Page 1 of 2

Uitdaging: motor overbouwen

Posted: Sun May 15, 2011 11:59 pm
by brinkie
Zo, ik ben een nieuw avontuur ingedoken. Omdat ik al een tijdje de huidge motor in mijn 2.2 zat ben (Cor destijds: "die loopt als een vod"), heb ik de reserve 2.2 motor van Henk overgenomen. Komt uit een total loss exemplaar uit 1983 met rond de 100.000 km op de teller. Ik moet nog even met een aanhanger naar Wemeldinge en dan begint de uitdaging:

Hoe krijg ik zonder garage of sleutelplek (nog afgezien van de technische kennis die voor mij niet verder gaat dan de elektriek) de oude motor eruit en de "nieuwe" er terug in.

Heb al contact met Lazslo van Carjoy, die kan mij uiteraard van dienst zijn maar verwacht er 2 tot 3 dagen werk aan te hebben om het goed te doen.

Want, als de motor er toch uit ligt, kun je nog wat zaken aanpakken. Pakkingen, seals, waterpomp, nokkenas, hij had het over dingen als de beste onderdelen van de 2 motoren te combineren. Wat op zich prima is.

Maar dan begint de teller toch snel richting de 2000 euro te gaan. En volgens mij ben ik er dan nog niet. Ik denk nog aan zaken als nakijken van de bak die nog onder de auto zit (waar ik afgezien van een rammelend lager in z'n vrij geen problemen mee heb en dat rammelen doet 'ie al bijna 11 jaar - misschien een nieuwe koppeling), vliegwiel afdraaien, carburateur reviseren, nieuwe waterpomp erin, koelslangen nakijken, ...

De auto is het denk ik wel waard, optisch is het een van de betere Murena's op de weg, met een origineel en gaaf "S" interieur.

Wat is wijsheid? Ik ben bang dat ik aan een avontuur ben begonnen waarvan ik het eind (lees: de kosten) niet kan overzien...

Posted: Mon May 16, 2011 7:28 pm
by oetker
Inderdaad, als je het goed wil doen dan moet er wel het nodige gedaan worden.
Henk kent de geschiedenis van deze motor en zal je de ins en outs wel kunnen vertellen.
Maar ja, die motor ligt al een paar jaar.
Voor een snelle ombouw zou je de nieuwe Murena garage nog kunnen overwegen, maar werken aan Murena's blijkt meestal alles behalve snel te gaan.
Je loopt altijd tegen problemen aan.
Bak omhangen en druklager is geen probleem, maar als je echt alles wil uitvoeren wat er boven staat gaan wij er niet aan beginnen.
het word dan een project, en daar heb ik zelf al te weinig tijd voor op het moment.

Posted: Mon May 16, 2011 7:48 pm
by henk wouterse
ik ken de geschiedenis niet echt, ik heb er enkele maanden in gereden zonder problemen toen kwam de klapper,
auto kwam van Cornelis en meestal is alles wel ok daar van daan, staat nu al even stil heb er olie ingekapt en draai er regelmatig aan
Image

Uploaded with ImageShack.us

Posted: Mon May 16, 2011 7:54 pm
by oetker
Quote
-------
Heb er olie ingekapt en draai er regelmatig aan.
================================
Dat is in ieder geval al goed, want dan roest de boel niet aan elkaar.
Als Cor de motor al is onderhanden heeft gehad is er een gerede kans dat de motor OK is.

Posted: Mon May 16, 2011 10:46 pm
by brinkie
oetker wrote:Voor een snelle ombouw zou je de nieuwe Murena garage nog kunnen overwegen, maar werken aan Murena's blijkt meestal alles behalve snel te gaan.
Je loopt altijd tegen problemen aan.
Bak omhangen en druklager is geen probleem, maar als je echt alles wil uitvoeren wat er boven staat gaan wij er niet aan beginnen.
het word dan een project, en daar heb ik zelf al te weinig tijd voor op het moment.
Nou heb ik zelf wel wat tijd, al is het niet doordeweeks overdag. Ik kan niet bogen op ruime sleutelervaring, maar ben niet bang om wat aan te pakken. De laatste keer dat ik serieus aan de auto heb gewerkt was in 2007, toen heb ik een flink stuk bedrading vervangen en de verlichting in het dashboard gerepareerd. Dat kon ik bij een bevriend garagist (gespecialiseerd in Franse merken) allemaal op mijn gemak doen. Die garagist had vroeger een Bagheera, een van z'n "vaste gasten" heeft een Murena gerestaureerd en was destijds bezig met een Fuego. Ben sindsdien verhuisd en die garage is geen optie meer, de "nieuwe Murena garage" is ook niet om de hoek maar wel een stuk dichterbij dan mijn vorige woonplaats.

Wat ik echt niet zelf kan, is de motor uit de auto halen resp. er terug in bouwen en specifieke klusjes zoals de koppeling vervangen.
Wat ik wel zelf kan uiteraard, is werken aan de dingen die eenvoudig c.q. gemakkelijk te hanteren zijn, desnoods neem ik het een en ander mee naar huis. Ik heb een werkplaatshandboek. Idealiter zou ik de auto daar een paar weken kunnen achterlaten, terwijl ik zoveel mogelijk kleine zaken aanpak (en vaak op en neer rijd) en slechts voor het grote/specialistische werk een beroep moet doen op iemand die dit soort dingen vaker heeft gedaan.

Wat deze aanpak me uiteindelijk zal opleveren is een stuk meer voldoening omdat ik er dan zelf uren in heb gestoken (en het kost daardoor ook minder ;)). Maar als de mogelijkheden er niet zijn c.q. jouw garagist het niet ziet zitten, kan ik altijd nog voor de dure optie gaan.

Ik moet alleen op korte termijn beslissen waar ik die motor ga overbouwen, want zo'n motorblok laat zich al moeilijk op een aanhanger krijgen, laat staan overal naartoe sjouwen ;)

Posted: Mon May 16, 2011 10:54 pm
by brinkie
henk wouterse wrote:ik ken de geschiedenis niet echt, ik heb er enkele maanden in gereden zonder problemen toen kwam de klapper,
Murena's hebben gelukkig een goede kooiconstructie! :o

En alles wat van Cornelis kwam was gewoon goed spul. Echt jammer dat hij ermee opgehouden is, ik heb bij hem nog een interieur van een S gekocht die uit een van jouw auto's afkomstig was (was dat deze?).

Posted: Tue May 17, 2011 12:38 am
by oetker
Ik denk dat het moeilijk zal gaan.
Er is maar 1 brug en beperkte ruimte.
Dat is de reden dat ik ook geen grote projecten bij hem aan kan halen.
Als ik daar iets doe dan is het zo veel mogelijk voorbereid zodat de brug die dag weer vrij is voor zijn klanten en dat lukt me bij tegenslag dan soms niet eens.
Daarom stelde ik al dat motor overhangen zou gaan.
Dat moet binnen een dag lukken, en dan is het nog de vraag wat we tegen gaan komen.
Er is ook geen arsenaal onderdelen aanwezig om even op terug te grijpen.
Car-joy is echter niet ver weg.
Het is nu eenmaal een old-timer aan het worden, en dan worden bepaalde dingen lastiger.

Posted: Tue May 17, 2011 10:55 am
by brinkie
oetker wrote:Daarom stelde ik al dat motor overhangen zou gaan.
Dat moet binnen een dag lukken, en dan is het nog de vraag wat we tegen gaan komen.
Er is ook geen arsenaal onderdelen aanwezig om even op terug te grijpen.
Car-joy is echter niet ver weg.
Het is nu eenmaal een old-timer aan het worden, en dan worden bepaalde dingen lastiger.
Wat ik me zit af te vragen is of de wagen, als de motor er eenmaal uit is, gemakkelijk weggeduwd kan worden om de brug vrij te maken.
Dan heb je wat lucht in de planning, tenminste, als de garagist er geen bezwaar tegen heeft dat er een paar weken 2 motorblokken en een motorloze auto op zijn terrein staan.

Posted: Tue May 17, 2011 11:17 am
by oetker
Zonder de draagarmen er op zal dat moeilijk zijn.
Alleen het los halen van die draagarmen kan al een probleem zijn.
Ik heb de mijne tenminste er onderuit moeten zagen.
Je weet wel waar je aan begint, maar wat je allemaal tegen gaat komen....
Dat zal allemaal te veel beslag leggen op de werkomgeving van Peter.
Die moet enigzins wat brood kunnen verdienen daar.

Beste is de motor voorbereid te hebben voor een swap.
Dat ga ik hier ook doen, alhoewel de motor in de Murena niet slecht is.
Daarom koop ik zo zijdelings steeds wat dingetjes om dat mogelijk te maken.

Posted: Tue May 17, 2011 12:52 pm
by hendrik
Bij een 1.6 kan je de motor er zo uit halen zonder de draagarmen te verwijderen als je een brug hebt bij een 2.2 weet ik niet. Brinkie zonder de motor er in kan je ze gemakkelijk wegduwen en ik kan het weten ik heb er twee gesloopt.






grt harry de matra.

Posted: Tue May 17, 2011 1:04 pm
by brinkie
hendrik wrote:Bij een 1.6 kan je de motor er zo uit halen zonder de draagarmen te verwijderen als je een brug hebt bij een 2.2 weet ik niet. Brinkie zonder de motor er in kan je ze gemakkelijk wegduwen en ik kan het weten ik heb er twee gesloopt.
Ik zal wel even in het werkplaatshandboek kijken wat er staat over het uitbouwen van de motor. Als de bak kan blijven zitten, hoeven de aandrijfassen en draagarmen er immers ook niet uit.

Posted: Tue May 17, 2011 1:18 pm
by oetker
Bij een 2.2 moet alles er uit, en dat is ook het makkelijkste, want daar is anders gewoon verder niet aan te werken.
Een 1.6 kun je omheen fietsen, waar bij een 2.2 alles strak tegen het rechter schot zit.
Bak verwijderen kan wel met motor er in, maar linker draagarm het best verwijderen voor ruimte te creeren.

Posted: Tue May 17, 2011 1:22 pm
by brinkie
oetker wrote:Bij een 2.2 moet alles er uit, en dat is ook het makkelijkste, want daar is anders gewoon verder niet aan te werken.
Een 1.6 kun je omheen fietsen, waar bij een 2.2 alles strak tegen het rechter schot zit.
Bak verwijderen kan wel met motor er in, maar linker draagarm het best verwijderen voor ruimte te creeren.
Die linker draagarm is in 2008 vervangen door Cornelis. Was best wel een %(@#$ werk...

Posted: Tue May 17, 2011 1:33 pm
by oetker
Nou, bereid je dan maar voor, want de rechtse is het ergste wat vastzitten betreft.
Daar kom je heel slecht bij.
Laurens kan daar van meepraten :wink:

Posted: Tue May 17, 2011 2:36 pm
by brinkie
oetker wrote:Nou, bereid je dan maar voor, want de rechtse is het ergste wat vastzitten betreft.
Daar kom je heel slecht bij.
Laurens kan daar van meepraten :wink:
De rechtse is in 2001 vervangen en volgens mij is die een jaar later nog los geweest. Evengoed is dat alweer 9 jaar geleden.

Posted: Tue May 17, 2011 4:22 pm
by henk wouterse
ik heb al eens een motor geswapt zonder brug gaat ook maar is wat onhandig, alles los motor op de krik laten zakken en auto omhoog op steunen zetten, blok er van onder trekken

Posted: Tue May 17, 2011 4:34 pm
by jurgen M
henk wouterse wrote:ik heb al eens een motor geswapt zonder brug gaat ook maar is wat onhandig, alles los motor op de krik laten zakken en auto omhoog op steunen zetten, blok er van onder trekken
Ik ook, motor volledig losmaken, kas omhoogheffen met Giraf (takel ). nieuwe motor/boite op plank met wieltjes op z'n plaats rollen. Kas terug laten zakken, cardans en driehoeken terugplaatsen..... Lukt wel. Vooral niet gehaast zijn.

Posted: Tue May 17, 2011 4:51 pm
by jo
Zoals ik bij de kever deed :
Auto op babybruggen rijden
Betonplex plaat onder de wagen, krik onder het blok en blok losschroeven
Blok met de krik laten zakken op 2 houtblokken, krik verwijderen, blok op de betonplex kantelen (links-rechts blok verwijderen)
Motor op de betonplex onder de wagen vandaan schuiven
.......
Inbouw in omgekeerde volgorde

Posted: Tue May 17, 2011 4:54 pm
by benny
Hendrik, de motor uithalen zonder de armen te lossen kan dat op een 1.6?

Posted: Tue May 17, 2011 4:54 pm
by oetker
Nou stelt zo'n kever motor wat loshalen betreft niet veel voor met 4 bouten..
Dat gaat nog op een rolschaats :lol:

Posted: Tue May 17, 2011 4:56 pm
by jo
oetker wrote:Nou stelt zo'n kever motor wat loshalen betreft niet veel voor met 4 bouten..
Dat gaat nog op een rolschaats :lol:
5 want op de starter zitten er 2. :lol:

Posted: Tue May 17, 2011 9:54 pm
by hendrik
Ja benny, bij de 1.6 kan je de motor er zo uit halen zonder de armen te lossen wel met een brug he zonder brug zal het moelijk gaan denk ik.Je moet wel je rechtse cardan er eers uit halen.




grt harry de matra.

