We gaan een bakske doen.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2137
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Post by matrafan »

Prachtwerk Herman,

En voor degene die zich bereid voelen om dit na te doen, de fotoreeks speelt natuurlijk boekdelen.

Dat scheelt altijd de helft van het werk.

Succes met de proefrit in Juni.
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Ik was thuis altijd met mijn pa aan het sleutelen, op mijn 11-12 jaar kreeg ik een Wartburg waar ik zelf, alleen, aan mocht sleutelen.
Beginnen met het begin, zorgen dat dat ding terug draait, 3 dagen later was dat al zo.
Pa op zoek naar een grotere uitdaging: een bak open maar vooral terug dicht krijgen, na een paar weken, het lukte natuurlijk niet, vertelde mijn pa : alleen de aller beste mechaniekers krijgen dat terug goed.
Denk dat Herman daarbij hoort. :wink:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Niet teveel de loftrompet steken jongens, het is nog niet bewezen goed.
Wat ik wel iedereen kan aanraden is van alles wat je doet foto's te maken.
Zo'n projectje loopt vaak maanden (bij sommige restauraties jaren) door en dan is het handig als je wat terug kunt kijken.
Ik heb tijdens de opbouw van mijn foto's dingen terug moeten halen die alweer een beetje vervaagd waren.
Dat is echt prettig om op terug te kunnen vallen als je dat visueel hebt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, dat doe ik ook altijd foto's maken je moet het maar eens vergeten hé.








grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Op advies van Herman loop ik voordat ik de bak de schuld geef even het stangenstel na.

De klacht is dat de bak rijdend niet terug de 2 in wil. Opschakelen (1 -> 2 -> 3) gaat met enig gekraak goed maar terug (3 -> 2)wil absoluut niet. Wel als de wagen stil staat maar niet als deze nog rolt.

Hij kraakt niet ofzo maar blokkeert volledig.

Welke werkwijze pas ik toe ? Als ik koppelstuk 'I' in of uit draai is m.i. het enige effect dat de slag van de pook verandert. Ik ben nu even aan het experimenteren met stang 'D' hem hem nu op maximale lengte staan maar zie weinig verschil met hoe hij stond (halve wege). Voor de klacht maakt dit niet uit.

Wat is een aan te bevelen werkwijze voor deze afstel test ?
Attachments
20130504_154652.jpg
20130504_154652.jpg (400.67 KiB) Viewed 14298 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Heb je niet teveel speling op het bolgewricht onderaan uw pook?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb die van staal erin zitten, dat zit volgens mij wel goed. heeft ook goed geschakeld (met bijgeluiden ivm de synchroon ring) tot ineens vorige week de 2 weg was.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Wat is het grootste probleem: de beweging vooruit-achteruit of links-rechts?
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

links gaat goed zeg maar dus ik kan hem in de lijn zetten voor de 1 en 2, als ik dan de pook naar achter druk voelt het alsof hij vast zit / ik ergens tegenaan kom. Dit dus als de wagen rolt, stiltstaand gaat goed als moet ik soms even de koppeling op en neer doen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:Op advies van Herman loop ik voordat ik de bak de schuld geef even het stangenstel na.

De klacht is dat de bak rijdend niet terug de 2 in wil. Opschakelen (1 -> 2 -> 3) gaat met enig gekraak goed maar terug (3 -> 2)wil absoluut niet. Wel als de wagen stil staat maar niet als deze nog rolt.

Hij kraakt niet ofzo maar blokkeert volledig.

Welke werkwijze pas ik toe ? Als ik koppelstuk 'I' in of uit draai is m.i. het enige effect dat de slag van de pook verandert. Ik ben nu even aan het experimenteren met stang 'D' hem hem nu op maximale lengte staan maar zie weinig verschil met hoe hij stond (halve wege). Voor de klacht maakt dit niet uit.

Wat is een aan te bevelen werkwijze voor deze afstel test ?

Ik denk dat je dit bij de synchronisatieveren moet zoeken en niet bij de afstelling. De versnellingsbak zal hier wel de schuldige zijn.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, als ik dit zo hoor denk ik ook dat de bak in de blokkade komt door zo iets.
Als je met het stangetje wat van links naar rechts gaat onder de bak te stellen geen verbetering bereikt is dat waarschijnlijk.
Soms staat door slijtage van de kogels dit net iets er naast en dan wil het niet.
Lukt het allemaal met het dif?

