Page 1 of 2

afwijkende schroefdraad oliedruk sensor ?

Posted: Wed Nov 07, 2012 11:01 am
by Richard
Ik had een adapter aangeschaft om een extra voeler te plaatsen bij de oliedruk sensor. Nu ben ik niet zo thuis in schroefdraad maten. Volgens mij is de adapter (die meerdere maten ondersteund) o.a. 1/8ntp.
Als ik heb probeer te draaien in de aansluiting van de drukmeter, loopt het eerst prima, daarna zwaar. Ik heb de indruk dat de draad afwijkt. Ik wil de boel niet stuk draaien dus vraag mij af of iemand hier ervaring mee heeft ?

het gaat om een dergelijke adapter:
http://www.ebay.nl/itm/SENSOR-SENDER-AD ... 4ab872c72f

bvd

Richard

Posted: Wed Nov 07, 2012 6:10 pm
by jo
NPT draad is conische draad : National Pipe Taper
NPS draad is rechte draad : National Pipe Straight
Dus heel normaal dat uw NPT zwaarder begint te lopen als je er al een stukje in zit.

Posted: Wed Nov 07, 2012 6:37 pm
by oetker
Dat had ik ook bij de 2.2
Ik heb het gewoon aangedraaid en ging natuurlijk niet helemaal in, maar oliedicht.
Daar zorgt dat conische dan wel weer voor.
De meetsonde was straight en ging goed, en de switch was NPT en had geen sluitring nodig.

Posted: Wed Nov 07, 2012 7:05 pm
by Richard
hmm indt het wel eng, maar het blijft op den duur wel zitten ?
of maakt het dan nog uit wat taper en wat straight is ?
(ik bedoel dat het ene fout kan gaan en de andere minder kans daarop heeft) ?

Posted: Wed Nov 07, 2012 7:56 pm
by oetker
Ik had dezelfde bedenkingen, maar het hangt alweer 2 jaar in Murena.
Nou zit het bij mij net iets anders want in het blok zit de originele bout.
De rest mocht ik wel in puin draaien.
Als je niet zeker bent zou ik niet forceren op het blok.
Daar moet straight in en heeft ook afwijkend draad volgens mij.

Groet herman

Posted: Wed Nov 07, 2012 8:51 pm
by Richard
bij mij zit het net zo als bij jouw op de foto, dus ik draai niet direct op het blok. Maar ik hoop niet dat het ooit loskomt als ik aan het rijden ben,....... weinig keus ben ik bang als ik het zo lees. Mijn T stuk is messing en dus niet zo heel hard.

Posted: Wed Nov 07, 2012 8:54 pm
by oetker
Flink aandraaien (kwartslag voor afbreken :wink: )
Evt Locktite erop.

Posted: Wed Nov 07, 2012 8:58 pm
by Richard
zaterdag maar eens mee aan de (kwart) slag dan :D

Posted: Wed Nov 07, 2012 9:02 pm
by benny
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Dat onderdeel werd gebruikt op de Bagheera. Je kan dat terugvinden in de catalogus van Simon-Auto.

Posted: Wed Nov 07, 2012 10:08 pm
by Richard
ik neem aan dat je deel 01313 bedoeld, maar dat deel zit al op mijn 1.6 blok. de holle bevestigings schroef lijkt daar direct een sensor te zijn, bij mij is deze dicht. Het is misschien wel een idee om daar draad in te tappen ??

Posted: Thu Nov 08, 2012 7:14 am
by oetker
Dit is een switch die zowel meet als een switch is.
2 aansluitingen die meten tussen de massa .
Specs volgens VDO.
Moet ik ook nog monteren want weet niet of die goed werkt met de oliedrukmeter. (deze = 0-180 ohm bij 5 bar)
Kan net zo goed andersom werken, want ja het is Frans.
Dan heb je een gat over op het origineel.

Image

Image

Posted: Thu Nov 08, 2012 7:48 am
by oetker
Ik heb dat ding is nagemeten maar daar zal je dan een extra meter voor moeten zetten want die begint bij 10 ohm en loopt omhoog waardoor de meter dus contra gaat werken
Volgens WPH is het bij 73 ohm 0 en deze gaat tot 180 ohm dus van de metingen zal niets meer kloppen.
Je hebt al meters extra, dus uit dezelfde range 1 bijzetten is mogelijk.

Posted: Thu Nov 08, 2012 9:05 pm
by oetker
Nu ik toch aan het prutsen ben in het WPHB de waardes van de sensor maar is opgezocht.
Image

Testopstelling gemaakt.
ipv de sensor een potmeter genomen om de waardes na te bootsen en de diverse waardes uitgetest.
Image

Voor degene die denken dat er een betrouwbare meting plaats vind op de oliedruk, die moet ik teleur stellen.
Sterker nog....Er klopt gewoon helemaal niets van de waardes die inhet WPH staan.

Groet Herman.

Posted: Thu Nov 08, 2012 10:00 pm
by Richard
ik heb er idd net een meter bijgeplaats maar niet voor de oliedruk en nu is de ruimte op. v.w.b. jouw constatering over de waarden die niet kloppen, wat moet de conclusie zijn ? stel op de dash zie ik 3 bar staan ? is het dan veel minder ?

Posted: Thu Nov 08, 2012 10:32 pm
by oetker
voor 3 bar moet ik 138 ohm op de potmeter brengen.
73 ohm geeft 5 bar en zou 0 moeten zijn.
300 ohm geeft 0 bar.

Wijkt erg af van het boek.
Misschien is deze meter defect.
Zal zaterdag is kijken wat de sensor op de rat geeft.
Die leest koud 3 bar op de meter.
Zou ik iets van 20 ohm op de sensor moeten zien als ik het boek mag geloven.

Posted: Fri Nov 09, 2012 11:46 am
by Urbain
Herman,

Ik heb hier enkele sensors liggen, Die op de Murena geeft 200 Ohm bij 0 bar,
Een reserve heeft 300 Ohm, en nog een andere heeft ook 200 Ohm.
Mijn oliedrukmeter geeft bijna 5 bar aan, ik dacht vroeger dat de sensor defect was, maar vermits de andere ook een veel hogere waarde hebben dan in het handboek heb ik indertijd maar besloten dat het handboek fout kon zijn.

Posted: Fri Nov 09, 2012 1:33 pm
by oetker
Bedankt voor de info Urbain.
Ik kan ook niet anders dan tot die conclusie komen.
Had hem op de 2.2 ook al is gewisseld met vage resultaten.

Toch nog even zitten spelen.
Als je + en _ omdraaid op de meter dan wordt de 0 stand 8.
Als je dan de VDO sensor aansluit is die vrij nauwkeurig, tenminste als je van rechts af gaat tellen waarbij 8 nu 0 is en 0 nu 8.
Nou dat ga ik dus niet uitvoeren op Murena.
De duidelijkste meting is de vet blauwe rookwolk achter je.
Hoe donkerder de wolk des te lager is je druk.
Wijsheid als een koe :lol:

Groet Herman

Posted: Fri Nov 09, 2012 1:50 pm
by Richard
nog even terug komend op de schroefdraad, zijn deze 2 schroef draadtypen regulier, of is dat niet 'maarzo' te tappen ?

Posted: Fri Nov 09, 2012 3:43 pm
by jurgen M
Had bij mijn laatste motor ook een oliedruklampje en een lampje voor te hoge temperatuur bijgeplaats. Veiligheid voor het motorblok is wel belangrijk

Posted: Fri Nov 09, 2012 4:10 pm
by oetker
Richard wrote:nog even terug komend op de schroefdraad, zijn deze 2 schroef draadtypen regulier, of is dat niet 'maarzo' te tappen ?
Ik durf er geen uitspraak over te doen want heb al verschillende draadsoorten in me handen gehad.
Meest gebruikt op de sensoren die ik tegen gekomen ben is fijn metrisch, M10x1 (Matra sensor heeft dat), maar de switches ben ik ook wel andere draadsoorten tegen gekomen.
Het is in ieder geval vrij lekgevoelig daar en als je geen NPT draad gebruikt zeker een koperen sluitring plaatsen.

Posted: Fri Nov 09, 2012 4:14 pm
by Richard
ik wil zien dat ik wat na kan laten maken met alle kanten de juiste draad. zal eens zien of ik iemand kan vinden die dat kan.

Posted: Fri Nov 09, 2012 4:16 pm
by oetker
Dat is misschien het beste, want dat bij mij ziet er ook niet echt uit.
Wel lekvrij..
Image

Posted: Fri Nov 09, 2012 4:20 pm
by Richard
ik ben ook bang dat het afbreek gevoelig wordt door de lengte en alle geschud van het blok.

Posted: Fri Nov 09, 2012 11:23 pm
by jo
Dat is redelijk veel gebruikte draad die NPT, kun je vinden bij luchtdrukleidingen en bvb. ook bij lastoestellen die menggas gebruiken (mig/mag-tig)
Dus een deftige winkel met lastoestellen gaat je zeker kunnen helpen aan de juiste stukken (de combinatie naar metrisch fijne draad bestaat daar ook).

Verder is NPT perfect zelf te tappen, mits de juiste tap.
Normaal moet je 2 diameters in je gat heb, klein achteraan en groter vooraan, conische draad weet je wel.
Dit verkrijgt men door te boren met de kleinste diameter en dan met een conische ruimer te ruimen tot heel het gat conisch is.
Betekent dat je ook nog een conische ruimer zou moeten kopen.
Vergeet dat en koop gewoon een goede machinetap.
De boormaten, blz. 15 http://www.dormertools.com/sandvik/2531 ... Tappen.pdf
De tappen http://www.fabory.com/en/categories/ger ... 0000094353
Wat nog belangrijk is, je tapt niet volledig door maar gaat een paar keer passen met het stuk dat je erin wilt draaien, zo kun je zelf de diepte bepalen waarop het andere stuk erin draait.

Posted: Sat Nov 10, 2012 6:42 am
by oetker
Eigenlijk zou het voor de Matra allemaal M10x1 moeten zijn maar dan is er minder keus met sensors.
De meesten zijn 1/8 NPT
Lastig hoor al die draadsoorten.
Nou zijn er ook wel adapters te vinden.
Daar hangt echter een prijskaartje aan.
Kon ik vorige keer niet vinden.

http://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Gauge-T-P ... 51a2fe2416

Je ziet het niet goed op de foto maar het is een T stuk met M10x1 mannetje naar 2x 1/8 NPT vrouwtje.

Posted: Sat Nov 10, 2012 10:26 am
by Richard
Ik betaal liever iets meer zonder dat ik het spul kapot draai. Als dat gebeurt loopt nl buiten de kosten mijn bloeddruk ook nog eens enorm op !

Ik blijf het lastig vinden om dit soort items te selecteren op ebay, het is erg specifiek en van maatgevingen etc heb ik erg weinig kaas gegeten.

Dank dus maar weer voor dit advies, als ik eenmaal het juiste verloop heb kan ik oog vanuit de 1/8 weer verder borduren. Nu moet ik dan (denk ik) alleen nog zien dat ik een drukgever vindt met de juiste specs en 1/8 om het origineel te vervangen. Die verrekte wagens ! je blijft bezig !

@Jo, dank voor de uitgebreide instructie, een bestaande aanschaffen is in mij geval meer kans op succes, en goedkoper :D

Posted: Sat Nov 10, 2012 11:40 am
by oetker
Die sensor begint moeilijker te worden, en durf er ook geen harde uitspraken over te doen welke exact juist is.
De info/gegevens zijn gewoon al fout om te beginnen.

Wat ik weet is.
Dat ze in Bagheera/simca 1100 zitten...Duuuuuhhhh
In CX Peugeot 405 en sommige 205 en Alfa's.

Dan wat typeaanduidingen van die dingen en M10x1

QH..............................XOPT3
Intermotor...............53800
Peugot afgeleid SOB404.......SOB505 (LUCAS)
Peugeot nummer 1131.26

En dan kom ik hier.
http://www.ebay.co.uk/itm/OIL-PRESSURE- ... 337a44a60d

Volgens mijn gegevens moet er toch wel wat te krijgen zijn.
Hoop dat je wat kan doen met deze geegevens.

Groet Herman

Posted: Sun Nov 11, 2012 10:52 am
by jurgen M
Ik had op mijn Solara GLX blok zowel een aansluiting voor het oliedruklampje als voor de oliedrukmeter.

Posted: Sun Nov 11, 2012 11:36 am
by hendrik
Op de bagheera zit ook zo een aansluiting op voor de twee oliedruklampje en oliedrukmeter.






grt harry de matra.

Posted: Sun Nov 11, 2012 12:19 pm
by Richard
maar welk onderdeel nummer is dat dan in de simon catalogus ?