Page 1 of 2
het virus heeft weer toegeslagen
Posted: Tue Jul 24, 2012 10:49 pm
by oetker
Vandaag naar een 1600 wezen kijken.
Stond te koop voor een klein prijsje.
Ik verwachte een sloper te kopen, maar denk dat ik er nog wat van kan maken.
Op het eerste oog is er veel werk aan.
Dynamo zit vast.
Remleidingen lekken en remsysteem moet wel wat aan gebeuren.
Versnellingsbak synchro 2 kapot (vrij standaard)
Motor klinkt verder goed.
Raammechanisme rechts defect.
Kontaktslot kapot.
Koelpijpen vervangen.
Dat zag ik allemaal in 5 minuten, dus er zullen nog wel wat lijken uit de kast vallen.
Morgen op een trailer ophalen.
We hebben weer wat te doen.
Ik moet toch is wat beter mijn pillen tegen dat virus slikken.
Posted: Tue Jul 24, 2012 11:23 pm
by andré
Herman,
Je moet bedenken: beter een 'bekende' virus dan een 'nieuwe' virus.
De echte fanaten zijn nu eenmaal besmet voor het leven, dan moet je proberen er het beste van te maken... en ermee leren leven
In elk geval proficiat met je laatste aanwinst Ziet er effectief niet 'zo' slecht uit.
Groetjes en veel moed.
André
Posted: Tue Jul 24, 2012 11:36 pm
by alexam
Volgens mij is daar nog best iets van te maken.
Op de foto's ziet die er nog goed uit.
Maarre ... niet te veel pillen gaan slikken hoor, het zou jammer zijn dat het virus verjaagd zou worden.

Dan maar liever besmet

Posted: Tue Jul 24, 2012 11:49 pm
by Muddy Bandit
Tsja Herman... op je oude dag moet je soms een stapje terug doen, en dan is het overstappen van een 2.2 naar een 1.6 wel de meest logische stap.
Maar zonder gekheid, proficiat met de aankoop.
Op de foto te zien is deze Murena een paar jaar in verkeerde handen geweest, maar met een beetje liefde en aandacht is er nog best weer wat moois van te maken.
Motorisch is deze verder goed?
Posted: Wed Jul 25, 2012 12:01 am
by oetker
Vanwege geen remmen heb ik niet kunnen rijden, maar de motor klinkt gezond.
In maart is deze voor 2 jaar goedgekeurd.
De laatste 5 jaar is er voor 4000.- aan gesleuteld.
Daar heb ik bonnen van.
o.a
Nieuwe koppeling en kering.
Koppakking en stem seals.
Alle ashoezen.
Hoofdremcilinder.
diverse rubber voorin en op de draagarmen de rubbers.
Die zien er overigens goed uit.
De wagen staat stil sinds april vanwege de remleiding.
Morgen meer als ik hem heb.
Posted: Wed Jul 25, 2012 6:14 am
by GODFRIED
Proficiat met je aankoop. Nu heb je een luxe probleem, welke ga ik rijden!
Een 1.6 rijdt ook zeer goed en je maakt bijna dubbel zoveel km met dezelfde brandstof hoeveelheid. Altijd handig in deze tijd crisis. Dus voor de verre ritten!!!
Succes en hou ons op de hoogte van je werkzaamheden, maar dat is overbodig om te vragen. Als ieder lid zoveel post als jij dan was ons forum te klein.

Posted: Wed Jul 25, 2012 6:35 am
by Richard
ik zag die raamstijl, ben benieuwd naar de oplossing.......... verder dacht ik wel direct aan jouw toen ik hem zag staan. Hier zat een stuk minder water tussen dan bij de vorige. Veel plezier ervan !
Posted: Wed Jul 25, 2012 8:25 am
by oetker
Ja die roest ziet er anders uit dan ik gewend ben.
Lijkt wel of daar een spiegel of bermlamp gezeten heeft en is gaan roesten, waarna ze er een stuk ingelast hebben.
Kijken of we daar kunnen lassen zonder een ruit te verprutsen.
Zal het eerst is kaal slijpen en dan zien we wel wat voor actie we gaan ondernemen.
Posted: Wed Jul 25, 2012 8:26 am
by JV
Gefeliciteerd en succes met het opknappen.
Posted: Wed Jul 25, 2012 8:53 am
by benny
Virussen zijn onvoorspelbaar. Soms slaan ze onverwacht toe. Dan moet je er tegen vechten of gelaten ondergaan. Gelukkig is het een gezond virus. Succes met het in orde zetten.
Posted: Wed Jul 25, 2012 10:03 am
by hendrik
Proficat met je nieuwe aanwinst herman, zo te zien kan je daar nog een mooie matra van maken.succes er mee.
grt harry de matra.
Posted: Wed Jul 25, 2012 5:54 pm
by oetker
Zonder woorden.
Het was te warm om nog eeen uigebreide inspectie te doen.
Komt vd week.

