Page 1 of 3
Geluiden voorophanging ... iepp; iep, dok , dok ....
Posted: Sat Nov 12, 2011 7:16 pm
by lemans
bij vertragen aan een verkeerslicht krijg ik vooraan rechts telkens
een dof "dok,dok ,dok" geluiden meegaand met het tempo vh wiel ...
ikzelf vermoed een kapotte wiellager ?????
bij het sturen en inveren in putjes heb ik een "piep,piep" geluid alsof
je op een oude veermatras springt ... ( ik zei springt ..niks anders )
ik vermoed de onderste fuseekogels ?want de bovenste verving ik al ...
durft er iemand anders zich wagen aan een andere longdistance ,virtuele
internetdiagnose ???? het lijkt wel of ik momenteel met een "voliere"
rondrijdt ...... "piep, piep , tok ,tok ,dok " nogal genant in traag stadsverkeer en veel toeschouwers ... maar verder doet de murena
het vrij behoorlijk voor dagelijks "gemarteld" te worden ..

Posted: Sat Nov 12, 2011 8:01 pm
by Urbain
Stef,
Probeer eerst eens enkele basistesten uit...
- Controleer of uw voorwiel nog goed vast zit.
- Ga er eens onder liggen voor een visuele inspectie. (onder de Murena natuurlijk... niks anders..)
- Duw en trek aan het voorwiel (eventueel van de grond) om eventueel speling op het lager te voelen.
- Kijk eens of de remklauw nog goed vastzit en je geen spie verloren bent.
- Probeer de rechter stuurstang op en neer te bewegen om te voelen of er soms speling zit op het glijlager in het stuurhuis.
- Controleer de rubbers van de torsiestang en de schokdempers en controleer de schokdempers op olieverlies.
- Hoeveel Km heb je al gereden sinds de laatste technische controle? Als het er niet veel zijn acht ik de kans gering dat er erge problemen met de fuseekogels zijn.
Posted: Sat Nov 12, 2011 8:25 pm
by jurgen M
Urbain wrote:Stef,
Probeer eerst eens enkele basistesten uit...
- Controleer of uw voorwiel nog goed vast zit.
- Ga er eens onder liggen voor een visuele inspectie. (onder de Murena natuurlijk... niks anders..)
- Duw en trek aan het voorwiel (eventueel van de grond) om eventueel speling op het lager te voelen.
- Kijk eens of de remklauw nog goed vastzit en je geen spie verloren bent.
- Probeer de rechter stuurstang op en neer te bewegen om te voelen of er soms speling zit op het glijlager in het stuurhuis.
- Controleer de rubbers van de torsiestang en de schokdempers en controleer de schokdempers op olieverlies.
- Hoeveel Km heb je al gereden sinds de laatste technische controle? Als het er niet veel zijn acht ik de kans gering dat er erge problemen met de fuseekogels zijn.
En kijk eens na of er nog rubbers tussen de koelbuis en de ophanging zitten.
Posted: Sat Nov 12, 2011 9:24 pm
by lemans
dag Urbain ,
danku voor uw virtuele diagnose , ik zal de murena en krikken en uw
checklist overlopen , mijn laatste tech controle dateert van afgelopen zomer , ik diende wel de rubberbussen van de bovendraagarmen te vervangen maar verder toen alles ok ; ik kom net terug van gent
en rustig aan 110 voelt de murena ook wat zweverig aan maar denk
door spoorvorming van vrachtwagens int uiterst rechts vak op de snelweg.
maar stuurt toch niet lekker , het getok heeft duidelijk met het draaiend
wiel tezien ; morgen of overmorgen krik en check ik het zaakje en will
keep you posted; thanks for help ; stef
ps ik las ook uw comments ivm het recent item ivm de zekeringenplaat
en uw visie ivm de glaszekeringen ...... in elk geval werkt uw repair
van mijn originele printplaat nog steeds prima en ik verving ondertussen
zelf ook nog 3 klemmetjes die ik op uw advies ging kopen voor peanuts ,
new in een peugeotgarage

Posted: Thu Nov 17, 2011 8:31 am
by lemans
[quote="jurgen M"][quote="Urbain"]Stef,
Probeer eerst eens enkele basistesten uit...
dag Urbain:
ik printte jouw checklist zette de murena es op een liftbrug in de garage ,
ik ging met mijn volle gewicht 90 kg, aan de overlangse ,onderste verbindingsbaar
hangen tussen de beide draagarmen en hoorde duidelijk dat het gepiep
van de ammortisseurs komt , godfried mailde me hierover een item van herman , de blauwe te .... slappe waarover in artikel sprake is zitten erop .. dit voor het iep, iep ,piep , piep ...
het dok, dok ..dok .... is ook al half op gelost ... de s-vormige bocht
in de koelingsbuis raakte bij het remmen en duiken van de neus
de onderste draagarmzone ... heb nu rond de metalen buis een oud
stuk radiatorslang gestrapt ... nog één dok, dok van ergens nu , maar
de geluiden minderen al door te elimineren...
op de koop toe zag ik dat mijn twee voorbanden een diepe barst vertoonden in de dwarsrichting !!!!!!!!!! alsof ze door ouderdom? beiden doorgebarsten waren , dus kon nog twee nieuwe banden ophoesten...
thanks for advice
stef
Posted: Mon Dec 05, 2011 6:16 am
by GODFRIED
Nog eventjes zo verder gaan en je hebt een 100% betrouwbare murena, alles werd dan gereviseerd of vervangen.
Je gebruikt haar dan ook iedere dag!!

Posted: Mon Dec 05, 2011 8:01 am
by lemans
GODFRIED wrote:Nog eventjes zo verder gaan en je hebt een 100% betrouwbare murena, alles werd dan gereviseerd of vervangen.
Je gebruikt haar dan ook iedere dag!!

ik hoop het godfried, maar dit probleem gaat weer even naar de achtergrond , want ik zit momenteel met een ergere panne ,ineens
vielen weer mijn toerental kompleet weg , wat ik tevoren altijd kon oplossen met het doorblazen en ultrsonisch kuisen van mijn stationair
sproeiers van mijn weber ,doch deze keer gééén resultaat , bleef hoesten , proesten en stilvallen , ik stak nieuw bougies en regelde
de smoorklep van de carbu iets verticaler voor meer lucht ,doch hopeloos ; moet naar de garage , ikzelf heb er geen zicht (meer ) op ;
maar kamiel waarmee ik er soms aan werk ook niet , ik ga anders
es een complete ander weber van één van mijn ouw motorblocks halen
of anders es proberen of mijn bagheera niet kan in de plaats komen
Posted: Mon Dec 05, 2011 9:20 am
by benny
Jammer dat het zo ver is, anders ik zou eens komen kijken.
Posted: Mon Dec 05, 2011 9:27 am
by lemans
benny wrote:Jammer dat het zo ver is, anders ik zou eens komen kijken.
danku voor aanbod benny , ik houd dit zéker "parked in a corner of my mind" ..... als kamiel en ik er nie uitgeraken en na de carbu swap
nog niet ok is en mag ik dan es probeeeeeeeren tot bij u te geraken
ermee??? bent u wat onderlegt in webers ?????????
stef
Posted: Mon Dec 05, 2011 9:35 am
by benny
Veel ken ik niet van carburatoren, maar genoeg om mijn plan te kunnen trekken. Het is zelfs niet zeker dat de oorzaak te zoeken is in de carburatoren. Is het probleem opgelost wanneer je de sproeiers ultrasoon reinigt?
Posted: Mon Dec 05, 2011 11:12 am
by Vollegaaz
benzinetoevoer/Filter/benzinepomp? Draait ie op startgas ?
Posted: Mon Dec 05, 2011 1:53 pm
by GODFRIED
Waarschijnlijk het membraan op de carburator defect!! Is een gekend probleem bij deze carburators? Door de ouderdom kan er een scheur, gat in het membraan zitten. Hierdoor doet de motor heel gekke dingen en draait deze zeer slecht en onregelmatig.
Het membraan zit in dit pompje op de carburator. Pompje controleren op zijn goede werking!!!
Posted: Mon Dec 05, 2011 2:55 pm
by hendrik
Ja ik heb dat ook al eens kapot gehad dan draait je motor slecht.
grt harry de matra.
Posted: Mon Dec 05, 2011 6:51 pm
by Richard
ik lees dat het hier over piep piep boing boing geluiden gaat. ik heb ook nog een vraag in die categorie. als ik langzaam rijdt of uitrol hoor ik ook een geluidje (waarschijnlijk is het er altijd maar wordt het overstemd door motorgeluid ) het is een beetje een zeurderig kraakje/piepje klinkt alsof het uit de voorophanging komt. moet daar iets gesmeerd worden in de bussen ofzo? lastig uitleggen geluidjes ....
Posted: Thu Dec 08, 2011 7:44 am
by GODFRIED
Dit vacuumpotje is nieuw niet meer te verkrijgen, wordt een probleem in in de toekomst. De occasie potjes zullen uitgeput raken. Zal een noodoplossing voor gezocht moeten worden. Herstellen, menbraan vervangen!!!!!! Harry is daar al mee bezig geweest maar werd niet gestest!!!
Harry, iets aan toe te voegen???
Richard,
De oorzaak proberen te vinden al niet rijdend en dan de rubber iets smeren. Succes

