Page 1 of 1
Murena 1.6 breedstralers / verstralers (electra vraag)
Posted: Sat Sep 18, 2010 5:33 pm
by Richard
Woensdag moet de Murena voor de APK dus ben ik bezig met de goede werking van e.e.a. even na te lopen.
Nu merk ik dat de breedstralers niet reageren op de knop op het dashboard, als ik aan de hendel trek gaan ze wel aan, maar ik hoor geen relais tikken.
Volgens het schema (als ik hem goed lees) moeten zowel via de schakelaar als via de hendel relais 4 worden geactiveerd, dit gebeurd niet. Als ik het relais verwijder kan ik de lampen nog steeds activeren via de hendel.
kan iemand even checken of idd het relais tikt als je de breedstralers activeert met de hendel aan het stuur ?
Alvast bedankt,
Richard
Posted: Sat Sep 18, 2010 5:45 pm
by benny
Volgens het onderhoudsboekje zou de schakelaar en dus de breedtestralers enkel werken wanneer de grootlichten branden. Trekken aan de hendel zou enkel de breedtestralers laten oplichten wanneer de koplichten niet aangezet zijn.
Posted: Sat Sep 18, 2010 6:05 pm
by Richard
10 punten !
die optie had ik nog niet getest, maar idd in die setting werken ze.
bedankt !
Posted: Sat Sep 18, 2010 6:17 pm
by benny
Vind ik wel stom. Breedtestralers worden gebruikt in de mist. En juist dan met de gewone koplichten aan, kan je ze niet gebruiken. Het zou wel logischer zijn met verstralers. Maar het heeft waarschijnlijk te maken met de homologatie per land. In het ene land zullen het verstralers zijn, in het andere breedtestralers, maar dan zonder enige logische aanpassing door Matra van de bedieningen ( schakelaar en trekarm aan het stuur).
Posted: Sat Sep 18, 2010 8:13 pm
by bart_heemskerk
Gisteren was mijn mur voor de apk. Eén van de breedstralers deed het niet. Dat zou apk afkeur zijn. De keurmeester zei dat als ik die andere lamp zou saboteren, door het stekkertje bij de lamp los te trekken, dan is het geen afkeur meer.
Ofwel toegestaan is: ze moeten allebei werken, of allebei niet werken. Bij mij is het dus goedgekeurd met twee niet werkende breedstralers.
Zo zijn er nog wel meer hollandse apk eigenaardigheden:
Het controlelampje van de mist achterlicht deed het niet. Apk afkeur. Oplossing, mistachterlicht saboteren door het lampje eruit te halen. Apk goedkeur. Zonder werkend mist achterlicht is er ook geen controlelampje nodig..
In het achterlicht zit een reflector, waar een scheurtje in zit. Apk afkeur. Maar de keurmeester maakte er geen punt van. Want als er een steekproef zou komen, dan plakken we wel even snel een losse reflector er tegenaan....
Mijn mercedes uit 1969 zou vorig jaar afgekeurd worden, omdat er een beschadiging in de gordel zat. In 1969 waren gordels nog niet verplicht. Maar als ze erin zitten, moeten ze goed zijn.Ik heb toen alle gordels eruit gehaald, en toen is hij goedgekeurd.

Posted: Sat Sep 18, 2010 8:31 pm
by matrafan
Rare keurings-regels daar in Nederland.
Zou hier in belgenland niet lukken.
Die keurmeesters laten hier tegenwoordig géén steken meer vallen.
Fout is fout en daar is geen tussenoplossing voor.
Posted: Sat Sep 18, 2010 8:34 pm
by Richard
nou op de genoemde punten gaat de mijne er wel doorkomen. En dan ben ik als ik me niet vergis voor 2 jaar vanaf.
Posted: Sat Sep 18, 2010 9:08 pm
by jo
In België zien ze wat ze willen zien, tegenwoordig extra controle dat de hoogteregeling van de lichten op 0 staat.
Is bij mij al 4 jaar afgekoppeld maar heb het knopje braaf op 0 staan.