Zo... pffff, was warm vandaag.
Nu even lekker de bbq.
De laatste leffes die nog over zijn van de feb.meeting gaan er in.
Heb ik verdiend.
Oh ja... volgens de rdw ben ik eigenaar 104
word vervolgd
Posted: Wed Jul 25, 2012 9:04 pm
by Urbain
Proficiat Herman,
Als je deze in orde hebt, heb je een mooi cadeau voor moeder de vouw... Je kunt zelf toch maar in één Matra tegelijk rijden.
Posted: Wed Jul 25, 2012 10:35 pm
by MatraMurena.nl
Ik zag je bod van 9.999.999 als staan op marktplaats
Maar lijkt nog wel wat mee te bereiken ja. zeker niet slecht voor de vraagprijs (of minder).
De roest is gewoon van binnenuit. Heeft mijn 2.2s ook (kleine blaren). en de 1.6 heeft dit gehad. De rechterraamstijl gaat er als het eerst aan bij de murena. Volgens mij is bij het verzinken hier een luchtbel blijven hangen (was volgens mij het hoogste punt, met net de bolling naar boven bij het verzinken).
toen ik het ging repareren bij de 1.6 bleek er gewoon een ovaal te zijn weggerot, en daaromheen was het wit van het zink...
Posted: Wed Jul 25, 2012 10:40 pm
by JV
Proficiat.
Ik kom hem bekijken.
Posted: Thu Jul 26, 2012 1:54 pm
by benny
Mocht die in mijn achtertuin gestaan hebben, ik zou hem ook gekocht hebben voor die prijs.
Posted: Thu Jul 26, 2012 4:30 pm
by oetker
Posted: Thu Jul 26, 2012 4:35 pm
by Richard
ach voor dat geld toch een hoop onderdelen moet je maar denken
Posted: Thu Jul 26, 2012 7:38 pm
by MatraMurena.nl
Volgens mij zijn de draagarmen zo goed als op:
zal in de buurt komen van dit vermoed ik:

Posted: Thu Jul 26, 2012 7:47 pm
by benny
Die zou ik niet meer durven gebruiken. Zelfs nadat ze opgelast zijn.
Posted: Thu Jul 26, 2012 8:22 pm
by pete speed
Als ik nog geen "sloper" had, dan was deze zeker in Beesel beland.
veel succes ermee, Herman!
Ik heb mijn 1.6 sloper bijna geheel gestript ; alleen de binnenste bouten van de beide draagarmen zorgen nog voor problemen.De motor kan er nog niet uit, zodat het kale chassis nog niet op de zolder kan. Wat zitten die krengen gruwelijk vast; ik heb er al een hamersteel aan verprutst ( hamers zijn zowiezo niet mijn ding,maar hier kan het even niet anders.) bussen WD40, shockspray, acetyleenpitje ; niets helpt! gomossamme.
Ik ga echter niet de draagarmen of de aandrijfassen kapot slijpen , die zijn nog perfect, en ook het chassis ga ik niet verprutsen ; dit is vele malen beter dan ik op jouw fotoserie zie ,Herman. Er zijn Duitse papieren bij, dus kan altijd voor een wedergeboorte zorgen én ik vind het ook leuk om een kaal chassis in mijn werkplaatsje te hebben hangen.
Mogelijk is de jouwe klaar de 23e september , kun je hem naar Beesel uitproberen, ha ha .
Meet the Pete 23 september Matra Borderline in Beesel
O Ja , nog bedankt voor de goede tips; de -S- had een kaduke bobine; hij loopt nu als een trein met de nieuwe nokkenstok; heb wel de sproeiers van de Solexen iets aan moeten passen, maar nu gaat ie echt als de brandweer.
Posted: Thu Jul 26, 2012 8:37 pm
by oetker
Ik heb wat met een breekijzer op de draagarmen gezeten en met een drevel geslagen, maar ze zijn spijkerhard.
De rechtse is ook zeker niet oud en lijkt gegalvaniseerd op het oog.
De linkse is opliggend roest, maar ik ga ze nog wel nader bekijken.
Deze auto heeft zeker wat lang buiten geslapen in het verleden.
Zit wel 2 jaar APK op tot 2014 maart.
De kofferruimte is OK en het chassis is buiten de rechter raamstijl OK.
We gaan hem eerst is op gang brengen en dan zien we verder.
Misschien moet ik de rechter deur maar vervangen.
Posted: Thu Jul 26, 2012 8:41 pm
by JV
Grondige fotorapportage Herman. Voorlopig hoef je je niet te vervelen.

