Page 1 of 1
zig zag zweefgedrag op snelweg..???? oorzaak ??
Posted: Wed Aug 10, 2011 8:50 am
by lemans
wat ik recent ervaar met de murena is een gevaarlijk , licht zig zag
rijgedrag met de murena , eenmaal aan 120km/h op de snelweg...
vervelend ,raar en niet veilig ... ik kreeg nogthans een groene kaart
op de keuring deze maand en ververmoed dan niet dat het de achterste
schokdempers zijn , want dan had men dit vastgesteld op de trilbanken ..
ik heb blijkbaar wel bij achteraanzicht dat de links achter veer misschien
metaalmoeheid of fractuur ? zou kunnnen hebben omdat de murena
links achter een 3 a 4 cm afhangt ... ook verving ik recent de silentblocs
van de stuurarmen vooraan, maar merkte alle toespoorinstelplaatjes
en zette die perfect terug .... iemand een voorstel om de juiste
diagnose te kunnen stellen ??????
stef lemans

Posted: Wed Aug 10, 2011 9:07 am
by benny
Spoorvorming in de weg veroorzaakt dat zig-zag rijgedrag.
Posted: Wed Aug 10, 2011 9:20 am
by lemans
thanks for reply benny,
dan ga ik es een ander minder druk stukje snelweg opzoeken
en testen , het is inderdaad het dagelijks stukje van 5km
tussen rotselaar en leuven van de e 314 een zeeeeeeeer
druk bereden as met vrachtwagens ts luik en brussel
thanks stef
Posted: Wed Aug 10, 2011 2:36 pm
by Yoran
Ik heb hetzelfde gehad
- te zachte banden
- iets aanlopende rem!
- schokbrekers
Posted: Wed Aug 10, 2011 2:47 pm
by lemans
Yoran wrote:Ik heb hetzelfde gehad
- te zachte banden
- iets aanlopende rem!
- schokbrekers
ik kom net van de tech keuring ,dus een defecte schokdemper zou
me wel getraceerd hebben...veronderstel ik ?
hoeveel kilo doe jij in de banden , ik doe 1'8 bar vooraan en 2 bar achter
stef
Posted: Wed Aug 10, 2011 3:03 pm
by Yoran
ik 2 voor en 2.3 achter, michelin energy

maar heb LPG tank voorin.
Oh andere mogelijkheid:
- stuurhuis / wormwiel
- voorkant iets verlagen
Posted: Wed Aug 10, 2011 3:07 pm
by lemans
Yoran wrote:ik 2 voor en 2.3 achter, michelin energy

maar heb LPG tank voorin.
Oh andere mogelijkheid:
- stuurhuis / wormwiel
- voorkant iets verlagen
ik dacht dat je het wormwiel kon bijstellen door iets in te schroeven niet??
Posted: Thu Aug 11, 2011 6:42 pm
by jo
Kun je snel testen door bij stilstand links-rechts te melken, hoeveel spel heb je dan op het stuur voor de wielen bewegen?
Posted: Thu Aug 11, 2011 8:57 pm
by pete speed
vaak zit de speling in het kruiskoppelingetje bij het schutbord; dit is te reviseren.
Posted: Fri Aug 12, 2011 9:42 am
by GODFRIED
Is dit probleem pas komen opdagen na het vervangen van de silentblokken??
Volgens mij zijn de murena en de bagheera hier niet gevoelig aan. Thans ik heb het toch nog niet gemerkt. Dat je de auto iets voelt trekken bij spoorvorming is normaal maar dat je onprettig voelt niet.
Ik heb ooit een Mazda 626 gehad die dit heel erg had, begon achter van links naar rechts te gaan. Zeer gevaarlijk. Niet mee blijven rijden zoeken die fout.
Posted: Sat Aug 13, 2011 8:39 am
by oetker
We zullen het er op de meeting is over hebben.
Dit is vaak een verkeerde bandenkeuze achter.
Er is echter geen sprake meer van kiezen, want er zijn gewoon geen goede banden meer verkrijgbaar voor de achterzijde van de Murena.
Andere oorzaken zijn ook mogelijk.
Posted: Sun Aug 14, 2011 9:21 pm
by brinkie
oetker wrote:We zullen het er op de meeting is over hebben.
Dit is vaak een verkeerde bandenkeuze achter.
Er is echter geen sprake meer van kiezen, want er zijn gewoon geen goede banden meer verkrijgbaar voor de achterzijde van de Murena.
Andere oorzaken zijn ook mogelijk.
Ik heb mijn auto zojuist laten keuren bij Laszlo en 'm gevraagd of hij eens naar het zwabberende weggedrag van mijn Murena wil kijken.
Auto is verder goedgekeurd (tot september 2013, schijnt bij auto's >30 jaar met stappen van 2 jaar te gaan), maar de schokbrekers blijken rondom niet veel meer te doen! Erg raar, want het zijn instelbare Koni's die in 2002 eronder zijn gekomen, en sindsdien heb ik er 30.000 km mee gereden. Of zou de instelling niet kloppen? Er zit levenslange garantie op Koni's dus ik ben benieuwd. Mocht daar niets uitkomen (als in: alles stuk en Koni geeft niet thuis), dan ga ik er rondom Spax op zetten met coilovers voor en nieuwe veren achter.
BTW, ik zag je gisteren nog rijden (om 11 uur op de A15 ergens ter hoogte van Wadenoijen). Maar ik reed de andere kant op. Toch wel een mooi gezicht, een knalrode Murena op de snelweg tussen al het grauwe leaseblik.

Posted: Sun Aug 14, 2011 10:01 pm
by oetker
Ja klopt Robert, was op weg naar de meeting in Schaffen.
De vervanging van de achterste shocks door Spax deed mij een hoop vooruitgang boeken.
Heb echter nog steeds niet de juiste banden achter, maar ben redelijk tevreden met de progressie die gemaakt is.
Alles staat nu ook wat lager ongeveer 3 cm
Posted: Mon Aug 15, 2011 7:42 am
by GODFRIED
Koni's zijn perfect te reviseren, moeten dus niet vervangen worden.
indien je wel vervangt wil ik ze misschien van je overnemen.
Posted: Mon Aug 15, 2011 12:14 pm
by lemans
oetker wrote:Ja klopt Robert, was op weg naar de meeting in Schaffen.
De vervanging van de achterste shocks door Spax deed mij een hoop vooruitgang boeken.
Heb echter nog steeds niet de juiste banden achter, maar ben redelijk tevreden met de progressie die gemaakt is.
Alles staat nu ook wat lager ongeveer 3 cm
dank aan iedereen voor het snel en in depth advies ! ik vond het
eenvoudige probleem..... gewoon een bandenventiel links achter
dat permanent zeeeeeeeeer langzaam lekte en me verschillende bandenspanning achteraan gaf..... ook rij ik blijkbaar met M& S
banden dat Herman zag op de schaffen meeting ...wat staat voor
"mud ans snow" .............. dus niet direct voor de snelweg
stef lemans
Posted: Mon Aug 15, 2011 7:54 pm
by Muddy Bandit
lemans wrote:
..... ook rij ik blijkbaar met M& S
banden dat Herman zag op de schaffen meeting ...wat staat voor
"mud ans snow" .............. dus niet direct voor de snelweg
stef lemans
Dan maar baggeren in de berm met de Murena....

Posted: Mon Aug 15, 2011 8:24 pm
by lemans
Muddy Bandit wrote:lemans wrote:
..... ook rij ik blijkbaar met M& S
banden dat Herman zag op de schaffen meeting ...wat staat voor
"mud ans snow" .............. dus niet direct voor de snelweg
stef lemans
Dan maar baggeren in de berm met de Murena....

aha .... maar mud and snow past anders wel bij uw website nickname
Posted: Mon Aug 15, 2011 10:24 pm
by Muddy Bandit
lemans wrote:Muddy Bandit wrote:lemans wrote:
..... ook rij ik blijkbaar met M& S
banden dat Herman zag op de schaffen meeting ...wat staat voor
"mud ans snow" .............. dus niet direct voor de snelweg
stef lemans
Dan maar baggeren in de berm met de Murena....

aha .... maar mud and snow past anders wel bij uw website nickname
Klopt helemaal, en liever nog mud dan snow.
Die bijnaam heb ik zo'n 20 jaar geleden gekregen in de 4x4- terreinsport, daar ben ik namelijk ook vrij actief in.
Posted: Tue Aug 23, 2011 10:39 pm
by brinkie
brinkie wrote:
Ik heb mijn auto zojuist laten keuren bij Laszlo en 'm gevraagd of hij eens naar het zwabberende weggedrag van mijn Murena wil kijken.
Auto is verder goedgekeurd (tot september 2013, schijnt bij auto's >30 jaar met stappen van 2 jaar te gaan), maar de schokbrekers blijken rondom niet veel meer te doen! Erg raar, want het zijn instelbare Koni's die in 2002 eronder zijn gekomen, en sindsdien heb ik er 30.000 km mee gereden. Of zou de instelling niet kloppen? Er zit levenslange garantie op Koni's dus ik ben benieuwd. Mocht daar niets uitkomen (als in: alles stuk en Koni geeft niet thuis), dan ga ik er rondom Spax op zetten met coilovers voor en nieuwe veren achter.
Het mysterie is opgelost... de monteur had de verkeerde Murena bekeken!

Dat is wel de ellende van een 2.2 in de kleur Rouge Mephisto, daar zijn er veel van.
Als service zijn de voorste schokbrekers nu geheel ingedraaid en zo strak mogelijk gezet. Ik merk dat 'ie nu wel beter op de weg ligt, wat ook wel heeft geholpen denk ik is het op spanning brengen van de banden.
De achterste schokbrekers opnieuw instellen is een ander verhaal, dan moet de ophanging los. Dat doe ik wel als de motor eruit gaat.