Posted: Sat Sep 18, 2010 10:57 pm
by oetker
Volgens mij zitten in de Murena verstralers en dat zijn geen mistlampen, en die mogen alleen maar werken met groot licht.
Zelf wil ik ze omzetten naar Mistlampen (breedtestralers) en ook het circuit aanpassen zodat ze kunnen werken met de dimlicht.
Op sportwagens zitten meestal verstralers.
Dit is voor rallydoeleinden wel nuttig, echter ze zijn niet zo super op de Murena

Paar mooie Cibie's zou het wel doen.
Posted: Sun Sep 19, 2010 12:38 am
by matramurena
Als je twee draadjes doorverbind achter de knop van de verstralers doen ze het altijd als je de knop ingedrukt hebt. (volgens mij groen en rood, maar dat moet je even uitzoeken)
De schakeling in de Murena is inderdaad zo ontworpen dat de lampen enkel aan gaan als je je lampen aan hebt staan zoals door de wet voorgeschreven.
Omdat vrijwel geen diender ooit eern Murena ziet kom je er overigens gemakkelijk mee weg als je met enkel de verstralers aan rijdt.
Posted: Sun Sep 19, 2010 8:54 am
by bart_heemskerk
oetker wrote:Volgens mij zitten in de Murena verstralers.....
Volgens de keurmeester, die zijn lichtkast erbij had staan zijn het breedstralers.
Posted: Sun Sep 19, 2010 1:20 pm
by Muddy Bandit
bart_heemskerk wrote:Gisteren was mijn mur voor de apk. Eén van de breedstralers deed het niet. Dat zou apk afkeur zijn. De keurmeester zei dat als ik die andere lamp zou saboteren, door het stekkertje bij de lamp los te trekken, dan is het geen afkeur meer.
Ofwel toegestaan is: ze moeten allebei werken, of allebei niet werken. Bij mij is het dus goedgekeurd met twee niet werkende breedstralers.
Zo zijn er nog wel meer hollandse apk eigenaardigheden:
Het controlelampje van de mist achterlicht deed het niet. Apk afkeur. Oplossing, mistachterlicht saboteren door het lampje eruit te halen. Apk goedkeur. Zonder werkend mist achterlicht is er ook geen controlelampje nodig..
In het achterlicht zit een reflector, waar een scheurtje in zit. Apk afkeur. Maar de keurmeester maakte er geen punt van. Want als er een steekproef zou komen, dan plakken we wel even snel een losse reflector er tegenaan....
Mijn mercedes uit 1969 zou vorig jaar afgekeurd worden, omdat er een beschadiging in de gordel zat. In 1969 waren gordels nog niet verplicht. Maar als ze erin zitten, moeten ze goed zijn.Ik heb toen alle gordels eruit gehaald, en toen is hij goedgekeurd.

Je hebt geluk gehad dat er geen steekproef is geweest, de keurmeester heeft namelijk oude regels gehanteerd.
Volgens de laatste regels moet de verlichting die erop zit ook op de juiste manier werken, dus dat "saboteren" mag officiëel niet meer.
Het is nu of goed werkend, of de complete lamp demonteren, of evt. even een niet doorschijnende afdekkap ervoor plaatsen (maar geen folie erop plakken).
Een mistachterlicht is pas verplicht vanaf bouwjaar 1998, vanaf die bouwjaren moet er hierop pas gekeurd worden.
Ontbreken van een mistachterlicht voor dat bouwjaar is geen probleem, en bij ingebouwde lichtunits is het demonteren van de lamp en stekker ook al voldoende. (destijds was een mistachterlicht namelijk een optioneel accesoire geleverd op de duurdere modellen)
Reflectoren mogen barsten vertonen, zolang dit maar niet ten koste gaat van de reflecterende eigenschappen en ze geen wit licht doorlaten.
Wat die gordels betreft, als je het aangenaaide keurmerkplaatje er even afknipt zijn het geen gordels meer zoals de wetgever bedoeld.
Ze hoeven dan niet meer gekeurd te worden voor de APK, en tevens kun je dan ook geen boete meer krijgen als je per ongeluk ze vergeet te dragen.

Posted: Mon Sep 20, 2010 6:58 am
by oetker
Quote Bart
--------------
Volgens de keurmeester, die zijn lichtkast erbij had staan zijn het breedstralers.
=======================================================================
De keurmeester heeft vermoedelijk een vlaag van verstandsverbijstering gehad.
De gebruikte lenzen zien er toch echt uit als ver-stralers.
Toch maar even opgezocht.
Hier word gesproken over ver-stralers.

Misschien zijn ze door elkaar gebruikt tijdens produktie.
Zal is zoeken naar een bestelnummer met beschrijving.
Het is verstandig ver-stralers niet zo maar aan te zetten als verlichting.
Ze hebben nog al een verblindend effect in tegenstelling tot mistlampen.
Posted: Mon Sep 20, 2010 8:23 am
by oetker
De verwarring is compleet.
Op de nummers kan ik niets vinden.
In mijn eigen fotobestand 2 foto's gevonden.

De onderse foto zijn vrij zeker mistlampen.
Dit kan je zien aan de verticale ribbel.
De verstraler heeft een meer egale lens.
Of was een optie of er zijn zaken door elkaar gebruikt.
Wie kan daar zijn licht is over laten schijnen?
Posted: Mon Sep 20, 2010 8:54 am
by jurgen M
oetker wrote:Quote Bart
Het is verstandig ver-stralers niet zo maar aan te zetten als verlichting.
Ze hebben nog al een verblindend effect in tegenstelling tot mistlampen.
Gelukkig zijn ze laag gemonteerd, dat verblinden zal nogal meevallen dus..
Posted: Mon Sep 20, 2010 1:17 pm
by Muddy Bandit
Herman, bij een mistlicht staat naast het E-keurmerk altijd een B of een F.
Als er geen B of F staat zijn het verstralers.
Ook kun je een mistlicht vaak al herkennen aan de vele ribbels in het glas, maar dat is ook afhankelijk van de vorm van de reflector.
Posted: Mon Sep 20, 2010 7:29 pm
by Richard
ik heb voor de zekerheid maar even het subject aangepast

Posted: Sat Oct 02, 2010 10:45 pm
by baleno
bij mijn gaan enkel de verstralers in bumper als ik hendel van lichten naar mij toe trek. Wanneer ik lichten opzet (klaplichten omhoog) kan ik de verstralers niet opzetten in bumper, ook enkel als ik hendel naar mij toe trek. Zie ook niet het verschil in schakelaar lichten naar beneden zetten of boven, ik kan enkel standlicht, kruislicht en grootlichten in klaplampen bedienen met de hendel. Die vierkante knop aan dashboard zoals de achterste mistlamp knop, die werkt niet denk ik ??? of is het ook relais die bediend word ?
Posted: Sat Oct 02, 2010 11:06 pm
by hendrik
Die verstralers van mijn murena's kan ik ook niet laten branden alleen als ik aan de hendel trek gaan ze aan. Die dienen om te pinken met de lichten.Dat is zo gemaakt om dat de klaplampen niet snel open gaan en daarom pinken de verstralers. Dat is bij mijn twee murena's toch zo. Die worden ook niet met een relais bediend.
grt harry de matra.
Posted: Sun Oct 03, 2010 1:18 am
by baleno
a ok.
maar waarom dient dan die knop met symbool op voor grootlichten ?
Posted: Sun Oct 03, 2010 9:53 am
by benny
Die schakelaar moet nog stammen uit de tijd van de Bagheera. Bij de Bagheera was volgens de uitvoering de wagen ofwel uitgerust met verstralers of met mistlichten.
Posted: Sun Oct 03, 2010 11:58 am
by brammozz
Bij mij werken ze als ik de hendel naar mij toe trek, maar ook als mijn grootlichten opstaan en ik dan de vierkante knop (mistlichten) indruk.
Posted: Sun Oct 03, 2010 12:36 pm
by hendrik
Ik ben zojuist gaan kijken bij mij werken ze ook zo.
grt harry de matra.
Posted: Sun Oct 03, 2010 1:48 pm
by brammozz
Volgens instructieboekje hoort dit zo.
Posted: Wed Oct 06, 2010 1:16 am
by baleno
dan zal waarschijnlijk de vierkante knop stuk zijn, want bij mij werken de verstralers in bumper enkel als ik hendel naar me toe trek. Ik ga die knop eens gewoon doorverbinden en zien wat dat geeft.