Page 1 of 1

Pur in chassis

Posted: Tue Sep 13, 2011 6:05 pm
by uberprutser
In zowel mijn 1.6 als 2.2 zit pur in het chassis.
Ik kan het mij haast niet voorstellen dat dit standaard is.
De pur zal langzaam vergaan en een prachtig plek creëren voor vocht ophopingen. Wat kan ik hier aan doen? Bestaat er zoiets als pur verwijderaar?

Image
Let op ook op het gat naast de remdruk begrenzer. Hier begint de pur al te vergaan. Volgens mij horen er plastic doppen op deze gaten maar die zijn natuurlijk al lang verdwenen.

Andere vraag; Wat kan ik het beste doen aan die oppervlakkige roest?
Ik was van plan om er wat hammerite op te sneren.

Posted: Tue Sep 13, 2011 7:46 pm
by benny
Dan gaan er ook veel huizen vergaan, zoals daken die hun isolatie verliezen, ramen en deuren die loskomen en wat nog allemaal meer? Volgens mij is het enkel het gedeelte die aan het licht blootgesteld is die een beetje vergaat, maar voor de rest niet.

Posted: Tue Sep 13, 2011 7:53 pm
by Urbain
In mijn Murena 1983 heb ik ook al pur ontdekt in de holle ruimte van de raamstijlen an de voorruit. Ik dacht van daar wat holle ruimte wax in te spuiten, maar de ruimte was opgevuld met Pur...
In die tijd werd dat blijkbaar nog gedaan, mijn broer heeft ooit een (nieuwe)Ford Taunus gehad waar de holle ruimte in het koffer volgeschuimd was, echter er kon water inkomen en toen zijn auto 2 jaar oud werd had al hij al doorroest gaten.
Alhoewel de raamstijlen niet doorgeroest zijn vraag ik mij ook af of ik er iets kan tegen doen.

Posted: Tue Sep 13, 2011 8:04 pm
by hendrik
Hij matramannen, die pur kan je goed verwijderen in die raamstijlen dat heb ik toch gedaan en godfried ook dacht ik anders gaat dat toch doorroesten aan die raamstijlen. Die twee wat ik heb gesloopt waren daar ook al aan het roesten.





grt harry de matra.

Posted: Tue Sep 13, 2011 8:17 pm
by uberprutser
Doen ze dit om de klank kast werking van het chassis tegen te gaan?
Ik kan anders geen goede reden bedenken.

Off topic: Hoe kan ik het makkelijkste wat ML in de A stijlen spuiten?

Posted: Tue Sep 13, 2011 10:44 pm
by Richard
wat als er veel roest in de raamstijl zit ? is het einde oefening ?

Posted: Tue Sep 13, 2011 11:43 pm
by Muddy Bandit
Pur is eigenlijk alleen maar mechanisch te verwijderen, dus pulken met stokjes, zandstralen, perslucht enzovoorts.
Dat spul is misschien heel mooi voor de bouw, voor auto's is het gewoon funest omdat je alle ventilatie ermee weg haalt.
Helaas zie ik deze troep nog vaak in auto's gebruikt worden... :evil:


Richard wrote:wat als er veel roest in de raamstijl zit ? is het einde oefening ?
Nee hoor, alleen maar de aanzet tot een grondige restauratie voor z'n 2e leven.... :wink:

Posted: Thu Sep 15, 2011 9:56 pm
by johanansingh
Ik had ook roest vorming op m`n rechter raamstijl. dacht dat het wel mee viel maar het pur wat er in zat hield de boel bij elkaar. Heb de hele rechter stijl eruit geslepen en vervangen voor een andere zonder roest.

Heb es ergens gelezen dat het een kwaaltje is,die rechter stijl. Als je foto`s ziet van het verzinken van het chasis ( in de showroom folder bijvoorbeeld).
Dan zie je dat ze vanaf de linker zijde ondergedompeld werden en zo kan er dus een luchtbel ontstaan in de rechter raamstijl (a stijl).
Met als gevolg slecht of niet verzonken rechter a stijl. Let er maar es op veel murena`s hebben slechte rechter a stijlen.
En als het niet zichtbaar is druk er maar es op met 2 duimen, komt er beweging in dan weet je genoeg..

