Page 1 of 2
Wat is dit nou
Posted: Thu Jun 28, 2012 7:17 pm
by oetker
Wat is dit nou?
Bij het opnieuw monteren van het dashboard rechtse deel (open handschoenkastje) zag ik een dingetje waar je een parker(vijs) in kan draaien.
Wat kan je hier mee vastzetten?
Zie foto's
Posted: Thu Jun 28, 2012 10:01 pm
by MatraMurena.nl
op de 2.2s zit een rekje en een veer, misschien dat het hier iets mee te maken heeft, ik zou het niet weten.
weet niet of dit in mijn s zit. maar indien dit er wel zit is je dasboarddeel van een s......
is maar een gokje overigens.
Posted: Thu Jun 28, 2012 11:11 pm
by matramurena
Hier hoort inderdaad een ijzeren "hekje" te zitten welke met een veer omhoog wordt geduwd. Zit op de 2.2 van mij ook. Aan de andere zijde zou je dan ook zoiets moeten hebben. Enkel heb ik enkel een gaatje aan beide zijden zitten waar deze beugel doorheen steeks en aan de onderzijde van het dashboard zit dan de veer die het geheel omhoog duwt. (je kunt het hekje dus omlaag duwen als je iets nodig hebt uit het dashboardkastje)
Posted: Fri Jun 29, 2012 5:02 am
by oetker
OK duidelijk.
Nou lijkt dat rekje mij eerder lastig dan handig, dus daar gaan we maar een afdekrubber in zetten.
Bedankt voor de info.
Posted: Fri Jun 29, 2012 8:30 am
by hendrik
Bedoelen julie zo een rekje?
Zo ene heb ik in de grijze murena zitten.
grt harry de matra.
Posted: Fri Jun 29, 2012 10:34 am
by JV
Ik speel juist al een tijd met de gedachte om zo'n soort rekje te maken.
Zonder dat rekje komen de spulletjes nogal makkelijk uit je dashboardkastje zetten als je vlot optrekt. En dat stoort me.
Ik ben daarom wel benieuwd hoe dat rekje precies is geconstrueerd.
Posted: Fri Jun 29, 2012 12:02 pm
by hendrik
JV, is dat zo een rekje van mijn foto?
grt harry de matra.
Posted: Sat Jun 30, 2012 4:52 pm
by matramurena
Dat is inderdaad het rekje Hendrik.
Heb wat foto's van de mijne gemaakt, zo ziet het eruit als er een elastiek onder zit (ik houdt hem even met de hand omhoog)
Onder ziet het er zo uit:
Het gat waar Herman dit topic over begon is trouwens niet het gat waar het rekje door omhoog steekt. het rekje zit veel verder naar voren namelijk. Het gat dat Herman bedoelde is waar het elastiek vast hoort te zitten die het rekje omhoog houdt. Als het goed is heb je dus aan de voorzijde nog twee kleine gaatjes zitten Herman.
Posted: Sat Jun 30, 2012 6:45 pm
by oetker
Wat is dat nou???, nog niet poeder-coated Martijn??
Posted: Sat Jun 30, 2012 7:34 pm
by matramurena
Ik werk van buiten naar binnen Herman.

Posted: Sat Jun 30, 2012 10:26 pm
by matramurena
Had je trowuens een dagje eerder moeten zeggen! Gisteren de houder voor mijn hydraulische parkeerrem zwart gecoat, had hij mooi meegenomen kunnen worden.
En vanavond geplaatst...

Posted: Mon Jul 09, 2012 8:30 pm
by Richard
ach de man van de coating op Oscar, heb vol interesse gelezen ! Hoe doe je dat nu met die teksten op de coating ?
Posted: Mon Jul 09, 2012 9:55 pm
by matramurena
Kwestie van twee lagen en de tekst tussen de lagen in afplakken..
Posted: Mon Jul 09, 2012 10:19 pm
by Richard
okay, maar plak je dan de tekst af of de rest ? dus als de remklauw rood is en de tekst zilver. Spuit je dan eerst zilver, plak je de letters en dan rood ?
en stook je voor de 2e laag eerst het product weer op temperatuur ?
ik vind het wel mooi!
Posted: Mon Jul 09, 2012 11:04 pm
by matramurena
Eerst gaat de basislaag erop. De kleur van de letters is het makkelijkst want die kun je afplakken met van die 3M letters... Na de basislaag laten afkoelen, de tekst aanbrengen en de hoofdkleur erop aanbrengen met een wat minder hoge geleiding. Even in de oven zodat het net gaat smelten, dan de letters afpulken en daarna afbakken.......
Mocht je de "Matra" klauwen willen hebben moet je het maar zeggen, die ga ik uiteindelijk toch niet gebruiken.....
Posted: Tue Jul 10, 2012 2:35 pm
by JV
matramurena wrote:Dat is inderdaad het rekje Hendrik.
Heb wat foto's van de mijne gemaakt, zo ziet het eruit als er een elastiek onder zit (ik houdt hem even met de hand omhoog)
Onder ziet het er zo uit:
Het gat waar Herman dit topic over begon is trouwens niet het gat waar het rekje door omhoog steekt. het rekje zit veel verder naar voren namelijk. Het gat dat Herman bedoelde is waar het elastiek vast hoort te zitten die het rekje omhoog houdt. Als het goed is heb je dus aan de voorzijde nog twee kleine gaatjes zitten Herman.
Dank voor de foto's Martijn. Geeft een goed beeld. Nu nog even een keer tijd vrijmaken om een ijzertje in de goede vorm te buigen.
Jan
Posted: Tue Jul 10, 2012 6:21 pm
by randha
die rekjes zijn vaak verwijderd om dat ze op ten duur gingen klapperen waneer het elasiek te slap werd,
dit is een zeer hinderlijk geluid.
naar mijn weten aleen op de 2.2 versie en de S gemonteerd
op de 1.6 ben ik ze nog niet tegen gekomen

Posted: Tue Jul 10, 2012 7:16 pm
by matramurena
JV wrote:matramurena wrote:Dat is inderdaad het rekje Hendrik.
Heb wat foto's van de mijne gemaakt, zo ziet het eruit als er een elastiek onder zit (ik houdt hem even met de hand omhoog)
Onder ziet het er zo uit:
Het gat waar Herman dit topic over begon is trouwens niet het gat waar het rekje door omhoog steekt. het rekje zit veel verder naar voren namelijk. Het gat dat Herman bedoelde is waar het elastiek vast hoort te zitten die het rekje omhoog houdt. Als het goed is heb je dus aan de voorzijde nog twee kleine gaatjes zitten Herman.
Dank voor de foto's Martijn. Geeft een goed beeld. Nu nog even een keer tijd vrijmaken om een ijzertje in de goede vorm te buigen.
Jan
Ik heb hem nu eruit liggen... Als je maten nodig hebt dan moet je het maar laten weten.
Re: Wat is dit nou
Posted: Tue Jul 10, 2012 8:04 pm
by Urbain
oetker wrote:Wat is dit nou?
Bij het opnieuw monteren van het dashboard rechtse deel (open handschoenkastje) zag ik een dingetje waar je een parker(vijs) in kan draaien.
Wat kan je hier mee vastzetten?
Zie foto's
Herman, ik heb Cornelis ooit horen vertellen dat onder het rechtse deel van het dasboard een houder kon zitten voor een schroevendraaier voor de afstelling van de koplampen.
Vooral bij een S zou dat voorkomen. Ikzelf heb het nog niet gezien, maar misschien dient het daarvoor.
Posted: Tue Jul 10, 2012 8:19 pm
by oetker
Hmmm, tja, ikheb daar geen gat maar een klip waar een parker/vijs in kan.
Dat rekje heeft er bij mij nooit gezeten, want aan de andere kant is niets te zien.
De lampen zijn van buitenaf niet te stellen.
Zal is wat speurwerk doen.
Posted: Tue Jul 10, 2012 9:27 pm
by oetker
Heb even het onderdelenboek bekeken.
Daar wordt dat gat bij mij niet voor gebruikt.
Posted: Tue Jul 10, 2012 10:02 pm
by lemans
hendrik wrote:Bedoelen julie zo een rekje?
Zo ene heb ik in de grijze murena zitten.
was zo een metalen rekje een optie harry ??? wel handig
mijn spullen vallen altijd op de grond bij hevige bochten
stef
grt harry de matra.
Posted: Wed Jul 11, 2012 9:40 am
by hendrik
Die rekjes zaten ook in een 1.6 .
grt harry de matra.
Posted: Wed Jul 11, 2012 9:51 am
by lemans
hendrik wrote:Die rekjes zaten ook in een 1.6 .
zou handig zijn , mocht je ooit ergens eentje tegenkomen heb ik interesse voor mijn "golden oldie"
grt harry de matra.
Posted: Wed Jul 11, 2012 10:33 am
by JV
matramurena wrote:
Ik heb hem nu eruit liggen... Als je maten nodig hebt dan moet je het maar laten weten.
Graag, dat maakt het gemakkelijk.
Jan
Posted: Wed Jul 11, 2012 10:36 am
by lemans
JV wrote:matramurena wrote:
Ik heb hem nu eruit liggen... Als je maten nodig hebt dan moet je het maar laten weten.
Graag, dat maakt het gemakkelijk.
Jan
die maten zijn welkom ; kan u ev een fotootje nemen en de maten
erbij schrijven aub?? denk je dat ik dat kan plooien uit een staaldraad?
wat is ook de diameter vd draad aub? en hoe staat het bevestigd dat
het niet rammelt??? stef
Posted: Wed Jul 11, 2012 12:15 pm
by pete speed
Op de bovenste twee foto's is het klemmetje voor de lange kruiskopschroevendraaier te zien;
Deze schroevendraaier werd in sommige modellen geleverd om de koplampen bij te stellen, en mag als zeer zeldzaam beschouwd worden. In onze beide S'sen ( 1983 en 1984 ) zit een klemmetje, maar geen schroevendraaier. In de 1982'er 1.6 zit ook een klemmetje ; in de 1981'er niet .
Heeft iemand deze schroevendraaier en kan een foto posten?
De onderste 2 foto's laten zien, dat op de plaats waar de parker/vijs in het handschoenvakje gedraaid zou kunnen worden, deze verdikking gebruikt wordt , om het afdekhoekje van het handschoenvakje vast te zetten.
De beugel zit meer naar links.
Posted: Wed Jul 11, 2012 2:09 pm
by oetker
pete speed wrote:Op de bovenste twee foto's is het klemmetje voor de lange kruiskopschroevendraaier te zien;
Deze schroevendraaier werd in sommige modellen geleverd om de koplampen bij te stellen, en mag als zeer zeldzaam beschouwd worden.
Ik vraag me dan af hoe je de koplampen dan kan stellen met deze schroevendraaier.
Voor de lampen zitten kappen die er eerst af moeten en dan heb je ook geen specifieke schroevendraaier nodig en ook geen kruiskop..

Posted: Wed Jul 11, 2012 5:40 pm
by JV
randha wrote:die rekjes zijn vaak verwijderd om dat ze op ten duur gingen klapperen waneer het elasiek te slap werd,
dit is een zeer hinderlijk geluid.
naar mijn weten aleen op de 2.2 versie en de S gemonteerd
op de 1.6 ben ik ze nog niet tegen gekomen

Dat is zo te zien net zo'n soort elastieken band als werd gebruikt voor de (vlakke) zijvakken in de deuren.
Ik heb dat elastiek in de deurvakken ooit vernieuwd en vervangen door een elastieken band - geloof een soort elastieken broekband of bretel - die bij de Hema vandaan kwam. Dat zit al jaren goed.
Posted: Wed Jul 11, 2012 7:00 pm
by hendrik
Hij matramanen, de koplampen kan je aleen maar regelen van voor hoe herman dat zecht en niet van binnen.
grt harry de matra.