Page 1 of 2
slopen die hap
Posted: Thu May 26, 2011 8:12 pm
by Richard
omdat ik het een beetje zat ben steeds om een auto heen te moeten lopen ga ik de Fransman die ik laatst heb opgehaald toch maar slopen. In het schap kan ik hem toch iets efficienter plaatsen dan op 4 wielen onder mijn carport.
wat me tot nu toe opvalt is dat de electronica er nog zo netjes uitziet. De kabels zijn natuurlijk op leeftijd maar bijna geen oxydatie te vinden. Dat was ik anders gewend bij mijn eigen Murena.
binnen niet al te lange tijd een kaal chassis in de aanbieding dus mocht iemand er 1 zoeken....
Posted: Thu May 26, 2011 9:02 pm
by oetker
Ziet er inderdaad nog vrij goed uit.
Als de print van het zekeringenpaneel niet ingebrand is op de contacten is dat het eerste verdiend.
Andere zaken zien er ook nog niet zo slecht uit.
Kan nooit een verkeerde aankoop geweest zijn.
Posted: Thu May 26, 2011 9:18 pm
by Richard
ik zal foto' s blijven posten de print ziet er verder aardig uit, heb hem er nog niet uitgehaald maat volgens mij niets mis mee.
Nee het lijkt erop dat deze auto een goed verzorgt leven heeft gehad, ook in de koffer alle bekleding nog netjes dash en deurpanelen heel netjes en noem maar op. jammer dat hij nu mij als eigenaar treft

Posted: Thu May 26, 2011 11:33 pm
by Muddy Bandit
Wat is eigenlijk de reden om deze op het oog goede auto te slopen?
Ik sloop alleen maar als de roestduivel te uitbundig feest heeft gevierd of de techniek "beyound repair" is....
Posted: Fri May 27, 2011 7:23 am
by GODFRIED
Inderdaad de verkeerde eigenaar anders zou deze murena een nieuw leven gekregen hebben. Zonde maar ja, plaatsgebrek wie kent dit niet!!
Waarschijnlijk heeft hij meer waarde niet afgebroken, maar ik moet niks zeggen heb indertijd ook enkele bagheera's gesloopt die nog te herstellen waren.

Posted: Fri May 27, 2011 7:39 am
by Vollegaaz
tja, ik heb ook een bagheera gesloopt die vrij makkelijk te redden was, maar de papieren waren verloren. 3 maand nadien belde de vorige eigenaar dat ie de papieren had gevonden

Posted: Fri May 27, 2011 10:04 am
by Richard
tja............. voor mij is het ook een moeilijke keus, had hem willen laten staan, maarja hoe lang staat hij er dan........ ik heb van de ruimte die vrij komt elke dag plezier.
ik kocht hem op ebay omdat niemand erop bood, had hem voor een 'appel en een ei'. was nu voornamelijk bezig met aankopen van spare parts en dat werd me duur aan verzendkosten. Verder wil ik in mijn murena een zwart interieur zetten, die zit hier compleet in. Ook zocht ik ruilstoelen ivm een leder interieur dat ik wil plaatsen, mijn huidige is nieuw bekleed en zonde om te strippen.
Dus het mag dan zonde zijn maar voor mijn een hele zwik vliegen in 1 klap.
Daarbij was hij afgemeld in Frankrijk dus geen papieren, volgens mij krijg je dat in NL bijna niet meer op kenteken tegenwoordig.
Posted: Fri May 27, 2011 12:58 pm
by jo
Idem in België, geen papieren is donorkar.
Posted: Fri May 27, 2011 1:51 pm
by Richard
Posted: Fri May 27, 2011 2:00 pm
by jo
Was eigenlijk een perfect moment geweest om hem wat warm te laten draaien en dan de olie af te laten.
Ik weet niet of je de motor gaat reviseren of zo gaat stockeren maar dan gewoon wat verse Aldi-Lidl olie erin.
Posted: Fri May 27, 2011 2:07 pm
by GODFRIED
De verloren papieren op zich is geen groot probleem. Hier zijn oplossingen voor. Maar als je hem voor onderdelen gekocht hebt is afbreken de beste oplossing om te stockeren.
Posted: Fri May 27, 2011 2:13 pm
by oetker
En ze hoeste nog een keer wat rook en daarna was het RIP (Rest In Pieces).
Posted: Fri May 27, 2011 3:08 pm
by Richard
op zich liep ze niet slecht, het geluid op video klinkt iets minder goed dan in het echt. Een beetje hakkelen en roken ja,....... maarja ik weet iig wat het motortje liep toen ik hem uitbouwde.....
Posted: Fri May 27, 2011 3:11 pm
by Richard
jo wrote:Was eigenlijk een perfect moment geweest om hem wat warm te laten draaien en dan de olie af te laten.
Ik weet niet of je de motor gaat reviseren of zo gaat stockeren maar dan gewoon wat verse Aldi-Lidl olie erin.
het kan nog........ is het een aanrader dan verse olie erop ? maakt dat veel uit t.o.v gewoon stilzetten ? en als ik dit doe, moet het filter ook en daarna nog even laten draaien ? Motor blijft als voorraad dus revisie heb ik nog niet in de pen.
Posted: Fri May 27, 2011 3:29 pm
by jo
In oude olie zitten zuren die ook niet ideaal zijn omdat ze zowal de olie zelf als metaal aantasten.
Dus is die 11€ voor 5 liter goedkope olie een aanrader? Volgens mij wel.
Oliefilter eigenlijk net zo, daar zit de ergste rommel in, wat kost een filter?
Posted: Fri May 27, 2011 3:35 pm
by Richard
goede tip dus, dan ga ik dat nog eens even voor hem doen !
en dan ook ff laten draaien met de nieuwe olie neem ik aan om het er goed doorheen te krijgen ?
Posted: Fri May 27, 2011 3:36 pm
by oetker
Zeker verse olie indoen.
Bougies er even uit, olie er in en weer indraaien.
Is absoluut behoud en gaat niet vastzitten.
Posted: Fri May 27, 2011 4:47 pm
by hendrik
Ik heb hier ook nog voor twee murena's Belgische papieren liggen en ook de plaatjes heb ik er bij. Die heb ik toen eruit geslepen die kunnen ook nog altijd dienen.
grt harry de matra.
Posted: Fri May 27, 2011 6:44 pm
by MatraMurena.nl
wil je de motor behouden, of wil je hem eventueel van de hand doen.
Mijn motor heeft wat nukken die ik niet weet op te lossen. dit kan een makkelijke oplossing zijn voor mij. (huidige motor heeft ook 170000 al op de teller, deze dus 100000)
Als je de motor nog in de auto hebt en wil verkopen. dan kan ik wel komen kijken of de motor me bevalt nl. Als hij al uitgebouwd is hebt is het helaas. wil hem namelijk wel even horen van dichtbij dan.
Posted: Fri May 27, 2011 6:48 pm
by GODFRIED
Zo te zien werd die printplaat al ooit vervangen, ziet er te mooi uit om de eerste te zijn.
Nieuwe of oude olie maakt volgens mij niet veel uit als er maar olie opzit.
Posted: Fri May 27, 2011 8:21 pm
by pete speed
hallo mannen
even een tip ;
ik pruts al wat langer aan oud autospul, dat is bij enkelen wel bekend denk ik
conserveren gaat bij mij als volgt :
luchtfilter er af; laten lopen ,dieselbrandstof in de carburateur gieten
( langzaam) tot ie stikt. Olie aflaten , goedkoopste Aldi er in, zoveel als ie hebben kan, schoonmaken en wegzetten.
heb er vorig jaar weer een tot leven gewekt die zo al 22 jaar stond, en die loopt sindsdien dagelijks zijn kilometertjes.
Waarschuwing : bij het tot leven wekken rookt het een "beetje", ha ha
Posted: Fri May 27, 2011 8:40 pm
by oetker
Quote
-------
bij het tot leven wekken rookt het een "beetje
===============================
Een beetje, haha, Ik heb jaren geleden zo'n motor uit een Lancer tot leven gewekt, en gedurende 5km lag er een dik rookgordijn.
Daarna heeft die auto bij mij nog 120.000 km gereden.
Zit nu ergens zonder bodem in Africa.
Maar ja, daar kennen ze geen APK

Posted: Fri May 27, 2011 9:37 pm
by jo
En carburator aflaten.
Posted: Sat May 28, 2011 10:57 am
by Richard
kijk............ de tips vliegen me om de oren......... ik ga er zeker wat mee doen.
vwb verkoop, ik ben zelf nogal een spare parts freak, dus doe van deze vooralsnog niets van de hand. Waarschijnlijk alllen het chassis.
Mocht ik de mogelijkheid hebben om die op een handige manier op zijn kant in een hoek te shuiven dan is er zelfs een kans dat die blijft......... sorry...........
Posted: Sat May 28, 2011 10:59 am
by MatraMurena.nl
Maakt niet uit.
Zit er ook aan te denken om misschien een keer een motor te reviseren, dan heb ik het iig goed voor een lange tijd.
Posted: Sat May 28, 2011 11:04 am
by Richard
daarom, ik heb ook zoiets als je iets heb liggen kan je het aanpakken en toch doorijden. anders zit je direct omhoog als er iets uitvalt. Dus beter wat zaken achter dan hand houden dan opruim drift
Posted: Sat May 28, 2011 12:27 pm
by hendrik
Dat is ook zo Richard,je kan beter wat onderdelen teveel hebben daarom heb ik ook twee murena's gesloopt.
grt harry de matra.
Posted: Sat May 28, 2011 6:03 pm
by GODFRIED
Richard wrote:.
Mocht ik de mogelijkheid hebben om die op een handige manier op zijn kant in een hoek te shuiven dan is er zelfs een kans dat die blijft......... sorry...........
Dit vind ik een zeer goed gedacht. Je kunt er zelfs bloemen inzetten hij roest toch niet. Wie weet vroeg of laat heb je spijt omdat je een stukje van het chassis kunt gebruiken. Je moet alleen de plaats hebben, maak er een mooie bloemenbak, kippen of hondenhok van en hij mag blijven. Niet de kippen en de hond samen zetten, je gaat geen eieren hebben.

Posted: Sun May 29, 2011 2:27 pm
by Yoran
Chassis opnieuw laten galvaniseren als hij nog in goede staat is. Zal nog geld waard worden dunkt me.
Posted: Sun May 29, 2011 3:57 pm
by Richard
ik moet zeggen dat alles er nog top uitziet, onder het raam wat roestig maar de huidige zinklaag ziet er prima uit.
Inmiddels oog geconstateerd dat de wisser installatie het met veel meer plezier doet dan de mijne, dus die gaat direct over.