Posted: Thu Sep 15, 2011 10:03 pm
by hendrik
Ze hebben dat allemaal aan de rechter raamstijl daarom heb ik er de pur er uitgehaald en het goed behandelt tegen de roest.





grt harry de matra.

Posted: Thu Sep 15, 2011 10:12 pm
by Richard
hmmmmmmmmm...................

Posted: Fri Sep 16, 2011 3:04 pm
by GODFRIED
Volgens mij heeft Matra nooit pur gebruikt maar schuim (moese). Ja, ik heb deze verwijdert en de stijlen met wax behandelt.
Bij mij is nog niets te zien van roest aan deze stijlen.

De opvulling van de stijlen werd gedaan om windgeluid tegen te gaan. Wordt nu op alle auto's toegepast om het geluid te dempen. Je zou er van verschieten hoeveel kokers, openingen ze nu vullen.

Waar de pur zit kan er volgens mij geen roest meer ontstaan, omdat hier ook geen plaats is voor water of condens.

Posted: Sun Jun 17, 2012 5:11 pm
by Richard
ik heb toch maar eens een gaatje aan de raamstijl gemaakt om te zien wat er gaande is, en jawel roest. Nu antieroest erop en hopen dat het roesten tot stilstand komt

:evil: Sorry, you have reached your maximum Upload Quota Limit of 2 MB :evil:

dan maar zo..........


Image

Image

Image

Posted: Sun Jun 17, 2012 8:08 pm
by hendrik
Ja Richard, dat is veel roest daar moet je nu wel iets aan doen voor het te laat is hé. Dat komt gewoon door die pur wat ze daar in hebben gedaan.Ik heb die pur bij mij er allemaal uit gehaald nu kan daar lucht aan dat is alijd beter.





grt harry de matra.

Posted: Sun Jun 17, 2012 8:30 pm
by Richard
hoe heb je dat eruit gehaald dan ? ben al bezig met een trekveer maargoed er komen wel openingen maar eruit lukt niet echt, kan ook wat meer openingen maken, boven en onder nog 1 dan kan ik er beter bij, maar weet niet of dat slim is ivm stevigheid.

Posted: Mon Jun 18, 2012 7:03 am
by GODFRIED
Als het werkelijk gespoten pur is zul je deze moeilijk kunnen verwijderen.
Normaal zit hier een mouse. Deze laat zich wel redelijk eenvoudig verwijderen.

Posted: Mon Jun 18, 2012 10:10 am
by oetker
Bij mij zit op de rechter stijl luchtblazen onder de lak bij de ruit.
Ik verwacht daar eigenlijk een serieus probleem.
Het voelt allemaalnog wel hard aan, maar denk dat ik daar ook is wat actie moet ondernemen.
De ruit moet toch vervangen, dus als ik is wat tijd heb dak en ruit maar is verwijderen om te zien wat we daar gaan vinden.

@ Godfried....
Volgens mij heb jij de mouse verwijderd, maar hoe deed je dit?

Groet Herman

Posted: Tue Jun 19, 2012 6:19 am
by GODFRIED
Als je de deur open doet zie je een rubbermatje boven op de A-stijl, verwijder dit en dan zie je de mousse zitten. Deze heb ik met een haak stukje voor stukje uitgetrokken.
Ik dacht dat er boven ook een mousse geplaatst is, weet niet meer wat ik daar mee gedaan heb. Of was deze gespoten!!

Posted: Tue Jun 19, 2012 7:11 am
by oetker
Ik denk dat de mouse in de hele dakspant zit van A naar B stijl.
Dat kan alleen maar ingespoten zijn.
Als daar dan water kan komen (wat me mogelijk lijkt als ik de foto's van Godfried bekijk) heb je een haard voor roest.
Als ik zo de spant van Richard bekijk dan ziet dat er niet zo goed uit.
Moeilijk te bewerken.
Gek dat het alleen rechts zit bij de Murena"s.
Vermoedelijk de meeste plassen water rechts op de weg of zoals Johan zegt eeen luchtbel tijdens het dompelproces?

Posted: Tue Jun 19, 2012 8:08 am
by Richard
heb hier nog een linker en rechter stijl liggen, die heb ik achtergehouden van de sloper. zal ze nog eens goed bekijken om te zien van waar tot waar de vullling precies zit. Ik hoop dat het roest proces bij mij nu stopt. Om een hele stijl uit te zagen is niet echt iets waar ik naar uit zie. Heb de lak ook maar weggehaald en opnieuw bij gestipt. Zo hoop ik in de gaten te kunnen houden of het blaasvrij blijft.

Posted: Tue Jun 19, 2012 8:13 am
by oetker
Ik heb de roest alleen nog in de raamrand en niet op de stijl zelf.
Daar heeft het gelekt.
Zal straks is een foto zetten.

Posted: Tue Jun 19, 2012 8:04 pm
by pete speed
het pur is in de dakspanten gespoten om het windgeruis tegen te gaan. en in een gegalvaniseerde carrosserie kan dat ook geen kwaad , tenminste als het zink overal zit.........Je kunt de pur uit de dakstijlen halen door een stuk prikkeldraad er doorheen te jassen totdat het pur eruit is.
Bij het demonteren van de siteskirts van de S , zag ik dat alleen in het middengedeelte van de skirts pur zat , de rest zat echter vol met zand en dán heb ik er toch liever pur inzitten. Dus we hebben de hele siteskirts volgepurt en de openingen bij het voorscherm goed afgedicht met PU.
ook de normale siteskirts sluiten niet goed aan waardoor troep binnen kan dringen ; dit is gedaan om de rommel die via de paravaan in de spatborden terecht komt, te lozen.
Beter is de openingen in de paravaan van een stuk vliegengaas te voorzien zodat er alleen heel dun spul naar binnen kan , en dat kan via de openingen in de skirts gemakkelijk weg.

Posted: Fri Jun 22, 2012 8:17 pm
by oetker
En dit is mijn rechter A-stijl.
Nog niets in vergelijk met een Bagheera, maar toch moet ik hier aandacht aan gaan schenken.
Image
Image

Posted: Fri Jun 22, 2012 8:48 pm
by Urbain
Herman,

Mijn Murena had hetzelfde probleem, gelukkig was het maar wat oppervlakkige roest onderin. Alles afgeschuurd, zinkspray erop en terug afgelakt. Ik zie tot nu toe geen roestbubbels meer tetrugkomen.

Posted: Fri Jun 22, 2012 9:49 pm
by oetker
Ben vrij zeker dat het onstaan is door de verdroogde kit achter de ruit in het verleden.
Daar is water tussen gekomen,want het lekte ook onderin.
Dat had ik gedicht toen ik de strip rondom vernieuwde.
Zit eigenlijkop een goed excuus te wachten om de ruit te vervangen.
Die is slecht, dus we zullen toch de boel een keer uit elkaar moeten halen incl dak.
Dan kunnen we het oplossen.

De Honda heeft weer een steen op de ruit gehad, daar kunnen we dus ook weer een ruit voor gaan zoeken.
Ik weet niet wat het is met die ruiten van tegenwoordig.
Die kunnen niet veel meer hebben volgens mij.

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:15 am
by GODFRIED
Vreemd maar bij een bagheera zijn deze stijlen meestal nog zeer goed.
Het roesten bij de murena wordt veroorzaakt door die mouse.
Ik kan me niet voorstellen dat ze toen al bij Matra pur gebruikte!!

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:41 am
by oetker
GODFRIED wrote:Vreemd maar bij een bagheera zijn deze stijlen meestal nog zeer goed.
Het roesten bij de murena wordt veroorzaakt door die mouse.
Ik kan me niet voorstellen dat ze toen al bij Matra pur gebruikte!!
Het kan niet anders dan dat het er ingespoten moet zijn.
Wat de samenstelling van het materiaal is weet ik niet zo, maar het lijkt toch verdacht veel op PUR.

Posted: Sun Jun 24, 2012 11:45 am
by benny
Mousse neemt water op, PUR niet.

Posted: Sun Jun 24, 2012 10:33 pm
by randha
Richard goed dat je de stijlen en schanieren bewaard heb van die sloper
nu zie je waarom ze van te pas komen. :)