voor de versnapering en reserveparts.
Hahaha ik zou bijna zeggen dat ik expres mijn fototoestel heb laten liggen, zo'n mooi verhaal kan je ervan maken :lol:

Maar het is wel weer leerzaam om te zien hoe je bepaalde klusjes aan de Murena gemakkelijk zelf kunt doen. Ik ga met een mooie dag de auto maar eens voor de deur zetten en dan zelf eerst maar eens die doorvoerrubbers en het ontbrekende stuk bekleding erin frotten.

Bedankt Herman! (en Peter ook natuurlijk :) ) Geef maar een seintje als Peter de band erom gelegd heeft, dan kom ik het reservewiel en mijn fotospullen weer halen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
peterslot
Posts: 30
Joined: Wed Aug 01, 2012 7:20 am

Post by peterslot »

ik ga dinsdag de andere band ophalen en hem erop plaatsen en balanceren
komt allemaal goed
met onze kennis en ervaring houden we jullie murena`s in top conditie
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

kan iemand mij nog van 4 pennen voorzien ? de 'veer' die de deur geleidelijk laat opengaan is afgebroken, dus de deur moet er even uit. Dan pak ik direct de pennen even mee.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Richard wrote:kan iemand mij nog van 4 pennen voorzien ? de 'veer' die de deur geleidelijk laat opengaan is afgebroken, dus de deur moet er even uit. Dan pak ik direct de pennen even mee.
Ja ik heb nog een compleet setje, die kan ik opsturen of over drie weken afgooien in Doetinchem, zeg het maar.
Ook heb ik nog tules voor de bedrading van speakers en elektrische ramen.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

mooi, zeg het maar ik kan het overmaken + verzendkosten. afgeven mag maar ligt eraan wanneer precies ik ben over 3 weken met vakantie nl. Iig alvast bedankt voor de pennen !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

Bij mij zijn de kabeldoorvoeren bij de deuren vergaan, dus mochten die niet bij de koop inzitten houd ik me daarvoor aanbevolen.

Groet,

talbotmatra
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Een deurvanger heb ik nog wel liggen ergens Richard.
As ik thuis ben van vakantie snuffel ik hem wel even op.

@Yuri (was het toch he?)

De rubbers zijn van een Land/range rover maar ook steeds lastiger te vinden.

zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1246

Greetz from Turkey Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Dank voor het aanbod, ik heb zelf nog liggen van de sloper. Moet nog even kijken wat de beste methode is. Misschien lukt het zonder de deur los te schroeven met een schanier trekker ..??

nb

ben je nog lang in Turkey, anders doen we er over 2 weken ff een bakkie :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Zondag gaan we weer huiswaarts dus dat gaat niet lukken.
Denk dat je beste pennen en gebroken vanger kunt vervangen in 1 go.
Ben zelf nog bezig geweest RVS vangers van de old stile mini te zetten maar dat was niet passend te maken.
De meeste oude van de Murena is de rek ook uit.
Heb er ook nieuwe rubbers voor het vangen geplaatst maar ben er eigenlijk nog steeds niet happy mee.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Post by pete speed »

ook maar gelijk de balgen vernieuwen; gaat in één moeite door
The Pete
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik moet de tekeningen maar eens goed bekijken welke delen ik vervang als ik het pul toch los heb
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

brinkie wrote:
Richard wrote:kan iemand mij nog van 4 pennen voorzien ? de 'veer' die de deur geleidelijk laat opengaan is afgebroken, dus de deur moet er even uit. Dan pak ik direct de pennen even mee.
Ja ik heb nog een compleet setje, die kan ik opsturen of over drie weken afgooien in Doetinchem, zeg het maar.
Ook heb ik nog tules voor de bedrading van speakers en elektrische ramen.
kan ik nog gebruik maken van deze aanbieding ? ik ben weer in NL, als je in de buurt bent of verzenden. Zeg maar dan maak ik het verschuldigde bedrag even over.

bedankt

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Richard wrote:kan ik nog gebruik maken van deze aanbieding ? ik ben weer in NL, als je in de buurt bent of verzenden. Zeg maar dan maak ik het verschuldigde bedrag even over.
Aaaargh... ik lees dit als ik net terug ben uit Doetinchem! :oops: Maar ik kom daar over een paar weken weer in de buurt, als mijn auto klaar is. Als je haast hebt dan verzend ik wel, kost alleen een paar postzegels en een enveloppe extra, want het past door de brievenbus.

Ik heb tussen de onderdelen alleen maar 2 deurpennen gevonden, volgens mij had ik ook niet meer besteld destijds. Ook heb ik 2 tules voor de doorvoer van de draden naar de deuren toe. Ik heb vorig jaar 8 euro voor de pennen en 12 euro voor de doorvoeren betaald, dus zeg het maar. ;)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

hmmmm tules heb ik niet nodig die zijn al nieuw. had je die pennen online besteld ? gooi ze anders op de post als je wilt. ben deze week nog vrij, wellicht kom ik eraan toe.

bvd

Richard
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Post by talbotmatra »

De tules heb ik interesse in!

Groet,

Talbotmatra
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Volgens mij heb ik de deurpennen nog liggen. Ik heb er toen volgens mij 20 bestelt bij Fabory. Waarvan er 2 naar Brinkie zijn gegaan. En ik werk sinds kort in Eibergen. Maandag over een week ben ik daar ook weer daar ik tussendoor even cursus heb in Soesterberg. Als ik ze mee moet nemen die kant uit laat mij het even weten.
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Ik doe het wel in een envelopje en stuur het naar Richard als ik zijn adres heb, da's geen probleem. ;)

De tules gaan ook op reis zodra ik een adres heb...
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ec230no wrote:Volgens mij heb ik de deurpennen nog liggen. Ik heb er toen volgens mij 20 bestelt bij Fabory. Waarvan er 2 naar Brinkie zijn gegaan. En ik werk sinds kort in Eibergen. Maandag over een week ben ik daar ook weer daar ik tussendoor even cursus heb in Soesterberg. Als ik ze mee moet nemen die kant uit laat mij het even weten.
Okay, Brinkie stuurt mij er 2, dus als ik 2 van hetzelfde van jouw kan overnemen. graag !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

Mooi, de deurpennen en de tules hebben een goed adres gevonden. :)
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Re: Deurpennen Murena

Post by Richard »

de deurvangers zijn vervangen, de schade die ik aan de deur die ontstond nadat ze waren afgebroken werd veroorzaakt doordat de onderste geen afgekorte hoek had. Waarschijnlijk is ooit de volgorde door elkaar gegooid. Het is wel een enorme rot klus waarvoor je ruim de tijd moet nemen. Met een schanier trekker gingen de pinnen er redelijk volt uit, maar ivm met weinig ruimte tussen de deur en deurstijl was het een heel gedoe de nieuwe pinnen er weer in te krijgen. Ik hoop dat deze deurvangers het een aantal jaren gaan houden.
schanier1.jpg
schanier1.jpg (136.29 KiB) Viewed 11509 times
Attachments
schanier2.jpg
schanier2.jpg (222.43 KiB) Viewed 11509 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply