We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik twijfelde om de retainerring er op te zetten en heb dat voor een testfase niet gedaan.
Als de bak het goed doet ga ik hem wel plaatsen.
leek mij ook de beste benadering, heb hem er ook tijdelijk tussenuit maar ga hem weer plaatsen (als ik heeeel veeeel zij heb)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dit is misschien ook wel interessant.
Zal is vragen wat verzend kost.
Zelf andere stangetjes op maken denk ik.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... ink:top:en
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik had nog contacten met een rolstoelen maker voor rvs exemplaren maar moet e.e.a nog precies opmeten. Hij wilde graag de kogelmaat en de maat van hart kogel tot onderkant draadeind voor zover aanwezig. Als iemand die info zo voorhanden heeft kan ik daar ook verde vragen. Ik ga het liefst uit van de originele kogels
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De kogels hoeven er ook niet speciaal bij te zitten.
De opzettstukken hadden een teflon voering dus de kogels hebben meestal geen probleem.
De kogels zijn 13mm dus die van de 106 vd link passen niet.
Die zijn 10mm.
Als ik oude zou moet uitboren heb ik nog wel andere mogelijkheden liggen.

Bij de lanbouw mech bedrijven ben ik niet geslaagd vandaag.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:Ik ga vd week is kijken of ik die kogelgewrichtjes bij een landbouwmech bedrijf kan vinden.
Die kun je dan met draadeinden op lengte maken.
Als je niet wilt klooien dan zijn ze ook bij de dealersnog wel te vinden a 25.- per stangetje compleet.
Bestelnummers 09030. 09032. 09026,
Daar ben je meestal niet klaar mee.
Het achterste kogelgwricht heeft meestal ook speling.
Die heeft nummer 09052.
De bus onder de pook met nummer 09057 is vaak uitgelubberd.
De bal op pook indien van plastic ook beter te vervangen 09046.
Dan zijn er ook nog de bussen in het draaipunt van plastic.
Die lopen vaak zwaar zodat de pook niet meer in de middenstand komt.
Daar zijn bronzen bussen voor. 09036 2x

Groet Herman
Ik heb destijds een compleet mechaniek van een 83'er erin laten zetten, ik denk al een jaar of 10 geleden. Onderdelen had ik via eBay op de kop getikt, bij Gordon Russell (Sports Cars Unlimited).
Voor iedereen die nog een plastic kogelgewricht onder de pook heeft zitten is deze modificatie een must.

Trouwens, weer een mooi verhaal Herman. :) Momenteel staat mijn auto bij László voor de keuring, hopelijk heb ik 'm zaterdag terug, dan kunnen we wellicht bij Voskuilen afspreken voor het technisch verhaal rondom de uitlijning.
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik zal vd week ff alle doc die daar betrekking op heeft uitprinten.
Ik hoor wel wanner je zover bent dat we kunnen.

Ik heb uitgevist dat de originele kopjes met kunstof voering ook op de Peugeot 204/404/504 hebben gezeten.
Bestelnummer Peugeot 2445.09
Heftige naspeurinegen heb ik er in Portugal 1 gevonden en gekocht.
Prijs was 3 Euro dus als ik daar nog is een stel van kan vinden.

Groet Herman
Attachments
kopje.jpg
kopje.jpg (46.14 KiB) Viewed 9683 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

De stangetjes meten bij mij 8mm dus M8 lijkt me.
Bij de kopjes staat voor 12.8 mm kogel.
Ik meet 12.97 mm.
Ik zou toch eerst passen als ik jou was.
Bij Matra is niets wat het lijkt.

Iik denk dat Bonenkamp alleen interesse heeft als je minstens 500 of meer afneemt.
Dat is dan een risico.
Hebben ze geen sub dealers (bvb in de buurt).
Dan kun je gewoon 1 bestellen om te proberen.

EDIT:
De lengte van de stangetjes wijkt af bij de 2.2, maar dezelfde kopjes zijn gebruikt dus maakt niet uit als je de stangetjes zelf maakt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb ze in Duitsland besteld.
13 mm kogel en M8 met neoprene waterafdichting en per stuk te bestellen.

http://www.ebay.de/itm/Winkelgelenk-Kug ... 4ab156c7be

Als het allemaal klopt moeten ze passen.
Is allemaal vrij universeel.
Snap niet dat landbouw mech bedrijven ze niet konden leveren, maar ja, je bent niet interessant genoeg voor een paar van die dingen.
Ebay springt er wel in en vooral in Duitsland zijn auto onderdelen soms voor leuke prijzen te vinden.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

anthoon wrote:hey das mooi!

wat ook mooi is dat de startmotor die ik besteld had gewoon de goeie is!
past netjes en werkt zoals het hoort
Toch blijft het oppassen.
Ik heb hier wat gereviseerd spul liggen maar de huis bevestiging is soms anders.
Binnenwerk kan ik vermoedelijk overzetten en ook revbisiebedrijfjes kunnen wel spul leveren zoals koolborstels bendix en zo.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Conclusies en wat er fout ging bij Matra.

We weten dus door Andre en andere bronnen dat er ergens tijdens produktie vd Murena iets mis is gegaan in de assemblage vd bak.
Ik heb contact gehad met Harry Martens uit Limmen (de echte specialist op dit gebied)
Die vertelde dat er voor 1980 tandwielen en synchro-ringen gebruikt werden met een andere hoek op de raakvlakken.
Gelijk gingen alle bellen bij me af want had de fout geconstateerd bij de demontage vd bak.
Zie hier de fout afgesleten syncrhro-ring en let daarbij op de grootte vd tandjes van boven en onderzijde.
Daar zit namelijk verschil in wat duidt op een verkeerde hoek van synchro of tandwiel.
Image
Image

Het bevestigd mijn vermoeden dat Matra de oude zut kreeg van Citroen, want tandwielen van 1979 in een bak van 1982 is natuurlijk vaag voor een auto in produktie.

Hoe nu te herkennen wat er fout is in je bak?
Je kunt het oude type synchro-ring herkennen aan de 3 inhammen op de ring.
De oude ringen van voor 1980 met wit omlijnde inhammen op de bovenzijde.
.Image

Er is dus een foute combinatie gemonteerd geweest in een aantal bakken.
bvb Oude syncroring op niew type tandwiel of vice versa.
Aangezien de bakken door elkaar werden gebruikt en meestal niet verder werd gelopen dan het begin van het magazijn is het mogelijk dat je de foute bak zelfs in een S van 84 tegen kan komen.
De nummering vd bak was er na 3 maanden al af gewaaid dus niemand weet wat voor bak hij heeft.

Als je dus de fout afgesleten synchro hebt dan is het zaak een CX tandwiel met nieuwer type synchro op te duiken om zeker te zijn of goed te meten of de hoek hetzelfde is.
De oude type synchro's zijn inmiddels onvindbaar maar je kunt soms voor een verassing komen te staan want Peugeot heeft hetzelfde bestelnummer voor de oude en nieuwe ring en daar zou wel is het hele probleem tot terug te leiden zijn.

Als je een goede combinatie hebt maar de synchro is versleten door de jaren, dan kun je aan de onderzijde wat af frezen vd synchro (tip van Harry Martens himself).

Hiermee sluit ik het onderzoek af.
Het heeft me zo tussendoor behoorlijk bezig gehouden maar ik heb hierdoor wel een goede bak in rat zitten.
Nu de andere nog.

Groet Herman
Last edited by oetker on Fri May 09, 2014 8:34 pm, edited 2 times in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dan zit niet in alle baken de verkeerde herman?








grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee zeker niet, het is een serie waar het fout mee is gegaan en het was bekend maar niet al teveel ruchtbaarheid aan gegeven.
Garantie om, pech dus en dat was vroeger maar 1 jaar.
Het CX tandwiel is een goede oplossing als je een verkeerd tandwiel hebt.
Dit tandwiel nieuw kopen was mogelijk maar je betaalde de hoofdprijs.
Denk dat er nog aardig wat Murena's zijn waar het nog niet bij opgelost is.

De kogelkopjes zijn ook binnen.
http://www.ebay.de/itm/Winkelgelenk-Kug ... 4ab156c7be
Passen perfect.
RVS of galvanisch M8 draadeind er op en je hebt een goedkope oplossing voor dit slijtageprobleem.

Groet Herman
Attachments
P1060287.JPG
P1060287.JPG (65.31 KiB) Viewed 9549 times
P1060285.JPG
P1060285.JPG (104.67 KiB) Viewed 9549 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

passen deze op de originele kogels (van alle verbindingen excl de grote achteraan de schakelstang) ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

In ieder geval alle kogels bediening vd bak en ze passen ook op de koplampstang.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

mooi !
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

laatst de bak idd in de verkeerde stand gehad toen ik hem met olie vulde. nu staat hij boven peil. Ik heb geen lekkage, zou het kwaad kunnen dit zo te laten ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Iets boven peil zal niet veel uitmaken.
Er wordt immers geen druk opgebouwd.
Hoeveel had je er in gegooid?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

uhhh volgens mij moest er 1.6 in ofzo maar toen stond hij dik onder peil. zal nu dan 1.8 / 1.9 inzitten. volgens mij is er maar weinig nodig om hem boven / onder peil te krijgen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ook voor mij een beetje koffiedik.
Ik had er 1.6L ingedaan en toen was er niets op de stok maar de bak ligt dan in een andere hoek.
Na montage staat die precies goed.
Een deel vd olie in bak is spatolie voor wat componenten en voor deze bakken mag het volgens zeggen wel iets boven peil staan maar denk dat je beter iets af kan tappen.
Bakje eronder en de onderste moer iets lossen.
Lekt het er vanzelf wel uit.
Even in de gaten houden.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik steek er een slang in en zuig er iets uit. vooralsnog loopt alles prima en lekvrij dus haast heb ik er niet mee
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Beste bakken prutsers?
Zijn jullie de onderstaande moeren wel een tegengekomen en hoe krijg ik die zonder al te veel geweld los?

Image
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die dingen zitten met 200N vast dus dat zal wel hakken worden of een passende sleutel met lucht.
Ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
uberprutser
Posts: 206
Joined: Wed Aug 03, 2011 1:05 am

Post by uberprutser »

Deze dingen konden nog wel eens vaster zitten dan normale moeren.
De normale moeren krijg ik tot nu toe nog altijd los met een flik stuk buis.
Maar deze zijn aan twee zijden geborgd.
Ik ga proberen iets te maken van een oude dopsleutel een ik betwijfel of dat sterk genoeg zal zijn.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Post by Muddy Bandit »

Borging eerst terug tikken met een drevel, en dan inderdaad een (slag)dop aanpassen naar dit nokprofiel... luchtsleutel erop en los is de ring.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Om de bak te blokkeren, gewoon een vod tegen de tandwielen van de 4de versnelling duwen. Wanneer je dan de moer probeert los te draaien, draait de vod zich vast tussen de tandwielen. Zo zijn de tandwielen niet beschadigd.
Post Reply