Page 1 of 1
Accu verplaatsen naar kofferruimte (afgerond)
Posted: Tue Dec 27, 2011 11:06 pm
by Richard
Zoals de titel al zegt; zijn er voorbeelden / foto's en ervaringen mbt het verplaatsen van de accu naar de kofferruimte ? Volgens mij wordt dit o.a. gedaan bij LPG.
Ik vraag mij af hoe e.e.a. wordt vastgezet en waar deze wordt geplaatst. Ik neem aan dat met het oog op de APK er ook nog wel wat regels zijn, hij moet natuurlijk goed vast zitten bijvoorbeeld.
bvd
Posted: Wed Dec 28, 2011 11:59 am
by GODFRIED
Veel keus heb je niet, de batterij zal links of rechts in het koffer moeten geplaatst worden. Ik zou een nieuwe draagbak maken die aan de onderkant toe is en vast zetten op de bodem. Zodat de bodem zeker niet aangetast kan worden door batterijzuur.
Elektrisch gaat dat niet veel problemen geven op wat kabels aanpassen na.
Nee, ervaring heb ik hier niet mee.
Succes.

Posted: Wed Dec 28, 2011 8:39 pm
by oetker
Bij die van Yoran zit die links achterin ook vanwege LPG.
Waar je op moet letten bij de aanschaf van de accu is dat de klep nog naar beneden kan.
Die viel bij Yoran op de accu.
Het is te doen maar je moet maar is wat meten.
Uiteraard is vastzitten een apk eis dus moet zeker een constructie voor gemaakt worden.
Zoals Godfried al aanhaalde, bodem zuurvrij zien te houden.
Posted: Wed Dec 28, 2011 8:51 pm
by Richard
de klep is idd de grootste zorg, heb er nog niet echt mee zitten passen, maar volgens mij gaat het met de huidige accu net niet. Ik lees ook e.e.a. over gel accu's ivm accu dampen, is dat ook iets om mee te overwegen ?
Posted: Wed Dec 28, 2011 9:27 pm
by oetker
Gel-accu is niet geschikt voor onze dynamo's
Loopt ergens een topic over, maar moet ik zoeken.
Posted: Wed Dec 28, 2011 9:31 pm
by oetker
Posted: Thu Dec 29, 2011 1:25 pm
by Richard
die ga ik eens nalezen, eerst maar eens gekeken hoe het uberhaupt past. Heb maar even wat foto's gemaakt, die worden natuurlijk ook gepost.
Op zich kan de accu aan alle kanten staan, voor gewicht verdeling zou mijn voorkeur denk ik uitgaan naar plaatsing in het midden. Als ik het hem iets optil of achterover kantel kan de kofferafdekking er langs.
Staat de accu wel ruimte weg te nemen natuurlijk............... aan de bijrijderskant is misschien ook een mooie locatie. Misschien gelijk tegengewicht voor de (volle) tank ?
Al met al begin ik wel steeds meer voordelen te zien voor verplaatsen, de ruimte die vrij komt onder het reserverwiel kan ik bijvoorbeeld benutten om de vacuumpomp van het remsysteem naartoe te verhuizen, scheelt weer wat bedrading onder de wagen. Ook was ik op zoek naar een locatie voor een losse relaisbox, die zou daar ook kunnen zitten.
Posted: Thu Dec 29, 2011 1:35 pm
by oetker
Persoonlijk zou ik ook voor de locatie rechts achter kiezen.
Posted: Thu Dec 29, 2011 4:17 pm
by Richard
is denk ik wel het handigst het kabels etc, waar zou jij binnenkomen dan ?
via de bodemplaat of via de staande kant tussen motorruimte en kofferuimte
Posted: Thu Dec 29, 2011 4:25 pm
by oetker
Ik denk dat ik voor de bodem zou kiezen.
De dikke kabel buiten houden.
Posted: Thu Dec 29, 2011 5:19 pm
by Richard
ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die wat moois in RVS kan maken.
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:30 pm
by matrafan
Ik zou toch verluchtingsgaten in het koffer voorzien.
Bij de bagheera's zijn deze links en rechts reeds gemaakt.
Zie dat die plaats bij uw murena overtrokken zijn met bekleiding.
