The Big Bang

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

met het oog op de stijgende prijzen heb ik de knoop maar vroegtijdig gehakt, dan is het ook maar gedaan. Was het nog niet van plan eigenlijk. Ik heb de prijzen niet paraat maar volgens mij waren ze nu alweer een stukkie duurder dan toen ik eerder al eens informeerde (net als het RVS trouwens)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

De radiateur was smaller dan het origineel, daar had ik hier op het forum al meer over gelezen, ik heb het opgelost door een smal profiel te plaatsen.
Mocht dit mensen op een idee brengen zet het profiel aan niet aan de kant van de koeler. Ik ben er zojuist achter gekomen dan de accubak er niet meer in wil, mag dus de beugels er weer afhalen om de andere kant passend te maken :cry:
Attachments
P3010584.JPG
P3010584.JPG (85.21 KiB) Viewed 11966 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Daarom had ik de beugels erop gelast.
Daarbij blijft ook de vin mooier tegen de radiateur hangen.
Dat geeft meer koeling als dat die er wat vanddan hangt.
Image
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
maxderoswell
Posts: 44
Joined: Sun Jan 29, 2012 7:12 pm

Re: The Big Bang

Post by maxderoswell »

Richard wrote:
Zoals gezegd heb ik de kabelbomen nagemaakt, ik had toch wel storingen en solderen ging op punten niet goed meer omdat het koper slecht was. Ook de zekeringkast beviel mij niet. De accu heb ik laatst naar achter verplaatst en daardoor kon e.e.a. worden gewijzigd. Ook zijn er allerlei electrische delen bijgekomen, deze bedrading zit nu netjes in de boom. Ik vind het belangrijk om de orginaliteit iig voor het oog te behouden en kwam uit op de volgende oplossing:

Image

Image

Image

Image

zekering print is vervangen voor 2 losse kastjes, 1 continue en 1 geschakeld, daarbij een een relaisbox. Omdat de accu achterin staat heb ik daar ook 2 kastjes geplaatst. Ieder circuit heeft nu zijn eigen kabeltje. Met de metalen kast geplaatst lijkt e.e.a origineel, de print zit ook nog op de plaats maar doet geen dienst meer.
Hello Richard,

Thank for the matra logo ebay's link.

Do you think it's possible to explain how you had modified the murena wiring plate by modern fusebox and realy holder ?

Why not like as Anders Dinsen with TinyCAD for Windows ?

From here:

http://dinsen.net/murena/electrics/diagram/

Thank you very much

Mathieu
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

i am busy editing the original garage manual electrical schema's to reflect the current wiring layout. have to change a lot because i could not use all the original wire colours and also added wires for extra functionality. Also my battery has moved to the back of the car and wires are going in other directions than original.

When my new schema is ready i post a copy, that may take a while, it's a nice job for long winter evenings.

going short, the relais box has 3 relais, the wireing can easely be followed using the original PCB. 4th relay is replaced for the 100A (located inside the interior) for switching all power on and off using contact key.

For the fuses is tryed to give all (most off) circuits there own fuse, so the cooler fan has it's own fuse, radio etc, has it's fuse, light have fuses and so on....

I have a total of 4 fuse boxes 2 in front and 2 in the back. 1 of them has continue 12v and the other is switched.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

v.w.b. de koeling: ik heb nu alles vervangen, koeler buizen, thermostaat, waterpomp......
Normaal duurde het even voordat de meter 90 graden aangaf, dat doet hij nu vrij vlot.

Hij blijft redelijk stabiel daarop staan. Ik heb de koelfan zo aangesloten dat deze constante stroom heeft (niet standaard volgens mij). Nu staat de koeler vaak nog even te blazen nadat ik de wagen wegzet. Geen idee of hij dat eerder ook deed omdat hij toen geen spanning kreeg nadat de wagen van het contact af ging.

Hoe is de temperatuur van jullie 1.6 en is hij snel op temperatuur ?

nb natuurlijk zijn deze dagen geen echte fijne referentie ivm de buiten temp.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Yoran
Posts: 266
Joined: Thu Mar 26, 2009 12:41 pm
Location: Amersfoort

Post by Yoran »

Mooie conversie van bruin naar zwart trouwens, ik spaar rustig verder voor een volledige renovatie :)
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

onderhuids is deze al eens geheel aangepakt, dus voor mij was dit het sluitstuk........ nou ja sluitstuk.......... de volgende liggen alweer op de loer :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Richard, ik zag je net met een andere auto op de vluchtstrook staan te Duiven.

