Page 1 of 1

Loodvervanger

Posted: Tue Sep 07, 2010 6:27 pm
by hendrik
Dag matramannen, wie van julie gebruikt er loodvervanger in de benzine?
Ik ga het vanaf nu wel gebruiken. Ik tank dan de 95 en doe er loodvervanger er in. Voor het geen het kost ga ik geen risico nemen.
Zo een busje kost 9€ en dat is goed voor 250 liter benzine daar kan je al wat km mee rijden. Een vriend van mij heef mij dat aangeraden het te doen. Die man heeft 11 oldtimers en die weet veel van oude motoren.




grt harry de matra.

Posted: Tue Sep 07, 2010 6:58 pm
by oetker
Harry, dat is helemaal niet nodig voor de 1.6 Murena.
Die kan prima op octaan 95 lopen zoals ook in het instructieboekje staat.
De voorlopers van deze Franse motoren (Simca 1100 en afgeleiden) konden dat al.
Alleen geen groene eco-benzines tanken, dan is er geen probleem.

Posted: Tue Sep 07, 2010 7:33 pm
by Muddy Bandit
Ik krijg een beetje het idee dat er nu 2 dingen door elkaar gehaald worden, namelijk het octaangehalte en het loodgehalte....


Al deze simca-blokken kunnen probleemloos op loodvrije benzine draaien, de kop is er op gebouwd en kan er tegen. (ook LPG gaat prima zonder verdere aanpassingen aan de kop)

Maar let er wel even op wat je tankt.
De laag gecomprimeerde blokken lopen prima en probleemloos op euro-95, maar de hoog gecomprimeerde blokken moeten echter wel gevoerd worden met euro-98.

En inderdaad wat Herman zegt, absoluut geen benzine met ethanolmengsels gaan gebruiken... de rubberen/kunststof delen van de brandstofpomp en carburateur kunnen hier absoluut niet tegen en zullen op gaan lossen (vergummen), net zoals de kunststof brandstofleiding.

Re: Loodvervanger

Posted: Tue Sep 07, 2010 7:37 pm
by brinkie
hendrik wrote:Dag matramannen, wie van julie gebruikt er loodvervanger in de benzine?
Ik ga het vanaf nu wel gebruiken. Ik tank dan de 95 en doe er loodvervanger er in. Voor het geen het kost ga ik geen risico nemen.
Zo een busje kost 9€ en dat is goed voor 250 liter benzine daar kan je al wat km mee rijden. Een vriend van mij heef mij dat aangeraden het te doen. Die man heeft 11 oldtimers en die weet veel van oude motoren.
De motoren van Chrysler-Simca waren reeds begin zeventiger jaren geschikt gemaakt voor loodvrije benzine, met het oog op export naar de USA. Je hebt beslist geen loodvervanger nodig om de klepzetels te smeren, zoals bij andere oude motoren wel het geval is.

Wat waarschijnlijk ook in dat goedje zit en waar je Murena beter van kan gaan rijden, is octane booster. Je kunt je motor afstellen op Euro 95 maar lekker lopen doet 'ie dan niet. Ik heb de motor laten afstellen op Shell V-Power (97 RON), op andere Super Plus (98 RON) loopt 'ie dan ook goed.

Posted: Tue Sep 07, 2010 9:43 pm
by hendrik
Ok mannen, dan doe ik het loodvervanger er maar niet in. Ik dacht dat het beter zou zijn. Bedankt mannen voor de raad.





grt harry de matra.