Page 1 of 3

Carosserie op zijn Frans? Maak recht wat krom is.

Posted: Thu Dec 02, 2010 9:47 pm
by oetker
Als ik kritisch naar mijn Murena kijk zijn er toch wel wat dingetjes die niet zo goed aansluiten.
Daar moeten we dus wat aan doen.
Vooral de achterzijde sloot bij mij niet alles even goed aan.
Dat kan ook niet als de auto al een paar keer van achteren wat tikjes gehad heeft.
De achterzijde dus maar is gedemonteerd, en dan zie je dat de boel wat krom staat, en er nog wel is wat aan geprutst is.
Image
Image
Image
Ook een manier hoe je een poly bumper niet moet repareren.
Image
Het lijkt rechts slechter dan het is op de foto.
Na wat smurrie verwijderd te hebben een paar flinke klappen met hamer en houtblok plus een nieuwe rivet/popnagel zag het er al weer zo uit.
Image
Wat me opvalt is, ondanks de lichte aanrijdingen die er ongetwijfeld geweest, zijn er weinig roest te vinden is.
Toch dit gat maar is aangepakt.
Image
Dat valt nog niet mee wantt het is smal, en heb de staalborstel maar aan een stuk bezemsteel gebonden om te schrobben.
Ook de bodemplaat in het rechterdeel is nog al door gebogen.
Dat komt door het vele staan in de bagageruimte.
Wat ik hier aan ga doen is nog een raadsel.

Nu had ik 2 jaar geleden al nieuwe achterlichten van een Horizon gekocht.
De lenzen heb je niets aan, maar de reflectors passen prima in de Murena.
Image
Image
Image
Het blijft echter oppassen bij aankoop van deze achterlichten, want er schijnen 2 types te zijn.
Bij mij pasten ze echter prima.
Image
Image
Image
De rest trek ik wel strak als bumper en vleugel weer gemonteerd worden.
Daat gaat nog even duren, want de boel gaat eerst netjes gemaakt en gespoten worden.
Daar ben ik een andere bumper voor aan het klaar maken.
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: Thu Dec 02, 2010 10:02 pm
by hendrik
Herman, je bent goed bizig zie ik. En met dat weer is dat wel plezand om het nu te doen in de zomer komt het er niet van succes er mee.





grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 03, 2010 12:42 am
by Muddy Bandit
Je bent al weer mooi bezig Herman, elke keer zie ik de Murena weer een stukje beter worden. 8)

Wat die bodemplaat betreft: zolang er verder geen problemen mee zijn zou ik het gewoon zo laten.
Je kunt hem wel terugduwen, maar als je er verder geen extra verstevigingen onder maakt komt ze vroeg of laat toch weer terug in de oude positie.
En om nu met krimphamers en gasbranders de plaat weer vlak te maken lijkt me ook niet echt bevordelijk voor de galvanisatielaag.
Ik zou gewoon even een stevige plaat multiplex op de bodemmaat zagen, en deze de volgende keer eerst in de bagageruimte leggen voordat je er zelf bij in kruipt.

Ow ja, mocht je die Horizon-lenzen weg willen doen dan wil ik ze wel van je overnemen... een reservesetje is nooit weg. :wink:

Posted: Fri Dec 03, 2010 1:10 am
by oetker
Ik leg ze appart voor je Patrick.
Ik doe er zelf toch niks mee.
Ik heb ook nog een splinternieuwe set Mintex remblokken voor een Horizon liggen.
Was een foute levering van een verkoper.
Die hoefde ze niet terug.
Die doe ik er bij.
We ontmoeten elkaar vast nog wel.
Mocht je ze eerder nodig hebben dan hoor ik het wel.

Edit.
De remblokken nog even nagelopen.
Is FDB 257
Die blijken voor een Solara te zijn.
Daar heb je dus niets aan.
Die blijven dus maar voor een andere liefhebber.

Posted: Fri Dec 03, 2010 8:41 am
by hendrik
Ik heb hier ook nog drie dozen voorste nieuwe rembloken liggen ik denk ook van een solara of een horizon ook een foute levering. Ik ga straks de nummers eens doorgeven mischien weet jij dat herman van welke auto ze zijn.





grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 03, 2010 9:16 am
by oetker
Geef het nummer Harry.
Zal het dan even uitzoeken.

Posted: Fri Dec 03, 2010 10:49 am
by hendrik
Herman, dat staat op de doosjes VBP 113 tabot alpine - brake-pads. Ze zijn niet van een murena ze passen er niet in, ik hoor het wel van je.





grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 03, 2010 11:34 am
by Urbain
Herman,

Goed bezig... Dat is ook het karwei dat ik voor deze winter gepland had, maar ik kan er voorlopig niet aan beginnen want ik sukkel met een pijnlijke pols na een ander jobke (spijtig genoeg niet aan de Murena). Hopelijk geneest het snel, want mijn handen jeuken al om eraan te beginnen.

Posted: Fri Dec 03, 2010 7:17 pm
by matrafan
Goe bezig Herman :D :D :D .

De Murena wordt weer een stukje beter.

Zo langzaam aan komt dat volledig in orde.

Posted: Fri Dec 03, 2010 7:49 pm
by jurgen M
hendrik wrote:Herman, dat staat op de doosjes VBP 113 tabot alpine - brake-pads. Ze zijn niet van een murena ze passen er niet in, ik hoor het wel van je.
grt harry de matra.
Er was in de jaren 60 een sunbeam (talbot) alpine in engeland, een MG achtig sportautootje , misschien zijn de blokken van dit model.

Posted: Fri Dec 03, 2010 8:56 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:Ik leg ze appart voor je Patrick.
Ik doe er zelf toch niks mee.
Ik heb ook nog een splinternieuwe set Mintex remblokken voor een Horizon liggen.
Was een foute levering van een verkoper.
Die hoefde ze niet terug.
Die doe ik er bij.
We ontmoeten elkaar vast nog wel.
Mocht je ze eerder nodig hebben dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt Herman, en laat me maar even horen wat je ervoor wilt hebben.
Haast heb ik er niet mee, maar ik vind het gewoon gemakkelijk om een setje op voorraad te hebben voor geval van nood... :wink:

De remblokken en -schoenen van mijn Horizon zijn trouwens gelijk aan die van m'n Rancho... alles Girling. (maar het is idd wel een remmenchaos bij Talbot... :lol: )

Posted: Fri Dec 03, 2010 9:13 pm
by oetker
Ik hoef er niets voor te hebben Patrick.
Ik had ze waarschijnlijk toch een keer aan de Simca club geschonken.
Ik bewaar ze zolang voor je.

@ Harry

Heb even opgezocht waar deze blokken op passen.
Het nummer verwijst door naar dezelfde blokken die ik heb liggen voor de Salora.
Die passen inderdaad niet op de Murena.
Dit zijn de enige auto's waar ze opzitten.

Posted: Fri Dec 03, 2010 10:55 pm
by hendrik
Ok herman, bedankt dat je het voor me hebt opgezocht dan kan ik het er bij zetten van welke auto ze zijn als ik ze ga verkopen.




grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 03, 2010 10:59 pm
by oetker
O.K Harry.
Zet er dan bij dat ze vergelijk zijn voor FDB257 van Ferodo.
Voor mensen die dit zoeken zal het dan duidelijk zijn.

Posted: Fri Dec 03, 2010 11:11 pm
by hendrik
Ok herman dat ga ik ook doen. Die man die ze mij heeft verkocht zij dat ze voor de murena waren maar dat klop dus niet. Ik heb toen ook nog eens 60€ voor die drie dozen betaalt dat vind ik wel jammer wand ik kan er niets mee doen.





grt harry de matra.

Posted: Fri Dec 03, 2010 11:22 pm
by oetker
Inderdaad jammer.
Het is een mythe dat de Solara pads passen.
Ik heb daar in mijn remmentopic al is op gewezen.
Ze zullen moeilijk te verkopen zijn.
Zoveel van deze auto's zijn er niet meer.

Posted: Sun Feb 20, 2011 8:44 pm
by oetker
Ik heb net de bumper en de spoiler weer opgehaald bij Achmed de spuiter.
Hij heeft weer een nette klus afgeleverd.
Kaal geschuurd tot het polyester en behandeld volgens het boekje.
Image
Image
Image
Image
Image
Ik ben weer €225.- armer, maar denk dat dit niet te duur is.
Hij bood overigens aan de hele auto te spuiten voor €2000.-
Dat is ook niet te veel geld gezien het werk.

Posted: Sun Feb 20, 2011 9:16 pm
by hendrik
Nee herman, dat is zeker niet te duur voor het spuiten mooi zo.






grt harry de matra.