Sorry voor mijn misschien ongepaste "hey Richard" uit het raam....
(Jij dacht zeker wat is dat dan voor een idioot in die grijze aygo).

Maar kon niet goed zien wat er aan de hand was. Had je pech met de auto?
Ik hoop niet dat het een aanrijding was in elk geval..

Wij horen het!
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ohhh was jij dat !! :evil: :evil:

maakt niet uit, dat was ik ja. Stond in de file en ineens niets meer. Volgens mij geen benzine toevoer maar ik zal dat eens rustig bekijken. ben weer thuis gelukkig
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Ik heb ook een keer op de a12 stilgestaan (waar de weg nu verbreed is). Benzinepomp kon het niet meer aan. Mogelijk ook jouw probleem.

Fijn om te horen dat het geen schade is!!

En ik dacht van die ken ik, maar stoppen leek mij ook geen goed idee. Naderhand dacht ik van: Ik had beter ook niet kunnen roepen. Want het heeft weinig meerwaarde voor jou :D. En je herkend me toch niet.
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik dacht wie is die L*L in die aygo !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

Was je met de matra naar het werk vandaag?
Rijd je vaker rond de spits met je murena op de a12?
Naam: Laurens
Auto's: Murena 2.0 16V, Murena 2.2S, Citroen C4 Coupe By Loeb
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wel een beetje balen.
Zoveel gedaan om de betrrouwbaarheid te verbeteren en dan toch nog stilvallen.

Ik heb dat ook gehad in het begin.
Alles klaar gemaakt en dynamo uitval tijdens een meeting in Belgie.
Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
Het werd donker maar heb het licht niet aan durven zetten.
De accu hoefde alleen de bobine en het moduul op gang te houden.
50 mtr van huis stierf de accu en sloeg de wagen af.
pffff... dat was spannend.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja vandaag vanuit apeldoorn naar arnhem en daarna naar doetinchem. Ineens was het einde. hij wil nu ook niet aanslaan maar maakt soms wel even aanstalte. Geen idee, ik zal wel eens kijken misschien de bobine ? van het weekend wel eens in verdiepen. iig is het de bedrading niet :-)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Post by Urbain »

[quote="oetker"]Wel een beetje balen.

Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
.[/quote

Herman,

Als mijn geheugen mij niet in de steek laat was het Paul die jouw batterij opgeladen heeft in zijn Murena....

Is het tankklepje ondertussen al toegekomen? Ik heb het op 9 aug. verstuurd.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Richard wrote:ja vandaag vanuit apeldoorn naar arnhem en daarna naar doetinchem. Ineens was het einde. hij wil nu ook niet aanslaan maar maakt soms wel even aanstalte. Geen idee, ik zal wel eens kijken misschien de bobine ? van het weekend wel eens in verdiepen. iig is het de bedrading niet :-)
Je hebt een vacuummeter van Draper zag ik, daar kan je ook benzinedruk mee meten.


@ Urbain,
Het was de eerste ontmoeting met de club en twijfelde toen of het het Paul was of jij die me toen geholpen hebt.
Dat is zo gebleven, maar nu vergeet ik heet niet meer.

Het benzineklepje was 10 aug binnen en al gemonteeerd (foto's volgen nog).
Alvast bedankt, je moet nog even vertellen wat de kost is hiervan?
Dat hoor ik wel op de meeting.
Ik ga proberen de rat zover te hebben voorr een tochtje, maar indien niet betrouwbaar genoeg ga ik met de 2.2.
Keuzes maken word het. 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat is niet bij de deur om iets uit te testen. Ik zou het zo ver niet gaan zoeken of je moet al een 500 km gemaakt hebben en weten hoe betrouwbaar hij is.
Hoe zeggen ze! " De wereld is aan de durvers".
Matra Bagheera S - 1977
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

oetker wrote:Wel een beetje balen.
Zoveel gedaan om de betrrouwbaarheid te verbeteren en dan toch nog stilvallen.