Posted: Tue May 17, 2011 10:24 pm
by Remco007
Ik heb zelf een motorwissel gedaan en zonder de draagarmen te verwijderen was het me niet gelukt.

Misschien eens proberen of de bouten los zitten. Scheelt een hoop gepieker. De draagarmen zijn zo verwijderd. Nu de linker al 2x gedaan.

Posted: Tue May 17, 2011 11:23 pm
by oetker
Als ze na loshalen goed ingezeept worden met kopervet, dan is de volgende keer een eitje.
Helaas wordt dat meestal vergeten.

Posted: Fri May 20, 2011 10:20 pm
by johanansingh
Je moet niet bang zijn voor het werk.. er tegenaan zien duurt meestal langer dan het werk zelf.
Heb laatst uit 2 murena`s op 1 dag de motor er uitgevist zonder brug.
Had een met een motor takel de auto een heel eind omhoog getakeld toen aan bijde kanten voor de achterwielen 2 velgen met band neer gelegd. Daar de auto op laten zakken, alles los schroeven en ook draagarmen demonteren. Dan motor op de grond laten zakken, auto vervolgens een eind omhoog en motor er onder vandaan halen.
Draagarmen monteren wiellagers wel even opsluiten en auto laten zakken. 2,5 tot 3 uur werk, als het allemaal een beetje los wil.
Dan is het tijd voor een biertje.. :P

gewoon met mooi weer op de oprit, ben je ook niet afhankelijk van anderen.vaak wel zo relaxt

Posted: Thu May 26, 2011 7:07 pm
by randha
ik heb genoeg blokken bij carjoy versleept en in rekken geplaatsd 20 stk ongv.

zoals herman het zegt blok van henk goed voor prepareren of alles nalopen vervangen,dat je zeker weet dat je een goed blok heb.dit kan je bereiken door een goede motor steun te kopen en daar het blok prepareren,blok kan zelfs op steun rondgedraaid worden,zo heb ik het bij mijn 1.6 blok ook gedaan. en binnen 1.5 uur had ik het blok eruit.
het voor prepareren v.h blok ben ik langer bezig geweest,onv 2 maanden
echt allles verv
ik had een deal bij de aanschaf blok eruit halen en nwe blok plaatsen binnen een weekend,want de plek was dan aleen beschikbaar.
en dit is ook gelukt, aleen geen tijd gehad om het uiterlijk van het blok aantepakken het was plots dat ik de murena zag en aanschafte,maar het blok had ik al ondertussen voor 90 %klaar zonder dat ik wist dat ik een murena zou aanschaffen.

en nu ook 1,6 blok van theo overgenomen,en rustig aan voorprepareren
ingeval als ik een blok nodig heb,staat het al klaar voor gebruik
plug and play

zie foto

Image

Posted: Sun Jun 26, 2011 3:42 pm
by Richard
ik lees met interesse dit topic omdat de motor binnenkort ook uit de sloper moet die ik heb staan (1.6).

Als ik het goed lees kan ik de draagarmen laten zitten en schoef ik de andrijfassen los (ik neem aan dat ik deze helemaal moet verwijderen ?)

Daarna zet ik de wagen zo laag mogelijk, wielen eraf en op blokken laten zakken en ondersteun ik het blok.

Ik maak de 3 steunen los (links, recht en achter), en natuurlijk alle leidingen, vervolgens til ik het chassis op en blijft het blok staan ?

heeft iemand enig idee wat het lege chassis weegt zonder motor ? en eventueel ook zonder assen, dan weet ik of ik het kan takelen of dat ik even een losse motor takel moet regelen.

Posted: Mon Jun 27, 2011 12:48 pm
by jurgen M
Ik had zo'n zelfgemaakte motortakel geleend, en daarmee hefte ik de volledige auto zelfs vooraan van de grond, zodat de motor eruit kon.

Posted: Tue Jun 28, 2011 6:51 am
by Richard
zit nog eens in het werkplaatshandboek te lezen, maar daar staat dat sowieso de draagarmen eronderuit moeten. Waar/hoe maak ik de aandrijfasssen los om de draagarm te kunnen laten zitten ?

Posted: Tue Jun 28, 2011 11:25 am
by jurgen M
Richard wrote:zit nog eens in het werkplaatshandboek te lezen, maar daar staat dat sowieso de draagarmen eronderuit moeten. Waar/hoe maak ik de aandrijfasssen los om de draagarm te kunnen laten zitten ?
Draagarmen lossen is toch niet zo'n probleem. Hoe vaker ze worden gedemonteerd, hoe beter het gaat :wink: