Page 1 of 2
APK restpuntjes.......... (Murena 1.6)
Posted: Wed Sep 22, 2010 11:25 am
by Richard
Vanmorgen naar de APK geweest. Het bedrijf was erg te spreken over de algemene staat van de wagen. Zijn wel 2 restpuntjes dus ik heb hem toch maar even niet af laten melden.
Ik had al een wisser probleem omdat het plastic deel van de arm was afgebroken. Maar door de behulpzame instelling van Oetker in
dit topic
kon ik toch de nieuwe wisserbladen monteren.
eerder had ik het mechanisme los gehad en gesmeerd zoals beschreven in
dit topic omdat deze geen kant meer opwilde. Nu leek het prima te functioneren met de oude bladen en 1 wisser, maar 2 wissers en nieuwe bladen trekt hij niet op een droge ruit. Dit was toch een probleem voor de APK. Ik ga het spul dus maar weer loshalen en kijken of ik de motor ook soepeler kan laten lopen. Mischien ook maar eens kijken of ik niet een vergelijkbaar jonger alternatief mechanisme kan vinden, zodat zowel de motor als het mechanisme wat krachtiger / soepeler zijn.
Verder was de remdruk achter uit balans en aan de lage kant, ook lijkt het erop dat 1 kant iets blijft hangen. Hier heb ik inmiddels schijven en nieuwe blokken voor liggen. Die wilde ik er later pas opzetten maar dat gaat nu met voorrang gebreuren.....
Posted: Wed Sep 22, 2010 3:48 pm
by benny
Verleden jaar ook problemen gehad met de remmen. De voorste waren in onbalans. Alles open gedaan en gekuist. Ik was dus zeker dat de remtangen goed werkten en gelijk toen ook nieuwe remblokken gemonteerd. Groot was mijn verbazing toen ik nipt door de controle geraakte wegens nog altijd onbalans maar toch al beter. Dit jaar was alles goed zonder naar de remmen te hebben gekeken. De nieuwe remblokken moeten blijkbaar ook inlopen.
Posted: Wed Sep 22, 2010 4:14 pm
by Richard
ik had voor nieuwe klauwen en blokken gelegd, dat scheelde al een stuk, achter nog niet gedaan. Ik denk dat de blokken een deel van het probleem zijn. Ik zit er wel aan te denken om de achterklauwen ook maar even los te halen. Heb het remmentopic even goed bekeken, ben er voor mijzelf nog niet helemaal uit of ik er maarzo aan moet beginnen. Als me wat stuk gaat heb ik geen spare delen.......
Posted: Wed Sep 22, 2010 4:16 pm
by Richard
v.w.b de ruitenwissers, ik heb alles weer losliggen nu. Stangenstel eruit etc. Dat lijkt allemaal wel soepel te lopen (was tot voor kort ook al eens losgeweest en gesmeerd). Ik vraag mij af of het misschien zo kan zijn dat de wissermotor misschien wat weinig spanning krijgt.
Posted: Wed Sep 22, 2010 4:31 pm
by hendrik
Dat zou best kunnen richard, ik had dat laats ook bij mijn grijze murena. Bij mij lag het toen aan de stekkers bij de zekeringen. Anders moet je de spanning eens meten aan de wissermotor dan weet je het.
grt harry de matra.
Posted: Wed Sep 22, 2010 5:22 pm
by Richard
Het ziet ernaar uit dat ze zekeringkast in het werkplaats handboek precies verkeert om staat afgebeeld. Er zat dan een 8 amp waar een 16 moet zitten. Nu weer alles terugbouwen kijken of dat het idd was. Fijn klusje

Posted: Wed Sep 22, 2010 5:34 pm
by hendrik
Richard, je moet je stekkers eens goed nakijken op de printplaat waar de zekeringen op zitten daar zit meestal het probleem ook.
grt harry de matra.
Posted: Wed Sep 22, 2010 6:35 pm
by benny
Als de 8 ampère-zekering niet is doorgeslagen is dat niet normaal. Je moet zeker ergens met een weerstand zitten voor de zekering. Zet eens rechtstreeks vanaf de batterij een +draad op de motor en zie of er verbetering is.
Posted: Wed Sep 22, 2010 6:39 pm
by Richard
@Benny, kan je dit even iets verduidelijken ?
De 8 amp werd wel flink warm........
Posted: Wed Sep 22, 2010 6:55 pm
by benny
Met de 8-ampère verbruik je tot 96 Watt, met 16-Ampère kan dat oplopen tot 192 Watt. Wanneer de wissermotor dus zwaar belast wordt, bijvoorbeeld dat de wissers over een droge ruit wrijven zal de motor zwaar belast worden en kan je tot 16 Ampère verbruiken. Indien er echter een zekering gemonteerd is van 8 Ampère zou die moeten smelten omdat het verbruik veel hoger ligt dan zijn voorgeschreven 8 Ampère. Dus is er in de kring van de wissermotor iets dat er voor zorgt dat hij niet zijn volle vermogen krijgt want uw 8 Ampère zekering smelt niet.
Posted: Wed Sep 22, 2010 6:58 pm
by Richard
okay, maarja hoe vogel ik dat uit ? als ik alles terug monteer en met de 16 gaat de wisser goed ? dan zal er een breuk of slecht stuk in een kabel kunnen zitten ofzo. Moet ik dan weerstand gaan meten ofzo ?
Posted: Wed Sep 22, 2010 7:47 pm
by benny
Mocht ik het schema hebben van de elektrische kring van de wissermotor zou ik misschien kunnen tips geven, helaas ik heb het niet.
Posted: Wed Sep 22, 2010 8:21 pm
by Richard
die heb ik wel in het handboek staan maar dan moet ik hem even inscannen... zijn een paar a4-tjes
Posted: Wed Sep 22, 2010 9:20 pm
by oetker
Richard, je moet even op de motor meten of de volle spanning wel aankomt.
Een 8 ampere en een 16 ampere zekering hebben allebei 0 weerstand dus dat zal het niet zijn.
Zoals gezegd even volle spanning op de wisser geven.
Dit kan als volgt denk ik als ik het schema bekijk.

Op 11A komt een constante +12V (even meten)
Er gaat ook een plus (11) naar de schakelaar van de wisser.

Die schakelt naar 12 12A 12B of een combi daarvan een plus door voor de diverse standen..
Even mee spelen, want zelf ben ik daar niet geweest, maar in theorie moet het zo werken.
Posted: Wed Sep 22, 2010 9:25 pm
by Richard
okay, en dit met als doel om te kijken of er merkbaar verschil ziten tussen directe spanning en spanning via de normale weg ?
Posted: Wed Sep 22, 2010 9:32 pm
by oetker
Meet eerst maar of de 12 Volt wel aankomt daar.
Ook de geschakelde 12 volts moeten arriveren aan de motor.
Als dit beduidend minder is dan zit er ergens weerstand.
Het kan natuurlijk zijn dat de motor enigzins is overleden na dat zware draaien (wikkeling verbrand misschien).
Je had ook al iets vaags met de massa daar.
Dat 110A
Meet met een ohm meter of de weerstand naar massa wel practisch 0 ohm is.
Posted: Wed Sep 22, 2010 9:39 pm
by Richard
dat klopt er was toen idd ook al wat vaags mee aan de hand. Ik ga er eens mee aan het testen.
Posted: Sun Oct 17, 2010 6:26 pm
by Richard
zo, vandaag even de laatste restjes meegepakt, kan ik in de loop van deze week terug naar de keurmeester.
De ruitenwisser heb ik voorzien van zijn eigen spanningvoorziening. Hierhoor heb ik even de kunst afgekeken van Herman v.w.b. een extra zekeringen kastje. Vanuit deze kast voed ik nu de wissermotor met een goede + en - Dit scheelt enorm. Misschien dat ik dit ook eens ga proberen met de electrische ramen, de wisser motor ging amper heen en weer, nu dit hij dit met gemak.