Posted: Wed Mar 23, 2011 8:17 pm
by oetker
Het mooie weer zorgt er voor dat ik buiten wat aan de carosserie kan werken.
Sorry Matra-kat, je moet je nieuwe huis weer inleveren.
Image
Het ding in de Honda gepropt en richting Lienden gereden.
Torro rosso had de hele kermis in het zonnetje staan.
Image
Er was ineens een 4e die me nog niet opgevallen was.
Dat beloofd niet veel goeds voor vandaag.
Image
Ben echt al dagen aan het vechten alles een beetje recht te monteren.
Beter dan dit kon ik het niet krijgen.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Ben ik tevreden?...nou nee, maar dit is het best haalbare.
Ik heb een enorm gevecht gehad om de boel goed waterdicht te krijgen.
De Horizon rubbers zijn iets dunner.
Een bus kit was de redder in nood.
De kleur van de gespoten delen is ook wel wat lichter.
Dan moet de rest van de auto ook maar zo worden.
Ondertussen ben ik ineens met een heel andere auto bezig. :cry:
Image

Posted: Wed Mar 23, 2011 9:33 pm
by matrafan
Denk dat ge best tevreden moogt zijn Herman.

Ziet er mooi uit en het kleurverschil zal ook wel meevallen.

Als dat eens vuil geweest is en enkele malen gepoetst is zal het verschil miniem zijn.

Mooi werk.

Posted: Wed Mar 23, 2011 10:11 pm
by Urbain
Ziet er knap uit Herman. Ik hoop dat ik mijn achterlichten ook zo goed uitgelijnd krijg, maar heb onderussen al wel aanvaard dat perfectie met een Matra moeilijk te bereiken is. Het probleem is dat je constant vergelijkt met moderne auto's die door robots met milimeter preciezie in elkaar gelast worden...

Posted: Wed Mar 23, 2011 10:49 pm
by hendrik
Zeer mooi gedaan herman, het ziet er weer mooi uit.





grt harry de matra.

Posted: Wed Mar 23, 2011 11:13 pm
by oetker
Het nadeel van de bevesiging van de achterlichten is dat ze in de klemmetjes makkelijk heen en weer kunnen schuiven.
Ik heb ze uiteindelijk gekit en met een paar parkers in het model gedwongen.
Waterdichtheid daar is echt wel een punt van aandacht.
Ik heb wel wat moeten foefelen om dit acceptabel te krijgen, termeer dat door een aanrijding achter alles ook niet even recht was.

Het stukje polyester waar Talbot Matra opstaat was ook krom uit de mal gekomen.
Hier heb ik ook nog aardig wat moeten goochelen met vulringen.
Ik kan het linker achterlicht nog wel iets beter krijgen denk ik.
Ik weet uit de kit-car periode dat het niet allemaal even perfect is.
Ik denk dat ik maar tevreden moet zijn.

Posted: Thu Mar 24, 2011 6:40 am
by GODFRIED
Ziet er zeer mooi uit, duidelijk door door een vakman gespoten en geplaatst.
Heb je een nieuwe stootstrip geplaatst op de bumper? Ziet er toch als nieuw uit.

Nee, ik vind ook dat je te veel betaald hebt. Hier krijg je dat niet gespoten voor dat geld. Misschien met lang zoeken!!

Posted: Thu Mar 24, 2011 6:49 am
by oetker
Er zijn spuitbusjes bumperverf in de handel verkrijgbaar.
Ik heb ze licht geschuurd en gereinigd met een thinner, en daarna met die verf 4x gespoten.
Dat is wel aardig gelukt.

Posted: Thu Mar 24, 2011 5:07 pm
by GODFRIED
Dat is vakwerk, prachtig gedaan. :wink:

Posted: Thu Mar 24, 2011 9:44 pm
by Remco007
Herman, netjes gedaan. Ik mis wel de rubber stripjes bij de bumper. Deze kunnen veel verhullen. Zijn deze verloren gegaan of zijn die van mij niet origineel?

Posted: Thu Mar 24, 2011 9:54 pm
by oetker
Ja die komen er nog op.
Ben bezig met een alternatief en heb wat dingen besteld.
Ik heb ergens een paar van die strips liggen, maar die waren te kort geworden en totaal verdroogd.
Of die origineel waren weet ik niet, maar daar is wel wat te verzinnen.

Posted: Fri Mar 25, 2011 4:52 pm
by jurgen M
ik heb ook alleen maar van die rubberstrips aan de voorbumper...

Posted: Sat Mar 26, 2011 2:33 pm
by dieterwieter
De rubber-strips aan de achterbumper willen nog wel eens 'n beetje loskomen bij hogere snelheid. :roll:
Heb ze destijds met tec7 vastgekit en sindsdien geen problemen meer gehad.