We gaan een bakske doen.
Posted: Sun May 08, 2011 8:55 pm
De Murena bakken, en vooral de eerdere generaties hebben nog wel is wat problemen.
Het moge bekend zijn dat de versnellingsbakken een intern spulletje hebben van een Citroen CX.
Alleen de Bell housing (bevestiging op de motor) is anders, dus niet zo maar om te hangen.
De interne inhoud van de 1.6 en 2.2 is volgens mij hetzelfde. (Edit 2022: niet waar er zitten dikkere assen in en dif tandwielen andere overbrenging)
Ze hebben immers de zelfde overbrengingsverhouding.
Alleen de differentieel tandwielen zijn anders.
Deze bepalen de eind overbrenging en hebben een andere verhouding.
Zo zijn er modificaties voor de 5e bekend van Talbot, maar over de 2e versnelling kan ik niets gevonden krijgen.
De 2e versnelling heeft bij sommige Murena's namelijk een vervelend probleem.
De synchro's van de 2e versnelling gaan vrij snel kapot.
Dan kun je dus de synchro vervangen, maar dat houd dus niet lang vol.
Dat komt door een verkeerd ontworpen tandwiel van de 2e versnelling.
Deze is een fractie te smal waardoor de synchro niet goed raakt.
De 2e gaat dan tanden poetsen bij schakelen in die versnelling.
Nu is dat bij de CX een bekend probleem en zijn er kitjes voor ontworpen welke in de garantie al geleverd werden aan de dealers.
Er zou dus ook in de Murena documentatie een toegevoegde servicemededeling voor moeten zijn, maar heb na mijn zoekacties nog niets kunnen vinden.
Bij Matra was dit probleem bekend, en ze hebben na de ontdekking gemodificeerde bakken geplaatst en dat is vanaf een bepaald serienummer.
Nu komt echter de Franse slag weer even om de hoek kijken.
De serie en typenummers van de bakken werd door een sticker op de bak te plakken gekenmerkt.
De bakken hebben typenummer 506 of 511 en een serienummer op dat labeltje.
Dat hoort hier te zitten naast de motorsteun.

Het zal duidelijk zijn dat dit plakkertje er na 1 jaar al afwaait zodat practisch alle Murenarijders geen flauw idee meer hebben welke bak en welk serienummer er bij de auto zit.
Nu zou dit nog niet de grootste ramp zijn, je hebt immers een produktiedatum van de auto, en je zou kunnen stellen dat als je auto van een bepaalde produktiedatum de nieuwe uitvoering bak zou moeten hebben.
Bij Matra hadden ze echter een zeer apparte magazijnvoering.
Alle bakken werden op 1 hoop gegooid en als je een bak nodig had dan pakte je die gewoon en dan loop je niet verder dan de dichst bij staande bak.
Dat betekend dat je op een S van 1984 best een oud type bak kunt hebben.
Heel fijn geregeld allemaal weer.
Goed, ik heb dus een bakske uit een turboblok over wat ik gesloopt heb waar van gezegd werd dat die goed zou zijn en ook de 5e upgrade naar andere overbrenging zou hebben.

De linker steekas hebben ze er niet uit kunnen krijgen en wij hebben zeer veel geweld toe moeten passen om deze te demonteren.

De plaat was al gebroken toen ik de bak kreeg, daar dus maar een nieuwe voor zoeken.
Ook zit er veel spel op de bedieningsas dus moet ook even bekeken worden en mis ik lepel die de koppeling bediend.


Ondanks dat er gezegd is dat dit een goed werkende bak is, heb ik toch maar besloten deze bak aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Allereerst maar is de moer van de gaffel los zien te krijgen.
Dat is practisch onmogelijk zo vast als die zitten.
Uiteindelijk met een beitel maar los gehakt.

Goed nu het achterkapje er af en dan kom je bij de tandwielen van de 5e versnelling en achteruit.

Om deze te demonteren moet je de bak in een blokkade brengen.
Je zet met de bedienigsgaffel de bak in de 3e versnelling.
Vervolgens haal je het boutje van de gaffel van de 5e op de onderstaande foto er uit en druk je met de ring de bak ook in de 5e.


Edit.
1. Het is wel zaak op te letten als je de synchro verwijderd dat deze niet uit elkaar schiet.

De kogels en veren schieten alle kanten op.
Daar is een speciaal gereedschapje voor, maar trekbandjes en tape doen het ook wel.
Het in elkaar frutslen kan bij sommige types een enorm gepruts zijn .
2. Het is op de eerste foto niet tezien en ik kwam er ook later pas achter, maar onderde motorsteun zitten 3 gaten in de bak met arretreer veren en kogels.


Dus als je de motorsteun er af hebt deze ven met een magneetje eerst uitvissen.
(Edit).
Nu staan 2 versnellingen tegelijk in en is de bak geblokt.
Nu zou je op een simpele manier de 2 moeren los moeten kunnen halen ware het niet dat deze met ondeveer 200Nm zijn vastgezet.
1 moer kreeg ik los, maar tijden het kracht zetten op de andere moer trok de werkbank waar ik de bak op vastgeschroefd had in puin.

Hier is gewoon luchtgereedschap voor nodig en dat heb ik hier niet, dus vd week even bij Peter doen.
Word vervolgd
Het moge bekend zijn dat de versnellingsbakken een intern spulletje hebben van een Citroen CX.
Alleen de Bell housing (bevestiging op de motor) is anders, dus niet zo maar om te hangen.
De interne inhoud van de 1.6 en 2.2 is volgens mij hetzelfde. (Edit 2022: niet waar er zitten dikkere assen in en dif tandwielen andere overbrenging)
Ze hebben immers de zelfde overbrengingsverhouding.
Alleen de differentieel tandwielen zijn anders.
Deze bepalen de eind overbrenging en hebben een andere verhouding.
Zo zijn er modificaties voor de 5e bekend van Talbot, maar over de 2e versnelling kan ik niets gevonden krijgen.
De 2e versnelling heeft bij sommige Murena's namelijk een vervelend probleem.
De synchro's van de 2e versnelling gaan vrij snel kapot.
Dan kun je dus de synchro vervangen, maar dat houd dus niet lang vol.
Dat komt door een verkeerd ontworpen tandwiel van de 2e versnelling.
Deze is een fractie te smal waardoor de synchro niet goed raakt.
De 2e gaat dan tanden poetsen bij schakelen in die versnelling.
Nu is dat bij de CX een bekend probleem en zijn er kitjes voor ontworpen welke in de garantie al geleverd werden aan de dealers.
Er zou dus ook in de Murena documentatie een toegevoegde servicemededeling voor moeten zijn, maar heb na mijn zoekacties nog niets kunnen vinden.
Bij Matra was dit probleem bekend, en ze hebben na de ontdekking gemodificeerde bakken geplaatst en dat is vanaf een bepaald serienummer.
Nu komt echter de Franse slag weer even om de hoek kijken.
De serie en typenummers van de bakken werd door een sticker op de bak te plakken gekenmerkt.
De bakken hebben typenummer 506 of 511 en een serienummer op dat labeltje.
Dat hoort hier te zitten naast de motorsteun.
Het zal duidelijk zijn dat dit plakkertje er na 1 jaar al afwaait zodat practisch alle Murenarijders geen flauw idee meer hebben welke bak en welk serienummer er bij de auto zit.
Nu zou dit nog niet de grootste ramp zijn, je hebt immers een produktiedatum van de auto, en je zou kunnen stellen dat als je auto van een bepaalde produktiedatum de nieuwe uitvoering bak zou moeten hebben.
Bij Matra hadden ze echter een zeer apparte magazijnvoering.
Alle bakken werden op 1 hoop gegooid en als je een bak nodig had dan pakte je die gewoon en dan loop je niet verder dan de dichst bij staande bak.
Dat betekend dat je op een S van 1984 best een oud type bak kunt hebben.
Heel fijn geregeld allemaal weer.
Goed, ik heb dus een bakske uit een turboblok over wat ik gesloopt heb waar van gezegd werd dat die goed zou zijn en ook de 5e upgrade naar andere overbrenging zou hebben.
De linker steekas hebben ze er niet uit kunnen krijgen en wij hebben zeer veel geweld toe moeten passen om deze te demonteren.
De plaat was al gebroken toen ik de bak kreeg, daar dus maar een nieuwe voor zoeken.
Ook zit er veel spel op de bedieningsas dus moet ook even bekeken worden en mis ik lepel die de koppeling bediend.
Ondanks dat er gezegd is dat dit een goed werkende bak is, heb ik toch maar besloten deze bak aan een nadere inspectie te onderwerpen.
Allereerst maar is de moer van de gaffel los zien te krijgen.
Dat is practisch onmogelijk zo vast als die zitten.
Uiteindelijk met een beitel maar los gehakt.
Goed nu het achterkapje er af en dan kom je bij de tandwielen van de 5e versnelling en achteruit.
Om deze te demonteren moet je de bak in een blokkade brengen.
Je zet met de bedienigsgaffel de bak in de 3e versnelling.
Vervolgens haal je het boutje van de gaffel van de 5e op de onderstaande foto er uit en druk je met de ring de bak ook in de 5e.
Edit.
1. Het is wel zaak op te letten als je de synchro verwijderd dat deze niet uit elkaar schiet.
De kogels en veren schieten alle kanten op.
Daar is een speciaal gereedschapje voor, maar trekbandjes en tape doen het ook wel.
Het in elkaar frutslen kan bij sommige types een enorm gepruts zijn .
2. Het is op de eerste foto niet tezien en ik kwam er ook later pas achter, maar onderde motorsteun zitten 3 gaten in de bak met arretreer veren en kogels.
Dus als je de motorsteun er af hebt deze ven met een magneetje eerst uitvissen.
(Edit).
Nu staan 2 versnellingen tegelijk in en is de bak geblokt.
Nu zou je op een simpele manier de 2 moeren los moeten kunnen halen ware het niet dat deze met ondeveer 200Nm zijn vastgezet.
1 moer kreeg ik los, maar tijden het kracht zetten op de andere moer trok de werkbank waar ik de bak op vastgeschroefd had in puin.
Hier is gewoon luchtgereedschap voor nodig en dat heb ik hier niet, dus vd week even bij Peter doen.
Word vervolgd