Page 1 of 1

'hoofdzekering' aanleggen welke waarde is nodig

Posted: Wed Nov 02, 2011 10:27 pm
by Richard
Ik ben nog bezig met electra, eerder al een losse zekeringkast aangelegd (naar voorbeelden op het forum), dit wil ik nu uitbreiden.

Om voor de toekomst e.e.a. beter ingericht te hebben wil ik een extra zekering kastje plaatsen. 1 voor continue 12V en 1 voor geschakeld 12V.

Het idee is om langzaam functies te verhuizen van de originele kast naar de nieuwe kastjes.

Ik heb intern alle contacten doorverbonden om zodoende niet zo-n dradenboel te creeren. (excuses voor de wazige foto's). Ik wil spanning aanvoeren via de eeste zekering. Deze wil ik laten fungeren als hoofd zekering. (ieder kastje dus 1 hoofd zekering). (het laatste pennetje aan de onderkant kan dan ook verwijderd worden)

- Is dit in praktijk een handige oplossing of moet ik ergens rekening mee houden ?
- Als ik dit op deze manier uitvoer zou ik dan voldoende hebben aan de 30A zekering ?

Posted: Thu Nov 03, 2011 9:25 am
by jurgen M
Had ook een 30A hoofdzekering, maar met alle verbruikers ingeschakeld, ruitenwissers, lichten, ventilator en goede stereo zat de stroomsterkte wel hoger. Opletten dat de zekeringhouder tegen de warmte kan.

Posted: Thu Nov 03, 2011 9:42 am
by Richard
en toen ging de 30A eruit ?

Posted: Thu Nov 03, 2011 11:12 am
by jurgen M
Richard wrote:en toen ging de 30A eruit ?
Had ze gelaten als beveiliging van het contactslot; is mss 3x doorgesmolten op 6 jaar tijd.

Posted: Thu Nov 03, 2011 7:44 pm
by Richard
wel extra veilig natuurlijk

Posted: Thu Nov 03, 2011 10:48 pm
by oetker
Hoofdzekering mag wel 50 Amp zijn.
Die zal er dan alleen met volle sluiting uitfloepen.
Die zou ik echter niet in het kastje plaatsen, maar bvb zo'n moderne zweefzekering voor autoradios van tegenwoordig.
Die kun je in hele hoge stromen krijgen.

Posted: Fri Nov 04, 2011 6:18 am
by Richard
heb ik ook aan zitten denken, het hoofdzekering idee komt voort uit de manier van de opbouw va het kastje. Omdat ik alle polen aan elkaar heb gezet kan ik eenvoudig de eerste zekering als aanvoer gebruiken en daarmee hoodzekering van die kast laten zijn. Op die manier hoef ik geen losse zekering in de draad op te nemen. Mocht hij te ligt blijken kan ik de pen aan de onderkant van de kast in gebruik nemen (die wil ik nu met krimpkous sealen)

Posted: Fri Nov 04, 2011 1:50 pm
by Urbain
Richard,

Dit is een uittreksel uit een van mijn vroegere posts over het gemeten stroomverbruik van de Murena....

.... Met alle lichten aan, verstralers, pinkers, binnenventilator, achterruitverwarming, ruitenwissers en contact aan kwam ik in het totaal op 45A. Daarbij begint de rode draad die van de batterij naar het zekeringenpaneel gaat licht op te warmen...

Posted: Fri Nov 04, 2011 5:09 pm
by oetker
En dan moet de radiator ventilator nog inspringen denk ik.
Dacht dat die 10Amp was.
50 Amp traag mag dan wel.

Posted: Fri Nov 04, 2011 5:46 pm
by Richard
nou ik ga iig proberen om in eerste instantie de vraag goed te verdelen over de beide kastjes dat berijp ik er wel uit :D

Posted: Sun Nov 06, 2011 4:46 pm
by Richard
het was even een verbouwing, maar het zit erin. losse draden en veel dezelfde kleuren is niet handig, maar dat komt tzt als ik de draadbomen opnieuw maak. Eerst eens zien dat ik nog wat verbruikers kan verhuizen van de originele kast naar de nieuwe toe.

Posted: Sun Nov 06, 2011 5:40 pm
by oetker
Ziet er netjes uit Richard.
Dat zal het originele zekeringenkastje kastje wat opluchting geven.

Posted: Sun Nov 06, 2011 5:44 pm
by Richard
van de originele gaat nog het nodige af is de bedoeling, verder krijgt die ook een 'upgrade' daar komen nog foto's van als het klaar is (en functioneert....)