Page 1 of 1

info gevraagd over klap koplampen murena

Posted: Mon Oct 11, 2010 7:58 pm
by randha
een vriend van mij heeft het volgend probleem met zijn murena

als men de stads licht activeerd,dan werkt het naar behoren
als men de dimlicht activeert,komen de lampen niet omhoog en brand de verlichting ook niet.
als men dan de hendel naar beneden plaatst voor grootlicht dan komen de lampen wel omhoog en de groolicht werkt wel naar behoren
als de lampen omhoog zijn geklapt(grootlicht),en je schakelt weer terug naar dimlicht,klappen de lampen weer naar beneden en dimlicht licht niet op.
haal je de de 2 verbinding op de electroklep los, dan werken de dimlichten wel maar komen niet omhoog.
als je dan de 2 kabeltjes op de electroklep aansluit valt gelijk de dimlichten weer uit en je hoort dat de relais in de zekering kast klikt alsof het een sluiting maakt.

we hebben de gehele draadboom nagekeken,geen afwijkingen gevonden
de zekering print vervangen met alle bijbehorende relais ,maar de euvel blijft ook met een andre print

draadboom en alle connectors nagekeken, waarzonodig verv

ik kan niks anders verzinnen dan de licht handle zelf,mischien dat daar een sluiting in zit

iemand suggesties??

mvgr RANDHA

electroklep is oke die werkt immer wel bij grootlicht
relais en print is ook oke.2 verschillende printen uitgeprobeerd met allen blijft de euvel hetzelfde

Posted: Tue Oct 12, 2010 7:16 am
by GODFRIED
Ik heb een sterk vermoeden dat er een of meerdere draden van de relais verwisselt werden. De lampen moeten al uitklappen bij de dimlichten en staan dan ook opgeklapt voor de grootlichten. Dus de relais van de dimlichten stuurt nu het open gaan van de lampen niet aan!!!

Posted: Tue Oct 12, 2010 8:25 am
by hendrik
Randha, dat klopt wat godfried zegt, ik heb dat vermoeden ook. Je moet de draden eens goed nakijken.





grt harry de matra.

Posted: Tue Oct 12, 2010 9:27 am
by oetker
Ik zit in Gent en heb momenteel geen toegang tot mijn doc.
Vermoedelijk is een relais defect defect op het zekeringenpaneel.
Wissel ze onderling eens uit om tekijken of er wat veranderd.
Controleer gelijk de bedrading connectors van dat paneel.
Als ik thuis ben zal ik even beredeneren waar het probleem verder kan zitten en er uit te meten.

Posted: Wed Oct 13, 2010 4:25 am
by GODFRIED
Inderdaad, het zou een defect relais kunnen zijn die dit veroorzaakt.
Succes. :wink:

Posted: Wed Oct 13, 2010 8:27 am
by hendrik
Mannen daar twijfel ik toch aan dat er een relais defect is.Volgens mij licht het aan de bekabeling.





grt harry de matra.

Posted: Wed Oct 13, 2010 5:01 pm
by jurgen M
Misschien heb je nieuwe relais geplaatst, deze hebben niet noodzakelijk dezelfde manier van doorschakelen.

Posted: Wed Oct 13, 2010 5:56 pm
by randha
de print en relais zijn al 3 keer vervangen uit mijn eigen auto waar alles wel naar behoren werkt,maar probleem blijft ook na vervanging

ik denk dat hendrik gelijk heeft ,bekabeling probleem
ik heb een draadboom van een 1.6 ernaast gezet,maar alles lijkt goed aangesloten te zijn.

de signaal komt immers van de licht handle bij de stuur,daar ook de connectors nagekeken,geen fouten gevonden.

ik kom uit op de licht handle zelf,aleen die heb ik niet op vooraad om uit te kunnen proberen,82 hebben dikkere handle's

maar we hebben alles nagelopen kan geen fouten vinden :oops:

de eerste raadsel die ik niet zo ff 123 kan oplossen :oops:

Posted: Wed Oct 13, 2010 6:54 pm
by GODFRIED
Als je de dimlichten opzet moeten de lampen uitkomen. Zoek het relais van de dimlichten en dan de kabel die het ventiel aanstuurt. Hiertussen moet iets fout zijn!! waarom schakelt het ventiel niet? Meten is weten, pas op!! misschien meet je wel stroom aan het ventiel maar niet genoeg om te schakelen.

Ik zal straks eens op het schema kijken welk relais het is, alleen wat is het juist schema???

Posted: Wed Oct 13, 2010 8:46 pm
by oetker
Ik heb hier 3 verschillende schema's die elkaar tegenspreken precies op het punt van verlichting.
Ik heb hier echter ook een eenvoudig principeschema waar ik dan op terug grijp.
Heb even een stukje ingescanned.
Image
Als ik dit schema mag geloven, dan gaat het om draad nummer 9 die van de schakelaar komt en naar het fusepanel gaat.
Die draad gaat in een diodespel opdat paneel wat het vacuumrelais EC bediend.
De draad is zwart rood.
Als je die draad een + geeft dan moet het relais openen en de koplampen gaan branden.
Als dit het geval is dan moet het in schakelaar of bedrading in die richting gezocht worden.
Ik heb de auto niet voorhanden om dit te controleren.

Als het niet klopt dan zou ik in ieder geval meten op dat paneel of er een + aankomt als je de dimlicht schakelaar aanzet op de connectors aan de dashboardkant.
Als dat niet aankomt, kun je zeker zijn dat de bedrading naar de schakelaar of de schakelaar niet in orde is.
Die + is namelijk nodig om de boel aan te schakelen.

Posted: Thu Oct 14, 2010 11:32 pm
by randha
thxxx allemaal ga in het weekend uitproberen,als de goede vriend tijd heeft :lol:

mvgr Randha

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:04 am
by GODFRIED
Ik weet ook niet wat van die schema's bruikbaar is, meestal klopt er niets van de kleurcode. :o

Posted: Fri Oct 15, 2010 10:20 am
by oetker
Ja dat heb ik ook al diverse malen ondervonden.
Het lijkt er op dat ze met de kleuren niet altijd voldoende vorraad hadden en dan maar wat anders namen.
Een goede universeelmeter en wat inventiviteit is wel vereist.
De bedrading in de Murena is niet echt moeilijk, maar als er van schema's en kleuren niks klopt, dan word hetineens een stuk lastiger.

Posted: Fri Oct 15, 2010 12:36 pm
by hendrik
Hij matramannen, daarom is het ook een matra he(grapje)
De bedrading van een 1.6 valt nog wel mee. Van een 2.2 weet ik niet is dat niet dezelfde als van een 1.6?






grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 6:07 pm
by randha
volgens mij zijn er 4 type draadbomen


1.6 zonder choke verlichting en elec ramen goedkoopste versie
1.6 zonder choke verlichting met elec ramen duurdere versie
2.2 met choke verlichting en schakelaar bij versnellings poke en elec ramen
2.2 s met choke verlichting en schakelaar bij poke en elec ramen en centrale deurvergrendeling

correcteer mij aub hierop
:wink:

Posted: Fri Oct 15, 2010 7:30 pm
by oetker
Er moet ook nog een draadboom zijn met vacuum onderdruklampje.(1e serie).
De sensor was voorin geplanned, en daar loopt een draad naar voren, maar is op geen enkele Murena aangesloten geweest.
Het chokelight zit dan niet in het paneel maar een ander symbool op die plek.
Erfenis je van het Bagheera paneel?

pic Jon Weijstadt
Image

Posted: Fri Oct 15, 2010 7:49 pm
by hendrik
Hebben dan de 1.6 niet allemaal de zelfde kabelboom?





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 7:54 pm
by oetker
In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde maar met afwijkingen.
Tegenwoordig maken ze de draadbomen breder toepasbaar in de diverse modellen van een auto en trekken ze vaak de draden voor de opties mee.
Dat was bij Matra duidelijk niet het geval.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:05 pm
by hendrik
Ik vind dat wel gek dat we geen chokelicht in de murena hebben dat haden ze wel mogen doen .Ook dat vind ik zo raar in de grijze murena staat het chokknop lings en bij de gele staat ze rechs.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:07 pm
by benny
Wanneer de choke links staat, is het een Belgische versie. Alle andere landen hebben hun choke aan de rechterkant.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:08 pm
by oetker
Als de chokeknop rechts zit dan is dat een Belgische uitvoering.
Ik meen me te herinneren dat ik in een proefrit met deze chokeknop, dat de pook ook veel meer onder mijn rechterbeen zat.
Zit de de pook daar dan ook meer naar links???

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:10 pm
by hendrik
Ik word hier met de dag slimmer nu weet ik dat ook al weer.





grt harry de matra.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:11 pm
by benny
Ja de pook staat iets anders opgesteld. Indien je van een Belgische een andere wil maken aan de pook heb je slijp- en laswerk er gratis bij.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:13 pm
by oetker
De reden voor deze alleen voor Belgie gemaakte uitvoering is onduidelijk.
Is het iets met preutsheid???
De hand van de mannelijke bestuurder zou het vrouwenbeen van de middenpassagiere kunnen raken, en is daarom meer naar links geplaatst?
Wie het weet mag het zeggen.

Posted: Fri Oct 15, 2010 8:15 pm
by hendrik
Voor mij zijn ze goed zo. Je moet het ook niet gaan zoeken ik heb er zo al genoeg werk aan.




grt harry de matra.

Posted: Sat Oct 16, 2010 6:54 pm
by jo
oetker wrote:De reden voor deze alleen voor Belgie gemaakte uitvoering is onduidelijk.
Is het iets met preutsheid???
De hand van de mannelijke bestuurder zou het vrouwenbeen van de middenpassagiere kunnen raken, en is daarom meer naar links geplaatst?
Wie het weet mag het zeggen.
Denk eerder aan een belachelijke regel opgelegd door Brussel.

Posted: Thu Aug 02, 2012 5:08 pm
by JV
oetker wrote:Er moet ook nog een draadboom zijn met vacuum onderdruklampje.(1e serie).
De sensor was voorin geplanned, en daar loopt een draad naar voren, maar is op geen enkele Murena aangesloten geweest.
Het chokelight zit dan niet in het paneel maar een ander symbool op die plek.
Erfenis je van het Bagheera paneel?

pic Jon Weijstadt
Image
Ik heb me al af zitten vragen waar de sensor voor het vacuüm lampje zat. Maar ik begrijp dat er alleen een draad is, terwijl er nooit een sensor gemonteerd is geweest?

Posted: Fri Aug 03, 2012 10:28 am
by oetker
In de Murena in ieder geval niet, of er was intentie een sensor voor geen vacuum te plaatsen wat nooit is doorgevoerd.
Tja, als de lampen het niet doen of de pedaal is keihard en remt haast niet is dat wel duidelijk.
Daar heb je dan geen lampjee voor nodig.
Volgens mij is het een erfenisje uit het basis ontwerp.
Later was die draad er niet meer.
Mijn 2.2 82 heeft hem niet, maar mijn oudere 1.6 81 heeft hem wel.

Groet Herman

Posted: Fri Aug 03, 2012 10:37 am
by JV
Ja, de toegevoegde waarde van dat vacuümlampje is natuurlijk gering, maar mijn 2.2 is van 1981 en heeft nog dat lampje met de gestileerde voorkant van de auto.

Ik zal die draad dan maar eens opsporen. Kan ik dat lampje misschien gaan gebruiken als een waarschuwingslampje voor de choke.