Page 1 of 1
Advies gevraagd
Posted: Mon Oct 08, 2012 8:10 pm
by MatraDave
Beste murena liefhebbers,
Ik ben Dave en 19 jaartjes jong. Heb op het moment een 1.6 van '82 staan. Ik ben momenteel aan het kijken voor een 2.2 met dubbele weber carbs. Er staat zo'n 170.xxx op de teller. Kunnen jullie mij advies geven of dit verstandig is of niet om aan te schaffen en waar ik allemaal tegen aan kan lopen bij zo'n km-stand.
Alvast bedankt,
Mvg, Dave
Posted: Mon Oct 08, 2012 8:26 pm
by oetker
Welkom op het forum Dave.
2.2 met dubbele Weber????
Zit normaal een dubbele Solex op dus dat is al vaag.
De info die je verstrekt is weinig zeggend en km standen bij deze auto's zijn soms zeer fantasierijk zegt dus niet zo veel..
Als je al een 1.6 hebt dan moet je haast wel weten waar je op moet letten.
Net als 1.6 draagarmen die verrot kunnen zijn.
De motor kan lekken op diverse fronten, maar dat is niet abnormaal als het beperkt is (af en toe een druppel).
Remschijven achter goed?
De 2.2 valt of staat met een goede motor want onderdelen zijn duur als er defecten aan zijn.
Vraagprijs?
Foto's?
Groet herman
Posted: Mon Oct 08, 2012 8:41 pm
by MatraDave
de onderkant ziet er nog redelijk netjes uit. De schijven zijn in orde maar de koelbuizen waren wel aan vervanging toe. Binnenkort even een testritje maken. Zodra ik zelf ook meer weet laat ik dit gelijk weten. Maar kan je mischien wel uit eigen ervaring of verhalen van bekende vertellen of dit uberhaupt verstandig is om te kopen ? Ben namelijk wel erg bang dat er iets aan het blok kapot gaat en ik dan een vermogen kwijt ben.
p.s de weber zit er trouwens op omdat hij getuned is.
Posted: Mon Oct 08, 2012 9:34 pm
by oetker
Remleidingen/systeem al is gerestaureerd ?
Schokbrekers al is vervangen?
Koelsysteem kost toch ook wel het eea.
Stoelen bekleding?
Spuitwerk? Osmose?
Als dat allemaal nog origineel is dan is het gewoon aan de beurt.
Geef je ogen maar goed de kost
Eigenlijk ken ik maar weinig murena's die te koop staan waar niet aardig wat aan moet gebeuren, en als ze "goed zijn" is de prijs daar ook naar.
Getuned>> is dat niet een ander woord voor uitgewoond.
Groet herman
Posted: Mon Oct 08, 2012 9:48 pm
by MatraDave
de bekleding ziet er nog netjes uit. Is trouwens geheel origineel. Hij heeft zo'n 20 jaar binnen gestaan en is maar 1x in de week of niet eens gebruikt. Dat deed de eigenaar alleen maar zodat de auto niet vast ging roesten. Er zit een nieuwe startmotor en dynamo op. Voor de rest durf ik niet te zeggen wat er allemaal aan gebeurd is. En het laatste wat jij zeg over 'uitgewoond' zou best eens kunnen haha. Ik vind het wel moeilijk om niet alleen maar op uiterlijk af te gaan aangezien murena's gewoon super leuke auto's zijn om te zien.
Posted: Mon Oct 08, 2012 10:00 pm
by oetker
Inderdaad,want ik heb er 2 inmiddels.
Toch moet je daar doorheen kijken.
Als je een beetje betrouwbaar wil rijden dan moet er meestal veel gebeuren.
Dat loopt bij mij zo tussendoor nog aardig op.
Groet herman
Posted: Mon Oct 08, 2012 10:07 pm
by MatraDave
dat geloof ik idd! maar het blijft een hobby hé en een hele leuke ook haha. Hij hoeft er van mij echt niet al super strak bij te staan. Dat komt in de loop der jaren wel dus wil alleen het belangrijkste vervangen als het nodig is. Mooi uiterlijk is natuurlijk heel leuk maar als het goed rijd vind ik het al helemaal top. Kwam een tijd geleden Berry van Loon tegen in zijn zwarte Murena. Echt een prachtig ding.
Posted: Tue Oct 09, 2012 6:36 am
by GODFRIED
Dag Dave,
Welkom op dit forum. Een 1.6 of een 2.2 maakt niet zo veel verschil. Alles is identiek op de motor na. Het verbruik zal iets hoger liggen en de onderdelen van de 2.2 zijn moeilijker te vinden en duurder.
De prijs hangt meestal samen met de staat van de wagen en wat de gek er voor geeft. Veel waarde hebben deze wagens niet en zijn daarom gemakkelijk aan te kopen. Het zijn bijzonder mooie wagens, hun tijd ver vooruit.
Succes.