Deze gleuven zijn misschien bij de murena niet voorzien???
Posted: Thu Dec 29, 2011 6:32 pm
by Richard
toch ivm evt gassen die vrijkomen ? heeft een onderhoudsvrje accu dit ook ?
Posted: Sat Dec 31, 2011 11:07 am
by Yoran
Herman heeft gelijk bij mij zit deze ook linksachter, beetje vreemde plaats
maar dat deden ze geloof ik zo bij carjoy om de originele kabel te behouden.
Er moet een stalen/rvs bak omheen die je vastzet waar de accu in kan staan + klem. Anders komt hij niet door de APK.
Maar ik vind de oplossing in het andere topic nog veel beter, accu + lpg voorin! Dat is dus wel mogelijk terwijl iedereen zei van niet.
Posted: Sat Dec 31, 2011 12:04 pm
by uberprutser
Deze bedoel je.
Maar in een 1.6 moet volgens mij ook wel een plekje te vinden zijn in de motorruimte. Ik zat zelf te denken aan de plek waar nu het vacuum potje van de lampen zit.
Posted: Sat Dec 31, 2011 12:33 pm
by Yoran
Yes die bedoel ik, hoewel zijn tank volgens mij iets kleiner
is dan de mijne, heb 55liter geloof ik
Posted: Sat Dec 31, 2011 1:53 pm
by Richard
dat is een beste accu trouwens (qua formaat)
Posted: Wed Jan 18, 2012 2:39 pm
by Richard
ik ben weer een stapje verder, nu maar eens een plekje zoeken om de kabeld door te voeren. Zijn er ook universele tulen te krijgen voor dikke accudraden door plaat te voeren ? iemand tips ?
Posted: Wed Jan 18, 2012 6:47 pm
by jo
Die rubbers bestaan maar je kunt ook gewoon een industrie wartel (zwarte) nemen.

Posted: Thu Jan 19, 2012 8:51 pm
by Richard
dat ziet er bruikbaar en waterdicht uit, bedankt voor de tip !
Posted: Sun Jan 22, 2012 3:56 pm
by Richard
ben momenteel bezig de bedrading aan te passen. Nu komt er onder de wagen door een dikke 7mm kabel te lopen. Deze is in de standaard situatie niet gezekerd. Is het verstandig dit nu wel te doen ? en zo ja, met welke waarde zal ik deze moeten zekeren ?
Posted: Wed Jan 25, 2012 5:48 pm
by Richard
zo mijn accu verplaats project is afgerond. Zojuist even gereden en alles doet het nog
De kabels vulden het gat naar buiten aardig op, dus ik heb alleen een ring geplaats om ze te schermen tegen de scherpe rand. Ik heb de 7mm afgezekerd met een 60A zekering.
Op de vrijgekomen plaats onder de klep leg ik eerst maar eens een zak zand van 25kg neer om even het gewicht te vervangen. Voor de toekomst maar eens denken over een nettere oplossing
Posted: Wed Jan 25, 2012 5:53 pm
by hendrik
Dat ziet er goed uit hé Richard.
grt harry de matra.
Posted: Wed Jan 25, 2012 6:07 pm
by jo
Nog een afscherming bovenop de + pool!
Posted: Wed Jan 25, 2012 6:27 pm
by Richard
die heb ik hier al liggen, dus dat komt zeker goed
Posted: Thu Jan 26, 2012 10:28 am
by oetker
Goed gelukt en als er lpg inkomt zal er geen gewicht meer gezocht hoeven worden denk ik.
Er past misschien nu wel een gereedschapstas op de plek van de accu.
Dat zou ook wel wat compenseren.
De Murena is al vrij licht van voren dus extra gewicht denk wel noodzakelijk.
Posted: Thu Jan 26, 2012 10:35 am
by Richard
Heb er nu een zak zand staan, niet fraai wel effectief
Posted: Thu Jan 26, 2012 6:47 pm
by jurgen M
Richard wrote:Heb er nu een zak zand staan, niet fraai wel effectief
ik had onder de batterij enkele plakken veerstaal gemonteerd. Anders was de murena vooraan te licht voor de autokeuring.