Page 1 of 1
KN luchterfilter
Posted: Mon May 30, 2011 6:15 pm
by JEAN
Heeft er iemand dit op zijn matra murena zitten??
Geen kelk maar iets die vanboven op de carb. staat.
Zoja waar kun je dit vinden?

Posted: Mon May 30, 2011 10:12 pm
by hendrik
Jean, bedoelt je dat voor je kelk er op te zetten dat moet je zelf maken dat kan je niet kopen.
grt harry de matra.
Posted: Tue May 31, 2011 12:38 pm
by dieterwieter
Hoi makkers!
zou je dat wel doen?
Buiten wat extra aanzuiggeluid/-lawaai zal deze ingreep niets uitmaken.
Tenzij voor het gene wat "tussen de oren" en in jouw portefeuille zit natuurlijk.
Ik zou zelfs durven denken dat het zelfs negatief zou kunnen zijn mbt het vermogen:
Hoe kouder de lucht, hoe beter voor de prestaties.
Als je de filter BOVEN op de motor de lucht zou laten aanzuigen, is deze aardig warm (door de hitte van de motor).
Als alles bij jouw wagen nog origineel is, zal je zien dat de lucht nu van ONDER de wagen aangezogen zal worden.
De lucht van de omgevingstemperatuur zal dus ALTIJD lager zijn dan de motortemperatuur.
DUS: betere prestaties in originele vorm!

Posted: Wed Jun 01, 2011 7:59 am
by JEAN
Heel juist wat je zegt je hebt koude lucht nodig voor een goede verbranding dat weet ik maar ik hoor graag dat aanzuig geluid van de motor.
Heb al een kelk gestoken die op een buis zat en gemonteerd was juist boven de versnellingsbak maar mijn buizen constructie was niet goed.
Zit te denken om een kn filter te kopen om in de orgionele behuizing te doen als je dit kan krijgen

Posted: Wed Jun 01, 2011 8:13 am
by hendrik
Ik vind dat die van mij beter rijd met een kelk en ze trekt ook beter op, dat is mijn ervaring. En natuurlijk het geluid is ook mooi hé.
grt harry de matra.
Posted: Thu Jun 02, 2011 10:28 am
by fjodor 2.2
Beste Jean,
Ik heb dit op mijn murena gehad alleen het probleem is dat je de carter onluchting niet in het K&N filter want hierdoor krimpt het filter.
Dus de oplossing is dan de karter ontluchting ook een filter opzetten.Dit geeft erg veel rommel in de motor ruimte.
Ik zal even kijken of ik hem nog heb voor een 2.2.
Ik denk dat ik hem heb weg gedaan.
groet Fjodor
Posted: Thu Jun 02, 2011 1:36 pm
by Muddy Bandit
fjodor 2.2 wrote:
...de oplossing is dan de karter ontluchting ook een filter opzetten.Dit geeft erg veel rommel in de motor ruimte.
Begin niet aan die dingen.
Geeft een smeerboel van olie, en bij kortere ritjes zitten ze in een mum van tijd vol met sludge.
Dan is het beter is het om de slang van de carterontluchting te verplaatsen naar een locatie waar deze vrij kan "ademen".
Als je een K&N filter wilt plaatsen kun je ook een filter nemen wat in je luchtfilterhuis past, blijft het filter ook een stuk schoner van.
Posted: Mon Jun 06, 2011 12:28 pm
by dieterwieter
Hoi Makkers,
ik laat de carterontluchting ook vrij "ademen".
De ontluchting gaat via het rechter roostertje gewoon naar buiten toe en het is al jaren "propere boel".
Als de motor nog fris is, mag er geen sprake zijn van sludge of zo.
Als jouw motor sludge zou maken, mag je stilletjes een spaarpotje beginnen aanleggen...

Posted: Mon Jun 06, 2011 4:21 pm
by hendrik
Dat is ook zo dieterwieter, bij mij zit die er ook niet meer op en alles is nog proper in mijn motorruimte.
grt harry de matra.
Posted: Mon Jun 06, 2011 7:16 pm
by Muddy Bandit
dieterwieter wrote:
Als de motor nog fris is, mag er geen sprake zijn van sludge of zo.
Als jouw motor sludge zou maken, mag je stilletjes een spaarpotje beginnen aanleggen...

Zet er dan maar eens zo'n K&N filtertje op, ik kan je garanderen dat deze in een mum van tijd vol zit met die smurrie... vooral in de koudere perioden.
Dit heeft niets te maken met de conditie van de motor, maar met de luchtvochtigheid en de buitentemperatuur.
Die kleine fitertjes laten wel goed condens door maar geen oliedamp, vandaar dat die smurrie erin komt.
Ik heb het al op verschillende auto's geprobeerd, maar uiteindelijk was de simpelste oplossing een gaatje maken in het open luchtfilter op de carburateur. (een open carterventilatie mag in Nederland niet voor de APK)
Posted: Mon Jun 06, 2011 9:53 pm
by jo
een open carterventilatie mag in België ook niet en verleden keer had ik bijna prijs toen hij die darm aan het volgen was, steekt gelukkig diep genoeg weg achter-onder de koplamp.
