Page 1 of 5

voorbereiding spuitwerk matra

Posted: Wed Apr 20, 2011 9:30 pm
by joost
de zomer komt eraan en het werd maar eens tijd om de matra een nieuw kleurtje te geven...het is nie van willen maar van moeten na een ongeval met vooral bumperschade en de voorste zijspatborden.

nu had ik graag wat tips opgeraapt over het hele gebeuren...

De spuiter wist me te zeggen dat de spuitklus me ongeveer een 1500 euro zal gaan kosten... spuiten,het opschuren en weghalen van scheurtjes ect.

Ik dacht dan vervang ik gelijk ook maar alle rubbers..niet?
Lijkt me mooier wanneer de spuiter effectief alle hoekjes en kantjes bereikt, en dat ik daarna alle nieuwe rubbers aanbreng.

Hierover had ik ook wat vragen of raad gewenst.

De vooruit moet ook vervangen worden, maar als ik het goed versta wordt er hierbij aangeraden het dak los te maken om dat weer te verlijmen?

Posted: Wed Apr 20, 2011 11:33 pm
by oetker
€1500.- voor de hele auto spuiten en klaar maken is een koopje.
Heeft deze spuiter wel ervaring met poly auto's en hun voorbehandeling?
Dat vergt een nogal specifieke aanpak,en bij een bedrijf om dat te doen ben je gauw €3 a 3500.- kwijt.
Geloof dat materiaal alleen al een kleine €800.- is.
In ieder geval zou ik wel eerst ruit vervangen en dak plakken voorzover dat los ligt.
Anders kan je dat nogmaals laten spuiten.
Ik zou ook alles wat demontabel is verwijderen, zodat alle hoekjes en gaatjes meegaan in het proces.

Succes.

Posted: Wed Apr 20, 2011 11:45 pm
by oetker
Nog even je specifieke vrage (keek ik overheen).
Het deel met de sticker achter kan je beter laten zitten en de rubber strip verwijderen en de spiegels zie ik ook geen directe noodzaak voor maar die zijn wel eenvoudig te verwijderen.

Posted: Wed Apr 20, 2011 11:54 pm
by joost
het spuiten op zich zou me rond de 800 euro gaan kosten....dat wanneer ik zelf de auto spuitklaar zou zetten.

maar daar heb ik geen ervaring mee, dus laat ik dat liever door een vakman doen.
En dan kwam de prijs op 1500 a 1700 euro...niet op factuur wel te verstaan.

Ik ga zeker nog prijs vragen bij andere spuiters.

Volgens wat ik uit zen uitleg verstond, zou ie de auto gewoon mat zetten, dus niet de hele verflaag eraf schuren.

Waar er fouten enzomeer zitten zoals scheuren in de verf en putje hier en daar, dat wordt uiteraard strak gemaakt.

Het dak ligt niet los, maar ik las ergens dat wanneer je het raam vervangt je het best je dak los maakt.
Het topic hieromtrent moet ik eens opzoeken en nalezen

Posted: Thu Apr 21, 2011 1:10 am
by Muddy Bandit
Eerst kaal maken en dan pas spuiten.
Het is wel een hoop extra werk maar het resultaat zal ook veel mooier zijn, die afplakrandjes zie je altijd weer terug.

Posted: Thu Apr 21, 2011 10:01 am
by JEAN
Zijn wel grote foto's die je post zunne 8)

Posted: Thu Apr 21, 2011 3:25 pm
by joost
De volgende fotos verklein ik wel :-) raden jullie dan aan af te schuren tot op het polyester? Is het niet voldoende de oude verflaag goed mat te zetten en waar het nodig is plamuren en de barsten in de verf of polyester aan te pakken?

Posted: Thu Apr 21, 2011 7:08 pm
by henk wouterse
blanke lak zeer zeker weg schuren en dat is minimaal. word de kleur hetzelfde of een uni kleur
1500 euro is een koopje of een miskoop goede afspraken maken is een must verder alles weghalen spiegel ook ik zou het driehoekje wel laten zitten

Posted: Thu Apr 21, 2011 8:54 pm
by joost
de kleur wordt weer hetzelfde, van verschillende mensen had ik me al laten vertellen dat het wegschuren van de glanslaag voldoende is voor het herspuiten....afschuren tot op het polyester is overbodig..

so i've been told....

misschien zijn de spuiters goedkoper hier dan in nederland? :)

allesinds wil ik nog eens verschillende prijzen aanvragen voor de spuitklus...en ik al maar denken dat 1700euro een flinke som was :)

Posted: Thu Apr 21, 2011 9:21 pm
by henk wouterse
de blanke lak is de zwakste schakel,
er zit verschil in spuiten en spuiten ik ken er ook die hem voor 1000 euro spuiten maarja dan heb je niet echt super werk, ik denk dat 2000 euro reeel is voor een kale en strakke geschuurde auto aangeleverd, metalic te spuiten met 1 volle laag blank
dat is dus primer/surfacer die schuren of blokken,metalic spuiten en blank spuiten dus 700 euro materiaal dan hou je 1000 euro arbeid over dat is te doen voor een beunhaas maar voor een bedrijf is dat maar 2dagen werken
dus ontvetten, afplakken en spuiten van surfacer ,blokken en 2x spuiten evt polijsten dat red je niet in 2 dagen

Posted: Fri Apr 22, 2011 7:18 am
by GODFRIED
Dat is een mooie prijs. Bekijk enkele van zijn eerder gespoten voertuigen en je ziet hoe zijn werk is.
Vooral opletten indien je ergens blaasjes hebt, deze moeten goed weggeschuurd worden anders komen ze terug.
Zonder factuur heb je waarschijnlijk ook geen garantie, en lakproblemen doen zich meestal voor na de eerste winter.
Succes. :wink:

Posted: Sun Apr 24, 2011 1:57 pm
by joost
de vooruitgang :)

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:14 pm
by oetker
Als ik zo die scheurtjes zie dan zou ik daar niet zomaar overheen laten spuiten.
Die barstjes zijn in no time terug.
Dat moet behandeld worden.
Heb je de primer bij de spuiter gehaald?
Daar moet ook specifiek spul op.
Henk kan je daar wel meer over vertellen.

Dit zou ik zeker bij een polyester gespecialiseerd bedrijf neerleggen.

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:24 pm
by henk wouterse
hier overheen spuiten is vragen om problemen, die komen geheid terug, zo ver mogelijk wegschuren en een vullende polyester primer zetten, een goede polyester spuiter weet er wel raad mee

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:25 pm
by GODFRIED
Ik volg Herman, die barstjes gaan na het spuiten terugkomen misschien pas na een jaar maar ze zullen terugkomen. Het dak van mijn murena staat er ook vol van. Mijn murena werd enkele jaren geleden ook volledig opnieuw gelakt maar niet vakkundig en dit zou over gedaan moeten worden. :cry: Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet. :o

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:27 pm
by joost
ik ga me zeker informeren voor de beste volgende stap. Het rare is dat ik dit enkel op de 2 schuine stukken op het plaatwerk heb....nergens anders.

Ik heb er gewoon een fijn laagje plamuur over getrokken en wat motip primer over gespoten...om te kijken of er de barstjes nog doorkomen .

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:33 pm
by joost
en vanwaar komen deze minibarstjes voor?? en enig idee welke behandeling er nodig is om de terugkeer van de barstjes te voorkomen?

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:35 pm
by oetker
Quote.
=====
Het rare is dat ik dit enkel op de 2 schuine stukken op het plaatwerk heb.
==================================================
Dat zijn de hotspots van de auto.
Motorwarmte kan daar komen.
Meerdere Murena's hebben last op deze specifieke plekken.

Goede behandeling is nieuwe Gelcoat.

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:40 pm
by joost
alweer wat bijgeleerd :) ik vroeg me al af wat deze barsten hadden veroorzaakt...

gelcoat net even gegoogled....ziet er naar uit dat dit een specialisten werk wordt :) en ik dacht dat het een snelle spuitklus ging worden.

Posted: Sun Apr 24, 2011 3:54 pm
by oetker
Polyester is nooit een snelle klus.
Geef beter wat meer uit en zoek een gespecialiseerde firma.
Het is niet voor niets dat er veel geld gevraagd voor poly spuitwerk.
Veel arbeid en de duurdere juiste materialen om te verwerken, drijven de prijs nog al op.

Posted: Mon Apr 25, 2011 10:22 pm
by zeuneke
De lak op mijn Vert hudson kost al 1500 euro !! met wat wordt jou auto dan gespoten ??
Verf, verdunnners verharders, vernis...

ben ik dan toch verkeerd bezig geweest die 15 maanden ??

frank

Posted: Tue Apr 26, 2011 6:20 am
by GODFRIED
zeuneke wrote:De lak op mijn Vert hudson kost al 1500 euro !! met wat wordt jou auto dan gespoten ??
Verf, verdunnners verharders, vernis...

ben ik dan toch verkeerd bezig geweest die 15 maanden ??

frank
Alleen de lak?
Dat is veel geld maar hij zal waarschijnlijk wel mooi blijven.

Posted: Tue Apr 26, 2011 5:29 pm
by jurgen M
GODFRIED wrote:
zeuneke wrote:De lak op mijn Vert hudson kost al 1500 euro !! met wat wordt jou auto dan gespoten ??
Verf, verdunnners verharders, vernis...

ben ik dan toch verkeerd bezig geweest die 15 maanden ??

frank


Alleen de lak?
Dat is veel geld maar hij zal waarschijnlijk wel mooi blijven.
Heb ook enkele retouches gedaan met spuitbussen op kleur gemaakt, én 2k vernis, en was ook meer dan genoeg geld kwijt... Verf wordt duur :-?

Posted: Tue Apr 26, 2011 5:40 pm
by henk wouterse
ik denk dat de spuiter 500 euro kwijt is afhankelijk van kleur, kijk of je nu een liter harder koopt of 5 liter blikken dat scheelt echt veel, en primer surfacers gaat ook in groot verpakking , ga je het als particulier halen reken dan maar op 35% meer

Posted: Tue Apr 26, 2011 8:04 pm
by joost
zijn er dan herstellingsspecialisten die jullie aanraden voor het probleem met de barstjes??

ik heb een mailtje gestuurd ivm met het probleem naar

http://www.b2bprojects.be/sterkendries/index.htm

deze zouden gespecialiseerd zijn in polyester herstellingen

Posted: Fri Apr 29, 2011 5:59 pm
by joost
net de achterbeugels voor de bumper en 2 houders voor vooraan en 2 afschermplaatjes gaan ophalen bij de lokale smid....geen goedkoop grapje :)

Posted: Fri Apr 29, 2011 6:34 pm
by GODFRIED
Deze dingen maak je beter zelf. Je moet er natuurlijk de mogelijkheid tot hebben. Kost aan materiaal zeer weing. :wink:

Posted: Fri Apr 29, 2011 7:18 pm
by oetker
Het is de arbeid die je de nek breekt.
Hier zit zo maar een uurtje of 5 werk in.

Posted: Fri Apr 29, 2011 7:45 pm
by hendrik
Ik heb die ook allemaal zelf gemaakt dan kost dat ook maar een paar euro.






grt harry de matra.

Posted: Fri Apr 29, 2011 7:52 pm
by joost
inderdaad het nodige materiaal hiervoor heb i zelf niet...en om dit dit slechts paar keer te gebruiken lijkt het me ook te gek daarin te investeren :0

nu ja koop je dit aan bij bv carjoy dan loopt de prijs wel aardig op...hoewel dit nu ook wel het geval was :)