Page 1 of 1

Synchro versnellingsbak: tandenpoetsen

Posted: Sat Nov 26, 2011 11:34 pm
by dieterwieter
Hoi makkers!

vandaag tijdens een ritje heb ik helaas gemerkt dat het schakelen van 2e naar 3e versnelling niet meer kraakvrij ging...

Ondertussen de boîte-olie ververst ; er zat wat ijzervijlsel op de aftap-bout...het kraken zelf is niet opgelost... :cry:

Zou ik gaan voor een volledig gereviseerde ruilbak of de boîte zelf laten reviseren?
Is het dan ook aangeraden om de schakelstangen tussen pook en boîte te vervangen door nieuwe?

Liever wil ik geen versnellingsbak van een sloopwagen.

Het volledige werk zou ik wel willen uitbesteden van A tot Z (wegens gebrek aan zulke technische kennis).

Iemand een idee wat deze grap (ongeveer) gaat kosten en missch waar ik dit kan laten doen (Verhulst?)?

Alvast bedankt en groetjes,
Dieter

Posted: Sun Nov 27, 2011 12:25 am
by uberprutser
Een goede versnelling bak revisie zal zeker 1000 euro kosten. (Carjoy vraagt 1250 voor een ruilbak.)
Zelf een synchro ring vervangen is wel te doen. Het sleutelen aan een bak is relatief eenvoudig. Het lastige is het beoordelen van de staat van de verschillende onderdelen hiervoor heb je de nodige expertise nodig.
Maar als een bak begint te kraken ben je eigenlijk al te laat met vervangen en hoogst waarschijnlijk zijn er vele andere onderdelen ook versleten.
Als deze bak nog niet eerder een revisie gehad heeft is dit waarschijnlijk het goede moment om dit te gaan doen.

http://www.carjoy.nl/webshop/artikli.asp?id=9&model=5
http://www.ds-vitesse.com/nl/eigenaars/ ... urena.html

Posted: Sun Nov 27, 2011 11:48 am
by pete speed
Hallo Mannen,
Als je Murena geen bevlieging , maar echte "liefde"is lijkt me die Quaife Automatic Torque Biasing Differential perfecte en duurzame ombouw voor de Murena, want we weten allemaal wat ze kan op glad wegdek.
Heeft iemand ervaring met deze ombouw qua rijden en kosten
Hoor graag en meet..

Posted: Sun Nov 27, 2011 12:11 pm
by uberprutser
Ik heb afgelopen zomer gebeld met de eigenaar van DS Vitesse en toen sprak hij het over 1000 euro. Dit was exlusief de ombouw. En ze waren binnenkort weer leverbaar.

Posted: Mon Nov 28, 2011 6:22 pm
by Richard
wat is dit precies dan? een complete bak?

Posted: Mon Nov 28, 2011 9:04 pm
by uberprutser
Zo iets.

Image

Het vervangt het originele differentieel.

Posted: Mon Nov 28, 2011 9:30 pm
by Richard
okay, nu ben ik niet zo thuis in deze techniek, maar op welke manier kom ik van het gekraak af dan ? vervangt de de bakinhoud ofzo ?, zal toch niet.........

Posted: Mon Nov 28, 2011 9:49 pm
by uberprutser
Dit heeft niets met het probleem van de topic starter te maken.
Dit zal je originele differentieel vervangen en er voor zorgen dat als het ene wiel doorslipt de kracht wordt overgebracht naar het andere.
Leuk spul voor de racerij niet echt nodig voor straat gebruik.

Het gekraak van de versnellingen wordt veroorzaak door een versleten sychromesh ring. Hierdoor wordt het tandwiel van de te schakelen versnelling niet meer op snelheid gebracht waardoor de tandjes niet goed op elkaar ingrijpen en je dus gekraak hoort. Het bekende tandenpoetsen.

Posted: Mon Nov 28, 2011 10:06 pm
by Richard
juist ja, dan ben ik toch nog op het juiste spoor............ ik dacht al........

Posted: Mon Nov 28, 2011 11:19 pm
by Muddy Bandit
mocht het gekraak zich bij alle versnellingen voordoen controleer dan de kogel waar je koppelingvork op wipt ook eens.
Ik heb in het verleden eens een goede versnellingbak gereviseerd om er later achter te komen dat deze kogel afgesleten was :oops: ... dat was een dure en tijdrovende les voor mij.