Verder de achterremmen aangepakt, op de remmenbank moet het resultaat uitwijzen hoe het effect is, maar ik neem aan de het remverschil tussen links en rechts nu wel is verdwenen. Ik moet hem nog even op de weg testen hoe het hele remgedrag nu is, maar omdat de APK verlopen is moet ik dit een beetje stiekem in het donker doen
Omdat ik toch bezig was direct de blower motor vervangen voor 1 die de goedkeuring van de keurmeester vast kan krijgen, zijn kapsel zal in de war raken als hij hem op max zet.
zie:
linkje
Posted: Sun Oct 17, 2010 6:52 pm
by hendrik
Richard, dat heb je netjes en mooi gedaan prachtig werk. Dat kan de keurmeester toch niet meer afkeuren he.
grt harry de matra.
Posted: Sun Oct 17, 2010 9:50 pm
by oetker
Fraai stukje werk Richard.
Zie ik het nou goed.....zitten er afstandhouders tussen disk en naaf bij een 1.6???????
Posted: Sun Oct 17, 2010 10:19 pm
by Richard
Je bedoeld de bovenste foto neem ik aan ?
Ja of het afstand houders zijn, er zitten hogere en lagere gedeelten in.
Hier heb ik verder volgens mij geen foto's van ik zal eens even spieken
Posted: Sun Oct 17, 2010 10:24 pm
by oetker
Ja de bovenste foto.
Het lijkt wel of er plaatjes tussen zitten.
De disken zitten bij mij rechtstreeks op de naaf ???
Posted: Sun Oct 17, 2010 10:32 pm
by oetker
Ah, ik zie het al, het is vertekening van de foto omdat de remnaven gespoten zijn.
Posted: Sun Oct 17, 2010 10:54 pm
by Richard
ohhhhh je bedoeld die streep over het midden, dat is een bij effect van remmen reiniger op de spuitverf.
Posted: Mon Oct 18, 2010 7:57 pm
by hendrik
Richard,Wat is dat voor een zekerings kastje is dat van een afbraak?
grt harry de matra.
Posted: Mon Oct 18, 2010 8:27 pm
by Muddy Bandit
Deze zekeringkastjes zijn voor een paar euro te koop bij elke automaterialentoko.
Ik heb er ook 1 in m'n Rancho gebouwd, puur vanwege het feit dat die aparte Simca-zekeringen nergens fatsoenlijk te verkrijgen zijn.

Posted: Tue Oct 19, 2010 10:52 am
by oetker
@ Patrick,
Ze zijn nog wel te vinden, maar best prijzig.
http://cgi.ebay.co.uk/16A-FUSE-FITS-MAT ... 2c539ef78e
Dat kastje is een betere oplossing.
Posted: Tue Oct 19, 2010 4:49 pm
by hendrik
Dan ga ik ook eens kijken voor zo een kastje wand ik wil er ook zo een bij zetten.
grt harry de matra.
Posted: Tue Oct 19, 2010 7:12 pm
by GODFRIED
Prachtig gedaan, dat is vakwerk.
Posted: Tue Oct 19, 2010 11:18 pm
by Muddy Bandit
Ik heb nog wel een partijtje van die zekeringen liggen, en via de simcaclub zijn ze ook nog wel te verkrijgen. (en een heel stuk goedkoper als in die advertentie)
Maar aangezien ik de Rancho straks gewoon dagelijks ga gebruiken heb ik er liever zekeringen in zitten die je op elke straathoek kunt vinden.
Ik heb er ook niets voor aan te hoeven te passen, de originele stekkertjes van de kabelboom zitten nu gewoon onderin die moderne zekeringkast maar de originele kan er ook zo weer tussen.
Ik heb deze er tussen zitten:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1024