Page 1 of 2
Sludge en andere smerigheid
Posted: Mon Jan 02, 2012 7:55 pm
by uberprutser
Laat ik beginnen met jullie allen een prettig en probleemloos 2012 te wensen.
Helaas is mijn start minder goed zoals jullie kunnen zien op de onderstaande foto's
Een tijdje geleden tijdens het kleppen stellen merkte ik dat er nogal veel zwarte aanslag zat in de bovenkant van de motor. In het kleppen deksel was het zelfs behoorlijk aangekoekt. In de linker hoek van het deksel zat een bijna versteende aanslag die ik er met veel moeite uit heb kunnen bikken. Het kleppen deksel heb ik goed schoongemaakt en de rest heb ik met een doek wat afgenomen. De aanslag op de kleppen en tuimelaars zit niet al te vast.
Daarna is de boel weer dicht gemaakt en is er nieuwe olie ingekomen.
Oja, het carter heb ik ook schoongemaakt omdat de pakking wat lekte. Daar zag alles er verder normaal uit. Zwart maar geen dikke aangekoekte laag o.i.d. Dit was trouwens de eerste keer dat ik zelf de kleppen stelde. Ik heb dus geen idee over wat voor tijds periode de aanslag is opgebouwd en hoe het er een X aantal km geleden uitzag. Wel is de motor een keer warm gedraaid en dit zou mogelijk de aanslag kunnen verklaren.
Bij de onderdelen zaak raden ze me nu aan de motor eens te spoelen met wyns olie reiniger. Zelf ben ik altijd wat terughoudend met van die wonder middels dus vroeg ik me af of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben? Zou dit in mijn geval kunnen helpen?
Omdat ik de kleppen nog steeds veel lawaai vond maken heb ik vandaag weer het kleppen deksel verwijdert. Toen vond ik dus wat sludge onder de olie vul dop en in de carter ontluchting slang.
Het is niet een grote hoeveelheid maar ik maak me nu wel wat zorgen.
Ik heb denk ik niet meer dan 75 km gereden sinds de olie wissel en dat waren steeds maar kleine stukjes. Daarnaast heeft de motor redelijk veel stationair gelopen i.v.m. wat ontsteking en carburateur werkzaamheden. Hij is dus lang niet altijd lekker goed warm geweest en dit zou de sludge kunnen verklaren.
De hoeveelheid koelwater is niet merkbaar afgenomen maar mogelijk heb ik dus een lekker koppakking. Wat denken jullie?
Posted: Mon Jan 02, 2012 8:04 pm
by jo
Sludge kan inderdaad komen van die kleine stiukjes en het stationair draaien.
Je kunt ook halfsyntheet olie gebruiken dat kuist de motor, vol syntheet zou ik niet gaan gebruiken al lost dat wel alle rommel op.
Merk ook op dat de motor kuisen kan betekenen dat je lekkage gaat krijgen.
Posted: Mon Jan 02, 2012 8:14 pm
by uberprutser
Zijn het niet de additieven die de schoonmakende werking hebben i.p.v. de soort olie? Of zit er standaard meer schoonmaak middel in een half syntheet? Maar volgens mij gebruik ik altijd een half syntheet. Het een vat vol van dat spul staan. 15w40 half synth en gooi het overal in.
Maar over schoonmaken heb ik dezelfde gedachte dat zou idd wel eens negatief kunnen uitpakken. Maar als het slaagt dan verwacht ik dat de olie wel wat langer schoon zal blijven.
Posted: Mon Jan 02, 2012 9:41 pm
by jo
Dat ligt inderdaad meer aan de additieven dan aan de olie zelf.
Posted: Tue Jan 03, 2012 12:20 am
by Muddy Bandit
Sludge is afkomstig van korte ritten en kortstondige grote temperatuurverschillen, de condens in het blok krijgt bij korte ritten geen tijd om te verdampen en mengt zich dan met de olie.
Verontreinigde motoren zijn op zich vrij simpel weer schoon te krijgen.
Meestal is een versnelde olie- en filterwisseling hiervoor al voldoende, 1000 km langere ritten en dan weer verversen.
Bij sterke vervuiling kun je eventueel een scheutje benzine (ca 25 cc) aan de olie toevoegen, dan alleen maar stationair warm draaien en gelijk verversen... maar dit is een paardenmiddel wat ik alleen in noodgevallen toepas. (niet alle keerringen reageren hier namelijk even goed op)
Ow ja, de Simca blokken hebben de reputatie van "meest luidruchtige kleppenwinkel aller tijden".
Maak je dus niet te veel zorgen om een beetje getik, als je ze niet meer hoort is gevaarlijker.

Posted: Tue Jan 03, 2012 9:04 am
by uberprutser
Luister maar eens naar het volgende filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=Gv2bEx6lgEQ
Dat moet toch beter kunnen?
Mogelijk zou een schoonmaak actie kunnen helpen. Of geld dat allen voor hydraulische kleppen?
Er zit nog best veel rommel in de kop. Als ik met een schroevendraaier plus doek wat in de stotterstangen gaten por blijven er vele glinsterende kool deeltjes hangen. Lijkt me toch niet echt optimaal.
Posted: Tue Jan 03, 2012 10:10 am
by GODFRIED
Volgens mij werd deze motor slecht onderhouden door zijn vorige eigenaar. Te lang met dezelfde olie gereden, dit heeft de motor vervuild. Het kan natuurlijk ook dat deze motor veel km heeft gemaakt, maar dit moet je dan merken aan compressie en vermogen verlies.
Die witte aanslag dat heb ik nog nooit gezien in een motor. De olie is toch nog zuiver? Als deze ook wit is is er geen twijfel dan heb je problemen met de koppakking.
Posted: Tue Jan 03, 2012 7:17 pm
by uberprutser
Helaas weet ik de onderhoud historie niet. De auto heeft nu zo"n 121.000 kilometer gereden. Zelf heb ik nooit meer dan een paar duizend km met dezelfde olie gereden. De olie ziet er verder normaal uit, iets te zwart, maar volgens mij zonder water.
Ik heb net even de compressie gemeten. Er zit niet meer dan 0.2 bar verschil tussen de hoogste en de laagste cilinder.
Cilinder 1 - 12.5 Bar
Cilinder 2 - 12.6 Bar
Cilinder 3 - 12.7 Bar
Cilinder 4 - 12.7 Bar
Nette waardes als je het mij vraagt.
Warm, droog en met de gasklep open gemeten.
De nieuwe bougies waren trouwens lekker wit toen ik ze net uit het warme blok haalde. Afstelling lijkt me dus nog niet helemaal in orde maar hij rijd wel lekker. Op de foto is het witte er al weer wat af.

Posted: Thu Jan 05, 2012 6:49 am
by GODFRIED
Aan de bougies te zien is deze motor nog in zeer goede staat.
Ook de compressie mag je hoog noemen.
Posted: Thu Jan 05, 2012 6:10 pm
by pete speed
xx
Posted: Thu Jan 05, 2012 6:11 pm
by pete speed
Je bougiebeeld is uitstekend en de compressie ook ; motor mooi dicht laten en flushen met Wynns en daarna spoelen met een paar liter van de goedkoopste olie die je kunt krijgen ( Action € 9 voor 5ltr!)
Je ziet dat er in de winter veel sludge ontstaat ook nog als je alleen maar korte stukken rijdt , zoals met onze 1.6. 5 km s'morgens en 5 km s'avonds en dat al 30 jaar. In de winter demonteer ik de carter-ontluchting en zet er een u-vormig slangetje op dat dan boven het uitlaatspruitstuk hangt, zodat deze niet in de luchtfilter uitkomt én ik vervang altijd de olie als het winter wordt, want daar zijn ze wel; gevoelig voor.
Wat het rammelen van de distributie en de kleppen betreft kun je kiezen voor wat dikkere olie 20W50 half synthetisch gebruik ik altijd.
Ik heb wel jaren geleden de distributie van de Peugeot 309 erin gezet ; deze heeft inderdaad een kunststof ring die het rammelen van de kleppen tegengaat. Mogelijk dat van de kettingspanner eens wat foto's gepost kunnen worden.
In Duitsland noemen ze de 1.6 een Bauernmotor en menen dat hij unkaputbar is; voorzitter van de Duitse Matraclub rijdt al 400.000 km met hetzelfde blok, maar die moet je eens horen rammelen: bag of nails
Posted: Thu Jan 05, 2012 7:04 pm
by uberprutser
400.000 met dezelfde motor, daar zou ik meteen voor tekenen
Ik laat de huidige olie nog een tijdje zitten en spoel dan een keertje met Wynns. Zou het spoelen ook nog helpen met het klep gerammel?
De kleppen ga ik trouwens iets ruimer zetten want ik vermoed dat ik ze misschien wel iets te strak heb gezet. Soms ging de voeler maar met moeite heen en weer. Zo'n ketting spanner lijkt mij ook wel wat maar daar zal de motor wel voor moeten worden uitgebouwd.
Ik heb de afgelopen dagen een paar keer 5km gereden en nu zit er alweer wat mayo onder de olie dop. Vermoed nu dat het toch wel door condens komt en dat de kop wel dicht is.
Posted: Fri Jan 06, 2012 10:03 am
by oetker
Inderdaad sludge door korte stukjes.
Gaat onder de dop zitten.
Auto moet gewoon is lekker touren voor een langere afstand.
Verder zag ik in je filmpje dat je bio brandstof gebruikt.
Dat zou ik er maar gelijk weer uit donderen.
Die is veel te arm voor deze motoren.
Normaal 95 voor de 1.6 is OK.
Verder gebruik ik alleen mar 15W40 Aldi/Action olie en ververs voor de winter.
Dat is minerale olie en goed genoeg voor onze oude naaimachines.
Toen der tijd was er niet anders.
Posted: Sat Jan 07, 2012 1:55 pm
by uberprutser
Ik heb net het olie filter maar even open gemaakt.
Hier zat dus redelijk wat rommel in. Waarschijnlijk ging de olie dan ook door de bypass. Tja, dan ga je toch afvragen wat voor schadelijke gevolgen dat zal hebben.
De olie druk is trouwens gelijk gebleven met het nieuwe filter. De meter staat stationair op zo'n 5 bar en loopt met de toeren op tot zo'n 7 bar.
Maar ik weet dat dit niet het meest nauwkeurige instrument is.
Dit filter had ik overigens niet recent vervangen. Maar zal niet meer dan 3000km op de auto gezeten hebben. (Wel 4 jaar stil gestaan!)
Ik heb de inhoud van het filter voorzichtig in een schonebak gegoten maar heb verder geen ijzer deeltjes kunnen ontdekken.
Om eerlijk te zijn heb ik weinig vertrouwen in de motor. Hij loopt stationair ook niet lekker. Valt zo nu en dan wat terug is toeren net alsof hij even zwaar loopt. De statische vervroeging loopt op zo'n moment ook een aantal graden terug. Ongeveer van 10 naar 6 graden. Erg vreemd.
Ook zijn er wat geluiden te horen die ik niet goed kan plaatsen maar er zou zomaar een drijfstang lager o.i.d. stervende kunnen zijn.
Posted: Sat Jan 07, 2012 2:15 pm
by oetker
Toch ziet en klinkt het helemaal niet verkeerd.
De motor lijkt bij stationair toch rustig in balans te lopen.
Je komt er het beste achter door toch is een flink stuk te gaan blazen.
Als er iets fout zit openbaart dat zich vanzelf.
125.000 dan kan het onderblok haast niets verkeerds hebben.
De mijne ging na 10.000 km vanzelf al beter, maar die had sinds 1990 17 jaar niks gedaan aan km's
Posted: Sat Jan 07, 2012 2:41 pm
by jo
Een motor met perfect afgestelde CO loopt ook niet volledig gelijk in toeren (stationair), die pendelt steeds wat op en af.
Posted: Sat Jan 07, 2012 2:52 pm
by uberprutser
Ik weet het niet meer Herman.
Op een gegeven moment ga je overal aan twijfelen en hoor je overal vreemde geluiden
http://youtu.be/3qOr2p-yCDA
Posted: Sat Jan 07, 2012 4:12 pm
by oetker
Heb je alle vacuum er afgehaald en afgesloten?
Misschien het openen van het klepje om te halen voor het tankje.
Ik heb die zooi er af inmiddels en geen spijt van.
Posted: Sat Jan 07, 2012 8:39 pm
by uberprutser
Kom net terug van een test rit van zo'n drie kwartier. Zoveel heeft ze in jaren niet gereden.
Aantal dingen die me opvielen.
- Oliedruk zit zo'n beetje constant rond de 5.5 bar. Valt iets terug tijdens het schakelen en loop eigenlijk niets op als je de auto in de toeren jaagt.
- Temperatuur komt eigenlijk niet boven de 75 graden. Vind ik eigenlijk een beetje aan de lage kant maar mogelijk zit er een afwijking in de meter. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een nieuwe thermostaat haal. Na een paar minuten stationair sloeg de fan trouwens aan.
- De auto laat zich maar moeilijk in de toeren jagen. Met veel moeite en lawaai gaan we in de derde versnelling van 4K naar 5K. Vraag me af of dit iets met de 1510 carburateur te maken heeft. Verdeler heb ik open gehad, gewichtjes en veren zien er prima uit. Er zou ook een onbalans in het vlieg wiel kunnen zitten. Dit is jaren geleden vlak gedraaid i.v.m. een ingevreten koppeling plaat.
- Toch best wel veel lawaai van de motor en uitlaat. De uitlaat zit trouwens met boutjes rechtstreeks op de steun en resoneert daardoor bij bepaalde toerentallen best wel veel. Misschien heb ik ook wel een gescheurd uitlaat spruitstuk maar ik zie eigenlijk geen uitlaat gassen ontsnappen.
- Auto rijd verder prima met haar nieuwe Bagheera dempers en 2.2 stabilisator stangen.
Ik was eigenlijk van plan om na de testrit het blikje Wynns in de motor te gooien maar heb het nog niet aangedurfd.
Posted: Sat Jan 07, 2012 9:08 pm
by Urbain
Als de uitlaat resoneert bij bepaalde toerentallen kan dit wijzen op een losgescheurde steun van de uitlaat. Dat was bij mijn Murena het geval.
Zie de link:
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2465
Ondertussen heb ik de aangekochte steun binnen en zie dat daar ook aan gelast is. Er zijn extra rondellen op de bevestigingslippen gelast.
Het ziet er dus naar uit dat dit een zwak punt is bij de 1.6.
Best eens controleren of dat bij u ook niet het geval is. Ik heb er zelf ook even over gedaan voordat ik de oorzaak van de resonantie gevonden had.
Posted: Sat Jan 07, 2012 9:45 pm
by jo
uberprutser wrote:Ik weet het niet meer Herman.
Op een gegeven moment ga je overal aan twijfelen en hoor je overal vreemde geluiden
http://youtu.be/3qOr2p-yCDA
Volgens mij loopt die netjes.
Posted: Sun Jan 08, 2012 9:26 am
by GODFRIED
De bougies zijn verdacht mooi zuiver, waarschijnlijk krijgt die te weiging benzine.
Zoals Jo aanhaald, stationairmengsel waarschijnlijk ook veel te arm.
Posted: Sun Jan 08, 2012 12:44 pm
by Muddy Bandit
Ik vind hem niet verkeerd klinken, het zou voor mij geen reden geven om ongerust te worden.
Je moet natuurlijk geen vergelijk gaan trekken met moderne, computergestuurde motoren, je gedachten moeten ook even 25 jaar terug in de techniek.
Schone olie erop, frisse filters (olie, benzine en lucht) erop, gasfabriek goed af (laten) stellen en eens een paar duizend km gaan rijden... ik heb het vermoeden dat het blok weer even moet wennen aan gebruikt te worden.
Ow ja, gezien de vrij hoge compressie zou ik eens een tijdje overgaan op benzine met een hoger octaangehalte (euro 98 zonder ethanol-toevoegingen), wellicht loopt alles dan ook al een stuk soepeler... onze motoren stammen nu eenmaal uit de tijd dat benzine ook daadwerkelijk benzine was.
Posted: Sun Jan 08, 2012 1:42 pm
by Urbain
Ik merk weinig verschil in het geluid met de mijne... gewoon het kabaal van een Talbot motor.
Als je de smurrie in de motor wat wil verminderen kun je zoals ik een paar duizend km rijden met een vol synthetische olie, dan wordt er veel vuil opgelost. Het is nog niet perfect, maar toch al zichtbaar beter.
Alleen de olielekken waren er niet op verbeterd, maar ik was toch van plan om al de motordichtingen te vervangen.
Met de nieuwe dichtingen ga ik in de toekomst met halfsynthetiche olie rijiden om de boel binnenin toch een beetje proper te houden.
Wat de benzine betreft, ik gebruik altijd super98 zoals voorgeschreven in de gebruikshandleiding. Ik heb eens eenmaal 95 getankt en toen had ik af en toe wel een pingelgeluid. Voor de paar duizend km per jaar dat ik er mee rij maakt dat het prijsverschil niet.
Posted: Sun Jan 08, 2012 9:43 pm
by uberprutser
Tja misschien valt het idd wel wat mee en moet ik die doem scenario's maar vergeten.
Vandaag weer even met de auto wezen toeren. Twee keer een dik half uur gereden zonder stil te vallen. Het kleine beetje sludge wat gister ochtend nog onder de dop hing is vanzelf weer verdwenen.
Wel viel het me op dat de stationair loop behoorlijk wordt beïnvloed door stroom verbruik. Als je de lampen aanzet gaat ie onregelmatig lopen.
Tijdens het afstellen heb ik natuurlijk geen rekening gehouden met extra belasting van de dynamo. Ben natuurlijk ook gewend dat de computer hiervoor automatisch compenseert
Het verbaast me wel een beetje dat een paar lampjes nog zoveel effect hebben op de stationair loop. Het is volgens mij geen vacuüm lek want ik heb alle slangen gecontroleerd en waar nodig vervangen. Bovendien heb ik op alle aansluitingen een slangenklem geplaatst.
Posted: Mon Jan 09, 2012 7:54 am
by JEAN
Heb de mijne op relantie iets hoger gezet zo 1500 toeren de murena geeft direct repons als je op de gas duwt veel snediger bij het optrekken en inderdaad

op relantie draait de mijne ook zo daarom relantie iets hoger gezet is toch beter zo vind ik he is normaal als je iets aanzet dat dit bijna altijd effect heeft op de relantie van de motor kan met mijn bmw de relantie veranderen door gewoon aan mijn stuur te draaien

Posted: Mon Jan 09, 2012 6:56 pm
by jurgen M
1500 is wel aan de hoge kant. Gewoon ralenti OP 1100 regelen met lampen en ventilator aangeschakeld.
Posted: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
by oetker
Als de belasting van de elektra erg veel verschil in stationair doet ontstaan is het misschien wel verstandig om de spanningsval op de motor elektra is te controleren bij belastingen. (+bobine en spanning op de moduul)
Veel hangt af van goede massaverbindingen die door de galvanisatie nog wel is wat af laat weten.
Als dat niet helemaal OK is kan je ook rare dingen krijgen.
Ik zou die contacten op hetchassis is allemaal loshalen, schoon maken en wat vaseline geven.
Natuurlijk is het ook zo dat belasting van de dynamo ook wel kleine fluctuaties geeft.
Posted: Tue Jan 10, 2012 6:06 am
by Richard
vwb de aarde aansluitingen. Heeft het zin om een directe verbinding richting de min van de accu aan te brengen ? Bijvoorbeeld verdeelpunt voor min aansluitingen, die zelf aarde maakt maar waarbij 1 punt ook een draad heeft riching de accu ? Om zodoende zeker te zijn van een goede aarde ?
Posted: Tue Jan 10, 2012 8:16 am
by jurgen M
Richard wrote:vwb de aarde aansluitingen. Heeft het zin om een directe verbinding richting de min van de accu aan te brengen ? Bijvoorbeeld verdeelpunt voor min aansluitingen, die zelf aarde maakt maar waarbij 1 punt ook een draad heeft riching de accu ? Om zodoende zeker te zijn van een goede aarde ?
Zo ben je wel zeker van een goede aarding, had dit ook gedaan voor autoradio, anders knipperde de display soms.