Page 1 of 1

Ombouwproject Murena.

Posted: Thu Mar 10, 2011 9:51 pm
by oetker
Carjoy heeft tegenwoordig ombouw kits voor andere motoren.

http://www.youtube.com/watch?v=lur3NqDtzBk

Posted: Fri Mar 11, 2011 8:42 am
by JEAN
nog redelijk veel pk denk peugeot motor die was toch behoorlijk snel dus in een kas van een matra zal dat ook wel voorruit gaan.
Maar daar is de grote vraag weeral hou je een matra oldtimer of maak je er een mix van ik hou het bij het eerste matra talbot murena bj 1981 :wink:

Posted: Fri Mar 11, 2011 8:55 am
by oetker
160 pk voor een 1.6 is wel vooruitgang.
Is wel een prijzig pakket heb ik vernomen.
€8000.- incl motor en aangepaste draagarm.
Wel even zelf inbouwen :wink:

Origineel, hmm.....tja......voor de waarde van een Murena hoef je het niet te laten.

Posted: Fri Mar 11, 2011 10:30 am
by hendrik
Ik vind dat een matra zoveel mogelijk origineel moet blijven. Wie veel PK wilt hebben moet maar een Ferrari kopen daar is een matra niet voor gemaakt dat vind ik er van.





grt harry de matra.

Posted: Fri Mar 11, 2011 9:53 pm
by JEAN
8000 ja dat is wel en beetje veel maar 160 pk dat zie ik wel zitten :wink:

Posted: Sat Mar 12, 2011 9:39 am
by jurgen M
Nieuwe nokkenas en setje Consant Vacuum carburatoren aanpassen kan al veel helpen, jammergenoeg ook aan de pomp

Posted: Sat Mar 12, 2011 12:59 pm
by MatraMurena.nl
Ik zit al 6 jaar met een mi16 in mijn hoofd. Dacht dit zelf te kunnen doen. nooit aan toegekomen tot dusver. en mijn 1.6 is ook mijn 1e auto vandaar. dus stilzetten kan niet zo maar 1.2.3.

Dacht dat projectje van carjoy kan wat wezen. maar met de prijs haak ik af. Daarnaast komen ook kost en voor het herkeuren van de auto. en als nooit iemand eerder de mi16 heeft gekeurt in de 1.6 bij de rdw (nederland). dan kan het zo 600 a 800 euro kosten voordat je auto legaal 160 pk op papier heeft.

Dankzij het project van carjoy weet ik in elk geval dat inbouwen zonder lassen kan. Wat een prioriteit voor mij heeft (wil niks onherstelbaar aanpassen).

Posted: Sat Mar 12, 2011 10:20 pm
by jo
Peugeot 205 en 106 forums afzoeken, kom je dikwijls de zotste ombouws tegen.
Mi16 is niet goedkoop en zeker niet gereviseerd, dan moet je de ombouw nog kopen, persoonlijk vind ik de motor op lage toeren als een stoomtrein lopen maar op toeren o zo mooi.
http://www.youtube.com/watch?v=2fYz5UbkYQ4

Posted: Sun Mar 13, 2011 12:05 pm
by jurgen M
MatraMurena.nl wrote:... daarnaast komen ook kost en voor het herkeuren van de auto. en als nooit iemand eerder de mi16 heeft gekeurt in de 1.6 bij de rdw (nederland). dan kan het zo 600 a 800 euro kosten voordat je auto legaal 160 pk op papier heeft.
Wees blij dat het in Nederland kan; in België is het gewoon verboden. :cry:

Posted: Sun Mar 13, 2011 5:41 pm
by pete speed
xxx

Posted: Sun Mar 13, 2011 6:14 pm
by MatraMurena.nl
Pete. Als je de nieuwe motor keurt bij de RDW kan de verzekering niet moeilijk doen. dan heb je een legale murena mi16. Het keuren kost een paar honderd euro. en ik dacht als het blok niet eerder gekeurd is nog wat hondjes extra om hem te keuren in lelystad op een testcircuit?.

Er rijden enkel mi16 murena's, echter betwijfel ik of ze gekeurd zijn als mi16.

