Page 1 of 3

The Big Bang

Posted: Mon Aug 06, 2012 11:35 pm
by Richard
Nadat ik de afgelopen jaren iedere keer delen heb aangeschaft met als doel het nog eens te plaatsen vond ik het tijd om maar eens aktie te ondernemen. Vorig jaar uit Frankrijk een 'sloper' opgehaald om het interieur over te zetten. Ik had een bruin interieur maar wilde graag naar zwart. Dit in combinatie met de kabelbomen die ik nieuw heb gemaakt was het het meest efficient alles maar ineens te pakken. Gaandeweg kwam er steeds iets bij. Nu ben ik op het punt dat ik op wat kleine puntjes die nog op de 'i' moeten een grote stap heb gezet naar een hopelijk landurige verbetering.

zo zag het er uit voor de verbouwing:

Image

eerst afbreken:

Image

Zoals gezegd heb ik de kabelbomen nagemaakt, ik had toch wel storingen en solderen ging op punten niet goed meer omdat het koper slecht was. Ook de zekeringkast beviel mij niet. De accu heb ik laatst naar achter verplaatst en daardoor kon e.e.a. worden gewijzigd. Ook zijn er allerlei electrische delen bijgekomen, deze bedrading zit nu netjes in de boom. Ik vind het belangrijk om de orginaliteit iig voor het oog te behouden en kwam uit op de volgende oplossing:


Image

Image

Image

Image

zekering print is vervangen voor 2 losse kastjes, 1 continue en 1 geschakeld, daarbij een een relaisbox. Omdat de accu achterin staat heb ik daar ook 2 kastjes geplaatst. Ieder circuit heeft nu zijn eigen kabeltje. Met de metalen kast geplaatst lijkt e.e.a origineel, de print zit ook nog op de plaats maar doet geen dienst meer.

De koeling is ook aangepakt, ik had een adresje die de leidingen aanzienlijk goedkoper kon maken dat bij Carjoy, daarbij zijn ook alle beugels nu in RVS. Uiteraard ook de radiateur, themostaat, thermoswitch en de waterpomp had een dolle aftapplug dus deze ook vervangen. De slangen heb ik ook maar gedaan. De radiateur was smaller dan het origineel, daar had ik hier op het forum al meer over gelezen, ik heb het opgelost door een smal profiel te plaatsen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


ook de kachel maar even 'een beurt' gegeven

Image

Image

Raam motoren vervangen voor nieuwe:

Image

Contactslot en deursloten vervangen voor nieuw.
Leiding rubbers tussen deuren en chassis vervangen voor het ruimere model

Image

De pook van de sloper bleek voorzien van de stalen kogel, een gelukje. Moest wel de schakelstang vervangen omdat de aansluiting aan de pookkant anders was.

Image

Bij montage bleek mijn oliedruk controller een andere aansluiting te hebben dan de sloper, altijd fijn :evil:

Image

van een aantal tellerbakken 1 nette gemaakt, wijzers rood gemaakt en choke licht aangebracht.

Image

Image

akelig korte kabel iets verlengd

Image

Image

En dan waar ik al tijden op zat te broeden, het interieur, leer moest erin. Het hemel had ik al eens laten bekleden. De brakke kartonnen stijlen met polyster belegd en bekleed, nieuwe zonnekleppen erin.....

Image

Image

Image

Nieuwe pookhoes en handremhoes laten maken

Image

Al met al vind ik dat het resultaat er wel mag wezen. Ben wel bang dat ik de investeringen er niet meer uit ga krijgen :D

Image

Image

Image

Image

Posted: Mon Aug 06, 2012 11:48 pm
by MatraMurena.nl
wow!
Dat moet wat tijd en geld gekost hebben, maar het resultaat mag er zeker zijn

Posted: Mon Aug 06, 2012 11:56 pm
by oetker
Zo zeg, jij hebt hard gewerkt de laatste tijd.
Ziet er echt geweldig uit.
Nee opbrengen zal het niet wat het gekost heeft, maar het rijplezier zal groot zijn.
Chique hoor.
Is mooi geworden.

Re: The Big Bang

Posted: Tue Aug 07, 2012 12:36 am
by MatraMurena.nl
Richard wrote:Ben wel bang dat ik de investeringen er niet meer uit ga krijgen
Pff, weet wat je bedoelt. Ik ben nu beetje bij beetje nieuwe murena onderdelen aan het inslaan. Met doel de S helemaal als nieuw op de weg te brengen.

Kost allemaal wat , maar dan heb je ook wat.

Mocht ik later beslissen dat enkel nieuwe delen plaatsen toch een beetje over de top is, dan maak ik er nog steeds wat moois van. maar laat ik een groot deel op de plank.

Maar als ik alles optel is het toch niet niks..

Posted: Tue Aug 07, 2012 6:31 am
by Richard
ach ja, ik krijg de vraag wel vaak, hoeveel kost dat en hoeveel tijd zit erin......... tja de hobby........ ontspanning is ook wat waard. Daarbij gaan de (duurdere) delen wel lang mee en ik ga ervan uit dat wagen in mijn bezit blijft. Mijn Corrado heeft ook het nodige gekost maar is al een jaar of 14 in mijn bezit, los van het netjes houden kost die mij (bijna) niets.

Eerst nu de kleine puntjes wegwerken, zijkkappen, int verlichting kabels etc etc. Daarna nog 'even' de koffer van zwarte stof voorzien. En ook niet belangrijk even de dubbele delen op de markt zetten van een interieur neemt toch wel veel plaats in beslag.

Leuk detail nog vind ik, het embleem op het stuur(met dank aan Oetker)

Image

Posted: Tue Aug 07, 2012 7:44 am
by oetker
Is dat die 35 mm koelslang uit UK? of ergens anders gehaald?

Posted: Tue Aug 07, 2012 7:55 am
by Richard
oetker wrote:Is dat die 35 mm koelslang uit UK? of ergens anders gehaald?
idd UK

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:05 am
by oetker
Ik heb hem zelf nog steeds niet besteld.
Deze is het denk ik.
http://www.ebay.co.uk/itm/35mm-I-D-1-3- ... 3cbd4387ee

Ik vond hem wat prijzig en wist nog niet welke weg ik ging bewandelen.
Ziet er goed uit.
Zal ook is een paar meter neerleggen.

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:42 am
by benny
Prachtig werk!!!!!

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:55 am
by Richard
ik ben ook een tijdje met slangen in de weer geweest, maar uit de UK komt niet alles aan wat ik bestel. Dat werd mij duur aan zoekgeraakte spullen en 0.0. reactie van de verzender.

De slang in jouw link heb ik ook een keer laten komen. Persoonlijk vond ik dit een onprettige slang. De wapening is van dikke staaldraad en daardoor veel te stug op korte bochten.

Ik heb toen maar 1 complete set besteld bij de Matra Club UK. Kost wat maar dan ben je wel in 1x klaar. Let wel op want er zaten slangen bij waar ik niets aan had, anderen waren niet aanwezig. Dus stem eerst even af wat er precies wordt verzonden met hun.

By the way, mocht je (of iemand anders) ook nog wat met RVS willen, laat het even weten dan stuur ik je het adresje waar ik het heb laten maken per PM

Posted: Tue Aug 07, 2012 9:08 am
by oetker
Als er iets zoek raakt uit de UK, dan is dat vaak te wijten aan Selektvracht.
Weet nog niet of de rat RVS krijgt, maar de koelbuizen zijn een lastig item waar bij mij ook sommige dingen op dood spoor zijn uitgekomen.

Posted: Tue Aug 07, 2012 9:44 am
by hendrik
Richard,dat heb je pachtig en goed gedaan dat lijkt wel een nieuwe murena mooi zo.







grt harry de matra.

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:05 am
by JV
Prachtig.
Waarvoor zijn die twee extra metertjes?

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:31 am
by Richard
1 voor het vacuum, 1 voor laadstroom en dan nog wat lampjes om te controleren of de brandstofpomp spanning heeft

Posted: Tue Aug 07, 2012 3:08 pm
by jo
:o knap, heel knap. 8)

Posted: Tue Aug 07, 2012 6:22 pm
by GODFRIED
Proficiat, zeer mooi. Prachtig gedaan. :wink:

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:44 pm
by Urbain
Mooi zeg. Ik heb indertijd ook lang gezocht tot ik er eentje met een zwart interieur vond.

Posted: Tue Aug 07, 2012 8:49 pm
by ALAIN VAN AKEN
8) 8) 8) 8) Mooi werk Richard.
Als liefhebber mag je de prijs of het rekenmachine niet als heilig beschouwen, iedereen kan hier zover ingaan als hij/zij zelf wil of kan.

Posted: Tue Aug 07, 2012 9:16 pm
by oetker
Die bruine interieurs zijn ook zo 60/70s
Lekker gemakkelijk als je rookt.
De nicotine-vervuiling valt niet zo op.
De rat heeft alles tegen wat dat betreft.
In de 80s was neutraal grijs meer in.
Bruin was toen al gedateerd.
Gelukkig heb ik een bijpassend fout stuur gevonden :oops:

Image

Posted: Tue Aug 07, 2012 9:52 pm
by Richard
tja............ apart............

Posted: Tue Aug 07, 2012 9:59 pm
by MatraMurena.nl
oetker wrote:Die bruine interieurs zijn ook zo 60/70s
Lekker gemakkelijk als je rookt.
De nicotine-vervuiling valt niet zo op.
De rat heeft alles tegen wat dat betreft.
In de 80s was neutraal grijs meer in.
Bruin was toen al gedateerd.
Gelukkig heb ik een bijpassend fout stuur gevonden :oops:

Image
verbranden!

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:22 pm
by oetker
Deze dan :lol:

Image

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:37 pm
by Richard
je had al iets met kinky pookjes maar nu ook al met stuurtjes zie ik :D

Posted: Tue Aug 07, 2012 10:53 pm
by oetker
Er moet tijdelijk ff wat anders in.
Als ik ooit besluit het interieur nog te veranderen dan komt er wel wat anders.
Het stuur wat nu in zit doet me denken aan donkere SM kamertjes.
Het softe schuim laat me de rillingen over de rug lopen.
Houten sturen zijn wel prettig in de hand, maar toen ik in de MG in het verleden een aanrijding had was het totaal versplinterd en heb ik nog wat splinters moeten verwijderen uit me handen.
Dit is overigens een Alfa stuur uit de 70s.
Italiaans design :-?

Het blauwe stuur komt uit het Kamikaze land.
Banzaaaaai.

Posted: Wed Aug 08, 2012 11:47 pm
by maxderoswell
Richard wrote:
oetker wrote:Is dat die 35 mm koelslang uit UK? of ergens anders gehaald?
idd UK
Hello Richard,

have you a link for the logo ?

Greets Mathieu

Posted: Thu Aug 09, 2012 6:12 am
by Richard

Posted: Thu Aug 09, 2012 9:43 pm
by Richard
ik heb zojuist maar eens even een ritje gemaakt, had ik nog niet gedaan dus altijd spannend !
het rijdt direct heel anders maar helemaal prima. Paar kleine dingen over het hoofd gezien, zo gaat links groot licht aan als hij rechts is gedimd, maar als dat alles is hoor je mij niet klagen ..........

Wat ik wel merk, en waar ik al meer over had gelezen, dat is de hoogte van de nieuwe leren stoelen. Ik ben niet groot maar zit nu met mijn (niet al te lange) haar tegen het dak.
Beetje jammer......... Heeft iemand ervaring of het schuim snel iets platter wordt of moet ik de komende tijd achterover gaan liggen ?

Posted: Thu Aug 09, 2012 10:11 pm
by oetker
De rat heeft een uitgewoonde leren stoel.
Die zit op dezeelfde hoogte als mijn uitgeleefde 2.2 stoel.
Dakje in bouwen lost het op :wink:

Posted: Thu Aug 09, 2012 10:16 pm
by Richard
:D wel een oplossing toch niet mijn voorkeur.......... de stoel staat al vlak boven de bodem dus verlagen van de glider zal niet gaan denk ik. Nog maar eens goed over denken..

Posted: Thu Aug 09, 2012 10:27 pm
by oetker
Inderdaad, zakken van de stoel is vrijwel uitgesloten.
Veel mee rijden dan zakt die vanzelf wel.
Hele mooie stoelen trouwens.
Zal nog ff moeten sparen voor zoiets.