Page 1 of 1

Console versnellingspook

Posted: Fri Jun 15, 2012 1:23 pm
by Urbain
Zoals bij vele Murena's was bij de mijne de console van de versnellingpook ook gebarsten en in stukjes uitelkaar gevallen. In plaats van een nieuw te kopen heb ik eerst geprobeerd van het oude te herstellen.
Ik heb met alles terug in elkaar gelijmd en dan langs binnen er een laagje glasvezelpasta tegen gezet. Dat spul hecht blijkbaar goed op het plastic en het geheel voelt duidelijk steviger aan. Een laagje matzwarte lak erover en het kan er weer tegen...

Toen alles open lag heb ik ook gezien dat er al een steun voorzien was een contact op de chokeknop. Uit de rommelbak een passende drukknop gevonden en gemonteerd. Maar de draad die ter plaatse voorzien was blijkt het waarschuwingslampje voor het vacuum van de koplampen te bedienen. Ik heb dan maar een extra lampje voorzien op de console.

Waarom die draad voor het vacuum daar zit is mij een raadsel. Volgens het instructieboekje is dit afhankelijk van de uitvoering, maar op die plaats passeert er geen vacuum leigding tenzij onder de vloer.

Heeft iemand ooit al een vacuum contact in zijn Murena gevonden en hoe is dat dan aangesloten?

Posted: Fri Jun 15, 2012 5:20 pm
by benny
Urbain, jij hebt een niet-Belgisch model aan de plaats van de choke te zien.

Posted: Fri Jun 15, 2012 10:10 pm
by oetker
@ Urbain
Er is op het Deense forum al is een discussie over geweest.
Die kan ik even niet terug vinden, maar als het goed is ligt er onder de rembooster een loze draad die nergens op aangesloten zit bij de eerdere Murena's.
Wat ze daar mee voor hadden is niet duidelijk maar moest iets met vacume meten, maar er was in die serie ook een lampje voorzien in het km-tellerpaneel en dat lampje is in sommige series choke controlelamp en andere vacume controlelampje dus moet je even een ander signaal plaatje met de juiste afbeelingen zoeken met chokelampje.

Posted: Fri Jun 15, 2012 10:38 pm
by Richard
hah, das mooi, ik ben bezig met de bekabeling en had ook net besloten om de vacuum lamp te misbruiken voor de choke signalering. Had nog niet gedacht over hoe dit te schakelen maar zo kan het prima. Bij deze hartelijk dank !

Posted: Sat Jun 16, 2012 10:56 am
by Urbain
benny wrote:Urbain, jij hebt een niet-Belgisch model aan de plaats van de choke te zien.
Benny,

Deze Murena is nochtans door een dealer in Antwerpen verkocht. Ik heb er zelfs de originele aankoopfactuur van.

Posted: Sat Jun 16, 2012 11:17 am
by benny
Die is misschien indertijd ingevoerd, maar dit was maar een opmerking tussendoor die ik hier noteerde. Er zijn wel Belgische Murena's omgezet naar het buitenlands model. En om volledig omgezet te zijn naar buitenlands model moet de kraan die de interieurwarmte regelt zich in de voorste kofferruimte bevinden. Dit kunststof onderdeel is nog nieuw te verkrijgen indien nodig. De Belgische modellen zijn enkel nog bij Dewael te krijgen als ik mij niet vergis.

Posted: Sat Jun 16, 2012 1:13 pm
by oetker
Dit is het paneel van mijn Murena.
Het 2e lampje van rechts is chokelampje.
Image
Image

Dit is het paneel uit een oudere Murena.
Het 2 lampje van rechts is vacuum lampje koplampen.
Image

In de latere versies is de draad onderde rembooster niet meer aanwezig, en sommige versies ligt zowel chokedraad als vacuumdraad.

Posted: Sat Jun 16, 2012 5:23 pm
by Urbain
Ik heb de indruk dat reeds in 1983 de situtatie bij Matra al niet al te rooskleurig meer was en dat ze maar met hetgeen ze konden vinden in het magazijn nog wat Murena's 1.6 gebouwd hebben.
De mijne heeft het vacuum display, maar niet de draad onder de rembooster, wel een draad naar de chokeknop maar geen schakelaar. De draad is indertijd omgeplooid en van een rubbertje voorzien, duidelijk met de bedoeling om hem niet te gebruiken.
Een diagnosestekker heeft er blijkbaar ook niet opgezeten.

Posted: Mon Jun 18, 2012 3:15 pm
by pete speed
Het vacuümlampje was in Duitsland wettelijk verplicht en is in de Duitse Murena''s ook aangesloten. In de overige landen hangt inderdaad een los stekkertje onder de rembekrachtiger. Bij onze 1.6 heb ik dit in 80'er jaren ook aangesloten als chokeverklikkerlampje.

In 1983 heeft Matra zijn aandelen aan Renault verkocht om op de produktielijn van de Murena de Espace te gaan bouwen. de Murena S'sen zijn de laatst gebouwde Murena's en die zijn beslist niet "bij elkaar geraapt"

Posted: Mon Jun 25, 2012 5:42 pm
by maxderoswell
More simple,

try to find the white wire under the starter (or on the left under the floor)

Image

You can verify to you have an white wire which down under the floor next to your pedals.

And just put an 205 brake contactor:

Image

Connect the white wire to the contactor plug.

Mathieu

Posted: Tue Jun 26, 2012 12:11 pm
by Urbain
Hi Mathieu,

I found also the white wire in the console, the only problem is that in my Murena this wire is connected to the vacuum warning light for the headlights. That 's why I installed an extra light for the starter on the console. In a later time when I find a suitable vacuum detector, I want to use the vacuum warning light for that purpose.

Kind regards,

Urbain

Posted: Fri Aug 03, 2012 11:23 pm
by JV
Mm.

Ik, heb vanmiddag mijn auto eens bekeken op dit punt.
Mijn dashboard is met een vacuümcontrolelampje. Dat klopt wel, want het is een vroege 2.2 liter. Maar geen draad te vinden, noch in het vooronder, noch in het compartiment.
Verder blijk ik een Belgische middenconsole te hebben, helaas zonder montagepunt voor een schakelaar bij de chokehandel en zonder draad.

Dus dat wordt nog een klusje.