Vacuum rembekrachtiging ofwel zuigen kreng.

alle informatie over het restaureren en werken aan de Murena
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

de link die ik poste heeft er nog 1, verzendkosten 5 euro
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, dat is een goede prijs, maar is wel een gebruikte.
De link die ik plaatste is nieuw en heeft ook een iets andere aansluiting.
Eerst maar is kijken wat verzenden kost.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Verzend 13 Dollar ongeacht of ik er 1 of 3 verzend.
Dit dingetje ziet er niet erg watervast uit.
Misschien maar in de auto monteren.
Mooi de eerste Murena's met instelbare remkracht 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik had hier hier zitten kijken. met zo'n dun buisje kan hij met gemak binnen zitten. Ook leuk ivm het ledje :D
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Leuk project trouwens die ombouw van die new Beetle naar Elektr-auto.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik heb de schakelaar binnen, t is maar een klein ding en voelt stevig aan.
even kijken hoe ik de contacten aan ga sluiten. Mooiste is natuurlijk om er een originele aansluiting bij te vinden. Het zijn maar kleine pinnetjes.
Attachments
PA091139.JPG
PA091139.JPG (149.69 KiB) Viewed 14172 times
PA091140.JPG
PA091140.JPG (162.04 KiB) Viewed 14172 times
PA091143.JPG
PA091143.JPG (160.61 KiB) Viewed 14172 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Die van mij ligt er ook al een paar dagen.
Schema staat er op.
De auto is echter niet bij de hand om wat te doen.
Attachments
P1020813 (Medium).JPG
P1020813 (Medium).JPG (86.85 KiB) Viewed 14164 times
P1020815 (Medium).JPG
P1020815 (Medium).JPG (61.99 KiB) Viewed 14165 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

toch weer net iets anders dan, met schroefbevestiging voor de bekabeling
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Inderdaad, dat maakt het net weer iets makkelijker.
Ik heb eigenlijk niet opgelet of het vacuum via de pomp terug kan lopen als deze stil staat.
Dan zal er ook nog een terugslagklep op moeten.
Die zit bij jou al bij het vat.
Anders aansluiten na de klep met dit dingetje.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ja dat loopt terug, ik heb er al een klep tussen zitten.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

inmiddels is er ook een oplossing van de connector. Het is een 4 pens M8 connector die je bij Conrad kan bestellen. Overigens kende Festo dit product niet eens (zowel de klep als de connector....)...... heel apart....
Attachments
PA151164.JPG
PA151164.JPG (165.14 KiB) Viewed 14125 times
PA151165.JPG
PA151165.JPG (152.11 KiB) Viewed 14125 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

En richard zijn de vacuumpotjes nog niet binnen?



grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

ik ben misschien niet wakker........... vacuumpotjes ??
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb de spullen allemaal klaar voor montage.
Van de week heb ik de Murena hier, maar weet nog niet of ik tijd over heb.
De schokbrekers moeten eerst en heb wat polywerk te doen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Sorry Richard, ik zit verkeerd.




grt harry de matra.
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Heb de Festo erop zitten, slaat keurig aan en weer af. Proefritje heb ik nog niet kunnen maken dat doe ik even bij daglicht.

Het vacuum loopt wel af, dat deed hij waarschijnlijk altijd al maar nu merk ik het omdat de pomp dan aansluit als ik de wagen op contact zet.

De slangen heb ik al vervangen vorig jaar, wil ook de terugslag kleppen even aanpakken. Is hier nog een alternatief voor ? Is het universeel qua maat ? Gebruikt heb ik liever niet.
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Volgens mij zijn al die dingen het zelfde Richard.
Ik heb vd week ook wat sleuteltijd.
Misschien ook even tijd voor de laatste hand hier aan te leggen.
ik weet van jou in ieder geval dat die goed werkt.
De Volvo switch doet het toe nu toe ook prima.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb de switch in het interieur zitten, ga toch alles een keer opnieuw bekabelen zoek dan wel een beter plekje uit. Kan nu de controle lampjes goed in de gaten houden. Switch is goed af te stellen, schakelt in en blijft aan totdat de wijzer van de vacuum meter bij het gele gebied komt en slaat dan af, zit ik aan de rem dan slaat hij weer even aan, de meter zakt dan amper.

Hoe standaard zijn de klepjes dan ? nog een suggestie qua merk ? de Brezan kon me niet verder helpen die willen merken en typen horen..........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het zijn gewoon no return valves.
Zitten eigenlijk op alle remboosters, maar weet eigenlijk niet of die dingen ooit los geleverd zijn.
Misschien is dit wat?? maar weet het niet zeker.
Staat wel een renault nummer bij.

http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-PLAST ... 2306938166
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Zojuist even getest, werkt prima, de wagen remde al goed de laatste tijd, volgens mij is het redelijk vergelijkbaar. heb momenteel even andere velgen / banden onder de wagen dus heb niet een 100% vergelijk maar volgens mij gaat het goed.

het vacuum loopt zoals gezegd wel iets af, ik ga er een maar extra terugslag kleppen tussen zetten om het te minimaliseren.

verder heb ik hem aangesloten op het bestaande systeem, dus met vacuum vat. Moet even kijken of ik dit zo laat. Het voordeel is denk ik dat het systeem stabiel vacuum blijft, bij iets afnemend vacuum slaat de pomp aan terwijl het vacuum redelijk stabiel blijft.