Posted: Sun Mar 13, 2011 6:32 pm
by pete speed
Klopt Laurens, Als de RDW hem goedkeurt is hij legaal , maar dat geldt voor Nederland en niet voor België en Duitsland, daar krijg je de ombouw niet goedgekeurd.Hij kan dus ook nooit meer naar het buitenland verkocht worden.
En inderdaad als de RDW het niet vertrouwd wordt het in Lelystad een dure business en ik betwijfel of Laslo dat er uit kan halen.
Ik ben ervan overtuigd dat een "S" het enige goede alternatief blijft, óf je zou in Frankrijk een ROC-motor op de kop kunnen tikken; dan staat de weg naar 200 of 300 PK open; die is in basis hetzelfde als de 2.2.
groeten

Posted: Sun Mar 13, 2011 7:14 pm
by bart_heemskerk
pete speed wrote:...... óf je zou in Frankrijk een ROC-motor op de kop kunnen tikken; dan staat de weg naar 200 of 300 PK open; die is in basis hetzelfde als de 2.2.
groeten
http://www.anciennes.net/annonce.php?n= ... a%20murena

Image
Voor maar 28.000 eurootjes.
Eventueel met ROC motor van 320pk, of een Mathiot motor van 450pk.

Posted: Sun Mar 13, 2011 7:20 pm
by oetker
En ik maar tobben met mijn 115 PKtjes :o

Posted: Sun Mar 13, 2011 8:38 pm
by henk wouterse
oetker wrote:En ik maar tobben met mijn 115 PKtjes :o
en toch heb je waarschijnlijk net zoveel plezier :wink:

Posted: Mon Mar 14, 2011 4:49 pm
by oetker
Ja dat wel, het gaat om de funfactor, en die is met 115pk ook prima 8)

Posted: Wed Mar 23, 2011 3:57 pm
by brinkie
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoeveel ik kwijt zou zijn als ik mijn 2.2 deels zou ombouwen naar 2.2S specs. Dubbele carburateur is niet zo nodig, snelle nokkenas wel. En om bij het vliegwiel te komen hoeft de motor er volgens mij niet uit, alleen de bak toch? (druklager moet sowieso vervangen worden, maakt lawaai)
Rest nog het probleem c.q. uitdaging dat ik met de ontsteking heb, ik heb van alles al geprobeerd maar op een of andere manier staat die niet op tijd of zo, het lijkt wel alsof 'ie inhoudt als je volgas geeft. Of het moet de brandstof zijn, ik gooi er altijd V-Power in, da's 97 geloof ik.

Posted: Wed Mar 23, 2011 7:47 pm
by oetker
Dat enigzins inhouden zou veroorzaakt kunnen worden door een niet originele carberateur.
De dealers heben heel lang carburateurs geleverd van een CX2200.
Volgens mij hebben ze de sproeierbezetting niet aangepast.
Dat kun je aan het nummer terug zien.
34 CIC F141 is origineel, en CIC F161 is CX.
Ook door verslapping van de veertjes in de centrifugaal vervroeger kan op een bepaald toerengebied te veel voorontsteking worden gegeven.
Dat is sterk verbeterd bij mij sinds ik dat heb aangepakt.
Ook de pingel is verdwenen.
Mijn auto loopt trouwens niet goed op V-power.
Ik vertrouw die benzine niet.
Heb het vermoeden dat hier bepaalde dopes in zitten waar onze motoren niet goed mee uit de voeten kunnen.

Posted: Wed Mar 23, 2011 9:33 pm
by MatraMurena.nl
oetker wrote: Mijn auto loopt trouwens niet goed op V-power.
Ik vertrouw die benzine niet.
Heb het vermoeden dat hier bepaalde dopes in zitten waar onze motoren niet goed mee uit de voeten kunnen.
Ik heb het ook enkele keren geprobeerd, heb het idee dat hij ook minder loopt daarop. 98 loopt stuk beter. (wel 1.6)

Posted: Thu Mar 24, 2011 6:18 am
by oetker
Hier geeft Shell zelf antwoord op vragen.
De v-power is speciaal ontwikkelt voor wagens van na 1995 die uitgerust zijn met pingel-sensor.
Ook voor wagens met een hoge compressieverhouding niet zo geschikt.
Werkt goed voor 99% van de auto's van na 1995.

Matra zit meestal bij die 1%

http://z3.viaisn.org/Shell%20V-Power

Ik rij er met een bocht omheen :wink: