Page 1 of 3

Carburator 2.2 reinigen/vernieuwen/afstellen

Posted: Tue Apr 05, 2011 9:41 pm
by zeuneke
Hallo beste Murana- boys,

Ik ben van plan mijn carburator ( solex 34 CIC ) eens een groot onderhoud te geven,
liefst ga ik hem volledig demonteren, eventueel ultrasoon reinigen, en alles dat kan vervangen;

Dus heb ik volgende vragen:
Wie heeft hier uitgebreide ervaring mee
Wie weet met wat ik best ultrasoon kan reinigen? de apparatuur heb ik gekregen van een lokale juwelier
Wie heeft er nog delen , pakkingsets liggen

Jean zal me indien mogelijk microfiche's met ref's bezorgen

Alle info welkom, zodat we hier weer een mooi technisch verhaal van kunnen maken !!

groeten Frank

Posted: Tue Apr 05, 2011 11:34 pm
by oetker
Dat is mooi Frank, want hier ben ik nog niet mee bezig geweest.
Er zat namelijk een nieuwe op.
De originele carb van de 2.2 is CIC34 F141.

Dealers heben na het uitsterven van deze Solex carb. de CIC 34 F161 geleverd.
Deze carb. is niet geheel hetzelfde, en zijn voor een CX2200.
Er zit een andere sproeierbezetting in, en er zijn nog wat andere kleine afwijkingen.
De dealers hebben vaak nagelaten dit aan te passen, en dan loopt de auto niet zoals het moet.
Ik zou dus eerst maar is kijken wat er op zit.
Ik ga je ervaringen zeker volgen.

Posted: Wed Apr 06, 2011 10:42 am
by matra530lx
Frank,

Misschien ook interresant.


Mvg,

Matra 530 Lx

Posted: Wed Apr 06, 2011 11:55 am
by brinkie
oetker wrote:De originele carb van de 2.2 is CIC34 F141.

Dealers heben na het uitsterven van deze Solex carb. de CIC 34 F161 geleverd.
Deze carb. is niet geheel hetzelfde, en zijn voor een CX2200.
Er zit een andere sproeierbezetting in, en er zijn nog wat andere kleine afwijkingen.
De dealers hebben vaak nagelaten dit aan te passen, en dan loopt de auto niet zoals het moet.
Niet alleen dealers, ook een Matraspecialist deed dit. In mijn geval was na 20 jaar de boel dusdanig versleten dat de gasklepas steeds lostrilde, en om tegen 200 km/h ineens geen mogelijkheid meer te hebben om langzamer te rijden dan volgas is geen prettige ervaring. Een nieuwe was eigenlijk de enige optie en er zouden de nodige sproeiers zijn overgezet. Maar ik betwijfel of dat ook echt is gebeurd. In ieder geval zit er een CIC 34 F161 in. En sindsdien heb ik toch wel wat dingen die mij niet bevallen, zo houdt de boel gewoon in als de 2e trap van deze registercarburateur erbij komt.

Ik heb dus een paar fijne uitdagingen met mijn auto, die ik overigens nog uit de winterstalling moet halen.

Wat Roy een keer heeft uitgezocht, is dat er een Weber equivalent schijnt te bestaan die vrijwel 100% past.

Posted: Wed Apr 06, 2011 4:14 pm
by oetker
Quote Robert.
==========
In ieder geval zit er een CIC 34 F161 in. En sindsdien heb ik toch wel wat dingen die mij niet bevallen, zo houdt de boel gewoon in als de 2e trap van deze registercarburateur erbij komt.

Ik heb dus een paar fijne uitdagingen met mijn auto, die ik overigens nog uit de winterstalling moet halen.

Wat Roy een keer heeft uitgezocht, is dat er een Weber equivalent schijnt te bestaan die vrijwel 100% past.
====================================================================================================

Precies, en dat zijn ook mijn ervaringen.
Roy heeft wel aardig wat geexperimenteerd met met Webers, maar ook niet de ideale settings kunnen vinden.

Ik heb inmiddels een spruitstuk, en een originele carb gevonden.
Bedankt Johan.
Als er geen goede oplossing komt, ga ik op dat spruitsuk of 4 Mikuni's bouwen, of een throttle valve op LPG, of beide.

Posted: Wed Apr 06, 2011 8:08 pm
by oetker

Posted: Wed Apr 06, 2011 8:54 pm
by HF-09-DG
Hi Frank,

Misschien heb je hier iets aan.

Succes,

Jeroen

Posted: Thu Apr 07, 2011 1:48 pm
by brinkie
oetker wrote: Als er geen goede oplossing komt, ga ik op dat spruitsuk of 4 Mikuni's bouwen, of een throttle valve op LPG, of beide.
Of je bouwt de boel om naar brandstofinjectie, zoals dit:
http://www.finkbuilt.com/blog/megasquirt/

Jammer dat ik de sleutelmogelijkheden niet heb (ik ben allang blij dat ik überhaupt in de straat kan parkeren...)

Posted: Thu Apr 07, 2011 3:51 pm
by oetker
Ik ben niet zo'n fan van injectie.
Te veel electronische meuk.
Ik houdt het liever tastbaar.
Zo van, er gaat een klep open en er moet voedsel in, en het liefst zo veel mogelijk . 8)
Maar goed, ik ben nog uit de tijd van de bromtol en niet van de Nintendo.
De tijd van Tom Poes noem ik dat altijd.

Ik zeg niet dat ik het niet overwogen heb.
Monopoint injectie heeft wel een tijdje in mijn hoofd zitten spelen, maar vind het te veel toestanden.
Ik ga waarschijnlijk eerst een originele carb proberen, en het kan dan best zijn dat ik er vrede mee heb als de auto goed loopt.
Met die F161 carb zijn er te veel hiaten.
Zo hier en daar zit een dip in de acceleratie die er niet in hoort, en daarom door mij persoonlijk afgekeurd.
Ik verwacht dat met de originele carb de wagen gewoon veel beter loopt.

Posted: Thu Apr 07, 2011 3:58 pm
by hendrik
Dat is toch fijn he als je in nederland woont hier in belge mag je dat allemaal niet voor de keuring.





grt harry de matra.

Re: Carburator 2.2 reinigen/vernieuwen/afstellen

Posted: Sun Apr 10, 2011 12:44 pm
by bart_heemskerk
zeuneke wrote:Wie weet met wat ik best ultrasoon kan reinigen?
Dat vraag ik me ook af.
Wat voor vloeistof moet er in een ultrasoonreiniger?

Posted: Sun Apr 10, 2011 8:46 pm
by zeuneke
Hallo beste collega's ,
intussen zijn we enkele dagen verder en staat de Murena weer in de garage, ditmaal net een perfecte CO regeling van 2.0 met een lichte onder grens van 1.8.
Wat is er intussen allemaal gebeurt ...dat leg ik effe uit en laat ik zien op volgende foto's.
Indien jullie nog tips en toelichting kunnen geven laat maar horen , zo worden we allemaal slimmer, en dat zal nodig zijn in een toekomst met weinig vervangingsonderdelen !!

Dus :
Eerst en vooral heb ik een ultrasoon apparaat te leen gekregen van een bevriend juwelier, ze gebruiken dat om gevoelige delen van bv klokken te reinigen, dit apparaat was al een tijdje buiten dienst dus tijd was eigenlijk geen probleem.
Dan heb ik enkele filmpes bekeken op you Tube (wat een schat aan info tegenwoordig !!!), waar ik een demo zag van een reiniging met warm water en gewone simpele "dasty" uit de Wibra ! En ik ging aan de slag !
Na demontage op de wagen , werd de carburator thuis in de keuken verder uiteen genomen : boven en onder stuk werden gescheiden en enkele kleinere onderdelen losgehaald (zie foto's). Ik nam water van 60° deed dit in het (dubbel) apparaat samen met een bus ontvetter voor huishoudelijk gebruik van den Aldi (Twido), ik heb nog naar andere producten gekeken maar de meeste vermelden "niet voor aluminium" dus deze wou ik zeker niet gebruiken !
De beide delen in de bak en om beurten 10 minuten trillen ...en wat gebeurde was niet te geloven, je zag (zoals op You Tube) echt het vuil in wolken direct loskomen, na 2 uur (eigenlijk dus 1 uur per bak) was alles netjes proper en werd nagespoeld met proper water, even trillen met water met Dreft en nog eens spoelen met zuiver water, dan droog blazen met de perslucht en voila alles net als nieuw, zonder schuren.
Nu zag mijn carburator roet zwart binnenin, de ene kamer nog erger dan de andere, ik "hielp" bij het trillen door het zwart met een oorstokje los te maken en hop alles was weg! Ook de co naald, jet sproeier kregen deze behandeling en waren als nieuw, blinken als de beste !!
Daarna heb ik alles terug samen gebouwd, waarbij ik vooral lette op het heel kleine rubbertje dat tussen de 2 delen zit en de "hogedruk" verzorgt als je vol gas geeft. Als dit stuk is , of niet de juiste maat lekt de carburator uit het membraan, zie de beschrijving van dit probleem op de Deense site. In de revisiekits die ik heb zit het verkeerde rubbertje (bij alle kits blijkbaar) en ik heb dus bij mijn garagist in zijn oude kits gaan zoeken en vond er 1 (één) met de juiste maat , oef !! Dit moet dus zijn 2,5 mm binnen 6mm buiten en 2mm dik !! Moest iemand zo'n doosje van 50 stuks kunnen vinden zijn we voor 30 jaar gered !!Hier moeten we echt naar zoeken. Ik moet zeggen dat mijn carburator nog "vochtig"is en ga eens kijken waar dit vandaan komt, is in alle geval heel minimaal, terwijl je vroeger de benzine zag lopen bij vol gas!!!
Daarna alles teug op de auto gezet, COschroef enkele draaien open gezet en vroem !! direct ging hij lopen, warm gedraaid, naar de CO tester voor afstelling en alles in orde, de wagen trekt ook door zonder haperen...voorlopig.