Ik heb dat ook gehad in het begin.
Alles klaar gemaakt en dynamo uitval tijdens een meeting in Belgie.
Urbain heeft toen met mijn accu verder rond gereden en ben voor het eten (ivm verlichting) na terugwissel naar huis gereden 250 km.
Het werd donker maar heb het licht niet aan durven zetten.
De accu hoefde alleen de bobine en het moduul op gang te houden.
50 mtr van huis stierf de accu en sloeg de wagen af.
pffff... dat was spannend.
En net toen ik als passagier meereed ;-()
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

jurgen M wrote:
oetker wrote: En net toen ik als passagier meereed ;-()
Inderdaad, ik was nog niet zo gewend aan de vage voltmeter omte zien dat de boel aan het ontladen was.
Dat voltmetertje werkt met een bimetaal en gaat lanzaam.
Misschien nog is en andere inbouwen zoals Richard gedaan heeft.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

mooi he :)
Attachments
P1270123.JPG
P1270123.JPG (155.46 KiB) Viewed 11753 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Wat is die rechtse meter?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

het vacuum......
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

afgelopen tijd weer van alles aangepakt, zal binnenkort wat extra foto's posten. Grootste aanpassing is wat mij betreft het zonnedak dat ik plaatste. Ik heb geen timmermans oog en zagen in het dak blijft dan spannend. Ik heb het op gegokt en ben erg tevreden over het resultaat.
Attachments
20140220_224026 - kopie.jpg
20140220_224026 - kopie.jpg (127.64 KiB) Viewed 11688 times
20140215_162553 - kopie.jpg
20140215_162553 - kopie.jpg (179.19 KiB) Viewed 11688 times
20140215_145917 - kopie.jpg
20140215_145917 - kopie.jpg (174.22 KiB) Viewed 11688 times
20140215_144137 - kopie.jpg
20140215_144137 - kopie.jpg (163.61 KiB) Viewed 11688 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dat heb je mooi gedaan Richard. Dat is lekker in de zomer met het dak open rijden hé.Ik heb het altijd open staan als het mooi weer is dan hoor je de motor lekker brommen achter je dat is een goed gevoel moet ik zeggen. succes er mee.






grt harry de matra.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat ziet er top uit.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is goochelen om dit soort dakjes nettjes geplaatst te krijgen.
Zijn eigenlijk net iets te breed zodat je ze zover mogelijk naar achteren moet plaatsen.
Het is goed gelukt zo te zien.
Dit is echt een super mooie Murena geworden.
Kosten nog moeite zijn gespaard.
Toppie hoor.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

en nog wat plaatjes. heb de meeste aanpassingen gedaan op een manier dat ik terug kan naar origineel. Ik ben dol op meters en lampjes, maar dat zou je misschien niet zeggen :D . Helaas is dit type/model meters niet in BAR leverbaar, die heb ik zelf bij moeten noteren.

- Koffer is bekleed, hoedenplank is magnetisch voor eenvoudig in- en uitklikken
- transparante deksel nu ingezaagd ipv los op de motorruimte (komt binnenkort een ferrari klep op...... helaas....)
- andere luchtfilters, MegaJolt en nieuwe TPS (eerste TPS + montage gaf storing) Oude motor bekabeling kan er nu uitgehaald worden.
- speakers in de console
- meters in de console, incl shift light (led balk) en USB aansluiting voor Programmeren MegaJolt
Attachments
20140405_123514.jpg
20140405_123514.jpg (205.76 KiB) Viewed 11627 times
20140405_123538.jpg
20140405_123538.jpg (219.47 KiB) Viewed 11627 times
20140405_122922.jpg
20140405_122922.jpg (176.75 KiB) Viewed 11627 times
20140405_122729.jpg
20140405_122729.jpg (192.93 KiB) Viewed 11627 times
20140405_122558.jpg
20140405_122558.jpg (179.27 KiB) Viewed 11627 times
20140405_122617.jpg
20140405_122617.jpg (176.47 KiB) Viewed 11627 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Je hebt vd winter niet stil gezeten.
Top gedaan hoor.
Jammer vd TPS maar wat heb je er nu ingezet?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja de originele die de verkeerde kant op draaide (na doorboren de juiste kant) was niet zuiver. Misschien toch een tikje mee gehad. Origineel werd mij te gek. Ik heb nu een cheap China ding, volgens mij voor een Honda, draait de goede kant op en kost iets van $10 ipv €100.

Ook andere bevestiging + meenemer gemaakt, loopt nu soepel en pakt direct op als ik het gas aanraak.
Attachments
20140405_185406.jpg
20140405_185406.jpg (169.37 KiB) Viewed 11611 times
20140405_185427.jpg
20140405_185427.jpg (173.29 KiB) Viewed 11611 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply