Page 2 of 3

Posted: Thu Aug 09, 2012 10:37 pm
by Richard
met het oog op de stijgende prijzen heb ik de knoop maar vroegtijdig gehakt, dan is het ook maar gedaan. Was het nog niet van plan eigenlijk. Ik heb de prijzen niet paraat maar volgens mij waren ze nu alweer een stukkie duurder dan toen ik eerder al eens informeerde (net als het RVS trouwens)

Posted: Sun Aug 12, 2012 10:38 pm
by Richard
De radiateur was smaller dan het origineel, daar had ik hier op het forum al meer over gelezen, ik heb het opgelost door een smal profiel te plaatsen.
Mocht dit mensen op een idee brengen zet het profiel aan niet aan de kant van de koeler. Ik ben er zojuist achter gekomen dan de accubak er niet meer in wil, mag dus de beugels er weer afhalen om de andere kant passend te maken :cry:

Posted: Mon Aug 13, 2012 8:30 am
by oetker
Daarom had ik de beugels erop gelast.
Daarbij blijft ook de vin mooier tegen de radiateur hangen.
Dat geeft meer koeling als dat die er wat vanddan hangt.
Image
Image

Re: The Big Bang

Posted: Sat Aug 18, 2012 2:25 pm
by maxderoswell
Richard wrote:
Zoals gezegd heb ik de kabelbomen nagemaakt, ik had toch wel storingen en solderen ging op punten niet goed meer omdat het koper slecht was. Ook de zekeringkast beviel mij niet. De accu heb ik laatst naar achter verplaatst en daardoor kon e.e.a. worden gewijzigd. Ook zijn er allerlei electrische delen bijgekomen, deze bedrading zit nu netjes in de boom. Ik vind het belangrijk om de orginaliteit iig voor het oog te behouden en kwam uit op de volgende oplossing:

Image

Image

Image

Image

zekering print is vervangen voor 2 losse kastjes, 1 continue en 1 geschakeld, daarbij een een relaisbox. Omdat de accu achterin staat heb ik daar ook 2 kastjes geplaatst. Ieder circuit heeft nu zijn eigen kabeltje. Met de metalen kast geplaatst lijkt e.e.a origineel, de print zit ook nog op de plaats maar doet geen dienst meer.
Hello Richard,

Thank for the matra logo ebay's link.

Do you think it's possible to explain how you had modified the murena wiring plate by modern fusebox and realy holder ?

Why not like as Anders Dinsen with TinyCAD for Windows ?

From here:

http://dinsen.net/murena/electrics/diagram/

Thank you very much

Mathieu

Posted: Sat Aug 18, 2012 8:45 pm
by Richard
i am busy editing the original garage manual electrical schema's to reflect the current wiring layout. have to change a lot because i could not use all the original wire colours and also added wires for extra functionality. Also my battery has moved to the back of the car and wires are going in other directions than original.

When my new schema is ready i post a copy, that may take a while, it's a nice job for long winter evenings.

going short, the relais box has 3 relais, the wireing can easely be followed using the original PCB. 4th relay is replaced for the 100A (located inside the interior) for switching all power on and off using contact key.

For the fuses is tryed to give all (most off) circuits there own fuse, so the cooler fan has it's own fuse, radio etc, has it's fuse, light have fuses and so on....

I have a total of 4 fuse boxes 2 in front and 2 in the back. 1 of them has continue 12v and the other is switched.

Posted: Tue Aug 21, 2012 8:34 pm
by Richard
v.w.b. de koeling: ik heb nu alles vervangen, koeler buizen, thermostaat, waterpomp......
Normaal duurde het even voordat de meter 90 graden aangaf, dat doet hij nu vrij vlot.

Hij blijft redelijk stabiel daarop staan. Ik heb de koelfan zo aangesloten dat deze constante stroom heeft (niet standaard volgens mij). Nu staat de koeler vaak nog even te blazen nadat ik de wagen wegzet. Geen idee of hij dat eerder ook deed omdat hij toen geen spanning kreeg nadat de wagen van het contact af ging.

Hoe is de temperatuur van jullie 1.6 en is hij snel op temperatuur ?

nb natuurlijk zijn deze dagen geen echte fijne referentie ivm de buiten temp.

Posted: Tue Aug 21, 2012 8:53 pm
by Yoran
Mooie conversie van bruin naar zwart trouwens, ik spaar rustig verder voor een volledige renovatie :)

Posted: Tue Aug 21, 2012 9:48 pm
by Richard
onderhuids is deze al eens geheel aangepakt, dus voor mij was dit het sluitstuk........ nou ja sluitstuk.......... de volgende liggen alweer op de loer :D

Posted: Thu Aug 23, 2012 5:57 pm
by MatraMurena.nl
Richard, ik zag je net met een andere auto op de vluchtstrook staan te Duiven.

Sorry voor mijn misschien ongepaste "hey Richard" uit het raam....
(Jij dacht zeker wat is dat dan voor een idioot in die grijze aygo).

Maar kon niet goed zien wat er aan de hand was. Had je pech met de auto?
Ik hoop niet dat het een aanrijding was in elk geval..

Wij horen het!

Posted: Thu Aug 23, 2012 7:54 pm
by Richard
ohhh was jij dat !! :evil: :evil:

maakt niet uit, dat was ik ja. Stond in de file en ineens niets meer. Volgens mij geen benzine toevoer maar ik zal dat eens rustig bekijken. ben weer thuis gelukkig

Posted: Thu Aug 23, 2012 9:24 pm
by MatraMurena.nl
Ik heb ook een keer op de a12 stilgestaan (waar de weg nu verbreed is). Benzinepomp kon het niet meer aan. Mogelijk ook jouw probleem.

Fijn om te horen dat het geen schade is!!

En ik dacht van die ken ik, maar stoppen leek mij ook geen goed idee. Naderhand dacht ik van: Ik had beter ook niet kunnen roepen. Want het heeft weinig meerwaarde voor jou :D. En je herkend me toch niet.

Posted: Thu Aug 23, 2012 9:27 pm
by Richard
ik dacht wie is die L*L in die aygo !

Posted: Thu Aug 23, 2012 9:36 pm
by MatraMurena.nl
Was je met de matra naar het werk vandaag?
Rijd je vaker rond de spits met je murena op de a12?

Posted: Thu Aug 23, 2012 9:49 pm
by oetker
Wel een beetje balen.
Zoveel gedaan om de betrrouwbaarheid te verbeteren en dan toch nog stilvallen.

Ik heb dat ook gehad in het begin.
Alles klaar gemaakt en dynamo uitval tijdens een meeting in Belgie.
Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
Het werd donker maar heb het licht niet aan durven zetten.
De accu hoefde alleen de bobine en het moduul op gang te houden.
50 mtr van huis stierf de accu en sloeg de wagen af.
pffff... dat was spannend.

Posted: Thu Aug 23, 2012 9:58 pm
by Richard
ja vandaag vanuit apeldoorn naar arnhem en daarna naar doetinchem. Ineens was het einde. hij wil nu ook niet aanslaan maar maakt soms wel even aanstalte. Geen idee, ik zal wel eens kijken misschien de bobine ? van het weekend wel eens in verdiepen. iig is het de bedrading niet :-)

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:07 pm
by Urbain
[quote="oetker"]Wel een beetje balen.

Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
.[/quote

Herman,

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was het Paul die jouw batterij opgeladen heeft in zijn Murena....

Is het tankklepje ondertussen al toegekomen? Ik heb het op 9 aug. verstuurd.

Posted: Thu Aug 23, 2012 10:54 pm
by oetker
Richard wrote:ja vandaag vanuit apeldoorn naar arnhem en daarna naar doetinchem. Ineens was het einde. hij wil nu ook niet aanslaan maar maakt soms wel even aanstalte. Geen idee, ik zal wel eens kijken misschien de bobine ? van het weekend wel eens in verdiepen. iig is het de bedrading niet :-)
Je hebt een vacuummeter van Draper zag ik, daar kan je ook benzinedruk mee meten.


@ Urbain,
Het was de eerste ontmoeting met de club en twijfelde toen of het het Paul was of jij die me toen geholpen hebt.
Dat is zo gebleven, maar nu vergeet ik heet niet meer.

Het benzineklepje was 10 aug binnen en al gemonteeerd (foto's volgen nog).
Alvast bedankt, je moet nog even vertellen wat de kost is hiervan?
Dat hoor ik wel op de meeting.
Ik ga proberen de rat zover te hebben voorr een tochtje, maar indien niet betrouwbaar genoeg ga ik met de 2.2.
Keuzes maken word het. 8)

Posted: Fri Aug 24, 2012 7:19 am
by GODFRIED
Dat is niet bij de deur om iets uit te testen. Ik zou het zo ver niet gaan zoeken of je moet al een 500 km gemaakt hebben en weten hoe betrouwbaar hij is.
Hoe zeggen ze! " De wereld is aan de durvers".

Posted: Fri Aug 24, 2012 2:07 pm
by jurgen M
oetker wrote:Wel een beetje balen.
Zoveel gedaan om de betrrouwbaarheid te verbeteren en dan toch nog stilvallen.

Ik heb dat ook gehad in het begin.
Alles klaar gemaakt en dynamo uitval tijdens een meeting in Belgie.
Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
Het werd donker maar heb het licht niet aan durven zetten.
De accu hoefde alleen de bobine en het moduul op gang te houden.
50 mtr van huis stierf de accu en sloeg de wagen af.
pffff... dat was spannend.
En net toen ik als passagier meereed ;-()

Posted: Fri Aug 24, 2012 9:50 pm
by oetker
jurgen M wrote:
oetker wrote: En net toen ik als passagier meereed ;-()
Inderdaad, ik was nog niet zo gewend aan de vage voltmeter omte zien dat de boel aan het ontladen was.
Dat voltmetertje werkt met een bimetaal en gaat lanzaam.
Misschien nog is en andere inbouwen zoals Richard gedaan heeft.

Posted: Fri Aug 24, 2012 10:11 pm
by Richard
mooi he :)

Posted: Fri Aug 24, 2012 10:22 pm
by jo
Wat is die rechtse meter?

Posted: Fri Aug 24, 2012 10:42 pm
by Richard
het vacuum......

Posted: Sat Mar 08, 2014 5:22 pm
by Richard
afgelopen tijd weer van alles aangepakt, zal binnenkort wat extra foto's posten. Grootste aanpassing is wat mij betreft het zonnedak dat ik plaatste. Ik heb geen timmermans oog en zagen in het dak blijft dan spannend. Ik heb het op gegokt en ben erg tevreden over het resultaat.

Posted: Sat Mar 08, 2014 6:05 pm
by hendrik
Dat heb je mooi gedaan Richard. Dat is lekker in de zomer met het dak open rijden hé.Ik heb het altijd open staan als het mooi weer is dan hoor je de motor lekker brommen achter je dat is een goed gevoel moet ik zeggen. succes er mee.






grt harry de matra.

Posted: Sat Mar 08, 2014 6:51 pm
by ALAIN VAN AKEN
Dat ziet er top uit.

Posted: Sat Mar 08, 2014 9:46 pm
by oetker
Het is goochelen om dit soort dakjes nettjes geplaatst te krijgen.
Zijn eigenlijk net iets te breed zodat je ze zover mogelijk naar achteren moet plaatsen.
Het is goed gelukt zo te zien.
Dit is echt een super mooie Murena geworden.
Kosten nog moeite zijn gespaard.
Toppie hoor.

Posted: Sat Apr 05, 2014 12:58 pm
by Richard
en nog wat plaatjes. heb de meeste aanpassingen gedaan op een manier dat ik terug kan naar origineel. Ik ben dol op meters en lampjes, maar dat zou je misschien niet zeggen :D . Helaas is dit type/model meters niet in BAR leverbaar, die heb ik zelf bij moeten noteren.

- Koffer is bekleed, hoedenplank is magnetisch voor eenvoudig in- en uitklikken
- transparante deksel nu ingezaagd ipv los op de motorruimte (komt binnenkort een ferrari klep op...... helaas....)
- andere luchtfilters, MegaJolt en nieuwe TPS (eerste TPS + montage gaf storing) Oude motor bekabeling kan er nu uitgehaald worden.
- speakers in de console
- meters in de console, incl shift light (led balk) en USB aansluiting voor Programmeren MegaJolt

Posted: Sat Apr 05, 2014 6:39 pm
by oetker
Je hebt vd winter niet stil gezeten.
Top gedaan hoor.
Jammer vd TPS maar wat heb je er nu ingezet?

Posted: Sat Apr 05, 2014 7:01 pm
by Richard
ja de originele die de verkeerde kant op draaide (na doorboren de juiste kant) was niet zuiver. Misschien toch een tikje mee gehad. Origineel werd mij te gek. Ik heb nu een cheap China ding, volgens mij voor een Honda, draait de goede kant op en kost iets van $10 ipv €100.

Ook andere bevestiging + meenemer gemaakt, loopt nu soepel en pakt direct op als ik het gas aanraak.