Zo ik hoop dat jullie hier iets aan hebben , ik plaats de foto's en probeer commentaar toe te voegen...

Groeten

Frank

Posted: Sun Apr 10, 2011 8:56 pm
by zeuneke
foto's


die kan ik niet plaatsen, vroeger wel !!! wat doe ik verkeerd ?

frank

Posted: Mon Apr 11, 2011 12:15 am
by oetker
Mooi klusje frank.
Eer van je werk.
Was dit nu de standaard carb. ?
Die O-ring zal ik ook is naar snuffelen.
Is wel een specifiek maatje.

Foto's moet je eerst verkleinen naar 800x600
Als je aan het posten of editen bent moet je 1 foto tegelijk plaatsen met ad atachement.
Als je daar op drukt moet je naar kiezen.
Je kunt dan de foto die je wilt posten selecteren van de computer.
Daarna druk je op ad attachement.
Dit doe je met iedere foto tot een max van 20 foto's.
Je kunt commentaar bijde foto's zetten bij file comment.
Powst de foto die het laatst in beel moet komen op het forum het eerst.
Beter is misschien een externe foto server als www.imageshack.us de foto's te linken.
Is ook best lastig daar want de software die dat regelt is bagger.

Als het niet lukt dan wil ik dat wel doen, en kan ik je de linkjes sturen.
Geef dan wel de foto's een naam (geen nummer) en verklein ze naar 800x600 voor je ze stuurt.

Posted: Wed Apr 13, 2011 9:34 pm
by Theo
Heb er nog een te koop... heb wel niet het nr. nagekeken.. motor liep er goed op en sindsdien netjes opgeborgen. Nu op marktplaats.
Hoe het bij 200km/h is, tja dat weet ik niet.. nr. kan ik nakijken indien gewenst.

http://link.marktplaats.nl/441092953

groeten,
Theo

Posted: Thu Apr 14, 2011 6:20 am
by GODFRIED
Ik heb nog nooit met een ultrasoon apparaat gewerkt maar het schijnt de beste resultaten te geven.
Nu heb je weer een carburator zo goed als nieuw. Kijk al uit naar de foto's van de werkzaamheden.

Posted: Sat Apr 16, 2011 5:11 pm
by oetker
Quote
-----------
In de revisiekits die ik heb zit het verkeerde rubbertje (bij alle kits blijkbaar) en ik heb dus bij mijn garagist in zijn oude kits gaan zoeken en vond er 1 (één) met de juiste maat , oef !! Dit moet dus zijn 2,5 mm binnen 6mm buiten en 2mm dik
=================================================================================================

Deze O-ringen lijken me wel te kunnen.

Image
Image

Bij een landbouw onderdelenbedrijf gehaald.
Zal ze nog testen op olie en brandstof vastheid.

Posted: Sat Apr 16, 2011 9:44 pm
by Theo
mooie O-ringen 8)

Heb nog eens gekeken naar m'n carb en het type lijkt me toch wat anders? Osfchoon deze van een orginele 2.2 Murena komt.

