Page 1 of 1
koppelingcilinder olie reservoir
Posted: Fri Jan 13, 2012 11:40 pm
by Richard
Ik had wat problemen met de bevestiging van de ruitenwissermotor, deze moest er dus 'even' uit.
Om hem eruit te halen moest ik de rembekrachtiger verwijderen. Dit is lastig ivm de slang richting de koppelingcilinder. Mooi moment om dit direct eens aan te passen. Ik had een tijdje terug al eens een vloeistofpotje aangeschaft.
Omdat het mij nodig leek het nivo van dit potje gelijk of hoger te houden dan de koppelingcilinder blijven er niet direct veel locaties over om deze te plaatsen.
Ik heb gekozen voor de rembekrachtiger steun. Hij zit prima, maar het model van dit potje is niet ideaal. Ik kan er nu mooi even mee testen, maar ik ga hem nog wel vervangen voor een minder hoog maar breder potje.
Iig kan ik de de bekrachtiger loshalen zonder dat ik mij zorgen moet maken dat het tuitje van de het reservoir afbreekt of de boel lek gaat.
Posted: Sun Feb 12, 2012 7:43 pm
by Richard
toch maar even een ander geplaats, zit wat beter / netter
Posted: Sun Feb 12, 2012 8:51 pm
by oetker
Toch blijft de lucht in de leiding een probleem.
Ik ben nog steeds niet tevreden met de situatie.

Posted: Sun Feb 12, 2012 10:37 pm
by Richard
geeft de lucht ook echt een probleem dan ??
Posted: Sun Feb 12, 2012 10:46 pm
by oetker
euh nee, maar het stoort me
Het duidt op een slangetje wat lager ligt als de top van de koppelingscilinder.
Posted: Mon Feb 13, 2012 5:33 am
by GODFRIED
Ik kan me niet goed voorstellen dat er dat kort slangetje nog lucht zit!!
Posted: Mon Feb 13, 2012 6:24 am
by Richard
oetker wrote:euh nee, maar het stoort me
Het duidt op een slangetje wat lager ligt als de top van de koppelingscilinder.
grappig, het zit mij ook niet lekker want ik zie ook lucht, toch werkt de pomp goed en volgens mij kan het ook niet anders omdat die zelf wel lager zit.
Ik heb nu een stukje rubber slang ertussen waardoor ik de leiding lager kan leggen, de lucht blijft toch zitten,
misschien maar eeens even een bandje aanbrengen zodat hij een paar dagen een andere positie inneemt en de lucht tijd heeft o eruit te gaan........... anders verf ik de hele slang gewoon zwart
nb. hoe heb jij het tuitje van het rem reservoir afgedicht ?
Posted: Mon Feb 13, 2012 9:22 am
by oetker
Ja dat haalt het zicht op het probleem in ieder geval weg.
Ik heb dit juist aangehaald omdat er altijd lucht bleef in de originele leiding.
Dit probleem kun je oplossen door het potje als hoogste punt te hebben.
Jou pot je heeft de beste grootte, maar had eigenlijk een haakse uitlet moeten hebben.
De meeste motor potjes hebben ecchter allemaal het pijpje schuin naar beneden wijzen.
Ik blijf broeden op wat beters,
De leiding op het potje heb ike een stukje van die slang opgeschoven met een boutje met slangeklem ingedraaid.
Kun je altijd nog terug naar origineel.
Posted: Mon Feb 13, 2012 5:42 pm
by Muddy Bandit
Eigenlijk zou je het potje bovenop de cilinder moeten hebben, net zoals de Rancho dat heeft.
Zal echter wel geen ruimte meer voor zijn.
Posted: Mon Feb 13, 2012 7:16 pm
by ALAIN VAN AKEN
Klopt de ruimte die zorgt voor de ideale plaatsing is te beperkt.
Posted: Mon Feb 13, 2012 10:12 pm
by MatraMurena.nl
Potje inkorten, of kleinere plaatsen op de gever cilinder. zo groot hoeft hij toch niet te zijn voor de koppeling...
Posted: Mon Feb 13, 2012 11:44 pm
by oetker
MatraMurena.nl wrote:Potje inkorten, of kleinere plaatsen op de gever cilinder. zo groot hoeft hij toch niet te zijn voor de koppeling...
Nou dat is dus minder simpel dan het lijkt.
Ik en Richard hebben al verschillende potjes er op gehad.
Door de wigvorm is er maar een paar centimeter ruimte boven de koppelingscilinder, bovendien is het geen standaard aansluiting waardoor je gauw llekken hebt .
De schuine uitlaatjes op de kleinste potjes is er al te veel aan.
Mijn potje zit strak tegen de klep (zie mijn foto).
Moet eigenlijk een klein potje met haakse outlet hebben.
Die zijn er wel maar kosten behoorlijk.
Ik zoek rustig verder.
Posted: Wed Feb 15, 2012 6:29 pm
by Richard
Het lijkt erop dat de lucht in mijn systeem verdwijnt weet niet of alles eruit gaat maar langzaam loopt het terug......
Posted: Thu Feb 16, 2012 1:28 pm
by Muddy Bandit
Die lucht komt via de koppelinggever in het systeem.
Door een snelle vloeistofverplaatsing (intrappen koppeling) creƫer je namelijk een onderdruk in het vulsysteem, en als ergens de doorstroomdiameter te klein is (of het ontluchtingsgaatje op het reservoir niet toereikend is) zal er lucht aangezogen worden langs de zuiger in de koppelinggever.
De afdichting op de zuiger werkt namelijk alleen 100% bij overdruk en niet bij onderdruk.
Op zich kan dit verder niet veel kwaad, maar het mooiste is natuurlijk wel dat de lucht gelijk verdwijnt via het reservoir.
Posted: Thu Feb 16, 2012 8:13 pm
by oetker
Muddy Bandit wrote:Op zich kan dit verder niet veel kwaad, maar het mooiste is natuurlijk wel dat de lucht gelijk verdwijnt via het reservoir..
Dat is dus het punt, de lucht blijft bij mij in de leiding hangen.
Ben er nog niet content mee.