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja diff zit erin maar ik wilde eerst e.e.a. nog testen met de stangen. Ik heb al eens eerder goede raad genegeerd :oops:

Denk dat ik morgen een begin ga maken met de demontage van de assen etc om vervolgens de bak te vervangen. Dan kan ik de diff in de praktijk gaan testen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

fingers crossed.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Oude bak is eronder vandaan. Het veertje was niet aanwezig op de as, dus het nieuwe gereedschapje nog niet hoeven inzetten.

Nu ik bezig ben met de bak blijf ik toch met wat vraagjes zitten over het bak probleem met de synchroon ringen etc.

Hoeveel hebben de tandwielen zelf te lijden ? Ik rijd nu denk ik een jaar rond met een krakende bak, nu zijn dat niet zo veel km's maar hoe snel zouden de tandwielen schade oplopen en ook moeten worden vervangen tijdens revisie ?

Is het mogelijk 1 tandwiel te vervangen, of moet alles i.v.m. inslijten. Gezien het voorbeeld van Herman denk ik dat 1 vervangen kan.

Waarom gaan nieuwe synchroon ringen op de 'foute' tandwielen zo kort mee ? De foute tandwielen zaten er 'af fabriek' in en de bestaande ringen hebben het dus schijnbaar veel langer gehouden.

Zijn de vervangende synchroon ook via ebay te bestellen is het origineel. ik denk dat ik er 1 wil laten komen om eens bij de citroen oldtimer specialist hier in Doetinchem wat navraag te kunnen doen.

is er een ebay of ander artikel als alternatief voor de achteruitrij schakelaar ? Ik zie er 1 op de Franse ebay, maar misschien kan het dichterbij / goedkoper

bvd dank voor alle info

Richard
Attachments
20130511_152338.jpg
20130511_152338.jpg (406.18 KiB) Viewed 14234 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Door het kraken ronden de tanden af maar ze zijn soms best nog wel bruikbaar.
Dat moet per geval bekeken worden.
Niet alle bakken hebben het foute tandwiel.
Als je de nieuwe synchro er op legt en de tussenruimte =minder als 0.8 mm dan is er sprake van een fout tandwiel.
Het 2e CX tandwiel paste bij mij perfect maar heb nog geen testkilometers.
Synchroringen kom je heel soms op E-bay tegen.
Heb er in 5 jaar 2 gezien.
Ze zijn echter gewoon te koop rond de 40 Euro.
De 1e en 2e synchro heeft Peugeot nummer 2324.03 en zit bvb ook in een 405
Toch zijn er verschillen in de Peugeot en Citroen synchro's, maar ze zijn allebei toepasbaar.
De switch is alleen hier nog leverbaar en komt met verzend op 20 Euro.
Ik heb hem er inzitten inmiddels en werkt goed.

http://www.ebay.fr/itm/Contacteur-Feu-d ... 2c62edf0e0

Mooi dat de as er gemakkelijk onderuit ging maar die retainerring hoort er wel in.
Er komen anders veel laterale bewegingen op de seal en die kan gaan lekken.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het weer is knut en buiten werken is er niet bij.
Ik vond dat ik de bak maar is moest testen.
Harry Martens doet dat zo.
http://www.youtube.com/watch?v=dDZAOJqpDtA

Dat heb ik getracht even na te bouwen en dat eindigde zo.
Olie der in en gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=TWYvL4v-E0M

Bak klinkt rustig en ziet er allemaal positief uit.
Ook geen lekkage te zien.

Groet herman
Last edited by oetker on Wed May 14, 2014 10:04 pm, edited 1 time in total.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

Geweldig.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

dank voor de uitleg.

Het veertje komt er ook wel weer in, maar ik denk dat ik er dan 2 stappen aan waag. eerst goed bevinden, dan draagarm er weer af en het veertje erop. Wil eerst zeker weten wat mijn bak doet.

Heb zojuist Simon ook weer gesponsord voor o.a. de draagarm rubbers nu het los is doe ik het liever goed. Olie op de bak ga ik woensdag doen, dan mag hij even blijven staan om evt lekkage te kunnen opsporen.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
brinkie
Posts: 348
Joined: Tue Jun 15, 2010 12:35 pm
Location: Houten NL
Contact:

Post by brinkie »

oetker wrote:De switch is alleen hier nog leverbaar en komt met verzend op 20 Euro.
Ik heb hem er inzitten inmiddels en werkt goed.

http://www.ebay.fr/itm/Contacteur-Feu-d ... 2c62edf0e0
Inclusief "Livraison Belgique" kost de Vernet RS5504 hier 15,30 euro:
http://www.yakarouler.com/reference/vernet/RS5504,388,
Robert

ex Matra Murena 2.2 uit 1981 in Rouge Mephisto.
Volvo 480 GT uit 1994 in Vase Green metallic.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

brinkie wrote:http://www.ebay.fr/itm/Contacteur-Feu-d ... 2c62edf0e0,
Inclusief "Livraison Belgique" kost de Vernet RS5504 hier 15,30 euro:
http://www.yakarouler.com/reference/vernet/RS5504,388
Ja, maar waarschijnlijk niet leverbaar en niet zeker de goede.
De link van E-bay is bewezen de goede en nieuwe batch bijgemaakt in Hongkong.
Die zit er bij mij nu in.
Ik heb er verschillende gehad en zelfs aangepast door m14 naar M12 te maken met extra relais.
Allemaal veel te lastig.
Sommige types hebben een breek contact ipv een maak.
De schroefdraad op de foto is ook te lang.
Zou ik niet voor kiezen.
Te veel twijfel.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

oetker wrote:Het weer is knut en buiten werken is er niet bij.
Ik vond dat ik de bak maar is moest testen.
Harry Martens doet dat zo.
http://www.youtube.com/watch?v=dDZAOJqpDtA

Dat heb ik getracht even na te bouwen en dat eindigde zo.
Olie der in en gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=_ZR_YGUX ... load_owner

De boel viel echter uit elkaar maar had ze al allemaal al eerder getest en werken goed.
Bak klinkt rustig en ziet er allemaal positief uit.
Ook geen lekkage te zien.

Groet herman
Zo een test doen er maar weinigen. Heb zelf al eens een bak ingebouwd en tot de vastelling gekomen dat er iets mis zat. Kon niet meer schakelen door een vork die erlangs zat. Alles opnieuw moeten uitbouwen.

Daar heb ik wel van geleerd, eerst testen al is het maar gewoon schakelen.

Prachtig gedaan Herman.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

kloppen de hoeveelheden olie die in het boek staan ?
ik lees max 1.3 en 1.6 liter.

Ik zit daar al dik over heen en nog steeds niet aan het peil.
Nu heb ik het niet via de vul opening maar de opening voor de achteruittrij schakelaar naar binnen gegoten, dat mag toch niet uitmaken ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Als de bak op tafel staat heeft die een andere hoek.
Ik heb er 1.5 liter ingekiept en in de proef opstelling is die ook nog niet helemaal op peil.
Eerst monteren denk ik?
Vullen maakt niet uit, ik deed het via de peilstokopening.
Synchroring is binnen en verstuur hem zsm

Groet herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik zie bij het terugplaatsen van de steun op de bak dat er een bout is afgebroken. Is het het risico waard dit op te lossen, of zou ik het kunnen laten voor wat het is ?
Ik zou evt een helicoil kunnen proberen te plaatsen in de restanten van de bout om zodoende wat dracht te creëren. Ik weet niet op de draadeinden (eenvoudig) uit te draaien zijn.
Attachments
20130522_220834.jpg
20130522_220834.jpg (388.36 KiB) Viewed 14072 times
20130522_220854.jpg
20130522_220854.jpg (398.47 KiB) Viewed 14072 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Uitboren/Frezen hakken en opnieuw tappen.
Vaak waar staal en allu al jaren zit kan dat gebeuren.
Rot gewoon muurvast.
Het zijn wel berekende draagconstructies.
Ik zou zeker nu je erbij kan het oplossen.

Succes.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Richard wrote:ik zie bij het terugplaatsen van de steun op de bak dat er een bout is afgebroken. Is het het risico waard dit op te lossen, of zou ik het kunnen laten voor wat het is ?
Ik zou evt een helicoil kunnen proberen te plaatsen in de restanten van de bout om zodoende wat dracht te creëren. Ik weet niet op de draadeinden (eenvoudig) uit te draaien zijn.
Met wat geluk zit die bout niet muurvast, is waarschiinlijk gebroken door metaalmoeheid.
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik ga eens wat proberen om hem los te krijgen. Sommige verrassingen zit je niet echt op te wachten
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Richard, een gaat in boren M10 als dat gaat en dan met een linkse tap en als je dat direct na het boren doet moet het toch los komen dan is die bout nog heet van het boren dan moet het toch lukken denk ik.






grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Ik ben mij inmiddels aan het orienteren op linkse tappen en boren dus wil dit idd even proberen. Iemand nog een tip voor een geschikte webshop voor deze producten ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
ec230no
Posts: 96
Joined: Wed Dec 26, 2012 6:04 pm
Location: Assen NL

Post by ec230no »

Als de bout echt vastzit is het uitkijken met linkse tap. Deze drukt ook de rest van de bout naar buiten en kan dus ook afbreken. Moer oplassen is meestal de beste methode.
Post Reply