Page 1 of 5

Vacuum rembekrachtiging ofwel zuigen kreng.

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:39 pm
by oetker
We weten allemaal dat het vacuumsysteem van de Murena niet een toonbeeld van betrouwbaarheid meer is na al die jaren.
Dat vacuum wordt bij het spruitstuk vandaan getrokken en de meeste systemen lekken min of meer.
Dat geeft dan weer een arm mengsel op de bewuste cilinder die daardoor heet loopt, met alle gevolgen van dien.
In dit topic ga ik daar verandering in brengen.
Het vacuumvat en alle vacuumleidingen van voor tot achter gaan er uit.
Om het verschil met het nieuwe systeem te zien heb ik eerst het vacuum van het oude systeem gemeten.
Meter op de slang van de motor vanachter af aangesloten bij de pot.
Image

Motor gestart en gemeten.
19 Ins/hg
Image
Dat is ruim binnen de norm van de 45 cm/hg die we behoren te hebben.
Maar het kan beter.
Ik heb een paar maanden terug een Volvo diesel omgebouwd naar electr. vacuumsysteem omdat deze voor de derde keer de mechanische pomp defect had.
De remkracht van deze auto is enorm vooruit gegaan.
Eenzelfde systeem gaan we op de murena bouwen.
Darrvoor gebruiken we een electr vacuumpomp van Hella en wel type UP28.
Image
Image
Op Volvo sloperijen nog wel te vinden, want de nieuwprijs wil je echt niet betalen van dit dingetje.
Op de vacuummeter aangesloten.
Image
Wow dat zuigt tenminste.
Zoveel zelfs dat we waarschijnlijk maar naar het pedaal hoeven te wijzen.
Gelukkig heb ik op de sloop ook een begrenzer van dezelfde auto mee genomen.
Deze schakelt de pomp bij een bepaalde onderdruk uit.
Relais er tussen en gaan.
Image
Dit systeem gaat ook de lampen bedienen door een T-stuk.
Even een plekje opsnorren om de boel te monteren.
Er zijn niet zoveel plekjes om iets elegant te monteren, dus hier maar neer gekwakt met een paar rubbers er tussen.
Image

Word vervolgd

Posted: Wed Jul 21, 2010 9:59 pm
by Richard
wat is erop tegen om dit systeem aan te sluiten op de slang die normaal op de spruitstuk zit ? Dus de rest in tact laten ?

Posted: Wed Jul 21, 2010 10:06 pm
by oetker
Daar is niets op tegen, maar ik wil het vat kwijt om ruimte te maken voor andere plannen.
Gewicht achter weg en voor erbij is weer een kleine bijdrage in gewichtsverdeling, maar dat gaat om peanuts.

Posted: Wed Jul 21, 2010 10:20 pm
by bart_heemskerk
Hmmm, Is motorvacuum niet betrouwbaarder dan een apart pompje met een drukschakelaar met een relais met stroomtoevoer?
Vernieuw alle vacuumleidingen en het kan weer 25 jaar mee.

Posted: Wed Jul 21, 2010 10:34 pm
by oetker
Het blijft een compromis dat zuigen op 1 cilinder bij de 2.2.
Er zijn ook nog secundaire voordelen.
De vaatjes achterin gaan nog wel is lek of de keerkleppen stuk.
Je hoeft de motor niet meer te starten om de lampen te bedienen.
Meer remkracht.
Rembekrachtiging bij slepen zonder motor.
Ik zie alleen maar voordelen.
De UP28 heeft de afgelopen 25 jaar bewezen betrouwbaar te zijn zolang ze niet in het water hangen.

Posted: Wed Jul 21, 2010 11:17 pm
by bart_heemskerk
oetker wrote:Het blijft een compromis dat zuigen op 1 cilinder bij de 2.2.
Er zijn ook nog secundaire voordelen.
De vaatjes achterin gaan nog wel is lek of de keerkleppen stuk.
Je hoeft de motor niet meer te starten om de lampen te bedienen.
Meer remkracht.
Rembekrachtiging bij slepen zonder motor.
Ik zie alleen maar voordelen.
De UP28 heeft de afgelopen 25 jaar bewezen betrouwbaar te zijn zolang ze niet in het water hangen.
Dat is inderdaad een hele lijst voordelen. Ik was me niet bewust dat bij een 2.2 er vacuum wordt gepakt van 1 cilinder. Dat is anders bij de 1.6. Daar zit het op een cilinderpaar aangesloten.

De betrouwbaarheid van het pompje valt of staat bij een betrouwbare electrische stroomvoorziening.

Orgineel zit de remvacuum totaal gescheiden van de koplampvacuum. Dus als er een lek optreed bij de koplamp, heeft het geen invloed op de remwerking. Hoe gaat dat met het electrisch pompje?

Posted: Wed Jul 21, 2010 11:21 pm
by oetker
Ik heb het koplamgedeelte soft eject gemaakt.
Het vacuum word daar geknepen.
Als het goed is dan blijft bij een lek daar er voldoende vacuum over voor de bekrachtiger.
Dat gaan we natuurlijk uit testen.

Posted: Wed Jul 28, 2010 8:38 pm
by oetker
Ook met dit project ondervind ik de nodige problemen.
Vandaag alles gemonteerd en aangesloten.
Image
Image
Image
Had een T-stuk gezet voor de koplampbediening.
Als alles goed had gewerkt dan had de motor kort moeten lopen om de boel op onderdruk te zetten en had deze stil moeten vallen.
De motor stond echter te hikken, dus er moest een vacuumlek zijn.
Bij geopende koplampen ging het wel goed, en blijft het vacuum mooi stabiel.
Waarschijnlijk een lek in het vacuumventiel.
Het verklaart in ieder geval de witte bougie die ik heb op de bewuste cilinder.
Goed, dus de koplampbediening maar afgekoppeld tot ik dat opgelost heb.
Eerst maar even de remmen uit proberen.
Meer remkracht gaf het niet in eerste instantie door de begrenzer die er tussen zat.
Die begrenst ongeveer gelijk aan het Murena vacuum.
In de begrenzer zit echter een veer die je wat zwaarder kunt zetten, en dat heb ik dan maar gedaan zodat er ongeveer 10% meer vacuum was als wat de Murena geeft.
Dat is echt wel goed te merken.
De remkracht nam duidelijk flink toe.
Echter tijdens de testrit bleef de schakelaar in de begrenzer hangen.
Ik hoorde het motortje niet lopen, en die is dus tijdens die rit vermoedelijk verbrand, of de veiligheid aangesproken.
Terug bij af dus.
Even de wonden likken, en dan gaan we bekijken hoe verder.

Edit Grammatica

Posted: Sat Jul 31, 2010 4:18 pm
by oetker
Vandaag het project maar weer opgepakt.
Het motortje van de vacuumpomp is niks mis mee, was in de beveiliging gesprongen door een uur constant lopen.
Dat scheelt weer.
Op zoek gegaan naar het lek.
Het lag in hoofdzaak aan het vacuumrelais.
De eindstop van het relais zat te strak waardoor de switch iets open bleef staan.
Beetje bij gebogen en dat sloot weer goed af.
Gelijk maar alle slangen nagelopen en klemmen op gezet.
Image
Image

T stuk geplaatst en alles aangesloten.
Image
Image
Testrit gemaakt en het werkt uitstekend.
De oude vacuumspullen nog even laten zitten maar afgedopt.
We gaan het eerst nog wat uitgebreider testen voor we de oude boel er af gooien.

Posted: Sat Jul 31, 2010 5:31 pm
by GODFRIED
Van het originele afwijken zorgt altijd wel voor problemen die opgelost moeten. Dat dit perfect werk daar twijfel ik niet aan, of het al die inspanning en kosten waard is daar kunnen we over discuteren. Het belangrijkste is dat de eigenaar van het voertuig tevreden is.

Posted: Sat Jul 31, 2010 6:04 pm
by oetker
De kosten vielen mee.
Pompje met begrenzer €35.- op de sloop.
Kleine materialen zoals relais slang draad en klemmen €15.-
Het heeft geleid tot het oplossen van vacuumlekkage.
Het vacuumvat en leidingen onder de wagen kunnen er uit.
Daar wil ik de verdamper voor de LPG plaatsen.
Lekker dicht bij de carburateur.
Geen gelurk meer van vacuum op het spruitstuk waardoor de verbranding zal verbeteren.
Zit nog te denken over een kleine vacuum voorraadpot voorin

Posted: Sat Jul 31, 2010 7:41 pm
by GODFRIED
Dat is een mooie plaats om de verdamper te plaatsen en ook de enige zo kort bij de motor.

De kosten vallen inderdaad mee.
Als de vacuumpomp voldoende capaciteit heeft heb je in principe geen voorraadpot nodig.

Posted: Sat Jul 31, 2010 7:46 pm
by hendrik
Herman,bij de grijze murena zat de verdamper ook vlak bij de carburateur daar hoef je niet de vacuumvat niet voor weg te doen.Ik kan je ook een foto laten zien want ze zit er nog in bij de grijze murena.





grt harry de matra.

Posted: Sat Jul 31, 2010 8:06 pm
by oetker
Harry, bij de 2.2 is dat wat lastiger.
Er is gewoon wat minder ruimte.
Ik wil de verdamper zo kort mogelijk bij de carburateur hebben aan de rechterkant.
Daar zitten ook de koelleidingen voor de verwarming van de verdamper.
Alles zo kort mogelijk is het streven.
Het pompje levert voldoende, en reageert allert.
Mijn bedenkingen zaten bij pompend remmen, dat gaat goed, maar bij heel snel herhaaldelijk pompen is de pomp te verslaan (NB: de snelheid waarbij ik dit deed zal in de praktijk nooit voorkomen).
Vandaar de wat langere praktijktest en de gedachte aan extra voorraadpotje, maar denk dat het niet echt nodig is.

Posted: Sun Aug 01, 2010 9:25 am
by GODFRIED
Je hebt dat mooi en vakkundig afgewerkt. Een praktijktest is de beste leermeester.

Posted: Sun Aug 01, 2010 11:32 am
by bart_heemskerk
oetker wrote:Vandaag het project maar weer opgepakt.
Het motortje van de vacuumpomp is niks mis mee, was in de beveiliging gesprongen door een uur constant lopen.
Dat scheelt weer.
Even op zoek gegaan naar het lek.
Het lag in hoofdzaak aan het vacuumrelais.
De eindstop van het relais zat te strak waardoor de switch iets open bleef staan.
Beetje bij gebogen en dat sloot weer goed af.
Gelijk maar alle slangen nagelopen en klemmen op gezet.
Vacuum lekkage is iets waar heel veel matra's mee te maken heeft. Nou ben jij erachter gekomen dat je een lek had, omdat je pompje maar bleef doorzuigen. Zonder dit project had je waarschijnlijk niet gemerkt dat je een lek had.

Zover ik weet, is een vacuumlek slecht voor de motor. De motor krijgt extra lucht door dat lek, en dat verarmt het gasmengsel uit de carburateur. De motor loopt dan slechter.

Nou had Herman dus zonder het te weten een vacuumlek. Als er iemand is die zijn auto goed kent, dan is het Herman wel. Dus dan zou ik waarschijnlijk ook wel een vacuumlek hebben, en nog veel meer mensen.

Kunnen we een simpele test/tool bedenken om vast te stellen of er een vacuumlek is en waar die zou zitten?

Posted: Sun Aug 01, 2010 11:45 am
by oetker
Ik zag dus aan een veel lichtere bougie dat er iets niet in orde was, maar kon eigenlijk het lek niet goed getraceerd krijgen.
Dat voorraadvat achterin is vrij groot en kon het lek wel een kwartier voeden.
Ik ben er dus nu achter dat bij een goed gesloten systeem het motortje zeker 5 minuten lang geen slag maakt, en op de bekrachtiger alleen nog veel langer.
Dat kwam met dat pompje mooi naar voren.

Posted: Sun Aug 01, 2010 4:34 pm
by jurgen M
bart_heemskerk wrote:Vacuum lekkage is iets waar heel veel matra's mee te maken heeft. Nou .

Kunnen we een simpele test/tool bedenken om vast te stellen of er een vacuumlek is en waar die zou zitten?
Iets met zo'n pompje en een vacuummeter moet wel te maken zijn, neit?

Posted: Sun Aug 01, 2010 9:00 pm
by matrafan
Heb indertijd om m'n vacuumsysteem te testen met een vacuumpompje alles vacuum getrokken en dit gedurende een ganse nacht laten staan.

Daags nadien stond alles nog hetzelfde.

Natuurlijk leidingen(rembekrachtiger/vacuumreservoir) op het spruitstuk afstoppen of als aanzuigleiding gebruiken.

Posted: Sun Aug 01, 2010 9:11 pm
by oetker
In de manual staat meen ik iets dat het vacuum na afzetten motor nog enige tijd ( 1 uur dacht ik) aanwezig moet zijn.
Perfect dicht is na 30 jaar een illusie, of je moet alle dichtingen vervangen.
Ik ben tevreden met 5 minuten zonder vat.
om de 5 minuten maakt de motor een paar slagen als de onderdruk tot onder de grens daalt.

Posted: Sun Aug 01, 2010 10:38 pm
by matrafan
Vacuum blijft wel iets langer op het systeem.

Heb het niet juist uitgestest maar dacht toch minstens één dag.

Morgen misschien eens testen.

Posted: Sun Aug 01, 2010 11:33 pm
by oetker
Misschien voor de bagheera wel, maar heb even het boek er bij gepakt.
Daar staat dat het vacuum gedurende minimaal 3 minuten niet terug mag lopen.
Ik denk zelf dat het wel langer mag, maar dan zit ik met 5 minuten nog aardig in de norm.
Mischien dat ik nog verder ga om het te verbeteren, maar voorlopig doe ik even een testfase.

Posted: Mon Aug 02, 2010 9:14 pm
by Richard
ik vind het een mooi systeem !, al zou ik de vacuum tank wel laten zitten. Uit welk type volvo komt deze pomp als ik vragen mag.

Posted: Mon Aug 02, 2010 9:32 pm
by oetker
V40 S40 series en waarscijnlijk nog wel wat andere diesels.
BMW E87 E60 E63 E64
Opel Astra diesel
Ook Audi diesels kennen iets soortgelijks.
Het is een Hella UP28.
Origineel Volvonummer 30616992

Posted: Sun Aug 22, 2010 8:17 pm
by oetker
Besloten dat het nieuwe vacuumsysteem blijft.
het werkt uitstekend.
Image

Achterin de zaken ook maar wat aangepast en alle vacuumbende afgesloten en de leidingen er onder vandaan gehaald.
Image
Image
Image
Image

Ook de zeef die waarschijnlijk niet veel meer zeeft door een wat beter systeem vervangen, en ook dat vacuum afgekoppelt.
Image
1 ding weet ik zeker, ik zal geen last meer hebben van dit systeem.

Posted: Sun Aug 22, 2010 10:09 pm
by hendrik
Herman, dat heb je alweer fijn gemaakt. Je hebt je beroep gemist.





grt harry de matra.

Posted: Mon Aug 23, 2010 7:07 am
by GODFRIED
Stap voor stap wordt dit de perfecte Matra.

Zeer mooi uitgevoerd en afgewerkt. Die extra zekeringkast is geen overbodige luxe. :wink: :wink:

Posted: Mon Aug 23, 2010 9:26 am
by oetker
Nou.....perfectie is nog ver weg, en zal het ook nooit worden.
Dan had ik de auto geheel moeten demonteren en opnieuw opbouwen.
Gevoegelijk werken we er wat aan en gaan voor een zo goed mogelijk resultaat.
Waar mogelijk vervang ik zwakke dingen door nieuw.
Dat zal uiteindelijk een betrouwbare machine geven.
Ik heb trouwens het idee dat deze auto al is grotendeels uit elkaar is geweest in het verleden.
Overal waar ik kom is al is gewerkt.
Dat is wel 20 jaar geleden geweest.

Posted: Mon Aug 23, 2010 11:23 am
by hendrik
Godfried , je hebt het wel mis binnenkort is dat geen matra meer.


Herman, wat voor een merk gaat je er achter een paar jaar er op zetten
als je zo verder blijft doen moet je er wel een ander merk op gaan zetten dan is het geen matra meer he.




grt harry de matra.

Posted: Mon Aug 23, 2010 11:39 am
by oetker
Is ff denken.........
In Duitsland hebben ze Oetinger als toevoeging op bepaalde auto's.
Dat kan in Nederland wel Oetker worden 8)

Na deze actie merk ik dat de motor iets soepeler is geworden en rustiger stationair loopt..
Dat vacuumlekje heeft duidelijk parten gespeeld.
Volgende stap de gehele ontsteking veranderen, en hier ligt ook nog wat om aan te werken.