Posted: Thu Dec 08, 2011 9:02 am
by hendrik
Nee godfried, ik heb het niet getest omdat ik nog twee nieuwe heb kunnen kopen dat waren de laatste.
Ik twijfel of dat potje wel zal gaan wat ik gemaakt heb.
grt harry de matra.
Posted: Thu Dec 08, 2011 10:51 am
by hendrik
Dat is het nummer godfried van die potjes wat ik toen heb gekocht. Hier een foto er van.
grt harry de matra.
Posted: Thu Dec 08, 2011 2:13 pm
by GODFRIED
Harry staat daar ook een merk op??
Posted: Thu Dec 08, 2011 3:08 pm
by hendrik
Nee godfried er staat geen merk op.
grt harry de matra.
Posted: Thu Dec 08, 2011 6:48 pm
by Urbain
Als je het vacuumpotje verdenkt, kun je dat gemakkelijk testen zonder te demonteren. Trek het darmpje eraf en steek er een langer darmpje op en probeer met uw mond vacuum te zuigen. Als het palletje aan de achterkant van het potje naar binnen beweegt werkt het membraan nog. Je kunt het maximaal inzuigen en dan met uw tong het darmpje afsluiten, zo kan je testen of er geen kleiner lek zit. Heb het juist geprobeerd met mijn reserve carburator en deze test werkt goed.
Posted: Fri Dec 09, 2011 8:57 am
by GODFRIED
Stef heeft me bevestigt dat het kapot is. Hij heeft bij Carjoy een ander(occasie) bestelt. Helaas geen nieuw meer te krijgen.
Of weet iemand een adres waar ze nog leverbaar zijn?
Posted: Fri Dec 09, 2011 4:12 pm
by hendrik
Dat zal moelijk worden voor dat nog nieuw te vinden denk ik.
grt harry de matra.
Posted: Fri Dec 09, 2011 8:20 pm
by oetker
Het nummer wat op het zakje van Harry staat klopt. 57804.556
Het item heet Weber capsule assembly
Inderdaad niet meer leverbaar, maar zal vast nog wel hier of daar op voorraad liggen.
Misschien een beetje rondbellen?
Posted: Fri Dec 09, 2011 9:05 pm
by uberprutser
Even weer ontopic
Ik heb ook last van e.o.a "dok dok" geluid in me voorwiel ophanging.
Vooral als in over een landweg rijd met de nodige kuiltjes in het wegdek.
Bij mij komt dit volgens mij omdat de rubbers waarin de voorste stabilisator stang in draait op zijn.
Ik ben dus opzoek naar nieuwe rubbers, wie weet een goed alternatief.
Oja, het gaat om een 1.6 maar ik ben eigenlijk van plan om de dikkere stang van een 2.2 te monteren.
ps. Mocht carjoy woeker prijzen vragen dan heb ik volgens mij ook nog wel zo'n potje liggen.
Posted: Fri Dec 09, 2011 9:17 pm
by oetker
Die geluiden zijn altijd moeilijk te traceren.
Ik heb gewoon alles wat rubber heet vervangen in de voortrein.
Hoor in ieder geval niets meer op dit gebied.
Wat je wel is kunt bekijken of het stuurhuis de taats niet te los staat door slijtage.
Dat geeft ook een beetje zo'n geluid.
Stab rubbers zijn nog genoeg on line te vinden.
http://www.ebay.co.uk/itm/FRONT-ANTI-RO ... 27b32b33eb
Deze rubbers moeten niet te vast gezet worden geloof maar 2 daNm, maar dat moet ik even nakijken.
Posted: Fri Dec 09, 2011 9:23 pm
by uberprutser
Die rubbers zoek ik niet. Het moeten de rubbers zijn waarin de stabilistator stang in draait. Vandaar ook mijn verhaal over het monteren van een 2.2 stang in een 1.6 chassis. Ik heb dus dunnere rubbers nodig dan standaard op een 1.6. Dat stapeltje rubbers met ringen is waarschijnlijk gelijk op beide types en is nog prima te krijgen bij de locale auto shop.
Posted: Fri Dec 09, 2011 9:42 pm
by oetker
Ik zal is kijken in mijn dozen met rubbers.
Waarschijnlijk heb ik de zadels nog wel ergens vor beide types.
Posted: Fri Dec 09, 2011 9:53 pm
by oetker
5 minuten graven levert dit op.

Posted: Fri Dec 09, 2011 10:20 pm
by uberprutser
Zo, das een beste verzameling Herman.
Hiervoor heb je zeker wel een dozijn Murena's moeten slopen
Die ronde rubbers lijken mij wel monteerbaar dus als je die kwijt wil hou ik me aanbevolen. Ik ben trouwens ook nog opzoek naar een betere beugel want die er onder vandaan kwam was behoorlijk vervormd en invreten.
Ik heb geen haast want voorlopig monteer ik wel de beugels en rubbers die onder mij project auto zitten.
Dit is de rechter zijde.
De linker beugel ziet er beter uit en het rubber is nog rond maar wel doorgesleten.
(Photobucket heeft blijkbaar een probleem waardoor de foto momenteel niet zichtbaar is)
Posted: Fri Dec 09, 2011 10:57 pm
by oetker
Ik heb zo links en rechts wel eea gekocht indertijd de laatste jaren.
Die rubbers heb ik niet nieuw, maar zeker nog wel een paar goed bruikbare.
Zal er een paar voor je appart leggen.
Hoor wel wanneer je ze nodig hebt.
Beugels zal ik ook is even kijken.