Posted: Fri Jul 27, 2012 12:19 am
by Muddy Bandit
Wil je hem weer geheel strak krijgen dan zul je er nog wel een paar euro's tegenaan moeten gooien die je waarschijnlijk niet terug gaat verdienen op korte termijn.
Ik zou zeggen: technisch weer 100% maken en voor de rest voorlopig maar ratlook houden.

Posted: Fri Jul 27, 2012 8:54 am
by oetker
Muddy Bandit wrote:Wil je hem weer geheel strak krijgen dan zul je er nog wel een paar euro's tegenaan moeten gooien die je waarschijnlijk niet terug gaat verdienen op korte termijn.
Ik zou zeggen: technisch weer 100% maken en voor de rest voorlopig maar ratlook houden.

Precies mijn gedachte.
Ik ga hem lopend maken en een kostenplaatje maken.
Daarna er gevoegelijk aan verbeteren.
Ik heb een beperkt budget voor deze dingen.
Inmiddels is de auto van het oude vrouwje (
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtop ... 22&start=0 )
gekaapt door mijn schoondochter, dus behoor ik buiten mijn Murena's tot de wandelende tak van de familie.
Of die ooit betaald wordt is vers 2
Aangezien ik eerst 4 km moet lopen om de auto uit de stalling te halen loop ik tegenwoordig heel wat meer.
Herman
Posted: Fri Jul 27, 2012 9:40 am
by GODFRIED
Prachtige foto's,
Daar ga je wel even zoet mee zijn. Maar anders was er ook geen lol aan. Kopen en rijden is niet van toepassing. Het is te zien, het virus heeft je zwaar te pakken. Uitzieken en veel sleutel.
Succes.

Posted: Fri Jul 27, 2012 9:50 am
by Richard
dus behoor ik buiten mijn Murena's tot de wandelende tak van de familie

Posted: Fri Jul 27, 2012 12:41 pm
by hendrik
Ja herman, daar ga je nog veeeeeeeeel plezier aan hebben succes er mee.
grt harry de matra.
Posted: Fri Jul 27, 2012 4:13 pm
by GODFRIED
Ik zie op één van je foto's je vriend garagist zitten terwijl je een foto maakt.
Ik vraag me af wat die aan het denken is, "Herman waar begin je weer aan" en dat op mijn brug.

Posted: Fri Jul 27, 2012 7:48 pm
by oetker
GODFRIED wrote:Ik zie op één van je foto's je vriend garagist zitten terwijl je een foto maakt.
Ik vraag me af wat die aan het denken is, "Herman waar begin je weer aan" en dat op mijn brug.

Ja, die ziet dit echt als volledig scroot, en als dit een 13 in een dozijn auto zou zijn heeft die natuurlijk gelijk.
Maar dit is een Matra, en geen 13 in een dozijn auto.
Daar gelden mijn inziens andere norrmen voor.
Dit zijn hobby-auto's pur sang.
We gaan kijken of we er wat van kunnen maken, en als het helemaal niets is dan zal ik er waarschijnlijk geen buil aan vallen.