Posted: Tue Oct 09, 2012 8:16 am
by MatraDave
bedankt godfried

Ik zag dat jij een tijd geleden ook op zoek was naar een 2.2 ? (kan best dat het heeeel lang geleden is haha) heb ff alle topics over de 2.2 gelezen en zag jouw naam voorbij komen. Ik ben met auto's een vrij rustige rijder. Gewoon lekker op het gemak een rondje doen en luisteren naar de herrie vind ik al heerlijk. Op wikipedia schijnt een 2.2 met een constante snelheid van 90km/h 1 op 14 te lopen. Dus ik ga er zelf van uit dat het beestje 1 op 9 o.i.d zal gaan gebruiken in mijn omgeving..

Posted: Tue Oct 09, 2012 5:52 pm
by GODFRIED
MatraDave wrote:bedankt godfried

Ik zag dat jij een tijd geleden ook op zoek was naar een 2.2 ? (kan best dat het heeeel lang geleden is haha) heb ff alle topics over de 2.2 gelezen en zag jouw naam voorbij komen. Ik ben met auto's een vrij rustige rijder. Gewoon lekker op het gemak een rondje doen en luisteren naar de herrie vind ik al heerlijk. Op wikipedia schijnt een 2.2 met een constante snelheid van 90km/h 1 op 14 te lopen. Dus ik ga er zelf van uit dat het beestje 1 op 9 o.i.d zal gaan gebruiken in mijn omgeving..

Ik heb sinds enkele jaren een murena S in mijn bezit. Vergeleken met mijn bagheera is dat een zuiper. Vermogen heeft deze dan wel meer als voldoende. Zeer vlot in alle versnellingen maar niets om veel km mee te maken. Zuipt meer dan zijn baasje.

Posted: Tue Oct 09, 2012 7:23 pm
by MatraDave
zo gaaf ding zeg!

Posted: Wed Oct 10, 2012 6:39 am
by GODFRIED
Posted: Wed Oct 10, 2012 7:49 am
by MatraDave
en met wat voor rijstijl haal je de 350km ? Ik rij meestal door de polder etc en hou me met de murena gewoon aan de snelheid.. Mischien dat 't wat kan schelen haha. Als ik jou zo hoor ben jij ook een 'normale' bestuurder die gewoon zuinig omgaat met zijn speelgoed
Die Bagheera van je is echt super mooi zeg
Posted: Wed Oct 10, 2012 8:38 am
by hendrik
Hij godfried, verkoop je ze nog niet aan mij?
Je steekt me de ogen uit met je bag. wat zijn dat mooie fotos.
grt harry de matra.
Posted: Thu Oct 11, 2012 7:58 am
by GODFRIED
MatraDave wrote: Als ik jou zo hoor ben jij ook een 'normale' bestuurder die gewoon zuinig omgaat met zijn speelgoed
Inderdaad, als gek wil doen koop je geen Matra, daar is te veel werk aan en ze zijn te zeldzaam om zo te vernielen. Genieten moet je van deze wagens.
Op een autostrade rij ik 130km/uur dit is met een Matra bijna 120km werkelijke snelheid.
Posted: Fri Oct 12, 2012 7:30 pm
by MatraDave
Daar heb je zeker gelijk in. Je ziet altijd zoveel koppen meedraaien als je ergens voorbij rij

Posted: Sat Oct 13, 2012 12:24 pm
by lemans
MatraDave wrote:Daar heb je zeker gelijk in. Je ziet altijd zoveel koppen meedraaien als je ergens voorbij rij

dag Dave ,
ik rij al een 5 tal jaar een matra murena 1600 in dagelijks gebruik ;;
en ik vind het niet direct nodig om meer dan 89 pk te hebben ...en
je arm te gaan betalen aan de benzinepomp om "nog meer " te betalen..
en met meer pk nog sneller je rijbewijs kwijt te spelen;;;
in Leuven op de ring doen ze u kruipen aan 50 ; in de stad mag je maar
30 ... en "als" ik op de snelweg 110 a 120 kan en niet stilsta in de file
mag je al content zijn;; dus "wat zin heeft het nog " om meer snelheid, meer pk en meer verbruik te aan te schaffen; maar misschien heeft het
ook met het nog ietwat (te)hoog .. testosterongehalte van een twintiger te maken ... maar als je 30 j verder zit denk je hier nuchterder over;; stel gewoon je 1600 in orde en "cruise low & slow" in style
Stef - Lemans
Posted: Sat Oct 13, 2012 4:45 pm
by hendrik
Dat zou ik ook niet doen de 1.6 weg doen voor een 2.2. Alleen al voor de onderdelen voor een 1.6 kan je nog goed aan de onderdelen komen tegen de 2.2 is wat anders hé. En de benzine word er ook niet goed koper op. Dave ik zou er toch eens goed over na denken als ik jou was nu weet je wat je hebt.
grt harry de matra.
Posted: Sat Oct 13, 2012 5:29 pm
by MatraMurena.nl
GODFRIED wrote:
Ik heb sinds enkele jaren een murena S in mijn bezit. Vergeleken met mijn bagheera is dat een zuiper. Vermogen heeft deze dan wel meer als voldoende. Zeer vlot in alle versnellingen maar niets om veel km mee te maken. Zuipt meer dan zijn baasje.

Mooie S. mag ik vragen wat de datum eerste toelating is op de weg.
(wil weten of er murena sjes zijn die dezelfde "geboortedatum" als ik zelf hebben).
Posted: Sun Oct 14, 2012 2:20 pm
by GODFRIED
MatraMurena.nl wrote:GODFRIED wrote:
Ik heb sinds enkele jaren een murena S in mijn bezit. Vergeleken met mijn bagheera is dat een zuiper. Vermogen heeft deze dan wel meer als voldoende. Zeer vlot in alle versnellingen maar niets om veel km mee te maken. Zuipt meer dan zijn baasje.

Mooie S. mag ik vragen wat de datum eerste toelating is op de weg.
(wil weten of er murena sjes zijn die dezelfde "geboortedatum" als ik zelf hebben).
Mijn murena is van 19/09/83.
Posted: Sun Oct 14, 2012 11:08 pm
by MatraMurena.nl
GODFRIED wrote:MatraMurena.nl wrote:GODFRIED wrote:
Ik heb sinds enkele jaren een murena S in mijn bezit. Vergeleken met mijn bagheera is dat een zuiper. Vermogen heeft deze dan wel meer als voldoende. Zeer vlot in alle versnellingen maar niets om veel km mee te maken. Zuipt meer dan zijn baasje.

Mooie S. mag ik vragen wat de datum eerste toelating is op de weg.
(wil weten of er murena sjes zijn die dezelfde "geboortedatum" als ik zelf hebben).
Mijn murena is van 19/09/83.
83, is dit wel een echte S dan?
Posted: Mon Oct 15, 2012 12:26 am
by pete speed
hé Laurens , doe je huiswerk, dit is insubordinatie , of zoiets .............................. Onze 1e S is ook van geboorte een 83'er
dus niet meer vloeken hé
Posted: Mon Oct 15, 2012 4:59 pm
by MatraDave
M'n Murena staat te koop maar reacties zijn er niet..

Is er niemand geïnteresseerd in een leuke 1.6 ?

Posted: Mon Oct 15, 2012 5:28 pm
by hendrik
Dave, zo snel gaat dat niet dat kan wel maanden duren hé en met de crisis weet je dat nooit. Ik zou ze niet weg doen als ik jou was.
grt harry de matra.
Posted: Mon Oct 15, 2012 6:55 pm
by oetker
MatraDave wrote:M'n Murena staat te koop maar reacties zijn er niet..

Is er niemand geïnteresseerd in een leuke 1.6 ?

We hebben allemaal interesse Dave, maar wij hebben er al 1 of meer.
Over het algemeen zal je hier de koper waarschijnlijk niet vinden.
Groet herman
Posted: Mon Oct 15, 2012 7:44 pm
by MatraDave
haha ja dat is ook weer zo. Hij staat niet in de weg dus kan best nog wel blijven staan