Image

23 F1 16 staat erop.. vond niet de 34 CIC maar misschien toch overheen gekeken?

Groeten, Theo

Posted: Sat Apr 16, 2011 9:59 pm
by oetker
Theo, het type staat op de onderste rand.
Meestal is het vaag te zien.
Image

Handig dat je vader een bedrijf heeft in deze materialen.
Er kwam iemand binnen voor een O-ring, en gelijk dacht ik aan dit topic.
Komt gelijk alweer van pas.
Voor moeilijke dingen moet je gewoon in die handel zijn 8)

Posted: Sat Apr 16, 2011 10:14 pm
by Theo
Hoi Herman,

Dan zit het vast onder de beugel van de gasklep (die zat er nog op). Morgen nog eens kijken dan.

Groeten, Theo

Posted: Sun Apr 17, 2011 7:57 am
by GODFRIED
Inderdaad de nummer zit onder de plaat. Ik heb daar ook naar moeten zoeken.

Posted: Sun Apr 17, 2011 8:13 pm
by bart_heemskerk
Bij de snuffelaar heb ik voor 17 euro een ultrasoon reiniger gekocht. Voor dit geld had ik er geen hoge verwachtigen van.
Van een oude carburateur een onderdeel gehaald, en hup! in het apparaat. Eerst met warm water en een flinke scheut ajax. Gebeurt niets :-?
Toen naar de aldi om zo'n fles twido te halen waar Frank het over had. Had de aldi niet. Toen maar een fles Cilt BANG! gehaald. Met zo'n merknaam worden hoge verwachtingen geschept. Weer warm water in het apparaat en een flinke scheut Bang, ..... niets :-?

En toen het apparaat gevult met azijn en een scheut Bang, en Jawel! Er gebeurt wat!

Image

Ziehier het resultaat

Image

En nu is deze aan de beurt!

Image

Posted: Sun Apr 17, 2011 9:35 pm
by oetker
Azijn heeft al de neiging alluminium te reinigen.
Het zuur lost de oxidatie op.
Het ultrasoon zal nog losweking toevoegen.
Je hebt ook van die apparaatjes op baterijen, maar die hebben niet genoeg vermogen.
Ik zat er ook al een beetje naar zo'n apparaatje te zoeken, maar als je een beetje inhoud wil, dan zijn ze best prijzig.

Posted: Mon Apr 18, 2011 6:12 am
by GODFRIED
Als ik zie wat een resultaat dat heeft, dan wil ik ook zo een apparaat.
Dus, als er suggesties zijn!!!
Dat onderdeel is als nieuw. :wink:

Posted: Mon Apr 18, 2011 7:47 am
by oetker
Ik had naar deze zitten kijken, maar het bakje is maar 5 cm hoog.
Voor kleine dingetjes OK, maar een carb gooi je er niet even in.

http://cgi.ebay.nl/Baby-Blue-Ultrasonic ... 43a5fc7150

Posted: Mon Apr 18, 2011 9:40 am
by HF-09-DG
Het is een hele lap tekst, maar zou dit een alternatief zijn?

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20 :wink:

Posted: Mon Apr 18, 2011 10:26 am
by oetker
Link werkt niet Jeroen.

Posted: Mon Apr 18, 2011 10:34 am
by HF-09-DG
herkansing:

als dit niet werkt, zoek ultrasone reinigen op de site van conrad


http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20

Posted: Mon Apr 18, 2011 11:03 am
by oetker
Deze is €80.- Bestelnummer 074090 - 89 bij Conrad.
Gaat 1.4 liter in en is 70 Watt
Image

Direct link...
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=074090

1 van de reviews.

Voordelen: voordelig, simpele bediening, rvs binnenkant
Nadelen: geen verwarming van de tank
Heb deze reiniger gekocht voor het reinigen van carburateur onderdelen van oldtimers.
Deze zijn vaak oor de leeftijd erg vies door aangekoekte vet en olie, aan de binnenkant veel benzineaanslag en roet.
Met warm water en wat afwasmiddel en wat geduld wordt het allemaal redelijk schoon zonder moeite.
Verwarming van de tank zou de reiniger af maken.
==============================================================

Een beetje meer profi zijn aanmerkelijk duurder.

Posted: Mon Apr 18, 2011 12:27 pm
by jo
Al enkele maanden niet meer gezien bij Lidl maar hun allesreiniger in knijpflacon (paars-roze), was beter dan de Bang of de Bref power.
Voorts al veel goeds gehoord over dasty van de wibra, toch tijd dat ik die eens ga kopen.