Nadeel is dat de pomp een groter systeem moet vacuum trekken en dan loopt hij toch wel even als hij helemaal leeg is. Met draaiende motor hoor je hem niet maar met de motor uit hoor je hem goed.

Ik heb het vacuum nivo iets opgeschroeft deze staat nu ook midden in het geel.
Attachments
P3192304.JPG
P3192304.JPG (157.96 KiB) Viewed 14028 times
P3192299.JPG
P3192299.JPG (146.95 KiB) Viewed 14028 times
P3192298.JPG
P3192298.JPG (144.66 KiB) Viewed 14028 times
P3192300.JPG
P3192300.JPG (159.76 KiB) Viewed 14028 times
P3192302.JPG
P3192302.JPG (155.7 KiB) Viewed 14028 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ja, met zoveel vacuum remt de wagen een stuk beter.
Bij mij loopt de electropomp iedere 5 minuten een paar slagen.
Kan ik wel mee leven.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

en hoe lang loopt deze dan bij het aanzetten van het contact na bijv een dag stilstaan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik heb geen voorraadvat, maar ongeveer geschat 5 seconden.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ik zal het ook eens zonder proberen........... heb je geen last van dat de druk te hard zakt bij lang of vaak remmen dan ?
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Nee hoor, pompje is er voor gemaakt om zonder vat te fuctioneren.
Heb nog wel zitten overwegen zo'n vw kogelvaatje te plaatsen, maar snel pompend remmen gaat ook goed dus niet nodig.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

okay, ik kan hem eens afkoppelen om het ook te testen
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

heb even een terugslag klep geplaatst en daarmee de vacuum tank afgekoppeld. Heb hem rijdend nog niet getest. Hij zuigt het systeem sneller vacuum, dat kan natuurlijk ook niet anders, maar......... het vacuum wordt er wel een stuk zenuwachtiger van de vacuum zakt veel verder terug dan met tankje. Ook gaan bijvoorbeeld de lampen niet meer zo vlot op als met tank.

Wat ik ook even na moet kijken is of er wat mis is met het relais, deze staat enorm te zoemen/ratelen, misschien vocht of koude.........
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Wat ik ook even na moet kijken is of er wat mis is met het relais, deze staat enorm te zoemen/ratelen, misschien vocht of koude.........
Sorry voor mijn wat late reactie.
Ik zit een beetje in de lappenmand momenteel.
Dat duidt op een lekkage van het vacuum ergens.
De switch is de eerste verdachte, maar alles waar het doorloopt is mogelijk.
Is het zoemen ratelen bij open en dichte koplampen hetzelfde.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

nou, inmiddels heb ik een ander relais geplaats (had eerst zo 1 met zekering) en volgens mij gaat het nu beter. Misschien dat de stuurspanning wat aan de lage kant is, dat komt dus door die switch heen....... heb al een paar dagen niet meer geprobeert dus weet even de status niet. heb nog wel een vacuum meter geplaatst zodat ik het vacuum in de gaten kan houden. Het vacuum vat is weer aangekoppelt

beterschap trouwens.............
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Door ervaringen met het koelsysteem van mijn VW Corrado (die door overdruk al enkele malen gepolft is) ben ik tegenwoordig van de 'meten is weten' generatie.

Zo heb ik in de Corrado een drukmeter in mijn koel- en brandstof systeem zitten waardoor ik continue weet wat de conditie daarvan is en zodoende reparaties aan zie komen en kan voorkomen.

Met dit in het achterhoofd heb ik ook wat metertjes in de Murena geplaatst. Qua uiterlijk wil ik deze zo origineel mogelijk houden. Het kan dus zijn dat ik ze in de toekomst anders maak, maar voor nu voldoen ze.

Ik meet het vacuum dat in het rem- en koplamp systeem bestaat. Omdat de voltmeter niet veel vertrouwen geeft en ik een plaatsje over had in de meterhouder heb ik ook maar een volt meter geplaatst.

Boven de vacuum meter zitten 2 led's, groen geeft aan dat er voldoende vacuum is (vacuum pomp uit) Geel geeft aan systeem te weinig druk, (pomp aan).

Boven de voltmeter zit een led die aangaat als de electronische brandstofpomp loopt. Zodra de wagen op contact komt 3 seconden en daarna zodra de wagen loopt. Pomp uit is groene led uit.

http://www.youtube.com/watch?v=VStwpbM85OM
Attachments
P1270117.JPG
P1270117.JPG (155.14 KiB) Viewed 13896 times
P1270123.JPG
P1270123.JPG (155.46 KiB) Viewed 13896 times
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
Post Reply