Page 1 of 1

soms heb je pech tijdens een expiriment

Posted: Mon Jan 16, 2012 10:29 pm
by Richard
Was bezig met de verlichting en heb direct de kappen van de achterlichten vervangen voor exemplaren waar geen aanslag onder de reflector zit. Bij de laatst APK + steekproef gaf de RDW keurmeester aan dat het een officieel afkeur punt was dus aktie gewenst.

De aanslag zit aan de binnenkant in de structuur van de reflector. Ik wilde eens zien of ik het schoon kon krijgen. Heb allereerst 2 gaatjes geboord aan de binnenkant van de kap om zodoende water door de reflector te laten stromen. Dit had geen effect.

Toen heb ik met perslucht druk op het geheel gezet en toen kwam de reflector los. De pech is dat ik misschien beter had kunnen zagen omdat nu wat plastic scherfjes van de kap zijn afgesprongen. Maargoed...... nu het los is kan ik de resterende stukjes reflector verwijderen en eens gaan kijken of ik iets kan vinden dat op die plek terug gezet kan worden.

Ben blij dat ik meerdere kappen heb liggen. Had iemand al eens meer succes gehad bij het reinigen met de reflector zonder deze te verwijderen ?

Posted: Tue Jan 17, 2012 9:06 pm
by pete speed
hallo Richard,
heb al eens uitstekende resultaten geboekt met de unit in de afwasautomaat te steken en gewoon een programma met de kappen gedraaid : schoon!!

Posted: Tue Jan 17, 2012 9:14 pm
by Richard
dat advies had ik gelezen en gevolgd, ze blinken idd helemaal , maar het vuil zat er nog tussen. Zat zelf ook te denken aan bleek, maar dat drufde ik niet aan.

Posted: Tue Jan 17, 2012 9:50 pm
by Muddy Bandit
De APK-keurmeester moet niet zeuren en moeilijk doen :evil: , hij zal vooraf waarschijnlijk ruzie hebben gehad met z'n vrouw...
Heb dit even uit het APK-handboek geplukt:

"De in artikel 5.2.51 bedoelde retroreflectoren van het voertuig mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden."

Tot zover heeft hij dus gelijk...
Maar in het regeltje erboven staat ook:

"De in artikel 5.2.51 bedoelde lichten en retroreflectoren, voor zover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn
afgeschermd."

De oplossing is dan heel simpel: plak (wel op beide reflectoren) een stuk isolatietape over het vervuilde gedeelte van de reflector, zolang dat 75% maar niet afgeplakt is is het weer APK-waardig. :wink:
Of plak tijdelijk even een andere reflector over de beide oude exemplaren, als je ze er na de keuring weer af haalt is dat jou zaak...


Deze reflector zou ik inderdaad gewoon in de vaatwasser doen (op een lage temperatuur)... eventueel vooraf nog even schrobben met een tandenborstel.
Dan weer netjes terugplakken in het venster.

Een andere mogelijkheid, indien de reflector definitief onbruikbaar is:
De oude er uit slijpen met een dremel, een fietsreflector even op maat zagen en die er dan in plakken...resultaat zal wel minder mooi zijn maar het is welAPK-waardig.

Posted: Tue Jan 17, 2012 10:01 pm
by Richard
Een andere mogelijkheid, indien de reflector definitief onbruikbaar is:
De oude er uit slijpen met een dremel, een fietsreflector even op maat zagen en die er dan in plakken...resultaat zal wel minder mooi zijn maar het is welAPK-waardig.
aan deze optie zit ikzelf te denken, ga eens op zoek naar een exemplaar dat qua maat en dikte in de buurt komt

Posted: Tue Jan 17, 2012 10:46 pm
by jo
Reflector voor op een aanhanger misschien? Die heeft ineens ook e keurmerk.

Posted: Wed Jan 18, 2012 5:54 pm
by Muddy Bandit
jo wrote:Reflector voor op een aanhanger misschien? Die heeft ineens ook e keurmerk.
Kan, zolang het maar geen driehoek is... anders is het weer afkeur, driehoeken zijn alleen voor aanhangers toegestaan.

Posted: Wed Jan 18, 2012 6:45 pm
by jo
Nee inderdaad een rechthoek, die dingen kosten 2 keer niets.